Toyota Corolla-motorer
Siden introduksjonen i 1966 har Toyota Corolla blitt en av de mest suksessrike kompaktbilene i verden, med et imponerende utvalg av motorer gjennom tolv generasjoner. Kontinuerlig teknologisk utvikling har gjort Toyota Corolla-motorer synonymt med pålitelighet og effektivitet. Fra enkle sugemotorer til moderne hybridmotorer - hver generasjon gjenspeiler den tekniske utviklingen i sin samtid.
Toyota Corolla-motorer: Historiske generasjoner I-VIII (1966-2001)

De første åtte Toyota Corolla-generasjonene formet kompaktbilmarkedet i over 35 år og etablerte et rykte for eksepsjonell pålitelighet. Disse historiske Toyota Corolla-motorene nådde regelmessig 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,6-liters bensinmotorene på 1990-tallet ble ansett for å være spesielt holdbare. Større motorskader var praktisk talt uhørt, og større vedlikeholdsarbeider som skifte av registerreim eller justering av ventilklaring var bare nødvendig mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 4A-FE 1,6-literen med 110 hk fra den syvende generasjonen (1991-1997), som kombinerte effekt, økonomi og legendarisk pålitelighet på en optimal måte. Tekniske nyvinninger som VVT-i-systemet med variabel ventilstyring fra 1998 og de første motorene med direkte innsprøytning satte standarden for hele bransjen.
Toyota Corolla bensinmotorer: Historiske generasjoner I-VIII (1966-2001)
Toyota Corolla-bensinmotorserien utviklet seg fra enkle 1,1-liters motorer med 60 hk på 1960-tallet til ultramoderne 1,8-liters enheter med VVT-i-teknologi ved årtusenskiftet. 4A-FE-motorene på 1990-tallet med et slagvolum på 1,6 liter og 90-110 hk var spesielt vellykkede og viste seg å være nærmest uforgjengelige. Toyota Corolla 1,3-liters motor (4A-FE) med 75-90 hk dominerte de midterste generasjonene og ble regnet som den mest økonomiske bensinmotoren på sin tid. De kraftigste historiske Toyota Corolla-motorene var 1,8-liters motorene med opptil 125 hk, som fra og med åttende generasjon (1995-2001) var utstyrt med VVT-i-teknologi og dermed hadde variabel ventilstyring.
Toyota Corolla dieselmotorer: Historiske generasjoner I-VIII (1966-2001)
Toyota Corolla-dieselmotorer spilte en underordnet rolle i Europa, men var absolutt tilgjengelige i andre markeder. 2C-T-dieselen med et slagvolum på 2,0 liter og 72 hk var tilgjengelig fra sjette generasjon (1987-1991) og var preget av ekstrem økonomi med et drivstofforbruk på mindre enn 5 liter. Disse tidlige Toyota Corolla-dieselmotorene var imidlertid bråkete og trege, og de klarte derfor ikke å etablere seg på det europeiske markedet. 1CD-FTV-dieselen på 1,4 liter og 90 hk ble bare brukt i den åttende generasjonen (1999-2001) og hadde allerede common-rail-teknologi, men var begrenset til noen få markeder.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,1-1,3 liter (1966-1987) |
60-90 HK |
6,5-8,0 liter/100 km |
Rust, enkel teknologi |
Bra |
4A-FE 1,6 liter (1987-1997) |
90-110 HK |
6,0-7,5 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget bra |
2C-T 2,0 diesel (1987-1991) |
72 HK |
4,5-5,0 l/100 km |
Høylytt, treg |
Gjennomsnittlig |
1CD-FTV 1,4 diesel (1999-2001) |
90 HK |
4,2-4,8 l/100 km |
Sjelden tilgjengelig |
Bra |
Toyota Corolla-motorer: Generasjon IX (2001-2007)

Den niende Toyota Corolla-generasjonen markerte overgangen til den moderne æraen og introduserte for første gang D-4D-dieselteknologi i større skala. Disse Toyota Corolla-motorene nådde lett 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,4 VVT-i bensinmotorene ble ansett som spesielt pålitelige. Større reparasjoner var vanligvis bare nødvendig mellom 180 000 og 250 000 kilometer, hovedsakelig slitasjedeler som vannpumpe eller clutch. Det absolutte høydepunktet var 1,8 VVT-i med 129 hk, som kombinerte sportslige kjøreegenskaper med den typiske Toyota-holdbarheten. Teknisk sett ble VVT-i-teknologien forfinet i denne generasjonen, og moderne common rail-dieselmotorer ble introdusert, noe som for første gang gjorde Toyota Corolla til et reelt alternativ til de tyske konkurrentene.
