Innholdsfortegnelse
Opel Vivaros motorer
Siden lanseringen i 2001 har Opel Vivaro etablert seg som en pålitelig varebil i mellomklasse-segmentet og tilbyr et sofistikert utvalg av Opel Vivaro-motorer gjennom tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen viser endringen fra robuste dieselmotorer til moderne, elektrifiserte drivkonsepter.

Opel Vivaro-motorer: Generasjon I (2001-2014)
Den første generasjonen av Opel Vivaro var preget av velprøvd nyttekjøretøyteknologi og hadde robuste motorer som var enkle å vedlikeholde. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 400 000 til 500 000 kilometer, og de mindre 1,9 dTi-dieselmotorene klarte ofte til og med 600 000 kilometer uten større reparasjoner. Typiske vedlikeholdsintervaller var mellom 30 000 og 40 000 kilometer, mens større reparasjoner vanligvis først var påkrevd etter 200 000 til 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 dTi med 135 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Teknisk sett var alle Opel Vivaro-motorene basert på velprøvde Renault-enheter, noe som forenklet reservedelsforsyningen og holdt reparasjonskostnadene lave.
Opel Vivaros dieselmotorer: Generasjon I (2001-2014)
Opel Vivaros dieselprogram besto utelukkende av dTi-motorer uten partikkelfilter i ulike ytelsesnivåer. Innstegsmotoren var en 1,9 dTi med 60 kW (82 hk), som kjennetegnes av ekstrem økonomi og holdbarhet - ideell for byleveringstrafikk med krav til lav hastighet. Over denne lå 1.9 dTi med 74 kW (100 hk), som ga det beste kompromisset mellom ytelse og forbruk. Toppmotoren var 2,5 dTi med 99 kW (135 hk), som også var overbevisende under full belastning og når man trakk tilhenger. Alle Opel Vivaro dTi-motorene hadde mekaniske innsprøytningspumper og viste seg å være ekstremt robuste i møte med dårlig drivstoff og tøffe driftsforhold. Typiske svake punkter var bare glødepluggene ved hyppige kaldstarter og sporadiske problemer med dynamoen etter høy kjørelengde.
Opel Vivaro bensinmotorer: Generasjon I (2001-2014)
Bensinmotorene spilte en underordnet rolle i den første generasjonen Opel Vivaro. Kun en 2,0-liters sugemotor med 88 kW (120 hk) var tilgjengelig fra tid til annen, men den viste seg å være uegnet til varebilbruk. Det høye drivstofforbruket på over 12 liter per 100 kilometer og den lave trekkraften gjorde den til den dårligste motoren i denne generasjonen.
Opel Vivaro-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,9 dTi | 82 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Glødeplugger ved kaldstart | Meget bra |
1,9 dTi | 100 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Veldig robust, nesten ingen problemer | Veldig bra |
2,5 dTi | 135 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Generator etter høy kjørelengde | Meget bra |
2.0 bensinmotor | 120 HK | 12,0-13,5 l/100 km | Høyt forbruk, dårlig ytelse | Problematisk |

Opel Vivaro-motorer: Generasjon II (2014-2019)
Den andre generasjonen av Opel Vivaro markerte overgangen til moderne Euro 6-dieselmotorer med sofistikert etterbehandling av avgasser. Kjørelengden falt til 300 000 til 400 000 kilometer ettersom den komplekse teknologien ble mer vedlikeholdsintensiv. Partikkelfilteret og SCR-systemet måtte repareres allerede etter 150 000 til 200 000 kilometer, noe som økte driftskostnadene. Den beste motoren var 1,6 CDTi med 120 hk, som best kombinerte effektivitet og driftssikkerhet. Teknisk sett kom de nye Opel Vivaro-motorene fra PSA (Peugeot-Citroën) og var utstyrt med moderne common rail-teknologi. For første gang fantes det også en naturgassversjon (CNG) for miljøbevisste flåteoperatører, men denne ble ikke noen suksess.
Opel Vivaro dieselmotorer: Generasjon II (2014-2019)
Opel Vivaros CDTi-motorer var basert på PSA-motorer, og alle var utstyrt med partikkelfilter og SCR-katalysator. 1,6 CDTi var tilgjengelig i tre effektnivåer: 70 kW (95 hk), 88 kW (120 hk) og 103 kW (140 hk). Opel Vivaro 1,6 CDTi med 88 kW (120 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen og hadde tilstrekkelig effekt for de fleste bruksområder. De komplekse eksossystemene var imidlertid problematiske: Tilstoppede partikkelfiltre på hyppige korte turer og defekte AdBlue-innsprøytningsdyser forårsaket høye reparasjonskostnader. Den kraftigste Opel Vivaro 1,6 CDTi med 103 kW (140 hk) var også utsatt for turboladerproblemer under sportslig kjøring.
Opel Vivaro naturgassmotor: Generasjon II (2014-2019)
Som en spesialitet tilbød Opel en 2,0 CNG-motor med 110 kW (150 hk) som gikk på naturgass. Denne Opel Vivaro CNG viste seg å være ren og økonomisk, men led under kort rekkevidde og mangel på fyllestasjoner. Teknologien var i utgangspunktet pålitelig, men det kompliserte gassystemet skapte tidvis problemer.
Opel Vivaro motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 CDTi | 95 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Bra |
1,6 CDTi | 120 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Veldig balansert, få problemer | Veldig bra |
1,6 CDTi | 140 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Turbolader, AdBlue-system | Gjennomsnittlig |
2.0 CNG | 150 HK | 7,2-8,0 kg/100 km | Lav rekkevidde, gassystem | Moderat |

Opel Vivaro-motorer: Generasjon III (2019-i dag)
Den nåværende Opel Vivaro-generasjonen representerer overgangen til elektromobilitet og tilbyr for første gang helelektrisk drift ved siden av moderne dieselmotorer. Dieselmotorene går mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 2,0-litersmotorene er mer robuste enn de mindre 1,5-litersmotorene. Vedlikeholdsintervallene er 30 000 kilometer, og større reparasjoner på eksosanlegget bør utføres etter 120 000 til 180 000 kilometer. Toppmodellen er Opel Vivaro-e med 100 kW (136 hk) elektrisk kraft, som krever lite vedlikehold og er lokalt utslippsfri. Teknisk sett er dieselmotorene basert på den nyeste generasjonen PSA-motorer med forbedret eksosetterbehandling, mens den elektriske driften er basert på den velprøvde Stellantis-teknologien.
Opel Vivaro dieselmotorer: Generasjon III (2019-i dag)
Opel Vivaros dieselprogram omfatter moderne 1,5 BlueHDi-motorer med 75 kW (102 hk) og 96 kW (130 hk) samt en 2,0 BlueHDi med 130 kW (177 hk). Opel Vivaro 1,5 BlueHDi med 96 kW (130 hk) regnes som den mest balanserte motoren i denne generasjonen og byr på gode kjøreegenskaper med moderat drivstofforbruk. Alle motorene er utstyrt med moderne SCR-teknologi med AdBlue-innsprøytning og partikkelfilter. De svake punktene er fortsatt eksossystemene: tette partikkelfiltre ved korte kjørestrekninger og defekte AdBlue-pumper etter rundt 100 000 kilometer. Den store 2.0 BlueHDi viser seg å være mer robust, men er betydelig mer tørst og er bare tilgjengelig i versjonen med lang akselavstand.
Opel Vivaro elektrisk drift: Generasjon III (2019-i dag)
Opel Vivaro-e markerer inngangen til elektromobilitet og er tilgjengelig med to batterikapasiteter: 50 kWh (230 km rekkevidde) og 75 kWh (330 km rekkevidde). Den elektriske motoren yter 100 kW (136 hk) og har et dreiemoment på hele 260 Nm helt fra start. Opel Vivaro-e viser seg å være vedlikeholdsfri og pålitelig, bare batterikjøling og ladeteknologi kan av og til by på problemer. Rekkevidden er tilstrekkelig for bykjøring, men synker betydelig ved kjøring på motorvei.
Opel Vivaros motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 BlueHDi | 102 HK | 5,9-6,5 l/100 km | Partikkelfilter, AdBlue-system | Bra |
1,5 BlueHDi | 130 HK | 6,4-7,0 l/100 km | Balansert, moderate problemer | Meget bra |
2,0 BlueHDi | 177 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
Vivaro-e 50 kWh | 136 HK | 24-28 kWh/100 km | Batterikjøling, kort rekkevidde | God |
Vivaro-e 75 kWh | 136 HK | 26-30 kWh/100 km | Ladeteknologi, høy innkjøpspris | Bra |

Konklusjon: De beste Opel Vivaro-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Opel Vivaro-motorene viser den typiske endringen i moderne nyttekjøretøy: Mens den første generasjonen imponerte med sin ekstreme robusthet, brakte de følgende generasjonene mer effektivitet, men også større kompleksitet. Elektrifiseringen av den tredje generasjonen åpner nye muligheter for miljøbevisste flåteoperatører, men krever tilpasset distribusjonsplanlegging.
- Beste Opel Vivaro dieselmotor:
1,9 dTi med 100 hk (generasjon I) kombinerer ekstrem holdbarhet med lave driftskostnader og er ideell for hyppige sjåfører med høye krav til kjørelengde.
- Beste moderne Opel Vivaro-dieselmotor:
1,5 BlueHDi med 130 hk (generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av effektivitet, ytelse og miljøvennlighet med akseptable vedlikeholdskostnader.
- Beste Opel Vivaro med elektrisk drift:
Vivaro-e med 75 kWh batteri og 330 km rekkevidde er ideell for bylogistikk og regional transport med forutsigbare ruter.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Opel Vivaro tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.