• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Peugeot 208 motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Peugeot 208 generasjon I (2012-2019)
    1. Peugeot 208 bensinmotorer: Generasjon I (2012-2019)
    2. Peugeot 208 dieselmotorer: Generasjon I (2012-2019)
  2. Peugeot 208 generasjon II (2019-i dag)
    1. Peugeot 208 bensinmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
    2. Peugeot 208 dieselmotorer: Generasjon II (2019-i dag)
    3. Peugeot 208 elektrisk drevet: Generasjon II (2019-i dag)
  3. Konklusjon: De beste Peugeot 208-motorene gjennom alle generasjoner

Siden markedslanseringen i 2012 har Peugeot 208 utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike kompaktbilene i Europa, og tilbyr et variert utvalg av Peugeot 208-motorer over to generasjoner. Fra økonomiske tresylindrede bensinmotorer til moderne elektriske motorer - den teknologiske utviklingen av den franske kompaktbilen viser imponerende fremskritt når det gjelder effektivitet og pålitelighet.

Peugeot 208 generasjon I (2012-2019)

Peugeot 208 generasjon I (2012-2019)

Den første Peugeot 208-generasjonen etablerte seg som en pålitelig kompaktbil med robuste motorer som med riktig vedlikehold enkelt nådde 200 000 til 300 000 kilometer. De fleste større reparasjoner var først påkrevd etter 150 000 til 180 000 kilometer, og gjaldt hovedsakelig slitedeler som clutch, tannrem eller drivstoffinjektorer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 THP med 208 hk fra GTI, som forble overraskende pålitelig til tross for sin kraft. Teknisk sett stolte Peugeot på velprøvde konsepter med atmosfæriske sugemotorer og moderne turbodieselmotorer, noe som ga 208 en fordel i forhold til mange konkurrenter med problematiske motorer med direkte innsprøytning. I det svært konkurranseutsatte småbilsegmentet posisjonerte Peugeot 208 seg som et stilig alternativ til VW Polo og Ford Fiesta.

Peugeot 208 bensinmotorer: Generasjon I (2012-2019)

Peugeot 208s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av atmosfæriske tresylindrede motorer fra VTi-serien. 1.0 VTi med 68 hk fungerte som innstegsmotor, etterfulgt av 1.2 VTi med 82 hk, som viste seg å være spesielt pålitelig. Disse Peugeot 208-motorene kjennetegnes av sin enkelhet og robusthet - det var sjelden problemer med tannreimen, og motorene fortsatte som regel å gå uten problemer selv om vedlikeholdet ble forsømt. For mer sportslige krav fantes 1,6 THP med 156 hk og 208 hk, hvorav sistnevnte ble brukt i GTI. Peugeot 208 THP-motoren var basert på den velprøvde Prince-enheten og ble ansett som en av de mest pålitelige turbobensinmotorene på sin tid, og det var bare høytrykkspumpen som av og til forårsaket problemer.

Peugeot 208 dieselmotorer: Generasjon I (2012-2019)

1,4 HDi med 68 hk dominerte Peugeot 208s dieselmotorutvalg som innstegsmotor, men var lite etterspurt på grunn av den lave effekten. 1,6 HDi-motorene med 92 hk og 115 hk, som var basert på den velprøvde DV6-enheten, var betydelig mer populære. Disse Peugeot 208 HDi-motorene ble ansett for å være svært økonomiske og slitesterke, med et typisk drivstofforbruk på 3,8 til 4,2 liter per 100 km. 1.6 HDi med 115 hk utviklet seg til å bli generasjonens mest driftssikre diesel - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2014 med optimalisert eksosrensing, hadde nesten ingen problemer i serieproduksjonen. Bare partikkelfilteret trengte av og til regenerering ved overveiende bykjøring.

Peugeot 208 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,0 VTi 68 HK 4,9-5,2 l/100 km Lite kraft Gjennomsnitt
1,2 VTi 82 HK 5,1-5,4 l/100 km Svært robust Svært god
1,6 THP 156-208 HK 6,8-7,4 l/100 km Av og til høytrykkspumpe Bra
1,4 HDi 68 HK 3,9-4,1 l/100 km Svakt motorisert Moderat
1,6 HDi 92-115 HK 3,8-4,2 l/100 km Partikkelfilter for korte kjøreturer Meget bra

Peugeot 208 generasjon II (2019-i dag)

Peugeot 208 generasjon II (2019-i dag)

