Innholdsfortegnelse
Fiat Ducato-motorer
Siden introduksjonen i 1981 har Fiat Ducato utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike transportbilene i Europa, med et variert utvalg av Fiat Ducato-motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, men dieselmotorene har alltid utgjort seriens midtpunkt.

Fiat Ducato-motorer: Historiske generasjoner I-II (1981-2006)
De to første generasjonene av Fiat Ducato preget segmentet for lette nyttekjøretøy og etablerte Ducato som en pålitelig arbeidsbil. Kjørelengden varierte mye avhengig av motortype og bruksområde: Mens de robuste dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de mindre vanlige bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den første generasjonen (1981-1994) var fortsatt sterkt preget av samarbeidet med Peugeot og Citroën, mens den andre generasjonen (1994-2006) allerede hadde mer moderne common-rail-teknologi. Den absolutte toppmotoren i disse historiske generasjonene var 2.8 JTD med 127 hk fra den andre generasjonen, som kombinerte kraft, pålitelighet og god økonomi på en optimal måte for den tiden.
Fiat Ducato dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1981-2006)
Den første generasjonen Fiat Ducato-dieselmotorer besto hovedsakelig av de velprøvde 1,9 D- og 2,5 D-motorene med 68-95 hk. Selv om disse Fiat Ducato-motorene var støyende og ikke spesielt økonomiske, var de ekstremt robuste og holdbare. Med andre generasjon kom mer moderne motorer til: 2.0 JTD med 84 hk, 2.3 JTD med 110 hk og den kraftige 2.8 JTD med 127 hk. JTD-motorene (Jet Turbo Diesel) med common rail-innsprøytning revolusjonerte Fiat Ducato-motorutvalget og ga betydelig mer effekt med lavere drivstofforbruk. Fiat Ducato 2,8 JTD utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i de historiske generasjonene - spesielt variantene som ble produsert fra 2002 og utover, med forbedret turboladerdesign, viste seg å være svært holdbare og kraftige.
Fiat Ducato bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1981-2006)
I den første generasjonen av Fiat Ducato-bensinmotorer var det først 2,0-bensinmotoren med 84-109 hk, som senere ble etterfulgt av 2,5-bensinmotoren med 116 hk. Disse Fiat Ducato-motorene ble imidlertid aldri særlig populære, ettersom de hadde høyt drivstofforbruk og begrenset trekkraft. I andre generasjon ble bensinutvalget redusert til 2.3 16V med 130 hk, som hovedsakelig ble brukt i bobiler, men som ble lite brukt på grunn av det høye drivstofforbruket på 12-14 liter per 100 km.
Fiat Ducato-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,9 D | 68-82 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Høylytt, treg | Gjennomsnitt |
2,5 D | 95 HK | 9,0-9,8 l/100 km | Høylytt, men robust | Bra |
2,0 JTD | 84 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |
2,3 JTD | 110 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Robust og økonomisk | Meget bra |
2,8 JTD | 127 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Svært robust, det beste valget | Veldig bra |
2.0 bensinmotor | 84-109 HK | 11,5-13,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Moderat |
2,3 16V bensinmotor | 130 HK | 12,0-14,0 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Problematisk |

Fiat Ducato-motorer: Generasjon III (2006-2014)
Den tredje generasjonen av Fiat Ducato markerte et betydelig evolusjonært sprang og introduserte den nyeste dieselteknologien. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, og 2.3 MultiJet-dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorskader er sjeldne; det er kun DPF-systemene (dieselpartikkelfilter) som kan forårsake problemer på korte turer. Det absolutte høydepunktet var 3.0 MultiJet med 180 hk - en kraftig motor med et enormt dreiemoment for tung last. For første gang ble også Euro 5-normen oppfylt, og moderne eksosetterbehandling ble introdusert. Bensinmotorene fortsatte å spille en underordnet rolle.
Fiat Ducato dieselmotorer: Generasjon III (2006-2014)
Fiat Ducato-dieselmotorene var i sin helhet basert på MultiJet-teknologi med common rail-innsprøytning. 2.2 MultiJet var tilgjengelig med 100 og 110 hk og dannet grunnlaget for motorutvalget. Den velprøvde 2.3 MultiJet ble tilbudt i effektklasser fra 130 til 150 hk og ble en bestselger. For de tyngste bruksområdene var det 3.0 MultiJet med 160 eller 180 hk, som med sitt enorme dreiemoment på 400 Nm taklet selv de tyngste belastningene uten problemer. Alle Fiat Ducato MultiJet-motorene var turboladede og oppfylte Euro 5-normen. Fiat Ducato 2.3 MultiJet med 130 hk viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - den hadde en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og holdbarhet, ideell for kontinuerlig kommersiell bruk.
Fiat Ducato bensinmotorer: Generasjon III (2006-2014)
Utvalget av bensinmotorer var begrenset til 3.0 V6-bensinmotoren med 166 hk, som hovedsakelig ble utviklet for bobiler i Nord-Amerika. Denne Fiat Ducato-motoren var sjelden å finne i Europa og led av det typiske problemet med et høyt drivstofforbruk på 13-15 liter per 100 km. Driftssikkerheten var akseptabel, men økonomien talte mot denne motoren.
Fiat Ducato-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 MultiJet | 100-110 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Av og til problemer med DPF | God |
2.3 MultiJet | 130-150 HK | 7,5-8,3 l/100 km | Svært robust, det beste valget | Veldig bra |
3.0 MultiJet | 160-180 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Kraftig, men tørst | Bra |
3.0 V6-bensinmotor | 166 HK | 13,0-15,0 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Problematisk |

