Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz B-Klasse motorer
Siden lanseringen i 2005 har Mercedes-Benz B-Klasse etablert seg som en innovativ kompakt varebil, med et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz B-Klasse-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker, og utviklingen har gått fra konvensjonelle drivsystemer til moderne el- og hybridmotorer.

Mercedes-Benz B-Klasse generasjon I (2005-2011)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz B-Klasse var en pionermodell i segmentet for kompakte varebiler og kjennetegnes av et solid, men ennå ikke fullt ut modent motorprogram. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype og vedlikeholdsintensitet: Mens de velprøvde CDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde de tidlige bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av ventiler eller tannhjulskjeder mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av overoppheting eller oljemangel var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var B 200 CDI med 140 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte, og som viste seg å være den motoren i den første generasjonen som holdt lengst.
Mercedes-Benz B-Klasse bensinmotorer: Generasjon I (2005-2011)
Bensinmotorutvalget i Mercedes-Benz B-Klasse inkluderte ulike sugemotorer fra M-serien. Innstegsmodellen B 150 hadde en 1,5-liters motor med 95 hk, etterfulgt av B 170 med 1,7 liter og 116 hk. Den kraftigste bensinmotoren i Mercedes-Benz B-Klasse var B 200 med 2,0 liter og 136 hk og den sportslige B 200 TURBO med 193 hk. Disse Mercedes-Benz B-klasse-motorene led av tidstypiske problemer: Ventilkoksing, strekk i registerkjeden og tidvis overoppheting gjorde dem til de mest utsatte motorene i denne generasjonen. Spesielt B 200 TURBO viste seg å være vedlikeholdskrevende og utsatt for skader på turboladeren under sportslig kjøring.
Mercedes-Benz B-klasse dieselmotorer: Generasjon I (2005-2011)
Den velprøvde CDI-teknologien dominerte dieselmotorene i Mercedes-Benz B-Klasse. B 180 CDI med 109 hk var innstegsmodellen, etterfulgt av B 200 CDI med 140 hk. Disse Mercedes-Benz B-klasse CDI-motorene var basert på OM 640-serien og viste seg å være ekstremt driftssikre. Mercedes-Benz B-klasse B 200 CDI ble en absolutt favoritt blant de som kjørte mye - spesielt variantene som ble produsert fra og med 2008, med forbedret common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, ga en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og holdbarhet. Disse dieselmotorene i Mercedes-Benz B-Klasse oppfylte allerede Euro 4-standarden og ble ansett som de mest driftssikre motorene i hele generasjonen.
Mercedes-Benz B-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B 150 | 95 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Ventilkoksing, svak motor | Gjennomsnittlig |
B 170 | 116 HK | 7,0-7,4 l/100 km | Strekk i timingkjeden, ventilproblemer | Moderat |
B 200 | 136 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Overoppheting, ventilkoksing | Moderat |
B 200 TURBO | 193 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Skader på turboladeren, vedlikeholdskrevende | Problematisk |
B 180 CDI | 109 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Svært robust, sporadiske injektorproblemer | Bra |
B 200 CDI | 140 HK | 5,0-5,4 l/100 km | Eksepsjonelt pålitelig | Meget god |

Mercedes-Benz B-Klasse generasjon II (2011-2018)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz B-Klasse markerte et betydelig teknologisk sprang og regnes som den mest balanserte av alle de tre generasjonene. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og CDI-dieselmotorene anses fortsatt for å være spesielt holdbare. Større motorhavarier er blitt sjeldnere, og det er bare de tidlige 1,6-liters bensinmotorene som har vist sporadiske svakheter. Det absolutte høydepunktet var B 220 CDI med 170 hk - en kraftig og effektiv diesel som bød på både kjøreglede og økonomi. Elektromobilitet gjorde også sin debut med B 250 e fra 2014, en helelektrisk bil med 179 hk.
Mercedes-Benz B-Klasse bensinmotorer: Generasjon II (2011-2018)
Bensinmotorutvalget i Mercedes-Benz B-Klasse ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne turbomotorer. B 180 med 1,6-liters motor og 122 hk var innstegsmodellen, etterfulgt av B 200 med 156 hk fra samme motor. De mer sportslige variantene var B 220 4MATIC med 184 hk og toppmodellen B 250 med 211 hk. