Innholdsfortegnelse
SEAT León-motorer
Siden lanseringen i 1999 har SEAT León utviklet seg til å bli en av det spanske merkets mest suksessrike kompaktbiler, med et variert utvalg av SEAT León-motorer i fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til ultramoderne hybridmotorer.

SEAT León-motorer: Generasjon I (1999-2005)
Den første generasjonen SEAT León var en pionerperiode for merket i kompaktbilsegmentet og var basert på den velprøvde Volkswagen Golf IV-plattformen. Denne generasjonen var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk enkle motorer, som med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer. De fleste større reparasjoner skulle bare utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og dieselmotorene var generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TDI med 150 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og viste seg å være nærmest uforgjengelig. De tidlige SEAT León-motorene nøt godt av Volkswagen-konsernets modne teknologi og dannet et solid grunnlag for merkets utvikling.
SEAT León bensinmotorer: Generasjon I (1999-2005)
SEAT Leóns bensinmotorutvalg inkluderte både sugemotorer og de første turboversjonene. Det startet med 1.4 16V sugemotor med 75 hk, etterfulgt av 1.6 16V med 105 hk. For mer sportslige krav var det 1.8 20V med 125 hk og 1.8 T med 150 hk turboladning. Det absolutte høydepunktet var SEAT León Cupra med 1,8 T-motor og 180 hk, senere til og med 210 hk. Disse tidlige SEAT León turboladede bensinmotorene viste allerede typiske problemer som skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold og sporadiske problemer med tennspolen. 1.6 16V utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, mens turbo-variantene krevde mer oppmerksomhet når det gjaldt vedlikehold.
SEAT León dieselmotorer: Generasjon I (1999-2005)
SEAT León-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1.9 TDI i ulike effektnivåer fra 90 til 150 hk. SEAT León 1.9 TDI med 110 hk var volummotoren og viste seg å være ekstremt pålitelig og økonomisk. De kraftigere variantene med 130 og 150 hk tilbød sportslige kjøreegenskaper med fortsatt lavt drivstofforbruk. Disse SEAT León TDI-motorene hadde pumpedyseinnsprøytning og oppfylte allerede Euro 3-normen. Typiske svakheter var kun slitasje på innsprøytningsdysene etter høy kjørelengde og sporadiske problemer med turboladeren under sportslig kjøring. 1,9 TDI med 150 hk ble ansett som en av de beste dieselmotorene på sin tid.
SEAT León-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 75 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Svakt motorisert | Gjennomsnitt |
1,6 16V | 105 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
1,8 20V | 125 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Oljeforbruk med alderen | Bra |
1,8 T | 150-210 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Turbolader, tennspoler | Moderat |
1,9 TDI | 90-150 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Injektorer, svært robuste | Meget bra |

SEAT León-motorer: Generasjon II (2005-2012)
Den andre generasjonen av SEAT León markerte overgangen til mer moderne teknologi og tilbød et betydelig utvidet utvalg av motorer. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå, og de fleste motorene kjørte mellom 280 000 og 400 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 250 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 170 hk, som kombinerte moderne common rail-teknologi med høy ytelse og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også de første TSI-motorene, som imidlertid fortsatt måtte kjempe med barnesykdommer. SEAT León-motorene i denne generasjonen nøt godt av den modne teknologien i Volkswagen Golf V-plattformen og tilbød en god balanse mellom ytelse og pålitelighet.
SEAT León bensinmotorer: Generasjon II (2005-2012)
SEAT Leóns bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne TSI-motorer med turbolading og direkte innsprøytning. Utvalget startet med 1,4 TSI med 122 hk, etterfulgt av 1,8 TSI med 160 hk. For sportslige sjåfører fantes 2.0 TSI med 200 hk i León FR og til og med 240 hk i León Cupra. Disse tidlige SEAT León TSI-motorene led imidlertid av typiske problemer fra den første TSI-generasjonen: problemer med timingkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. 1,8 TSI viste seg å være den mest pålitelige av turbobensinmotorene, mens 2,0 TSI ofte krevde kostbare reparasjoner.
SEAT León dieselmotorer: Generasjon II (2005-2012)
Den velprøvde 1.9 TDI-motoren ble til å begynne med videreført i SEAT León-dieselmotorene, men ble gradvis erstattet av mer moderne 2.0 TDI-motorer. SEAT León 2.0 TDI var tilgjengelig i effektnivåer fra 140 til 170 hk og hadde moderne common-rail-innsprøytning med partikkelfilter. Disse SEAT León TDI-motorene oppfylte allerede Euro 4-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. 2.0 TDI med 140 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen. Det fantes også en mindre 1,6 TDI med 105 hk, som var spesielt økonomisk, men mindre utbredt.
SEAT León-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 122 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
1,8 TSI | 160 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Av og til turbolader | Moderat |
2,0 TSI | 200-240 HK | 8,2-9,5 l/100 km | Oljeforbruk, registerkjede | Problematisk |
1,6 TDI | 105 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
1,9 TDI | 105 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
2,0 TDI | 140-170 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |

SEAT León-motorer: Generasjon III (2012-2020)
Den tredje generasjonen av SEAT León markerte et betydelig sprang i kvalitet og regnes som den mest pålitelige av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 450 000 kilometer, og 2.0 TDI-dieselmotorene med 150 hk er spesielt holdbare. Større motorskader er blitt sjeldne, og det er bare de kraftige 2.0 TSI-bensinmotorene som fortsatt viser svakheter når det gjelder oljeforbruk. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDI med 184 hk - et teknisk mesterverk med variabel turboladergeometri som bød på både kraft og effektivitet. Denne generasjonen introduserte også fullstendig reviderte TSI-motorer, som var betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere.
SEAT León bensinmotorer: Generasjon III (2012-2020)
SEAT Leóns bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte nå den tredje generasjonen TSI-motorer. Det startet med 1.2 TSI med 105 hk, etterfulgt av 1.4 TSI med 122 eller 150 hk. For sportslige krav var 1,8 TSI med 180 hk og 2,0 TSI med 280 hk i León Cupra tilgjengelig. Disse mer moderne SEAT León TSI-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. 1.4 TSI med 150 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen, mens 2.0 TSI fortsatte å slite med problemer med oljeforbruket.
SEAT León dieselmotorer: Generasjon III (2012-2020)
SEAT León 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 110 til 184 hk. Det fantes også en mindre 1,6 TDI med 90, 105 eller 110 hk. Alle SEAT León-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. SEAT León 2.0 TDI med 150 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Versjonen med 184 hk hadde også variabel turboladergeometri og var ideell for sportslige sjåfører som likevel prioriterte effektivitet.
SEAT León-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 105 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
1,4 TSI | 122-150 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,8 TSI | 180 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Robust, sportslig | Bra |
2,0 TSI | 280 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Oljeforbruk i sportsmodus | Moderat |
1,6 TDI | 90-110 HK | 4,0-4,8 l/100 km | Svært økonomisk | God |
2,0 TDI | 110-184 HK | 4,2-5,2 l/100 km | Ekstremt robust | Svært god |

SEAT León-motorer: Generasjon IV (2020-i dag)
Den nåværende generasjonen av SEAT León fokuserer helt og holdent på elektrifisering og representerer SEATs visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, og for første gang finnes det også en ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer. Siden denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2020, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er 1.4 e-Hybrid med 245 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren.
SEAT León mildhybrid bensinmotor: Generasjon IV (2020-i dag)
SEAT León-motorutvalget er basert på to 1,5 eTSI-motorer med 130 og 150 hk. Begge SEAT León-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og sylinderdeaktivering. SEAT León 1,5 eTSI med 150 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større problemer i serieproduksjonen. Som innstegsmotor finnes også 1,0 TSI med 110 hk uten mildhybridteknologi.
SEAT León ladbar hybrid: Generasjon IV (2020-i dag)
SEAT León e-Hybrid kombinerer en 1,4 TSI med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 245 hk. Med en elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer og et drivstofforbruk på bare 1,4 liter per 100 km i WLTP-syklusen, er denne SEAT León-motoren et interessant alternativ for pendlere. Teknologien er basert på den velprøvde Golf GTE-plattformen og har ennå ikke vist noen store problemer, men kompleksiteten er betydelig høyere enn med konvensjonelle drivverk.
SEAT León bensinmotor: Generasjon IV (2020-i dag)
For sportslige sjåfører finnes SEAT León 2.0 TSI med 190 hk i FR og 300 hk i Cupra. 2,0 TSI med 190 hk viser tidlige tegn på de velkjente EA888-problemene, mens 300 hk-motoren i Cupra er spesielt utsatt for oljeforbruk og skader på turboladeren på grunn av den ekstreme effekten.
SEAT León dieselmotorer: Generasjon IV (2020-i dag)
To SEAT León 2.0 TDI-motorer (EA288 evo) med 115 og 150 hk er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige SEAT León-dieselmotorer. Begge motorene oppfyller Euro 6d-standarden og tilbyr moderne SCR-teknologi med AdBlue-innsprøytning.
SEAT León-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI | 110 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Ingen problemer så langt | Bra |
1,5 eTSI | 130-150 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TSI | 190-300 HK | 7,2-8,8 l/100 km | Oljeforbruk, turbolader | Problematisk |
2,0 TDI | 115-150 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Robust, velprøvd | Veldig bra |
1,4 e-Hybrid | 245 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | Bra |

Konklusjon: De beste SEAT León-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av SEAT León-motorene viser tydelig den teknologiske utviklingen over fire generasjoner. Mens dieselmotorene i SEAT León har vært pålitelige i alle generasjoner, har de kraftige TSI-bensinmotorene i SEAT León slitt med lignende problemer. Den nye fjerde generasjonens mildhybridteknologi er et lovende alternativ for sjåfører som prioriterer effektivitet og driftssikkerhet.
- Beste SEAT León bensinmotor:
SEAT León 1.5 eTSI (150 hk, generasjon IV) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste SEAT León dieselmotor:
SEAT León 2.0 TDI (150 hk, generasjon III og IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste SEAT León hybridmotor:
SEAT León 1,4 e-Hybrid (245 hk, generasjon IV) med sin høye elektriske rekkevidde på over 60 km og lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle SEAT León-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.