Innholdsfortegnelse
Peugeot Partner-motorer
Siden lanseringen i 1996 har Peugeot Partner etablert seg som en allsidig kombi- og nyttekjøretøy med høyt tak og et bredt utvalg av Peugeot Partner-motorer. I løpet av tre generasjoner har motorutvalget utviklet seg fra enkle sugemotorer til moderne turbo- og elektriske motorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeiler både PSA-konsernets fremskritt og de økende kravene til effektivitet og miljøvennlighet.

Peugeot Partner generasjon I (1996-2008)
Den første generasjonen Peugeot Partner var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer som først og fremst var utviklet med tanke på driftssikkerhet og lave driftskostnader. Kjørelengden varierte sterkt: Mens de velprøvde 1,9-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Typiske vedlikeholdsintervaller lå mellom 15 000 og 20 000 kilometer, mens dieselmotorene krevde betydelig mindre vedlikehold. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 D med 71 hk, som kjennetegnes av sin uforgjengelighet og sitt lave drivstofforbruk. Tekniske nyvinninger var sjeldne, men enkelhet og reparasjonsvennlighet sto i sentrum - et konsept som ga Partner en sterk posisjon i nyttekjøretøymarkedet.
Peugeot Partner bensinmotorer: Generasjon I (1996-2008)
Peugeot Partner-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av sugemotorer fra TU-serien. 1.1 TU1 med 60 hk fungerte som innstegsmotor, etterfulgt av 1.4 TU3 med 75 hk og 1.6 TU5 med 90 hk. Disse Peugeot Partner-motorene var preget av sin enkelhet, men led av typiske problemer for eldre bensinmotorer: defekte tennspoler, tomgangsproblemer og økt oljeforbruk ved høyere kjørelengder. 1,6 16V med 110 hk var den kraftigste bensinmotoren og hadde bedre kjøreegenskaper, men var utsatt for ventilproblemer og krevde mer vedlikehold. Særlig de tidlige katalysatorversjonene hadde svakheter med hensyn til lambdasondenes levetid.
Peugeot Partner dieselmotorer: Generasjon I (1996-2008)
Den legendariske 1.9 D (XUD9) med 69-71 hk dominerte Peugeot Partner-dieselmotorene, og viste seg å være en av de mest pålitelige motorene i sin tid. Denne dieselen med indirekte innsprøytning var praktisk talt uforgjengelig og oppnådde regelmessig kjørelengder på over 500 000 kilometer. 1.9 TD med 90 hk tilbød mer effekt takket være turboladingen, men var mer utsatt for skader på turboladeren. Fra 2002 kom den mer moderne 2.0 HDI med 90 hk, som var betydelig renere og mer stillegående med common rail-innsprøytning og partikkelfilter, men som også var mer komplisert å vedlikeholde. Peugeot Partner 1.9 D utviklet seg til å bli en kultmotor for yrkessjåfører og forretningsfolk - robustheten og det lave drivstofforbruket på bare 5,5-6,0 liter gjorde den til førstevalget for kostnadsoptimaliserte sjåfører.
Peugeot Partner-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 TU1 | 60 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tennspoler, svak ytelse | Gjennomsnitt |
1,4 TU3 | 75 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tomgangsproblemer, oljeforbruk | Bra |
1,6 TU5 | 90 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Problemer med ventiler, lambdasonder | Gjennomsnittlig |
1,6 16V | 110 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Ventilklaring, vedlikeholdskrevende | Moderat |
1,9 D | 69-71 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,9 TD | 90 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Skader på turboladeren | Bra |
2,0 HDI | 90 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Partikkelfilter, innsprøytningsdyser | Bra |

Peugeot Partner generasjon II (2008-2018)
Den andre Peugeot Partner-generasjonen markerte overgangen til moderne motorteknologi med turbolading og avansert innsprøytningsteknologi. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå, og de fleste motorene kjørte mellom 300 000 og 400 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 250 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av mer kompleks eksosetterbehandling. Det absolutte høydepunktet var 1.6 HDI med 92 hk, som på en perfekt måte representerte Peugeots erfaring med dieselteknologi. De tekniske høydepunktene i denne generasjonen var introduksjonen av stopp-start-systemet, forbedret støyisolering og automatgir for første gang. På nyttekjøretøymarkedet kunne Partner ytterligere utvide sin posisjon som en kostnadseffektiv og pålitelig varebil.
Peugeot Partner bensinmotorer: Generasjon II (2008-2018)
Peugeot Partner-bensinmotorutvalget ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne VTi-motorer. 1.4 VTi med 95 hk fungerte som innstegsmotor og hadde betydelig bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren. 1,6 VTi med 120 hk var den kraftigste bensinmotoren og kjennetegnes av lave vedlikeholdskostnader. Disse Peugeot Partner-motorene hadde langt færre problemer enn den forrige generasjonen, selv om det av og til oppstod problemer med tennspolene og gassventilen. 1,6 THP med 150 hk ble bare tilbudt i sportslige varianter og var utsatt for turboladerproblemer ved uaktsomt vedlikehold. Spesielt 1,4 VTi viste seg å være en pålitelig allrounder med moderat drivstofforbruk.
Peugeot Partner dieselmotorer: Generasjon II (2008-2018)
Peugeot Partner 1.6 HDI dominerte dieselutvalget med ulike effektnivåer fra 75 til 120 hk. Alle variantene hadde common rail-innsprøytning og oppfylte minst Euro 4-standarden. 1,6 HDI med 92 hk ble bestselgeren og tilbød den beste kombinasjonen av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Det var først og fremst etterbehandlingen av eksosen som skapte problemer: Partikkelfilteret tettet seg på korte turer, og av og til var det feil på innsprøytningsdysene. Den kraftigere 1,6 HDI med 120 hk var mer sportslig, men også mer utsatt for skader på turboladeren. Alle Peugeot Partner HDI-motorene kjennetegnes av et lavt drivstofforbruk på 4,5-5,5 liter og en rekkevidde på over 1 000 kilometer på motorvei.
Peugeot Partner-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 VTi | 95 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Tenningsspoler, gassventil | Bra |
1,6 VTi | 120 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Sporadiske ventilproblemer | Bra |
1,6 THP | 150 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Skader på turboladeren | Moderat |
1,6 HDI | 75 HK | 4,3-4,8 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Bra |
1,6 HDI | 92 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Svært robust, sporadiske innsprøytningsdyser | Meget bra |
1,6 HDI | 120 HK | 4,8-5,3 l/100 km | Skader på turbolader, partikkelfilter | Bra |