Fiat Ducato-motorer: Generasjon IV (2014-i dag)
Den nåværende Fiat Ducato-generasjonen representerer det ypperste innen dieselteknologi og oppfyller allerede Euro 6-normen med toppmoderne etterbehandling av avgasser. Kjørelengden er imponerende: Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene lett nå 400 000 til 500 000 kilometer, og 2.3 MultiJet med 140 hk anses som spesielt holdbar. AdBlue-systemene for nitrogenoksidreduksjon er pålitelige, men kan skape problemer hvis AdBlue-kvaliteten er for dårlig. Den absolutte toppmotoren er 2.3 MultiJet med 180 hk - et teknisk mesterverk med variabel turboladergeometri og en optimal balanse mellom ytelse og effektivitet. For første gang er også automatgir og moderne førerassistansesystemer tilgjengelig.
Fiat Ducato dieselmotorer: Generasjon IV (2014-i dag)
Fiat Ducato-motorprogrammet er utelukkende basert på MultiJet-dieselmotorer med SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning. 2.2 MultiJet er tilgjengelig med 110 og 140 hk og danner grunnlaget for lettere bruksområder. Den velprøvde 2.3 MultiJet dominerer med effektnivåer på 130, 140, 150 og 180 hk - sistnevnte med bi-turbolading for maksimal effekt. 3.0 MultiJet med 180 hk er tilgjengelig for tyngre bruksområder, selv om den velges sjeldnere. Alle Fiat Ducato-motorene oppfyller Euro 6-normen og har moderne etterbehandling av avgasser med DPF og SCR-katalysator. Fiat Ducato 2.3 MultiJet med 140 hk har utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - den tilbyr optimale ytelser for de fleste bruksområder med lavt forbruk og høy pålitelighet.
Fiat Ducato bensinmotorer: Generasjon IV (2014 - i dag)
Bensinmotorene spiller praktisk talt ingen rolle i den nåværende generasjonen. En 3.0 V6-bensinmotor tilbys kun sporadisk for spesielle markeder, men er ikke tilgjengelig i Europa. Dieselmotorene har vist seg å være så overlegne at bensinalternativer ikke er økonomisk lønnsomme.
Fiat Ducato med elektrisk drift: Generasjon IV (2014-i dag)
Den helelektriske versjonen av Fiat E-Ducato har vært tilgjengelig siden 2021. Med en effekt på 90 kW (122 hk) og en rekkevidde på opptil 370 km tilbyr den et utslippsfritt alternativ for bytransport. Batterikapasiteten er 47 eller 79 kWh, og det største batteriet anbefales for de fleste kommersielle bruksområder.
Fiat Ducato-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 MultiJet | 110-140 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Av og til problemer med AdBlue | Bra |
2.3 MultiJet | 130-180 HK | 7,0-8,2 l/100 km | Svært robust, det beste valget | Veldig bra |
3.0 MultiJet | 180 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Kraftig, men sjelden | Bra |
E-Ducato | 122 HK | 25-35 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Fiat Ducato-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Fiat Ducato-motorene viser en kontinuerlig forbedring av dieselteknologien gjennom fire tiår. Mens de historiske generasjonene fortsatt måtte overbevise med støyende, men robuste motorer, tilbyr de moderne MultiJet-motorene en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. Bensinmotorer har aldri spilt noen viktig rolle og er praktisk talt forsvunnet i dag. Den nye elektriske drivlinjen åpner nye muligheter for utslippsfri sentrumslogistikk.
- Beste Fiat Ducato dieselmotor:
Fiat Ducato 2.3 MultiJet (140 hk, generasjon IV) kombinerer moderne Euro 6-teknologi med høy pålitelighet og optimal ytelse for de fleste operasjoner.
- Beste historiske Fiat Ducato-motor:
Fiat Ducato 2,8 JTD (127 hk, generasjon II) var forut for sin tid og tilbød allerede common-rail-teknologi med høy pålitelighet.
- Beste elektriske Fiat Ducato-drift:
Fiat E-Ducato (122 hk, generasjon IV) med 79 kWh batteri har den beste rekkevidden og er best egnet til utslippsfri transport i hverdagen.
For vedlikehold og reservedeler til alle Fiat Ducato-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.