Innholdsfortegnelse
Peugeot 308-motorer
Siden lanseringen i 2007 har Peugeot 308 etablert seg som en av den franske produsentens mest suksessrike kompaktbiler, og den har gått gjennom tre generasjoner med et imponerende utvalg av motorer. Peugeot 308-motorene gjenspeiler den teknologiske utviklingen fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer og svært effektive hybridmotorer.

Peugeot 308 generasjon I (2007-2013)
Den første Peugeot 308-generasjonen var preget av velprøvde, men delvis utdaterte motorkonsepter og viste de typiske styrkene og svakhetene ved fransk ingeniørkunst på denne tiden. Kjørelengden varierte betydelig: Mens de robuste HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller kamakselfaseren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 163 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen fortsatt preget av eldre PSA-konsepter, med til dels komplisert elektronikk og ømfintlige sensorer, men dette ble kompensert med en solid grunnkonstruksjon.
Peugeot 308 bensinmotorer: Generasjon I (2007-2013)
Peugeot 308s bensinmotorutvalg besto av ulike sugemotorer fra TU- og THP-seriene. 1,4 VTi med 95 hk fungerte som innstegsmotor, etterfulgt av 1,6 VTi med 120 hk. Disse Peugeot 308-motorene ble ansett som pålitelige, men ikke veldig økonomiske og ikke spesielt kraftige. Mye mer interessant var 1,6 THP med 140 hk og senere 156 hk, som var den første turbobensinmotoren i serien som tilbød en god effekt. Denne motoren led imidlertid av typiske problemer som problemer med timingkjeden, defekte kamakselfasere og sporadiske skader på turboladeren. Den kraftigste bensinmotoren i Peugeot 308 var 1,6 THP med 200 hk i GTi-modellen, som hadde lignende svakheter til tross for sin sportslighet.
Peugeot 308 dieselmotorer: Generasjon I (2007-2013)
Peugeot 308-dieselmotorene var dominert av den velprøvde HDi-teknologien med common rail-innsprøytning. 1.4 HDi med 68 hk var utviklet som en økonomimotor, men ble ikke særlig populær. Mye mer populære var 1,6 HDi-motorene med 90 hk og 110 hk, som viste seg å være svært driftssikre og økonomiske. Peugeot 308 2.0 HDi med 136 hk og senere 163 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - spesielt variantene som ble produsert fra 2009 og utover med forbedret utslippskontroll og partikkelfilter, viste utmerket holdbarhet over lang tid. Disse Peugeot 308 HDi-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en enestående kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet.
Peugeot 308 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 VTi | 95 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Lav ytelse, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
1,6 VTi | 120 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Forbruk, utdatert teknologi | Gjennomsnittlig |
1,6 THP | 140-200 HK | 6,5-8,2 l/100 km | Tannkjede, kamakselfasing | Moderat |
1,4 HDi | 68 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Lav ytelse, sjelden | Middels |
1,6 HDi | 90-110 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 HDi | 136-163 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |

Peugeot 308 generasjon II (2013-2021)
Andre generasjon Peugeot 308 markerte en revolusjonerende endring og regnes som en teknologisk milepæl for PSA. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og de mindre PureTech-bensinmotorene er overraskende holdbare. BlueHDi-dieselmotorene satte nye standarder når det gjaldt effektivitet og renhet, mens de kraftige THP-motorene fortsatte å vise svakheter. Det absolutte høydepunktet var 1,6 BlueHDi med 120 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Denne generasjonen introduserte også PureTech-bensinmotorene, som til tross for sin lille slagvolum hadde imponerende kraft og effektivitet.
Peugeot 308 bensinmotorer: Generasjon II (2013-2021)
Peugeot 308s bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og var nå basert på de nye PureTech-motorene. 1.2 PureTech var tilgjengelig med 82 hk, 110 hk og 130 hk og erstattet de eldre sugemotorene. Disse små Peugeot 308 PureTech-motorene viste seg å være overraskende driftssikre og økonomiske, med bare sporadiske problemer med registerkjeden etter høy kjørelengde. For sportslige sjåfører fantes det fortsatt 1,6 THP med 205 hk og senere 270 hk i GTi-modellen. Peugeot 308 1,6 THP forble imidlertid den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om skader på registerkjeden, defekte kamakselfasere og skader på turboladeren under sportslig kjøring.
Peugeot 308 dieselmotorer: Generasjon II (2013-2021)
Peugeot 308 BlueHDi (DV6 og DW10) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 100 til 180 hk. Disse helt nyutviklede motorene hadde toppmoderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Peugeot 308 1.6 BlueHDi med 120 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Den kraftigere 2.0 BlueHDi med 150 hk og 180 hk viste også utmerket holdbarhet på lang sikt og var ideell for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring.
Peugeot 308 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 82-130 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Av og til timingkjede | Bra |
1,6 THP | 205-270 HK | 6,8-8,1 l/100 km | Tannkjede, kamaksler, turbo | Problematisk |
1,6 BlueHDi | 100-120 HK | 3,6-4,2 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 BlueHDi | 150-180 HK | 4,1-4,8 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |

Peugeot 308 generasjon III (2021-i dag)
Den nåværende Peugeot 308-generasjonen satser fullt og helt på elektrifisering og representerer Peugeots visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med moderne turboteknologi, mens de ladbare hybridene tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er Hybrid 225 med 225 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Den nye PureTech-generasjonen lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom motorene er revidert fra grunnen av og drar nytte av erfaringene fra den forrige generasjonen.
Peugeot 308 bensinmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
Peugeot 308-motorprogrammet er basert på to 1,2 PureTech-motorer med 110 hk og 130 hk. Begge Peugeot 308-motorene har toppmoderne turboteknologi med direkte bensininnsprøytning og variabel ventilstyring. Peugeot 308 1,2 PureTech med 130 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Forgjengernes problemer med timingkjeden er i stor grad eliminert takket være en forbedret design.
Peugeot 308 ladbare hybrider: Generasjon III (2021-i dag)
Peugeot 308 hybridvariantene tilbyr systemytelser på 180 hk og 225 hk med opptil 60 km elektrisk rekkevidde. Disse Peugeot 308-motorene kombinerer en 1,6 PureTech-motor med en elektrisk motor og tilbyr imponerende effektivitet med høy ytelse. Hybrid 225 er i ferd med å bli det tekniske høydepunktet i serien, men er komplisert å vedlikeholde.
Peugeot 308 dieselmotorer: Generasjon III (2021-i dag)
En enkelt Peugeot 308 1.5 BlueHDi-motor med 130 hk er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med pålitelige Peugeot 308-dieselmotorer. Denne motoren er basert på den velprøvde BlueHDi-teknologien og tilbyr et drivstofforbruk på bare 4,2-4,6 liter per 100 km med høy driftssikkerhet.
Peugeot 308-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 110-130 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 BlueHDi | 130 HK | 4,2-4,6 l/100 km | Robust, velprøvd | Veldig bra |
Hybrid 180 | 180 HK | 1,3 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men effektiv | Bra |
Hybrid 225 | 225 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, sportslig | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 308-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 308-motorene viser en imponerende teknologisk evolusjon - fra de velprøvde, men utdaterte konseptene i første generasjon til de revolusjonerende PureTech- og BlueHDi-motorene i andre generasjon og de ultramoderne hybridmotorene i tredje generasjon. Mens dieselmotorene i Peugeot 308 har imponert med sin eksepsjonelle driftssikkerhet og økonomi i alle generasjoner, har også bensinmotorene fortsatt å utvikle seg og har nådd et nytt kvalitetsnivå med de nåværende PureTech-motorene.
- Beste Peugeot 308 bensinmotor:
Peugeot 308 1.2 PureTech (130 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med høy effektivitet og fremragende driftssikkerhet.
- Beste Peugeot 308 dieselmotor:
Peugeot 308 1,6 BlueHDi (120 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Peugeot 308 hybridmotor:
Peugeot 308 Hybrid 225 (225 hk, generasjon III) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 60 km og lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 308 generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.