Peugeot Partner Generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende Peugeot Partner-generasjonen representerer det mest moderne utviklingstrinnet med fullstendig elektrifisering av drivlinjen. Alle motorene oppfyller minst Euro 6d Temp-standarden og tilbyr avansert teknologi som SCR-katalysatorer og AdBlue-innsprøytning. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og 1,5 BlueHDI-dieselmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av den komplekse etterbehandlingen av eksosgassen. Den absolutte toppmotoren er 1.5 BlueHDI med 130 hk, som kombinerer ytelse, effektivitet og pålitelighet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene er introduksjonen av den helelektriske e-Partner, 8-trinns automatgir og omfattende tilkoblingsløsninger. I markedet posisjonerer Partner seg som teknologileder i segmentet for kompakte nyttekjøretøy.
Peugeot Partner bensinmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Peugeot Partner-bensinmotorprogrammet har blitt konvertert til moderne PureTech-motorer. 1.2 PureTech med 110 hk danner grunnlaget og tilbyr en god balanse mellom ytelse og forbruk takket være den tresylindrede turboteknologien. 1,2 PureTech med 130 hk er den kraftigste bensinversjonen og har tilleggsteknologier som variabel ventilstyring. Disse Peugeot Partner-motorene har typiske problemer med moderne downsizing-motorer: forkoksing av innsugsventilene, tidvis svakheter i turboladeren og økte krav til oljekvaliteten. 1,2 PureTech med 110 hk har vist seg å være mer driftssikker og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen. Vedlikeholdsintervallene er 20 000 kilometer, og bruk av Longlife-olje er obligatorisk.
Peugeot Partner dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Peugeot Partner 1.5 BlueHDI utgjør ryggraden i dieselutvalget med effektnivåer fra 100 til 130 hk. Alle variantene har SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning og oppfyller Euro 6d Temp-standarden. 1,5 BlueHDI med 100 hk er den mest økonomiske motoren med et drivstofforbruk på bare 4,2-4,6 liter, mens motoren med 130 hk gir mer kraft til slep. Disse Peugeot Partner-motorene anses for å være svært driftssikre, men av og til oppstår det problemer med AdBlue-systemet og partikkelfilteret ved hyppige korte kjøreturer. 1,5 BlueHDI med 130 hk er i ferd med å bli favoritten blant de kommersielle brukerne, og den oppnår et reelt forbruk på under 5 liter ved motorveikjøring. Vedlikeholdsintervallene er forlenget til 30 000 kilometer.
Peugeot Partner med elektrisk drift: Generasjon III (2018-i dag)
Peugeot e-Partner har en systemeffekt på 136 hk og en rekkevidde på opptil 275 kilometer (WLTP). Elmotoren utvikler sitt maksimale dreiemoment på 260 Nm umiddelbart og gir dermed en svært livlig kjørestil. Batteriet på 50 kWh kan lades på hurtigladestasjoner med opptil 100 kW. Så langt har det vært få problemer, hovedsakelig begrenset til programvareoppdateringer og sporadiske ladefeil. e-Partner er i ferd med å etablere seg som en pioner i segmentet for elektriske nyttekjøretøy, og tilbyr de laveste driftskostnadene for bykjøring.
Peugeot Partner-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 110 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ventilkoksing, turbolader | Bra |
1,2 PureTech | 130 HK | 6,0-6,6 l/100 km | Turbolader, kritisk oljekvalitet | Gjennomsnittlig |
1,5 BlueHDI | 100 HK | 4,2-4,6 l/100 km | AdBlue-system, partikkelfilter | Bra |
1,5 BlueHDI | 130 HK | 4,4-4,8 l/100 km | Svært robust, sporadisk AdBlue | Veldig bra |
Elektrisk | 136 HK | 21-24 kWh/100 km | Programvare, sjeldne ladefeil | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot Partner-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot Partner-motorene viser en kontinuerlig forbedring når det gjelder effektivitet og miljøvennlighet, samtidig som påliteligheten har holdt seg på et konstant høyt nivå. Spesielt dieselmotorene har etablert seg som referanse for lang levetid og lave driftskostnader i alle generasjoner. Den nye elektrifiseringen åpner ytterligere muligheter for miljøbevisste brukere, uten at det går på bekostning av Partnerens velprøvde egenskaper.
- Beste bensinmotor i Peugeot Partner:
1,2 PureTech (110 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med akseptabel driftssikkerhet og godt drivstofforbruk for en bensinmotor.
- Beste Peugeot Partner dieselmotor:
1,5 BlueHDI (130 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og moderne eksosteknologi, mens den legendariske 1,9 D (generasjon I) fortsatt er en uforgjengelig klassiker.
- Beste Peugeot Partner med elektrisk drift:
e-Partner (136 hk, generasjon III) med en rekkevidde på 275 km og mulighet for hurtiglading er ideell for kommersiell bykjøring og miljøbevisste privatbrukere.
For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot Partner-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.