Innholdsfortegnelse
Audi A5-motorer
Siden lanseringen i 2007 har Audi A5 etablert seg som et elegant coupéalternativ til A4 sedan, og tilbyr et variert utvalg av Audi A5-motorer gjennom tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer og mildhybridsystemer gjenspeiler Audis innovative styrke.

Audi A5-motorer: Generasjon I (2007-2016)
Den første Audi A5-generasjonen var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer og etablerte modellen som et sportslig og elegant alternativ i premiumsegmentet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde 3.0 TDI-dieselmotorene lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige 2.0 TFSI-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av registerkjeden eller turboladeren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 3.0 TDI med 240 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin tid. Typiske reparasjonsintervaller for bensinmotorene var mellom 80 000 og 120 000 kilometer for registerkjeder, mens dieselmotorene først krevde større vedlikeholdsarbeid etter 200 000 kilometer.
Audi A5 bensinmotorer: Generasjon I (2007-2016)
Audi A5s bensinmotorutvalg startet med 1.8 TFSI (160 hk) som innstegsmotor, etterfulgt av 2.0 TFSI i ulike effektnivåer fra 180 til 211 hk. Disse tidlige Audi A5 TFSI-motorene led av typiske EA888 Generation 1-problemer: problemer med registerkjeden, økt oljeforbruk og skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. V6-motoren 3.2 FSI med naturlig aspirasjon og 265 hk viste seg å være betydelig mer pålitelig, men forbrukte betydelig mer drivstoff. 4,2 FSI V8 med 354 hk i S5 var det absolutte toppnivået og ble ansett for å være svært robust til tross for sitt høye drivstofforbruk. RS5-varianten med 4,2 FSI V8 og 450 hk avrundet bensinmotorutvalget og ble den mest ettertraktede, men også den dyreste motoren i denne generasjonen.
Audi A5 dieselmotorer: Generasjon I (2007-2016)
Audi A5-dieselmotorene ble dominert av 2.0 TDI med ytelser fra 143 til 177 hk, som viste seg å være en solid hverdagsmotor. 2.7 TDI V6 med 190 hk var mer lettkjørt, men ikke like vanlig. Det absolutte høydepunktet var 3,0 TDI V6 i ulike effektnivåer fra 204 til 313 hk (SQ5). Spesielt Audi A5 3.0 TDI med 240 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - variantene som ble produsert fra og med 2008 med common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, viste seg å være usedvanlig holdbare og økonomiske. Disse Audi A5 TDI-motorene oppfylte allerede Euro 5-standarden og tilbød en enestående kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet.
Audi A5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 TFSI | 160 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
2,0 TFSI | 180-211 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Tannkjede, turbolader, oljeforbruk | Problematisk |
3,2 FSI V6 | 265 HK | 9,1-10,2 l/100 km | Høyt forbruk, ellers robust | Gjennomsnittlig |
4,2 FSI V8 | 354-450 HK | 11,2-12,8 l/100 km | Svært robust, høyt drivstofforbruk | Bra |
2,0 TDI | 143-177 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Partikkelfilter, ellers solid | Bra |
2,7 TDI V6 | 190 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Sjelden, bunnsolid | Bra |
3,0 TDI V6 | 204-313 HK | 5,9-7,1 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Veldig bra |

Audi A5-motorer: Generasjon II (2016-2023)
Den andre Audi A5-generasjonen markerte et betydelig sprang i kvalitet og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold når de fleste motorene i denne generasjonen lett 300 000 til 400 000 kilometer, og 3.0 TDI-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. EA888 generasjon 3 bensinmotorer viste betydelige forbedringer i forhold til sine forgjengere, men noen problemer med oljeforbruket gjenstod. Det absolutte høydepunktet var 2.9 TFSI V6 Biturbo med 354-450 hk - et teknisk mesterverk som ble brukt i både S5 og RS5, og som regnes som en av de beste Audi-motorene i sin tid. Mildhybridteknologien debuterte også med 2.0 TFSI MHEV fra 2019.
Audi A5 bensinmotorer: Generasjon II (2016-2023)
Audi A5s bensinmotorutvalg startet med 2.0 TFSI (EA888 Gen 3) i effektnivåer fra 190 til 252 hk, som viste seg å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren. En mild hybridvariant med 12-volts system ble introdusert i 2019. Disse Audi A5 TFSI-motorene hadde kun sporadiske problemer med ventilkoksing og tidvis økt oljeforbruk. 3.0 TFSI V6 med 354 hk i S5 viste seg å være svært robust og kraftig. Det absolutte høydepunktet var 2.9 TFSI V6 Biturbo i RS5 med 450 hk, som imponerte med dobbel turbolading og høy driftssikkerhet. Denne Audi A5 RS5-motoren utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i hele A5-historien og regnes som referansen for sportslige sekssylindrede turbomotorer.
Audi A5 dieselmotorer: Generasjon II (2016-2023)
Audi A5 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i effektnivåer fra 150 til 190 hk og viste seg å være svært pålitelig. 3.0 TDI V6 var tilgjengelig med 218, 286 og 347 hk (SQ5). Alle Audi A5-dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Audi A5 3.0 TDI med 218 hk viste seg å være den mest effektive og driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km og en svært jevn gange og lang levetid. SQ5-varianten med 347 hk bød på sportslige kjøreegenskaper med overraskende moderat drivstofforbruk.
Audi A5 mildhybriddrift: Generasjon II (2016-2023)
Fra 2019 ble Audi A5 2.0 TFSI tilbudt med et 12-volts mildhybridsystem, som reduserte drivstofforbruket med rundt 0,3-0,5 liter per 100 km. Denne teknologien viste seg å være pålitelig og vedlikeholdsvennlig, men ga bare moderate effektivitetsgevinster.
Audi A5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI | 190-252 HK | 6,8-7,6 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
2,0 TFSI MHEV | 190-252 HK | 6,5-7,3 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3,0 TFSI V6 | 354 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Robust, kraftig | Meget bra |
2,9 TFSI V6 Biturbo | 450 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Svært robust, sportslig | Meget bra |
2,0 TDI | 150-190 HK | 4,8-5,6 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3,0 TDI V6 | 218-347 HK | 5,2-6,8 l/100 km | Slitesterk, økonomisk | Meget god |

Audi A5-motorer: Generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Audi A5-generasjonen fokuserer konsekvent på elektrifisering og representerer Audis visjon for fremtidens forbrenningsmotorer. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er 2.9 TFSI V6 biturbo med 450 hk i den nye RS5, som er en videreutvikling av den velprøvde teknologien fra forrige generasjon. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren og sørger for en jevnere belastning.
Audi A5 mildhybrid bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Audi A5-motorprogrammet er basert på to 2.0 TFSI-motorer med 150 kW (204 hk) og 195 kW (265 hk), begge med 48-volts mildhybridteknologi. Audi A5 2.0 TFSI med 150 kW (204 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. 3.0 TFSI V6 med 367 hk i S5 viderefører tradisjonen med kraftige sekssylindrede motorer.
Audi A5 ladbare hybrider: Generasjon III (2024-i dag)
Audi A5 TFSI e har systemytelser på 299 hk og 367 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km. Disse Audi A5-motorene kombinerer effektivitet med høy ytelse, men er teknisk komplekse og har ennå ikke blitt tilstrekkelig testet.
Audi A5 dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
To Audi A5 TDI-motorer med 163 kW (204 hk) og 210 kW (286 hk) er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige Audi-dieselmotorer. Begge er basert på den velprøvde EA288-evo-teknologien.
Audi A5 høyytelses bensinmotor: Generasjon III (2024-i dag)
Audi A5 RS5 med 2.9 TFSI V6 biturbo og 450 hk er fortsatt høydepunktet i bensinmotorutvalget. Denne motoren er basert på den velprøvde teknologien fra forrige generasjon og anses som svært pålitelig, men viser av og til tegn på overoppheting under ekstrem belastning.
Audi A5-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 TFSI MHEV | 204-265 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
3.0 TFSI V6 MHEV | 367 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Robust og kraftfull | Meget bra |
2,9 TFSI V6 Biturbo | 450 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Av og til overoppheting | Bra |
2,0 TDI | 204 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Velprøvd, robust | Meget bra |
3,0 TDI V6 | 286 HK | 5,4-6,1 l/100 km | Slitesterk, økonomisk | Meget bra |
2,0 TFSI e | 299-367 HK | 1,2-1,5 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, fortsatt uutforsket | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Audi A5-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Audi A5-motorene viser en kontinuerlig forbedring i pålitelighet og effektivitet gjennom alle tre generasjoner. Mens de tidlige TFSI-motorene i den første generasjonen slet med betydelige problemer, har dieselmotorene utviklet seg til å bli referanser for pålitelighet over hele linjen. Den nye mildhybridteknologien i tredje generasjon lover en lovende fremtid for sjåfører som verdsetter effektivitet og pålitelighet uten å måtte gi avkall på sportslige kjøreegenskaper.
- Beste Audi A5 bensinmotor:
Audi A5 2.9 TFSI V6 Biturbo (450 hk, generasjon II og III) kombinerer eksepsjonell ytelse med høy driftssikkerhet og regnes som en av de beste sportsmotorene i sin klasse.
- Beste Audi A5 dieselmotor:
Audi A5 3.0 TDI V6 (240 hk, generasjon I; 218 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og kjørekomfort på tvers av alle generasjoner.
- Beste Audi A5 hverdagsmotor:
Audi A5 2.0 TFSI MHEV (204 hk, generasjon III) med sin moderne mildhybridteknologi og utmerkede effektivitet med høy pålitelighet.
For vedlikehold og reservedeler til alle Audi A5 generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.