BMW 7-serie motorer
Siden introduksjonen i 1977 har BMW 7-serie utviklet seg til å bli den fremste klassen av bayerske luksuslimousiner, og tilbyr et eksepsjonelt variert utvalg av BMW 7-serie motorer gjennom seks generasjoner. Fra de klassiske sugemotorene fra de første årene til dagens ultramoderne plug-in-hybrider - hver generasjon gjenspeiler den teknologiske utviklingen og de økende kravene til luksus, ytelse og effektivitet.
BMW 7-serie motorer: Historiske generasjoner I-III (1977-2001)

De tre første BMW 7-seriegenerasjonene (E23, E32, E38) la grunnlaget for seriens rykte som en teknologisk pioner i luksussegmentet. Disse historiske BMW 7-serie-motorene nådde vanligvis 250 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, der de sekssylindrede dieselmotorene i E38-generasjonen ble ansett for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt på de tidlige V8-motorene med Nikasil-belegg. Det absolutte høydepunktet i denne epoken var M62B44 V8 med 286 hk fra E38-generasjonen, som kombinerte kraft, jevn gange og pålitelighet på en optimal måte. Disse generasjonene introduserte banebrytende teknologier som den første serieproduserte V12-motoren (E32) og det revolusjonerende iDrive-systemet.
BMW 7-serie bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1977-2001)
BMW 7-serie bensinmotorutvalget begynte med den velprøvde sekssylindrede M30-motoren i ulike slagvolumvarianter fra 2,8 til 3,5 liter (170-218 hk) i E23-generasjonen. E32-generasjonen introduserte den første V8-motoren (M60) med 286 hk i 1987 og den legendariske V12-motoren (M70) med 300 hk i 1988. De tidlige V8-motorene med Nikasil-sylinderbelegg var spesielt problematiske, noe som førte til motorskader når svovelholdig drivstoff ble brukt. Med E38-generasjonen kom endelig de modne M62 V8-motorene (286-347 hk) og den videreutviklede M73 V12 (326-394 hk). BMW 7-serie M30B35 med 218 hk ble ansett som den mest pålitelige motoren i den første generasjonen, mens M62B44 (286 hk) skilte seg ut som den beste V8 fra den historiske epoken.
BMW 7-serie dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1977-2001)
BMW 7-serie dieselmotorer ble bare tilbudt fra og med E38-generasjonen (1994). Den sekssylindrede M51-dieselen med et slagvolum på 2,5 liter produserte først 143 hk, senere 163 hk. Disse BMW 7-serie TDS-motorene viste seg å være usedvanlig robuste og økonomiske, nådde lett over 400 000 kilometer og ble ansett som de mest pålitelige motorene i hele den historiske epoken. Den sekssylindrede dieselmotoren M57 (fra 1998) med 193 hk satte nye standarder når det gjaldt driftssikkerhet og ytelse.
BMW 7-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M30B35 (E23/E32) |
218 HK |
12,5-13,5 l/100 km |
Svært robust, kun slitasje |
Meget god |
M60B40 (E32) |
286 HK |
13,5-14,5 l/100 km |
Nikasil-problemer |
Moderat |
M70B50 (E32) |
300 HK |
16,5-18,0 l/100 km |
Kompleks, høyt forbruk |
Middels |
M62B44 (E38) |
286 HK |
11,5-12,5 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
M73B54 (E38) |
326-394 HK |
15,0-17,0 l/100 km |
Høyt vedlikeholdsbehov |
Godt |
M51D25 TDS (E38) |
143-163 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Ekstremt robust |
Meget god |
M57D30 (E38) |
193 HK |
8,0-9,0 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
BMW 7-serie motorer: Generasjon IV (2001-2008)

Den fjerde generasjonen av BMW 7-serie (E65/E66) markerte en radikal ny begynnelse med det kontroversielle Chris Bangle-designet og en helt ny elektronikkarkitektur. Disse BMW 7-serie-motorene nådde vanligvis 200 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselmotorene var betydelig mer driftssikre enn bensinmotorene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer, spesielt for de komplekse Valvetronic-systemene og de elektroniske komponentene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var M57D30TÜ2 med 231 hk, som til tross for all sin elektroniske kompleksitet hadde en enestående driftssikkerhet. Tekniske høydepunkter var det revolusjonerende iDrive-systemet, Valvetronic-teknologien og det første Active Steering-systemet, som imidlertid også førte til økt følsomhet for feil.