Toyota Corolla bensinmotorer: Generasjon IX (2001-2007)
Toyota Corollas bensinmotorutvalg besto av tre hovedmotorer: 1,4 VVT-i med 97 hk, 1,6 VVT-i med 110 hk og 1,8 VVT-i med 129 hk. Alle Toyota Corolla-bensinmotorene hadde den velprøvde VVT-i-teknologien for variabel ventilstyring. Toyota Corolla 1.4 VVT-i utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i denne generasjonen og var svært effektiv med et drivstofforbruk på bare 6,5 liter. De større Toyota Corolla-motorene fikk av og til problemer med VVT-i-kontrollsystemet etter lang kjørelengde, men var generelt sett svært pålitelige. 1,8-litersmotoren var kun tilgjengelig i Corolla TS (stasjonsvogn) og ga den beste kombinasjonen av ytelse og driftssikkerhet.
Toyota Corolla dieselmotorer: Generasjon IX (2001-2007)
Toyota Corolla 1.4 D-4D med 90 hk var den første moderne dieselmotoren i Corollas historie og baserte seg på common rail-teknologi. Senere fikk den selskap av 2.0 D-4D med 116 hk, som hovedsakelig ble brukt i Corolla Verso. Disse Toyota Corolla-dieselmotorene viste seg å være betydelig mer raffinerte enn sine forgjengere, med et drivstofforbruk på rundt 4,5 liter per 100 km. Toyota Corolla 1.4 D-4D hadde imidlertid tidvis problemer med partikkelfilteret og innsprøytningssystemet, spesielt på hyppige korte turer. Likevel har denne motoren etablert seg som et solid alternativ for de som kjører mye.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 VVT-i |
97 HK |
6,5 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget bra |
1,6 VVT-i |
110 HK |
6,8 l/100 km |
Sporadisk VVT-i-kontroll |
Meget god |
1,8 VVT-i |
129 HK |
7,2 l/100 km |
VVT-i problemer med høy kjørelengde |
Bra |
1,4 D-4D |
90 HK |
4,5 l/100 km |
Partikkelfilter, drivstoffinnsprøytning |
Bra |
2,0 D-4D |
116 HK |
5,2 l/100 km |
Sjelden tilgjengelig |
Bra |
Toyota Corolla-motorer: Generasjon X (2007-2013)

Den tiende generasjonen av Toyota Corolla fikk en fullstendig motoroverhaling og introduserte dual VVT-i-teknologi for første gang. Disse Toyota Corolla-motorene fortsatte å oppnå imponerende 280 000 til 380 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,6-liters bensinmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større motorskader var fortsatt en sjeldenhet, og større vedlikeholdsarbeider som skifte av registerreim eller termostat var bare nødvendig mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var 1,6 Dual VVT-i med 132 hk, som for første gang hadde variabel styring av både inntaks- og eksosventilene, noe som optimaliserte ytelsen og effektiviteten. Denne generasjonen introduserte også de første Toyota Corolla-motorene med multidrive CVT-girkasse, noe som forbedret kjøreopplevelsen betydelig.
Toyota Corolla bensinmotorer: Generasjon X (2007-2013)
Toyota Corollas bensinmotorutvalg besto av tre hovedmotorer: 1.4 VVT-i med 97 hk, 1.6 Dual VVT-i med 124 hk og den kraftige 1.6 Dual VVT-i med 132 hk. Alle Toyota Corolla-bensinmotorene hadde flerkanalsinnsprøytning og optimalisert forbrenningskammergeometri. Toyota Corolla 1.6 Dual VVT-i med 132 hk utviklet seg til å bli det tekniske høydepunktet i denne generasjonen, og med sin doble ventilstyring bød den på både sportslige kjøreegenskaper og et moderat drivstofforbruk på 6,8 liter. I denne generasjonen viste Toyota Corolla-motorene for første gang sporadiske problemer med timingkjeden på grunn av forsømt vedlikehold, men forble generelt sett svært pålitelige.
Toyota Corolla dieselmotorer: Generasjon X (2007-2013)
Toyota Corolla 1.4 D-4D ble videreutviklet og tilbød nå 90 hk med forbedret effektivitet. I tillegg kom den nye 2.0 D-4D med 126 hk, som hadde partikkelfilter og SCR-teknologi. Disse Toyota Corolla-dieselbilene oppnådde et drivstofforbruk på bare 4,2 liter per 100 km og oppfylte dermed allerede Euro 5-normen. Toyota Corolla 1.4 D-4D fortsatte å ha sporadiske problemer med partikkelfilteret, særlig på korte turer, mens 2.0 D-4D ble ansett som mye mer robust. Dieselmotorene var et godt alternativ for de som kjørte mye, men kunne ikke måle seg med bensinmotorenes driftssikkerhet.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,4 VVT-i |
97 HK |
6,4 l/100 km |
Tannhjulskjede av og til |
Meget bra |
1,6 Dual VVT-i |
124 HK |
6,6 l/100 km |
Minimale problemer |
Meget bra |
1,6 Dual VVT-i |
132 HK |
6,8 l/100 km |
Tannkjede med dårlig vedlikehold |
Meget bra |
1,4 D-4D |
90 HK |
4,2 l/100 km |
Partikkelfilter |
Bra |
2,0 D-4D |
126 HK |
4,8 l/100 km |
Mer robust enn 1,4 |
Bra |
Toyota Corolla-motorer: Generasjon XI (2013-2019)

Den ellevte generasjonen av Toyota Corolla videreutviklet den velprøvde motorteknologien og introduserte hybridteknologi i Corolla-serien for første gang. Disse Toyota Corolla-motorene fortsatte å oppnå en imponerende kjørelengde på 300 000 til 400 000 kilometer, og hybridmotorene ble ansett som spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 200 000 kilometer, hovedsakelig slitasjedeler som vannpumpe eller hybridbatterikondisjonering. Det absolutte høydepunktet var 1,8-liters hybriden med 136 hk systemeffekt, som for første gang kombinerte Toyota Corollas hybridteknologi med velprøvd pålitelighet. Denne generasjonen markerte overgangen til moderne drivkonsepter og introduserte Valvematic-teknologi for trinnløs justering av ventilløftet.
Toyota Corolla bensinmotorer: Generasjon XI (2013-2019)
Utvalget av bensinmotorer i Toyota Corolla omfattet 1.3 Dual VVT-i med 99 hk og 1.6 Valvematic med 132 hk. Toyota Corolla 1.6 Valvematic var den første motoren i serien med kontinuerlig variabel justering av ventilløftet, noe som ga enda mer presis forbrenningskontroll. Disse Toyota Corolla-motorene viste den vanlige påliteligheten, selv om 1.6 Valvematic av og til utviklet problemer med den komplekse ventilkontrollen. Toyota Corolla 1.3 Dual VVT-i viste seg å være den mest pålitelige rene bensinmotoren i denne generasjonen, og den var svært effektiv med et drivstofforbruk på 5,9 liter. Selv om Valvematic-teknologien var innovativ, var den også mer utsatt for slitasje enn den velprøvde VVT-i-teknologien.
Toyota Corolla Hybrid Drive: Generasjon XI (2013-2019)
Toyota Corolla Hybrid kombinerte en 1,8-liters bensinmotor med 99 hk og en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 136 hk. Denne Toyota Corolla Hybrid var basert på den velprøvde Toyota Hybrid Synergy Drive og hadde et drivstofforbruk på bare 3,5 liter per 100 km. Hybridteknologien viste seg å være ekstremt driftssikker, og det var bare hybridbatteriet som trengte vedlikehold eller utskifting etter 200 000 til 300 000 kilometer. Toyota Corolla Hybrid utviklet seg til å bli denne generasjonens toppmotor og kombinerte de laveste forbruksverdiene med høy driftssikkerhet og god kjørekultur.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,3 Dobbel VVT-i |
99 HK |
5,9 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget bra |
1,6 Valvematic |
132 HK |
6,2 l/100 km |
Kompleks ventilstyring |
Bra |
1,8 Hybrid |
136 HK |
3,5 l/100 km |
Hybridbatteri etter 200 000 km |
Meget bra |
Toyota Corolla-motorer: Generasjon XII (2019-i dag)

Den nåværende generasjonen Toyota Corolla er fullhybridisert og representerer Toyotas fremtidsvisjon for effektive drivlinjer. Alle Toyota Corolla-motorene er nå elektrifiserte og tilbyr en imponerende kombinasjon av ytelse og effektivitet. Ettersom generasjonen kun har vært tilgjengelig siden 2019, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første fem årene viser lovende pålitelighetsverdier. Toyota Corolla-motorene i denne generasjonen lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom hybridteknologien avlaster forbrenningsmotoren og reduserer slitasjen. Toppmodellen er 2,0-liters hybridmotoren med 184 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med de laveste drivstofforbruksverdiene.
Toyota Corolla hybrid driver: Generasjon XII (2019-i dag)
Toyota Corolla Hybrid-serien består av to hoveddrivlinjer: 1,8-liters hybrid med 122 hk systemeffekt og 2,0-liters hybrid med 184 hk systemeffekt. Begge Toyota Corolla Hybrid-motorene er basert på fjerde generasjon av Toyota Hybrid System og er enda mer effektive enn sine forgjengere. Toyota Corolla 1.8 Hybrid oppnår et drivstofforbruk på bare 3,9 liter per 100 km, mens 2.0 Hybrid bare bruker 4,2 liter til tross for betydelig høyere ytelse. Toyota Corolla Hybrid-motorene drives etter Atkinson-syklusen og bruker et nikkel-metallhydridbatteri, som har vist seg å være spesielt slitesterkt. De første erfaringene har vist at det praktisk talt ikke er noen produksjonsproblemer, kun sporadiske programvareoppdateringer er nødvendig.
Toyota Corolla bensinmotorer: Generasjon XII (2019-i dag)
Rene bensinmotorer er ikke lenger tilgjengelige i den nåværende Toyota Corolla-generasjonen, ettersom Toyota satser helt og holdent på hybridteknologi. Denne beslutningen understreker Toyotas fokus på effektivitet og miljømessig bærekraft. Toyota Corolla-motorene er utelukkende konstruert som fullhybrider og kan ikke brukes som rene bensinmotorer.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
1,8 Hybrid |
122 HK |
3,9 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
2.0 Hybrid |
184 HK |
4,2 l/100 km |
Minimalt med programvareoppdateringer |
Veldig bra |
Konklusjon: De beste Toyota Corolla-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Toyota Corolla-motorer viser en imponerende kontinuitet når det gjelder pålitelighet gjennom mer enn fem tiår. Mens de tidlige generasjonene var preget av enkel, men robust teknologi, baserer moderne Toyota Corolla-motorer seg på svært kompleks hybridteknologi uten at det går på bekostning av holdbarheten. Den konsekvente videreutviklingen av hybridteknologien gjør Toyota Corolla til et av de mest effektive og pålitelige drivkonseptene på markedet i dag.
- Beste Toyota Corolla bensinmotor:
4A-FE 1,6-literen med 110 hk fra de historiske generasjonene (1987-1997) er fortsatt den mest pålitelige rene bensinmotoren i Toyota Corollas historie, med en tilnærmet uforgjengelig teknologi.
- Beste Toyota Corolla dieselmotor:
2.0 D-4D med 126 hk fra den tiende generasjonen (2007-2013) tilbød den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet blant de sjeldne Toyota Corolla-dieselmotorene.
- Beste Toyota Corolla hybridmotor:
2,0-liters hybridmotoren med 184 hk fra den nåværende generasjonen (fra 2019) kombinerer sportslige kjøreegenskaper med de laveste drivstofforbrukstallene og topp moderne teknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Toyota Corolla tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.