Innholdsfortegnelse
Peugeot 407-motorer
Peugeot 407 etablerte seg som en elegant mellomklasse sedan fra 2004 til 2010 og tilbød et variert Peugeot 407-motorprogram med velprøvde bensin- og dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeiler Peugeots fokus på komfort og effektivitet, med HDi-dieselmotorene som spesielt bemerkelsesverdige.

Peugeot 407 generasjon I (2004-2010)
Den første og eneste generasjonen av Peugeot 407 var kjennetegnet av solide, men ikke alltid problemfrie motorer, som oppnådde ulike kjørelengder avhengig av vedlikehold og kjørestil. De velprøvde HDi-dieselmotorene klarte 300 000 til 400 000 kilometer uten problemer med riktig vedlikehold, mens bensinmotorene ofte krevde større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 150 000 og 200 000 kilometer for innsprøytningspumper eller turboladere, og enda tidligere for tennspoler eller katalysatorer i bensinmotorer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 136 hk, som på en optimal måte kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig effekt. De tekniske høydepunktene var common rail-innsprøytningen i dieselmotorene og det avanserte elektroniske motorstyringssystemet, mens de svake punktene hovedsakelig lå i den komplekse elektronikken og, i bensinmotorene, i tenningssystemet. I en markedssammenligning ble 407 plassert mellom BMW 3-serie og Audi A4, men klarte ikke å matche deres kvalitet på lang sikt.
Peugeot 407 bensinmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Peugeot 407s bensinmotorutvalg besto av ulike slagvolumklasser med ulike effektnivåer. Innstegsmotoren var en 1,8-liters firesylindret motor med 85 kW (116 hk), som viste seg å være bunnsolid, men uinspirerende. Over denne lå 2,0-literen med 103 kW (140 hk), som hadde den beste balansen mellom ytelse og driftssikkerhet. V6-motorene på 2,9 liter (152 kW/207 hk) og 3,0 liter (155 kW/211 hk) var kraftige, men tørste og utsatt for feil på tennspolen. Peugeot 407-motorene led av typiske problemer med datidens franske bensinteknologi: hyppige tennspolefeil, katalysatorproblemer og sporadiske feil på motorstyringen. Den mest problematiske motoren var 3,0 V6, som til tross for gode ytelser var preget av høyt drivstofforbruk og dyre reparasjoner. De mindre firesylindrede motorene viste seg å være mye mer pålitelige, men oppnådde sjelden samme kjørelengde som dieselvariantene.
Peugeot 407 dieselmotorer: Generasjon I (2004-2010)
Peugeot 407-dieselmotorene var dominert av den velprøvde HDi-teknologien med common rail-innsprøytning. Innstegsmodellen var en 1,6 HDi med 81 kW (110 hk), som var økonomisk og driftssikker, men som virket noe undermotorisert i forhold til bilens størrelse. Den mest populære motoren var 2.0 HDi i ulike effektnivåer: 100 kW (136 hk) og 103 kW (140 hk). Disse Peugeot 407 HDi-motorene utviklet seg til å bli de mest driftssikre motorene i serien, og de tilbød en utmerket kombinasjon av kraft, økonomi og holdbarhet. Toppmodellen var en 2,7 HDi V6 med 150 kW (204 hk), som var kraftig, men som tidvis hadde problemer med det komplekse eksosresirkuleringssystemet. Alle dieselvariantene hadde partikkelfilter og oppfylte Euro 4-normen. De største svakhetene var høytrykkspumpen (spesielt hvis vedlikeholdet ble forsømt) og sporadiske skader på turboladeren ved høye kjørelengder.
Peugeot 407 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 bensin | 116 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Tennspoler, treg | Gjennomsnittlig |
2,0 bensin | 140 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Tennspoler, katalysator | Bra |
2,9 V6 | 207 HK | 10,1-11,2 l/100 km | Tennspoler, høyt forbruk | Moderat |
3,0 V6 | 211 HK | 10,5-11,8 l/100 km | Tennspoler, elektronikk, dyrt | Problematisk |
1,6 HDi | 110 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Noe svak, ellers robust | Bra |
2,0 HDi | 136-140 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, svært pålitelig | Meget god |
2,7 HDi V6 | 204 HK | 6,8-7,5 l/100 km | EGR-ventil, kompleks | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Peugeot 407-motorene i alle generasjoner
Peugeot 407-motorene viste tydelige forskjeller mellom bensin- og dieselmotorene, der HDi-dieselteknologien ble ansett som moden og pålitelig. Fransk ingeniørkunst var spesielt tydelig i de økonomiske og holdbare dieselmotorene, mens bensinmotorene var av ganske gjennomsnittlig kvalitet. For elskere av franske biler er 407 med riktig motor fortsatt et interessant alternativ til sine tyske rivaler.
- Beste Peugeot 407 bensinmotor:
Peugeot 407 2,0-literen med 140 hk hadde den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet blant bensinmotorene, selv om den ikke var i nærheten av dieselmotorenes kvalitet.
- Beste Peugeot 407 dieselmotor:
Peugeot 407 2.0 HDi med 136 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i utvalget, med utmerket kvalitet over lang tid og lavt drivstofforbruk.
- Beste Peugeot 407 hybridmotor:
Peugeot 407 hadde ikke hybriddrivverk, ettersom elektrifiseringen først kom i senere Peugeot-generasjoner.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Peugeot 407, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering for alle motorvarianter.