Den andre Peugeot 208-generasjonen markerte en revolusjonerende endring med introduksjonen av den helelektriske e-208-varianten og toppmoderne tresylindrede turbomotorer. Forventningene til kjørelengde steg til mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de nye PureTech-motorene imponerte med sin effektivitet, men slet noen ganger med barnesykdommer. Større reparasjoner er vanligvis først påkrevd etter 120 000 til 150 000 kilometer, og det gjelder først og fremst turboladere og registerkjeder i de kraftigste variantene. Det absolutte høydepunktet er e-208 med 136 hk, som regnes som en av de beste små elbilene og kjører praktisk talt vedlikeholdsfritt. Når det gjelder teknologi, er Peugeot avhengig av den moderne EMP2-plattformen med tresylindrede turbomotorer og avansert elektrifisering, noe som har katapultert 208 til toppen av småbilsegmentet.

Peugeot 208 bensinmotorer: Generasjon II (2019-i dag)

Peugeot 208s bensinmotorutvalg er i sin helhet basert på PureTech tresylindrede turbomotorer. 1.2 PureTech er tilgjengelig i tre effektnivåer: 75 hk, 100 hk og 130 hk. Disse Peugeot 208-motorene kjennetegnes av høy virkningsgrad og kompakt design, men lider av typiske problemer for moderne motorer med lite slagvolum. Peugeot 208 PureTech 100 hk har blitt den mest populære motoren i denne generasjonen, med en god balanse mellom ytelse og forbruk, men kan av og til få problemer med registerkjeden hvis vedlikeholdet forsømmes. Den kraftige 1,2 PureTech med 130 hk i GT-modellen er utsatt for turboladerproblemer under sportslig kjøring og regnes som den mest problematiske bensinmotoren i denne generasjonen.

Peugeot 208 dieselmotorer: Generasjon II (2019-i dag)

Den eneste tilgjengelige dieselmotoren i Peugeot 208 er 1,5 BlueHDi med 100 hk, som er den velprøvde DV5-motoren. Denne Peugeot 208 BlueHDi-motoren har moderne common-rail-innsprøytning med SCR-katalysator og siste generasjon partikkelfilter. Med et testforbruk på bare 3,4 til 3,8 liter per 100 km er den ekstremt økonomisk og pålitelig. 1.5 BlueHDi regnes som den mest robuste motoren i hele andre generasjon, og den er ideell for de som kjører ofte og setter pris på lave driftskostnader.

Peugeot 208 elektrisk drevet: Generasjon II (2019-i dag)

Peugeot e-208 har en elmotor på 100 kW (136 hk) med et batteri på 50 kWh og en rekkevidde på opptil 362 kilometer i henhold til WLTP. Denne elektriske drivlinjen i Peugeot 208 kjennetegnes av pålitelighet og praktisk vedlikeholdsfri drift. Batteriet er konstruert for å vare i over 300 000 kilometer, og den elektriske motoren krever praktisk talt ikke noe vedlikehold. Med en hurtigladefunksjon på opptil 100 kW kan e-208 lades fra 10 til 80 prosent på 30 minutter.

Peugeot 208 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 PureTech 75 HK 5,0-5,4 l/100 km Tannkjede med dårlig vedlikehold God
1,2 PureTech 100 HK 5,2-5,6 l/100 km Tannhjulskjede av og til Bra
1,2 PureTech 130 HK 5,8-6,2 l/100 km Turbolader, registerkjede Moderat
1,5 BlueHDi 100 HK 3,4-3,8 l/100 km Svært robust Svært god
Elektrisk 136 HK 16,0-17,5 kWh/100 km Praktisk talt vedlikeholdsfri Veldig bra

Konklusjon: De beste Peugeot 208-motorene gjennom alle generasjoner

Utviklingen av Peugeot 208-motorene viser en tydelig trend mot elektrifisering og økt effektivitet. Mens den første generasjonen imponerte med sin enkelhet og robusthet, fokuserte den andre generasjonen på den nyeste teknologien med større kompleksitet i noen tilfeller. Dieselmotorene forble de mest pålitelige forbrenningsmotorene i begge generasjonene, mens den elektriske driften åpner opp for en helt ny dimensjon av lavt vedlikeholdsbehov.

  • Beste Peugeot 208 bensinmotor:

1,2 VTi (82 hk, generasjon I) kombinerer velprøvd sugemotorteknologi med utmerket driftssikkerhet og lave vedlikeholdskostnader.

  • Beste Peugeot 208 dieselmotor:

1,5 BlueHDi (100 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi, pålitelighet og moderne eksosteknologi.

