Innholdsfortegnelse
EGR-ventil: symptomer og funksjoner
NOx høres kanskje ut som navnet til en rapper, men det er så feil som det kan få blitt: Det er en fellesbetegnelse for forskjellige giftige nitrogenoksider. NOx dannes under forbrenninger ved høy temperatur, som for eksempel i forbrenningsmotorer, og utslipp fører med seg en rekke uheldige konsekvenser. Stoffet reagerer med vann og danner salpetersyre, som er skadelig både for lunger og planteliv. Innånding kan føre til lungebetennelse og andre sykdommer. I tillegg fører utslipp til at det oppstår bakkenær ozon og sur nedbør. Disse fenomenene er skadelige for miljøet og kan føre til dårligere avlinger, fiskedød og hemmet skogvekst. Hovedårsaken til utslipp av NOx er transport, og kan spres over store avstander. Mye av denne forurensingen i Norge kommer fra land lengre sør i Europa. Utslippene er heldigvis på vei ned. Mye takket være at nyere biler er utstyrt med en EGR-ventil.
Hva er EGR?
EGR står for eksosgassresirkulering. Denne ventilen fører en liten mengde eksos tilbake til luftinntaket til motoren. Formålet med dette er å redusere forbrenningstemperaturen, og dermed også mengden NOx i eksosen. Dette systemet brukes i både bensinmotorer og dieselmotorer. I nyere dieselmotorer er det et gasspjeld diesel som lager vakuum i inntaksmanifolden, slik at EGR-ventilen kan lede tilbake eksosgass.
DELPHI EGR-ventil
med EGR-kjøler, høytrykksside
NTY Rørledning, EGR-ventil
METZGER Ventil, EGR eksosstyring
omkoblingsventil
PIERBURG EGR-ventil
elektrisk, styreventil, med tetning, uten reguleringselement
VALEO EGR-modul
elektrisk, med EGR-kjøler, med tetning, med EGR-ventil, med undertrykk bypass
Tidspunktet for når ventilen åpnes og sender tilbake eksos, varierer etter driften til motoren. Ved kraftig akselerasjon, slippes det ikke mye eksos tilbake, mens det ved jevn kjøring på landevei sendes tilbake mer.
EGR-ventil: symptomer på feil
Eksosen som ledes tilbake til motoren inneholder sot, og den blir liggende i ventilen. Etterhvert kan også andre deler i motoren sotes til. Soten fører til at ventilen ikke kan åpnes og lukkes som den skal.
Problemet kan forverres av mye småkjøring, kjøring med kald motor eller feil på andre systemer.
Motorlampen på instrumentbordet kan begynne å lyse, bilen kan miste trekkraft og begynne å fuske ettersom det samles opp sot i systemet.
Den enkleste måten å forebygge dette problemet på, er å kjøre med varm motor og høyt turtall en gang eller to i uken for å brenne bort soten. Bruk av motorvarmer eller å la bilen stå inne om vinteren er også bra, hvis det er mulig. Det finnes også rensemiddel som kan sendes gjennom systemet. Det kan du gjøre selv, eller du kan få et verksted til å ta seg av jobben.
I noen tilfeller er det ikke annet å gjøre enn å bytte delen. Du kan finne produkter til gode priser på nettet, for eksempel egr-ventil til de fleste VW-modeller.
NTY Undertrykk styreventil, avgassresirkulering
VALEO EGR-ventil
ORIGINAL PART, elektrisk, uten EGR-kjøler, med tetning, uten undertrykksbypass, uten bøyle
PIERBURG Ventil, EGR eksosstyring
omkoblingsventil
PIERBURG EGR-ventil
elektrisk, med tetning
ENGITECH Undertrykk styreventil, avgassresirkulering
Er det lov å fjerne EGR-ventilen?
Nei, det er hverken lov å fjerne den eller å koble den fra. I miljødelen av EU-kontrollen måles eksosen til bilen, og den går ikke gjennom hvis avgassverdiene ligger over grensen. Uansett hva slags drivstoff bilen går på, må den i dag møte bestemte krav. Dersom det viser seg at ytelsen til motoren er redusert på grunn av en tilsmusset EGR-ventil, og du vil bytte delen, kan du finne egr-ventil til både bensin og diesel i nettbutikken AUTODOC.
Det som er lov, er å sørge for regelmessig vedlikehold og bytte av deler ved behov, da kan du hindre at EGR-ventilen reduserer ytelsen til bilen unødig.
En nyttig video om dette temaet:
Slik rengjør du EGR-ventilen
Passende produkter: