Innholdsfortegnelse
Fiat Doblo-motorer
Siden markedslanseringen i 2001 har Fiat Doblo etablert seg som en allsidig stasjonsvogn med høyt tak, og tilbyr et bredt utvalg av Fiat Doblo-motorer for en rekke ulike bruksområder i tre generasjoner. Den tekniske utviklingen gjenspeiler Fiats skifte fra enkle, robuste nyttekjøretøymotorer til moderne, effektive drivsystemer.

Fiat Doblo generasjon I (2001-2010)
Den første generasjonen av Fiat Doblo var kjennetegnet av enkel, robust teknologi og ukompliserte motorer som var spesialutviklet for tøff nyttekjøretøybruk. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden regelmessig 250 000 til 350 000 kilometer, og dieselmotorene var betydelig mer holdbare enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på clutchen, turboladeren eller innsprøytningssystemet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 JTD med 105 hk - en Multijet-diesel som kombinerte driftssikkerhet med akseptable ytelser. Teknisk sett hadde disse tidlige Fiat Doblo-motorene fortsatt en veldig konvensjonell design, noe som forenklet reparasjoner, men også resulterte i høyere drivstofforbruk. I en markedssammenligning posisjonerte Doblo seg som et rimelig alternativ til tyske konkurrenter som VW Caddy.
Fiat Doblo bensinmotorer: Generasjon I (2001-2010)
Fiat Doblos bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av den velprøvde 1,2-liters motoren med 65 hk og den kraftigere 1,6-liters motoren med 103 hk. Fiat Doblo 1.2 8V var ment som basisutstyr og viste seg å være svært økonomisk, men hadde for lite krefter til tung last. Dens styrke lå i det enkle vedlikeholdet og de lave driftskostnadene. Fiat Doblo 1.6 16V hadde betydelig mer effekt og var bedre egnet til motorveikjøring, men hadde en tendens til å bruke mer olje etter 100 000 kilometer. Begge motorene hadde konvensjonell innsprøytning i innsugningsmanifolden og ble ansett som vedlikeholdsfrie, men led av typiske aldringstegn som utette ventildekselpakninger og slitte tennspoler.
Fiat Doblo dieselmotorer: Generasjon I (2001-2010)
1.3 Multijet med 70 hk dominerte Fiat Doblos dieselmotorutvalg som innstegsmotor, kjennetegnet av lavt forbruk og høy driftssikkerhet. Fiat Doblo 1.9 JTD var opprinnelig tilgjengelig med 100 hk, og senere kom en kraftigere versjon med 105 hk. Disse Fiat Doblo JTD-motorene ble ansett som de beste i den første generasjonen - de hadde tilstrekkelig dreiemoment for tung last og et drivstofforbruk på bare 5,5-6,2 liter per 100 km. 1.9 JTD med common rail-innsprøytning viste seg å være spesielt slitesterk, og det var bare turboladeren som av og til trengte en overhaling etter 180 000-220 000 kilometer. Den tidlige 1.9 JTD uten partikkelfilter var derimot problematisk og hadde en tendens til å produsere sot i bytrafikk.
Fiat Doblo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 8V | 65 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Undermotorisert, ventildekselpakning | Gjennomsnitt |
1,6 16V | 103 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Oljeforbruk, tennspoler | Bra |
1,3 Multijet | 70 HK | 5,0-5,8 l/100 km | Svært økonomisk, men svak | God |
1,9 JTD | 100-105 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Meget bra |

Fiat Doblo generasjon II (2010-2022)
Den andre generasjonen av Fiat Doblo markerte et betydelig teknologisk sprang med moderne Multijet-dieselmotorer og reviderte bensinmotorer. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå med en forventet kjørelengde på 280 000 til 400 000 kilometer for dieselvariantene. Større vedlikeholdsarbeider var vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på eksosresirkuleringssystemet eller partikkelfilteret. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 1.6 Multijet med 105 hk - en perfekt avstemt diesel med lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet på lang sikt. Tekniske nyvinninger som start-stopp-systemer og moderne etterbehandling av avgasser ble introdusert, noe som økte kompleksiteten, men også forbedret effektiviteten. Sammenlignet med konkurrenter som Peugeot Partner eller Citroën Berlingo, fortsatte Fiat Doblo å tilby det beste forholdet mellom pris og ytelse.
Fiat Doblo bensinmotorer: Generasjon II (2010-2022)
Fiat Doblos bensinmotorutvalg ble grunnleggende revidert og besto hovedsakelig av 1,4-liters motoren i ulike konfigurasjonsnivåer. Fiat Doblo 1.4 8V med 95 hk fungerte som basismotor og viste seg å være betydelig mer raffinert enn forgjengeren. Mer kraft ble levert av Fiat Doblo 1.4 T-Jet med 120 hk, som var turboladet og tilbød mer sportslige ytelser. Disse Fiat Doblo-turbobensinmotorene hadde imidlertid tidvis problemer med registerkjeden etter 80 000-120 000 kilometer og var utsatt for koksdannelse i innsugingskanalen. Begge motorene hadde moderne flerpunktsinnsprøytning og oppfylte Euro 5-normen, men forble det mindre populære valget sammenlignet med dieselvariantene.
Fiat Doblo dieselmotorer: Generasjon II (2010-2022)
Fiat Doblo 1.3 Multijet ble tilbudt i revidert utgave med 90 hk og ble ansett som en økonomisk innstegsdiesel med et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. Fiat Doblo 1.6 Multijet dominerte utvalget med ytelser på 90 hk og 105 hk - begge variantene viste seg å være svært driftssikre og økonomiske. For tung last fantes Fiat Doblo 2.0 Multijet med 135 hk, som hadde et høyt dreiemoment, men som ikke ble valgt like ofte. Alle Fiat Doblo Multijet-motorene hadde moderne tredjegenerasjons common-rail-teknologi med partikkelfilter og oppfylte minst Euro 5-normen. 1,6 Multijet med 105 hk utviklet seg til å bli bestselgeren og den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - den kombinerte lavt forbruk, høy kjørelengde og moderate innkjøpskostnader på en optimal måte.
Fiat Doblo med naturgassdrift: Generasjon II (2010-2022)
Et spesielt kjennetegn var Fiat Doblo Natural Power med en 1,4-liters naturgassmotor og 120 hk. Denne Fiat Doblo CNG-motoren ga svært lave driftskostnader og rene utslipp, men ble bare en suksess regionalt på grunn av den begrensede infrastrukturen for fyllestasjoner. Teknologien viste seg å være pålitelig, og det var bare gassystemet som krevde spesielt vedlikehold.
Fiat Doblo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 8V | 95 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Mer raffinert enn forgjengeren | Bra |
1,4 T-Jet | 120 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Tannkjede, koksing | Middels |
1,3 Multijet | 90 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært økonomisk | Meget god |
1,6 Multijet | 90-105 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Enestående pålitelig | Meget god |
2.0 Multijet | 135 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Sjelden valgt | Bra |
1,4 Natural Power | 120 HK | 3,9 kg/100 km | Begrenset antall bensinstasjoner | Bra |

Fiat Doblo generasjon III (2022-i dag)
Den nåværende generasjonen Fiat Doblo er basert på Stellantis EMP2-plattformen og deler teknologi med Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Dette samarbeidet har resultert i betydelig mer moderne og effektive motorer som er konstruert for å gå over 300 000 kilometer. Siden denne generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2022, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første funnene er lovende. Toppmotoren er 1,5 BlueHDi med 130 hk, som kombinerer toppmoderne eksosteknologi med høy effektivitet. Alle Fiat Doblo-motorene oppfyller minst Euro 6d-standarden og har et automatisk start-stopp-system. For første gang er også en helelektrisk versjon (E-Doblo) tilgjengelig, noe som kjennetegner modellseriens fremtid. I en markedssammenligning tilbyr nye Doblo endelig konkurransedyktig teknologi på nivå med sine franske søstermodeller.
Fiat Doblo bensinmotorer: Generasjon III (2022-i dag)
Fiat Doblos bensinmotorutvalg består utelukkende av den moderne 1.2 PureTech-Turbo med 110 hk. Denne tresylindrede Fiat Doblo-turbomotoren er basert på Peugeot-teknologi og gir betydelig mer effekt enn sine forgjengere, samtidig som den reduserer drivstofforbruket. Motoren har direkte innsprøytning, variabel ventilstyring og er optimalisert for drift med E10-drivstoff. De første erfaringene viser at den går jevnt til tross for den tresylindrede konfigurasjonen og leverer gode ytelser selv når den er lastet.
Fiat Doblo dieselmotorer: Generasjon III (2022-i dag)
Fiat Doblo 1.5 BlueHDi er tilgjengelig i to effektnivåer med 100 hk og 130 hk, og representerer den nyeste dieselteknologien fra Stellantis. Disse Fiat Doblo BlueHDi-motorene er utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og den nyeste generasjonen partikkelfilter. 1.5 BlueHDi med 130 hk er et teknisk høydepunkt med et drivstofforbruk på bare 4,1-4,6 liter per 100 km og er i ferd med å bli den beste dieselen i sortimentet. Begge variantene oppfyller den strenge Euro 6d-TEMP-standarden og har et høyt dreiemoment selv ved lave turtall.
Fiat Doblo med elektrisk drift: Generasjon III (2022-i dag)
Fiat E-Doblo markerer inngangen til elektromobilitet med en elektrisk motor på 136 hk og et batteri på 50 kWh med en rekkevidde på opptil 280 km. Denne elektriske Fiat Doblo-drivlinjen gir øyeblikkelig dreiemoment og tilnærmet lydløs drift, men er betydelig dyrere i innkjøp. Ladekapasiteten er opptil 100 kW DC-hurtiglading.
Fiat Doblo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 110 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | God |
1,5 BlueHDi | 100 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Moderne teknologi | Meget bra |
1,5 BlueHDi | 130 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Den beste dieselen i serien | Meget god |
Elektrisk motor | 136 HK | 19,5 kWh/100 km | Høy innkjøpspris | Bra |

Konklusjon: De beste Fiat Doblo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Fiat Doblo-motorene viser en kontinuerlig forbedring fra enkel, robust teknologi til moderne, effektive drivverk. Mens de to første generasjonene først og fremst var preget av pålitelighet og lave driftskostnader, tilbyr den nåværende generasjonen endelig teknisk konkurransedyktige løsninger. Dieselmotorene har vært førstevalget for hyppige sjåfører og kommersielle brukere gjennom alle generasjoner.
- Beste bensinmotor i Fiat Doblo:
Fiat Doblo 1.2 PureTech (110 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med lavt drivstofforbruk og er den første bensinmotoren i serien som virkelig er verdt å anbefale.
- Beste dieselmotor i Fiat Doblo:
Fiat Doblo 1.5 BlueHDi (130 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, drivstofforbruk og moderne eksosteknologi, etterfulgt av den velprøvde andre generasjon 1.6 Multijet.
- Beste Fiat Doblo med elektrisk drift:
Fiat E-Doblo (136 hk, generasjon III), den eneste elektriske varianten, imponerer med sitt umiddelbare dreiemoment og miljøvennlige drift, men er fortsatt svært dyr.
For vedlikehold og reservedeler til alle Fiat Doblo-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering til gunstige priser.