Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz M-Klasse motorer
Siden lanseringen i 1997 har Mercedes-Benz M-Klasse etablert seg som en pioner innen luksus-SUV-er, og har gått gjennom fire generasjoner med et imponerende utvalg av motorer. Fra robuste dieselmotorer til kraftige V8-bensinmotorer - utviklingen av Mercedes-Benz M-Klasse-motorene gjenspeiler den teknologiske utviklingen og markedets skiftende krav.

Mercedes-Benz M-Klasse generasjon I (1997-2005)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz M-Klasse var en satsing for Mercedes-Benz som ble en stor suksess og satte nye standarder i luksus-SUV-segmentet. Motorene i denne generasjonen kjennetegnes av sin robusthet - med riktig vedlikehold nådde Mercedes-Benz M-Klasse-motorene lett 300 000 til 400 000 kilometer. Større motorhavarier var sjeldne, men V8-bensinmotorene krevde ofte kostbare reparasjoner av luftfjæringen og de elektroniske systemene mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var ML 320 CDI med sin 3,2-liters rekkesekser med dieselmotor, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og akseptabelt drivstofforbruk på en optimal måte for sin tid. Den tekniske utformingen av denne generasjonen var fortsatt relativt enkel, noe som gjorde vedlikeholdet enklere, men som også innebar mindre komfort.
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorer: Generasjon I (1997-2005)
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorprogram startet med ML 230 Kompressor (150 hk), som raskt ble erstattet av ML 320 (218 hk) på grunn av dårlig ytelse. ML 320 med sin 3,2-liters V6-motor utviklet seg til å bli den mest solgte bensinmotoren i denne generasjonen og viste seg å være pålitelig, men tørst. For sportslige krav var det ML 430 (272 hk) og senere ML 500 (292 hk) med V8-motorer. Disse V8-motorene i Mercedes-Benz M-Klasse hadde imponerende ytelser, men var utsatt for høyt drivstofforbruk og tidvis problemer med topplokkpakningen hvis vedlikeholdet ble forsømt. ML 55 AMG med 347 hk utgjorde toppen av bensinhierarkiet og var overraskende pålitelig til tross for sin kraft.
Mercedes-Benz M-Klasse dieselmotorer: Generasjon I (1997-2005)
Mercedes-Benz M-Klasse dieselprogram ble til å begynne med dominert av ML 270 CDI (163 hk), en 2,7-liters femsylindret dieselmotor med common-rail-innsprøytning. Denne motoren viste seg å være økonomisk og pålitelig, men led av den typiske femsylindrede brummingen. Høydepunktet var ML 320 CDI med sin 3,2-liters rekkesekser (204 hk fra 2002), som utviklet seg til å bli den mest driftssikre og effektive motoren i hele generasjonen. Denne dieselmotoren i Mercedes-Benz M-Klasse hadde en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og lang levetid - mange eksemplarer går fortsatt i dag uten problemer etter over 400 000 kilometer.
Mercedes-Benz M-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
ML 230 Kompressor | 150 HK | 11,2 l/100 km | Svak ytelse, kompressor | Moderat |
ML 320 | 218 HK | 12,5 l/100 km | Høyt forbruk, robust | Bra |
ML 430/500 | 272-292 HK | 14,8 l/100 km | Topplokkpakning, drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
ML 55 AMG | 347 HK | 16,2 l/100 km | Svært høyt forbruk | Godt |
ML 270 CDI | 163 HK | 8,5 l/100 km | Motorstøy, ellers robust | Bra |
ML 320 CDI | 204 HK | 8,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |

Mercedes-Benz M-Klasse generasjon II (2005-2011)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz M-Klasse brakte med seg et betydelig teknologisk sprang og satte nye standarder for luksus-SUV-er. Motorene i denne generasjonen nådde regelmessig 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og V6-dieselmotorene ble ansett for å være spesielt holdbare. De mer komplekse elektroniske systemene og luftfjæringen var imidlertid problematiske, og krevde ofte kostbare reparasjoner mellom 100 000 og 150 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var ML 320 CDI med den reviderte 3,0-liters V6-dieselen, som leverte 224 hk og ble ansett som en av de beste diesel-SUV-motorene på sin tid. Tekniske nyvinninger som automatgirkassen 7G-Tronic og den adaptive luftfjæringen AIRMATIC gjorde denne generasjonen mer komfortabel, men også mer vedlikeholdsintensiv.
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorer: Generasjon II (2005-2011)
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorutvalget ble fullstendig revidert og startet med ML 350 (272 hk), som fikk en ny 3,5-liters V6-motor. Denne viste seg å være betydelig mer økonomisk og pålitelig enn sine forgjengere. ML 500 (388 hk) med 5,5-liters V8-motor bød på imponerende ytelser, mens ML 63 AMG med 6,2-liters V8-motor og 510 hk var toppen av serien. Disse V8-motorene i Mercedes-Benz M-Klasse var i utgangspunktet robuste, men led av høyt drivstofforbruk og tidvis problemer med ventilspindeltetningene. ML 350 utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, med bare noen få kjente svake punkter.
Mercedes-Benz M-Klasse dieselmotorer: Generasjon II (2005-2011)
Mercedes-Benz M-Klasse dieselprogram ble revolusjonert med introduksjonen av ML 280 CDI (190 hk) og ML 320 CDI (224 hk) med nye V6-dieselmotorer. Disse erstattet den første generasjonens rekkesekser- og femsylindrede motorer og ga betydelig jevnere gange. ML 420 CDI med 4,0-liters V8-dieselmotor og 306 hk var et teknisk høydepunkt, men mer utsatt for problemer på grunn av sin kompleksitet. Mercedes-Benz M-Klasse ML 320 CDI viste seg å være den mest driftssikre dieselen i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 7,8 liter per 100 km og lang levetid - ideelt for hyppige sjåfører og trailerdrift.
Mercedes-Benz M-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
ML 350 | 272 HK | 11,8 l/100 km | Ventilspindeltetninger | God |
ML 500 | 388 HK | 13,2 l/100 km | Høyt forbruk, ventiler | Gjennomsnittlig |
ML 63 AMG | 510 HK | 15,7 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Godt |
ML 280 CDI | 190 HK | 7,5 l/100 km | Robust, noe treg | Bra |
ML 320 CDI | 224 HK | 7,8 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
ML 420 CDI | 306 HK | 8,9 l/100 km | Komplekse problemer med V8-diesel | Gjennomsnittlig |

Mercedes-Benz M-Klasse generasjon III (2011-2015)
Den tredje generasjonen av Mercedes-Benz M-Klasse markerte overgangen til toppmoderne teknologi og introduserte hybriddrift i programmet for første gang. Motorene i denne generasjonen nådde lett 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de nye V6-dieselmotorene med BlueTEC-teknologi ble ansett som spesielt rene og effektive. De komplekse eksosetterbehandlingssystemene var imidlertid problematiske, og krevde ofte kostbare reparasjoner av SCR-katalysatoren og AdBlue-systemet mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var ML 350 BlueTEC med 3,0-liters V6-diesel og 258 hk, som kombinerte kraft, effektivitet og renhet på en optimal måte. Tekniske høydepunkter var den nye 7G-Tronic Plus-girkassen og introduksjonen av den første hybridvarianten, ML 400 Hybrid.
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorer: Generasjon III (2011-2015)
Bensinmotorprogrammet i Mercedes-Benz M-Klasse ble grunnleggende revidert og fikk nye V6- og V8-motorer med direkte innsprøytning. ML 350 (306 hk) med 3,5-liters V6-motor hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk, mens ML 500 (408 hk) med 4,7-liters V8 biturbo leverte imponerende ytelse. ML 63 AMG fikk en 5,5-liters V8 biturbo med 525 hk (senere 557 hk). Disse Mercedes-Benz M-Klasse-motorene hadde direkte innsprøytning, men hadde av og til problemer med koksing av innsugsventilene og skader på turboladeren under sportslig kjøring. ML 350 utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen.
Mercedes-Benz M-Klasse dieselmotorer: Generasjon III (2011-2015)
Mercedes-Benz M-Klasse dieselmotorserien ble fullstendig nyutviklet og fikk BlueTEC-teknologi for lavest mulig utslipp. ML 250 BlueTEC (204 hk) med 2,1-liters firesylindret motor var innstegsdieselen, mens ML 350 BlueTEC (258 hk) med 3,0-liters V6-motor tilbød den perfekte balansen. For krafthungrige sjåfører var ML 350 BlueTEC 4MATIC (258 hk) tilgjengelig med firehjulsdrift som standard. Disse dieselmotorene i Mercedes-Benz M-Klasse oppfylte allerede Euro 6-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og renhet, men led under de komplekse eksosetterbehandlingssystemene.
Mercedes-Benz M-Klasse hybriddrift: Generasjon III (2011-2015)
ML 400 Hybrid kombinerte en 3,5-liters V6-bensinmotor med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 333 hk. Denne Mercedes-Benz M-Klasse Hybrid bød på gode kjøreegenskaper og lavt drivstofforbruk, men var teknisk kompleks og utsatt for problemer med hybridbatteriet.
Mercedes-Benz M-Klasse motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
ML 350 | 306 HK | 9,6 l/100 km | Ventilkoksing, robust | Bra |
ML 500 | 408 HK | 11,4 l/100 km | Turbolader, drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
ML 63 AMG | 525-557 HK | 13,8 l/100 km | Turbolader, høyt forbruk | Bra |
ML 250 BlueTEC | 204 HK | 6,2 l/100 km | AdBlue-system, firesylindret | Gjennomsnittlig |
ML 350 BlueTEC | 258 HK | 6,8 l/100 km | SCR-katalysator, ellers meget bra | Meget bra |
ML 400 Hybrid | 333 HK | 7,2 l/100 km | Hybridbatteri, komplekst | Bra |

Mercedes-Benz M-Klasse generasjon IV (2015-2019)
Den fjerde og siste generasjonen av Mercedes-Benz M-Klasse ble omdøpt til GLE-Klasse, men beholdt den velprøvde motorfilosofien. Denne generasjonen representerte høydepunktet i utviklingen av M-Klasse med toppmoderne motorer og sofistikert teknologi. Med riktig vedlikehold nådde motorene regelmessig 250 000 til 350 000 kilometer, og de reviderte V6-dieselmotorene ble ansett for å være spesielt holdbare og rene. De komplekse eksosetterbehandlingssystemene var fortsatt problematiske, men med forbedrede komponenter og lengre vedlikeholdsintervaller. Den absolutte toppmotoren var GLE 350d med 3,0-liters V6-diesel og 258 hk, som kombinerte alle fordelene til motorene i Mercedes-Benz M-Klasse. Tekniske høydepunkter var den nye 9G-Tronic automatgirkassen og introduksjonen av kraftige AMG-varianter med over 600 hk.
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorer: Generasjon IV (2015-2019)
Mercedes-Benz M-Klasse bensinmotorprogrammet i GLE-generasjonen fikk helt nye motorer med optimalisert direkteinnsprøytning og turbolading. GLE 400 (333 hk) med 3,0-liters V6 biturbo erstattet den gamle V8-motoren og tilbød bedre effektivitet med samme ytelse. GLE 450 AMG (367 hk) og GLE 500 (435 hk) med 4,7-liters V8 biturbo satte nye standarder for ytelse og forbruk. Kronen på verket var GLE 63 AMG med 5,5-liters V8 biturbo og opptil 585 hk. Disse Mercedes-Benz M-Klasse-motorene hadde forbedret direkte innsprøytning og hadde færre problemer med ventilkoksing enn sine forgjengere, men av og til oppsto det fortsatt skader på turboladeren under ekstreme belastninger.
Mercedes-Benz M-Klasse dieselmotorer: Generasjon IV (2015-2019)
Mercedes-Benz M-Klasse dieselmotorserie ble igjen revidert og fikk den nyeste generasjonen BlueTEC-teknologi. GLE 250d (204 hk) med 2,1-liters firesylindret dieselmotor forble innstegsdieselen, mens GLE 350d (258 hk) med den reviderte 3,0-liters V6-motoren tilbød den perfekte balansen. Et nytt tilskudd var GLE 400d (330 hk) med en forsterket 3,0-liters V6. Disse dieselmotorene i Mercedes-Benz M-Klasse oppfylte Euro 6-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og renhet. GLE 350d utviklet seg til å bli den mest driftssikre dieselen i denne generasjonen, med et forbedret AdBlue-system og lengre vedlikeholdsintervaller.
Mercedes-Benz M-Klasse hybriddrift: Generasjon IV (2015-2019)
GLE 500e plug-in hybrid kombinerte en 3,0-liters V6-bensinmotor med en elmotor på 116 hk for å oppnå en systemeffekt på 442 hk. Denne Mercedes-Benz M-Klasse hybrid bød på opptil 30 km elektrisk rekkevidde og imponerende ytelse, men var mindre praktisk på grunn av det store batteriet i bagasjerommet.
Mercedes-Benz M-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
GLE 400 | 333 HK | 8,7 l/100 km | Turbolader under ekstrem belastning | God |
GLE 450 AMG | 367 HK | 9,2 l/100 km | Turbolader, ellers robust | Bra |
GLE 500 | 435 HK | 10,8 l/100 km | Høyt forbruk, turbolader | Gjennomsnittlig |
GLE 63 AMG | 557-585 HK | 12,3 l/100 km | Turbolader, svært høyt forbruk | Bra |
GLE 250d | 204 HK | 5,9 l/100 km | AdBlue-system, firesylindret | Gjennomsnittlig |
GLE 350d | 258 HK | 6,1 l/100 km | Svært pålitelig, ren | Veldig bra |
GLE 400d | 330 HK | 6,8 l/100 km | AdBlue-system, ellers robust | Bra |
GLE 500e | 442 HK | 3,2 l/100 km | Batteri, lite bagasjerom | Bra |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz M-Klasse motorene i alle generasjoner
Utviklingen av motorene i Mercedes-Benz M-Klasse gjennom fire generasjoner viser tydelig Mercedes-Benz' ekspertise i luksus-SUV-segmentet. Mens bensinmotorene stadig ble mer effektive, forble dieselmotorene de mest pålitelige drivverkene hele veien. Hybridteknologien i de senere generasjonene tilbød interessante alternativer for miljøbevisste sjåfører, men kunne aldri måle seg med robustheten til de klassiske forbrenningsmotorene.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz M-Klasse:
GLE 400 (333 hk, generasjon IV) kombinerer moderne biturboteknologi med høy virkningsgrad og god driftssikkerhet med utmerkede kjøreegenskaper.
- Beste dieselmotor i Mercedes-Benz M-Klasse:
ML/GLE 350d (258 hk, generasjon III og IV) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og miljøvennlighet i alle generasjoner.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz M-Klasse:
GLE 500e (442 hk, generasjon IV) med sin plug-in-hybridteknologi og imponerende systemytelse kombinert med lavt drivstofforbruk i elektrisk modus.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mercedes-Benz M-Klasse, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.