BMW 7-serie bensinmotorer: Generasjon IV (2001-2008)
BMW 7-serie bensinmotorprogrammet besto opprinnelig av N62-V8 med 4,4 liter (333 hk) og 4,8 liter (367 hk) samt N73-V12 med 6,0 liter (445 hk). Disse BMW 7-serie-motorene led av typiske problemer fra den tidlige Valvetronic-generasjonen: feil i ventilhevingsjusteringen, problemer med kjølesystemet og elektroniske feil gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. BMW 7-serie N62B48 med 367 hk var spesielt utsatt for tap av kjølevæske og skader på topplokkpakningen. Fra 2005 ble den reviderte N62TÜ lagt til med forbedret pålitelighet, men den fortsatte å utvise sporadiske Valvetronic-problemer.
BMW 7-serie dieselmotorer: Generasjon IV (2001-2008)
BMW 7-serie dieselmotorer ble dominert av den videreutviklede seks-sylindrede M57-motoren med common-rail-innsprøytning i ulike effektnivåer fra 218 til 272 hk. BMW 7-serie M57D30TÜ2 med 231 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele generasjonen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og holdbarhet. BMW 7-serie dieselmotorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og hadde svært høy driftssikkerhet til tross for den komplekse elektronikken, ettersom den velprøvde dieselteknologien ble mindre påvirket av de nye elektroniske systemene.
BMW 7-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Karakter |
N62B44 |
333 HK |
12,5-13,5 l/100 km |
Valvetronic, kjølesystem |
Problematisk |
N62B48 |
367 HK |
13,5-14,5 l/100 km |
Tap av kjølevæske, topplokk |
Problematisk |
N73B60 |
445 HK |
15,5-17,0 l/100 km |
Svært kompleks, elektroniske problemer |
Moderat |
M57D30TÜ |
218-272 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Svært robust (231 hk-variant) |
Meget god |
BMW 7-serie motorer: Generasjon V (2008-2015)

Den femte generasjonen av BMW 7-serie (F01/F02) brakte en betydelig forbedring i pålitelighet og regnes som den mest balanserte generasjonen i serien. Med riktig vedlikehold når de fleste BMW 7-serie-motorene i denne generasjonen lett 250 000 til 400 000 kilometer, hvorav dieselmotorene anses å være spesielt holdbare med opptil 500 000 kilometer. Større motorhavarier har blitt sjeldne, og det er bare de tidlige N63 V8-motorene som fortsatt viser svakheter i oljeforbruket. Det absolutte høydepunktet var N57D30O1 med 381 hk - et teknisk mesterverk med tre turboladere som bød på både kraft og effektivitet. Hybridteknologien ble også introdusert for første gang med ActiveHybrid 7 fra 2009.
BMW 7-serie bensinmotorer: Generasjon V (2008-2015)
BMW 7-serie bensinmotorutvalget startet med den reviderte N62TU-V8 (407 hk), som raskt ble erstattet av den nye N63-V8 med dobbel turboladning (407-544 hk). På toppen av serien kom N74-V12 med 544 hk. Disse BMW 7-serie N63-motorene viste seg å være mye mer problematiske enn forventet, med hyppige rapporter om økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer og skader på turboladeren. BMW 7-serie N63B44O0 med 407 hk utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, mens den senere N63TU (fra 2012) med reviderte stempler bød på bedre pålitelighet.
BMW 7-serie dieselmotorer: Generasjon V (2008-2015)
BMW 7-serie N57 sekssylindret diesel ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 245 til 381 hk. Alle BMW 7-serie dieselmotorer hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. BMW 7-serie N57D30TOP med 313 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 6,8-7,5 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Tri-turbo diesel N57D30O1 med 381 hk var teknisk fascinerende, men mer vedlikeholdsintensiv.
BMW 7-serie hybriddrift: Generasjon V (2008-2015)
Fra 2009 ble BMW 7-serie ActiveHybrid tilbudt med en N63 V8 og elektrisk motor for en systemeffekt på 465 hk. Dette kombinerte N63-problemet med ytterligere hybridkompleksitet og ble ikke ansett som veldig pålitelig.
BMW 7-serie motor |
Utgangseffekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
N62TU |
407 HK |
12,5-13,5 l/100 km |
Valvetronic, men bedre enn forgjengeren |
Bra |
N63B44O0 |
407-544 HK |
11,5-13,5 l/100 km |
Oljeforbruk, stempelringer, turbolader |
Problematisk |
N74B60 |
544 HK |
14,5-16,0 l/100 km |
Kompleks, men mer pålitelig enn N63 |
Gjennomsnittlig |
N57D30TOP |
245-313 HK |
6,8-7,5 l/100 km |
Svært robust |
Meget god |
N57D30O1 |
381 HK |
7,2-8,0 l/100 km |
Tri-Turbo kompleks, men pålitelig |
god |
ActiveHybrid |
465 HK |
9,4 l/100 km |
N63-problemer + hybridkompleksitet |
Problematisk |
BMW 7-serie motorer: Generasjon VI (2015-2022)

Den sjette BMW 7-seriegenerasjonen (G11/G12) var helt avhengig av nedbemanning og elektrifisering og representerte BMWs fremtidsvisjon for luksussedaner. Alle motorene var turboladede, mange med mild hybridteknologi. BMW 7-serie-motorene i denne generasjonen kjørte vanligvis mellom 300 000 og 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselmotorene hadde fortsatt den høyeste kjørelengden. Toppmotoren var N57D30O1 med 400 hk, som kombinerte sportslige ytelser med høy effektivitet. Blant de tekniske høydepunktene var 48-volts elektrisk system om bord, gestkontroll og semi-autonome kjørefunksjoner.
BMW 7-serie bensinmotorer: Generasjon VI (2015-2022)
Grunnstammen var firesylindrede motorer: den firesylindrede B48 med 326 hk og den sekssylindrede B58 med 340 hk. Begge BMW 7-serie motorene inneholdt moderne turboteknologi med to krefter. BMW 7-serie B58B30O0 med 340 hk regnes som spesielt vellykket og utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftleveranse og er betydelig mer pålitelig enn sine forgjengere N63. For de høyeste kravene var det den reviderte N63TU2 V8 med 530-625 hk, som imidlertid fortsatte å utvise sporadiske problemer med oljeforbruk.
BMW 7-serie dieselmotorer: Generasjon VI (2015-2022)
Tre dieselmotorer i BMW 7-serie var tilgjengelige: den firesylindrede B47 med 265 hk, den sekssylindrede B57 med 320 hk og N57D30O1 med 400 hk. Disse BMW 7-serie dieselmotorene videreførte tradisjonen med pålitelig BMW-dieselteknologi og ble ansett som de mest problemfrie motorene i generasjonen.
BMW 7-serie ladbare hybrider: Generasjon VI (2015-2022)
BMW 7-serie iPerformance-variantene tilbød systemytelser fra 326 til 394 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 58 km. Disse BMW 7-serie-motorene kombinerte effektivitet med høy ytelse, men var teknisk sett svært komplekse.
BMW 7-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
B48B20O1 |
326 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Firesylindret i 7-serien uegnet |
Gjennomsnittlig |
B58B30O0 |
340 HK |
8,0-9,0 l/100 km |
Svært pålitelig, beste bensinmotor |
Meget god |
N63TU2 |
530-625 HK |
10,5-12,5 l/100 km |
Sporadisk oljeforbruk |
Bra |
B47D20O0 |
265 HK |
5,8-6,5 l/100 km |
Robust, men firesylindret |
Bra |
B57D30O0 |
320 HK |
6,2-7,0 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
N57D30O1 |
400 HK |
6,8-7,5 l/100 km |
Den beste motoren i denne generasjonen |
Meget god |
iPerformance |
326-394 HK |
2,0-2,5 l/100 km + elektrisitet |
Kompleks, men effektiv |
Bra |
BMW 7-serie motorer: Generasjon VII (2022-i dag)
Den nåværende BMW 7-seriegenerasjonen er helt avhengig av elektrifisering og representerer BMWs radikale skifte mot elektromobilitet. I tillegg til den helelektriske iX7, tilbyr serien utelukkende ladbare hybrider med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er M760e xDrive med en systemeffekt på 571 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Den nye 48-voltsarkitekturen lover en levetid på over 400 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten reduserer belastningen på forbrenningsmotoren betraktelig.
BMW 7-serie ladbare hybrider: Generasjon VII (2022-i dag)
BMW 7-serie motorutvalget består utelukkende av ladbare hybrider: 740e med 490 hk, 750e med 490 hk og M760e med 571 hk systemytelse. Alle BMW 7-serie-motorene kombinerer sekssylindrede bensinmotorer med kraftige elmotorer og tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 100 km. BMW 7-serie B58 med elektrisk assistanse anses for å være spesielt velbalansert og er i ferd med å utvikle seg til den beste motoren i denne generasjonen - den drar nytte av elektrisk assistanse og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer.
BMW 7-serie helelektrisk: Generasjon VII (2022-i dag)
BMW iX7 med 516-650 hk tilbyr helelektrisk drift med en rekkevidde på opptil 600 km og setter nye standarder i luksussegmentet.
BMW 7-serie motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
740e xDrive |
490 HK |
1,3-1,8 l/100 km + strøm |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
750e xDrive |
490 HK |
1,3-1,8 l/100 km + strøm |
Svært balansert |
Meget god |
M760e xDrive |
571 HK |
1,5-2,0 l/100 km + strøm |
Sportslig, men kompleks |
Bra |
iX7 |
516-650 HK |
19,6-22,1 kWh/100 km |
Ingen langtidserfaring ennå |
Bra |
Konklusjon: De beste BMW 7-serie motorene i alle generasjoner
Utviklingen av BMW 7-serie-motorene viser tydelig endringen fra klassiske sugemotorer til ultramoderne elektrifiserte drivsystemer. Mens BMW 7-serie dieselmotorene har vært eksepsjonelt pålitelige i alle generasjoner, har de kraftige bensinmotorene noen ganger slitt med kompleksitetsrelaterte problemer. Den nye syvende generasjonens ladbare hybridteknologi lover en lys fremtid for sjåfører som verdsetter luksus, ytelse og effektivitet i like stor grad.
- Beste bensinmotor i BMW 7-serie:
BMW 7-serie B58B30O0 (340 hk, generasjon VI) kombinerer moderne turboteknologi med utmerket driftssikkerhet og harmonerer perfekt med seriens luksuriøse karakter.
- Beste BMW 7-serie dieselmotor:
BMW 7-serie N57D30O1 (381-400 hk, generasjon V og VI) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og effektivitet på tvers av alle generasjoner, og regnes som et teknisk mesterverk.
- Beste BMW 7-serie hybridmotor:
BMW 7-serie 750e xDrive (490 hk, generasjon VII) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 100 km og lave drivstofforbruk representerer fremtiden i luksusklassen.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW 7-serie generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.