  • Beste Peugeot 208 med elektrisk drift:

e-208 (136 hk, generasjon II) med lang rekkevidde, praktisk vedlikeholdsfri drift og utmerkede kjøreegenskaper.

For vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 208-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-9%
FEBI BILSTEIN 19402 Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Anmeldelser - 89
Produkt info
  • Egenskaper: Konsentrert
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G12+
  • Farge: fiolett
  • Produsentens anbefalinger: VAG TL-774 F, VAG TL-774 D, MB 325.3, Volvo VCS, MAN 324 SNF, DEXCOOL, Toyota SLLC, Ford WSS-M97B44-D
  • Spesifikasjon: G12+
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 5,705
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • FEBI BILSTEIN: Frostvæske
  • Varenummer: 19402
  • Vår pris: 342,61 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Artikkelnummer: 19402
Mer
sammenlignet med Veil. pris 377,39 kr

342,61 kr
68,52 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-19%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 614,78 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

614,78 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 614,78 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
614,78 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-6%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API CH-4, API SJ
  • Produktlinje: SAE
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • Versjon: 40
  • Tank design: Flaske
  • Spesifikasjon iht. API: CH-4, SJ
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Varenummer: CH9404-1
  • Vår pris: 128,66 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

128,66 kr
128,66 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Energy Formula OP MN7701-4 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 36
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2297, VW 505 01, VW 505 00, BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, DEXOS 2, Porsche C30, Chrysler MS-11106, Fiat 9.55535-S3, Renault RN17, PSA B71 2290, Toyota 08880-83388, Toyota 08880-83389, Iveco 18-1811 SC1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SP
  • Produktlinje: Energy
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: Formula OP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7701-4
  • Vår pris: 328,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: MN7701-4
Mer
328,42 kr
82,11 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER Modulo 13558 Setetrekk svart, Polyester, foran
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 4
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13558
  • Vår pris: 542,14 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13558
sammenlignet med Veil. pris 667,62 kr

542,14 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Extreme MN7915-20 Motorolje 5W-40, 20l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CH-4, JASO MA2
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: Extreme
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Motorsykkel
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7915-20
  • Vår pris: 1344,36 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 20l
Artikkelnummer: MN7915-20
Mer
1344,36 kr
67,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL TURBO MN7904-10 Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 19
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
  • Spesifikasjon: API CI-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: DIESEL TURBO
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7904-10
  • Vår pris: 721,03 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7904-10
Mer
721,03 kr
72,10 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER Modulo 13556 Setetrekk svart, Polyester, foran
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13556
  • Vår pris: 569,73 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13556
sammenlignet med Veil. pris 702,79 kr

569,73 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-64%
TotalEnergies Quartz Ineo First 183106 Motorolje 0W-30, 5l
Anmeldelser - 59
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2312, PSA B71 2302, STJLR.03.5007, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, API SN PLUS
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ineo First
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 183106
  • Vår pris: 701,69 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: 183106
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

701,69 kr
140,34 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
FUCHS TITAN SYN MC 601411717 Motorolje 10W-40, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 8
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-D2, Fiat 9.55535-G2, VW 502 00, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: TITAN
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: SYN MC
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • FUCHS: Motorolje
  • Varenummer: 601411717
  • Vår pris: 533,06 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FUCHS Motorolje 10W-40, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 601411717
533,06 kr
106,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-12%
LIQUI MOLY Leichtlauf High Tech 3864 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, PSA B71 2296, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2, GM LL-B-025, PSA B71 2294
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SP
  • Produktlinje: Leichtlauf
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: High Tech
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 3864
  • Vår pris: 699,35 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 3864
sammenlignet med Veil. pris 799,30 kr

699,35 kr
139,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower MST C3 874308 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 26
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, VW 505 00, VW 505 01, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: MST C3
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Katalysatortype: for kjøretøy med katalytisk sot / partikkelfilter
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 874308
  • Vår pris: 842,78 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 874308
842,78 kr
168,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-39%
MOBIL Super 3000 Formula P 152170 Motorolje 0W-30, 1l
Anmeldelser - 16
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2302, PSA B71 2312, Fiat 9.55535-GS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: 3000 Formula P
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 152170
  • Vår pris: 199,66 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-30, 1l
Artikkelnummer: 152170
sammenlignet med Veil. pris 331,44 kr

199,66 kr
199,66 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL GTX C2 15BDFA Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 6
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: GTX
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: C2
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 15BDFA
  • Vår pris: 2749,44 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 15BDFA
2749,44 kr
137,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: