Innholdsfortegnelse
Fiat Puntos motorer
Siden lanseringen i 1993 har Fiat Punto etablert seg som en av de mest suksessrike småbilene i Europa, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig motorutvikling over fire generasjoner. Fiat Puntos motorer har alltid gjenspeilet den teknologiske utviklingen - fra enkle sugemotorer til moderne turbobensinmotorer med start-stopp-teknologi.

Fiat Puntos motorer: Historiske generasjoner I & II (1993-2010)
De to første generasjonene av Fiat Punto hadde en varig innvirkning på småbilsegmentet og tilbød et bredt utvalg av robuste, men teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte mye avhengig av vedlikehold og kjørestil: Mens de velprøvde 1,2-liters sugemotorene med riktig vedlikehold lett nådde 200 000 til 300 000 kilometer, viste de tidlige turbodieselmotorene de første tegnene på svakheter i innsprøytningssystemet og turboladeren allerede mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 1,4 16V med 95 hk fra andre generasjon (1999-2010), som på en optimal måte kombinerte livlighet, pålitelighet og moderate forbruksverdier. Særlig Fire-motorene utviklet seg til langløpere, mens de tidlige common rail-dieselmotorene i andre generasjon fortsatt slet med barnesykdommer.
Fiat Punto bensinmotorer: Historiske generasjoner I og II (1993-2010)
Fiat Puntos første generasjon bensinmotorer (1993-1999) besto hovedsakelig av Fire-motorer: 1.1 Fire med 54 hk som innstegsmotor, 1.2 Fire med 60 hk og den livlige 1.4 Fire med 69 hk. Disse Fiat Puntomotorene ble ansett som uforgjengelige, men også tørste. Andre generasjon (1999-2010) brakte mer moderne motorer: den nye 1.2 8V Fire med 60 hk, den økonomiske 1.2 16V med 80 hk og, som høydepunktet, 1.4 16V med 95 hk. Fiat Punto 1.4 16V utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren på denne tiden - den ga livlige ytelser med akseptabelt drivstofforbruk og viste seg å være svært pålitelig. De eneste problemene var sporadiske defekter på tennspolen og slitasje på ventilspindeltetningene ved høyt kjørelengde.
Fiat Punto dieselmotorer: Historiske generasjoner I og II (1993-2010)
Den første generasjonen av Fiat Punto-dieselmotorer startet med den robuste 1,7 TD (57 hk) - en sugediesel uten turbolader, som var høylytt og treg, men ekstremt holdbar. Andre generasjon introduserte moderne common-rail-teknologi: 1.3 Multijet med 70 hk (fra 2003) og senere med 75 hk, samt den kraftigere 1.9 Multijet med 100 hk. Disse Fiat Punto Multijet-motorene ga betydelig bedre kjøreegenskaper og lavere drivstofforbruk, men led av typiske problemer fra den tidlige common-rail-æraen: defekte injektorer, problemer med høytrykkspumpen og følsomme partikkelfiltre gjorde dem mer vedlikeholdskrevende enn sine forgjengere.
Fiat Punto-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 Brann | 54 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
1.2 Fire (8V/16V) | 60-80 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Ventilspindeltetninger | Bra |
1,4 Fire/16V | 69-95 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Tennspoler, svært pålitelige | Meget god |
1,7 TD | 57 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Høylytt, treg, men holdbar | Gjennomsnittlig |
1,3 Multijet | 70-75 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Injektorer, høytrykkspumpe | Moderat |
1,9 Multijet | 100 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Partikkelfilter, turbolader | Moderat |

Fiat Puntos motorer: Generasjon III (2005-2018)
Den tredje generasjonen Fiat Punto (Grande Punto/Punto Evo) markerte et viktig utviklingssteg og tilbød et betydelig mer moderne motorutvalg med forbedret driftssikkerhet. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og de reviderte 1.3 Multijet-dieselmotorene fra 2008 anses for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldnere; bare de tidlige 1.4 T-Jet turboladede bensinmotorene viste svakheter i turboladeren og styringskjeden. Det absolutte høydepunktet var 1.4 16V med 95 hk - en moden sugemotor som kombinerte driftssikkerhet, moderate forbruksverdier og livlige kjøreegenskaper på en optimal måte. For første gang tilbød Fiat også en naturgassmotor med 1.4 Natural Power.
Fiat Punto bensinmotorer: Generasjon III (2005-2018)
Fiat Puntos bensinmotorutvalg fortsatte å omfatte de velprøvde Fire-motorene: 1.2 8V med 65 hk som innstegsmotor, den mer effektive 1.2 16V med 80 hk og den populære 1.4 8V med 77 hk. Toppmotoren var 1.4 16V med 95 hk, som viste seg å være den mest driftssikre bensinmotoren i denne generasjonen. En nyhet var den spennende 1.4 T-Jet med 120 hk - den første turbobensinmotoren i Fiat Punto. Denne Fiat Punto T-Jet bød på sportslige ytelser, men utviklet seg til å bli generasjonens mest problematiske motor med hyppige skader på turboladeren, problemer med registerkjeden og økt oljeforbruk. Særlig biler med mangelfullt vedlikehold begynte å vise svakheter fra 80 000 kilometer.
Fiat Puntos dieselmotorer: Generasjon III (2005-2018)
Fiat Punto 1.3 Multijet ble kontinuerlig videreutviklet og var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 75 til 95 hk. Variantene som ble produsert fra 2008 og utover med et revidert innsprøytningssystem, viste seg å være betydelig mer driftssikre enn forgjengerne. Det fantes også en kraftigere 1.6 Multijet med 105 hk (fra 2008), selv om denne ble montert sjeldnere. Fiat Punto 1.3 Multijet med 90 hk utviklet seg til å bli den beste dieselen i denne generasjonen - den bød på en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk (4,2-4,8 l/100 km) og driftssikkerhet, spesielt i de senere modellårene med revidert eksosresirkulering.
Fiat Punto med naturgassdrift: Generasjon III (2005-2018)
Fiat Punto 1.4 Natural Power kombinerte en 1,4-liters bensinmotor med et naturgassystem og hadde en effekt på 77 hk. Denne miljøvennlige drivlinjen var spesielt økonomisk i naturgassdrift, men led under den begrensede infrastrukturen for fyllestasjoner og sporadiske problemer med gassventilene.
Fiat Punto-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,2 8V | 65 HK | 6,4-6,8 l/100 km | Lite kraft | Gjennomsnitt |
1,2 16V | 80 HK | 5,9-6,3 l/100 km | Av og til tennspoler | Bra |
1,4 8V/16V | 77-95 HK | 6,1-6,7 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,4 T-Jet | 120 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Turbolader, registerkjede, oljeforbruk | Problematisk |
1,3 Multijet | 75-95 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust fra 2008 | Veldig bra |
1,6 Multijet | 105 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Sjelden, moderat pålitelighet | God |
1,4 Natural Power | 77 HK | 3,2 kg/100 km (CNG) | Gassventiler, begrenset infrastruktur | Bra |

Fiat Puntos motorer: Generasjon IV (2012-2018)
Den fjerde og siste generasjonen av Fiat Punto hadde et revidert, men sterkt redusert utvalg av motorer med fokus på effektivitet og utslippsreduksjon. De velprøvde motorene fortsatte å gå mellom 200 000 og 250 000 kilometer, og de moderniserte Fire-motorene med start-stopp-teknologi ble ansett som spesielt økonomiske. Høydepunktet var den nye 0.9 TwinAir Turbo - en revolusjonerende tosylindret turbomotor med 85 hk, som bød på livlige ytelser til tross for sin lille størrelse. Denne innovative Fiat Puntomotoren utviklet seg imidlertid også til å bli den mest problematiske i denne generasjonen, med hyppige skader på turboladeren og problemer med registerkjeden. De velprøvde 1.3 Multijet-dieselmotorene fortsatte sin suksesshistorie og ble ansett som de mest pålitelige motorene i denne generasjonen.
Fiat Punto bensinmotorer: Generasjon IV (2012-2018)
Fiat Puntos bensinmotorutvalg fokuserte på et lite antall effektive motorer: Den velprøvde 1.2 8V Fire med 69 hk var utstyrt med start-stopp-teknologi og ble den mest økonomiske bensinmotoren i utvalget. Den revolusjonerende 0.9 TwinAir Turbo med 85 hk debuterte som et teknisk høydepunkt - en tosylindret turbomotor med et slagvolum på bare 875 cc. Denne Fiat Punto TwinAir bød på overraskende livlige ytelser og lavt drivstofforbruk, men utviklet seg til å bli generasjonens mest upålitelige motor. Hyppige problemer var skader på turboladeren på grunn av oljemangel, slitasje på registerkjeden og problemer med resirkulering av eksosgassen. 1,4 16V med 95 hk ble fortsatt tilbudt og forble den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen.
Fiat Punto dieselmotorer: Generasjon IV (2012-2018)
Den velprøvde Fiat Punto 1.3 Multijet ble tilbudt i en revidert versjon med 95 hk og fikk også start-stopp-teknologi. Denne siste videreutviklingen av 1.3 Multijet viste seg å være den mest sofistikerte dieselmotoren i hele Puntos historie - med et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km, høy driftssikkerhet og enkelt vedlikehold. De første barnesykdommene med common-rail-teknologien ble endelig overvunnet, og denne motoren ble den absolutte favoritten blant de som kjører mye.
Fiat Punto-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 8V Fire | 69 HK | 5,4-5,8 l/100 km | Lite kraft, men økonomisk | God |
0,9 TwinAir Turbo | 85 HK | 4,9-5,3 l/100 km | Turbolader, timingkjede, EGR | Problematisk |
1,4 16V | 95 HK | 6,0-6,4 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig bra |
1,3 Multijet | 95 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Moden, svært robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Fiat Punto- motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Fiat Puntos motorer viser tydelig den teknologiske endringen i småbilsegmentet - fra robuste, men tørste sugemotorer til svært effektive turbomotorer. Mens de velprøvde Fire-motorene og senere Multijet-dieselmotorene forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet de innovative turbobensinmotorene med typiske problemer med turboladeren og styringskjeden. Fiat Puntos motorer har alltid gjenspeilet Fiats filosofi: innovativ teknologi til en overkommelig pris, men noen ganger på bekostning av den langsiktige driftssikkerheten.
- Den beste bensinmotoren i Fiat Punto:
Fiat Punto 1,4 16V (95 hk, generasjon III og IV) kombinerer livlig ytelse med høy driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk - det ideelle kompromisset for hverdagsbilister.
- Beste Fiat Punto dieselmotor:
Fiat Punto 1.3 Multijet (95 hk, generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og hverdagstauglighet - særlig de sene variantene fra 2012 og fremover anses som modne.
- Den mest innovative motoren i Fiat Punto:
Fiat Punto 0,9 TwinAir Turbo (85 hk, generasjon IV) var forut for sin tid og viste at selv små motorer kan ha stor ytelse - et teknisk mesterverk til tross for sine problemer.
For vedlikehold og reservedeler til alle Fiat Punto generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.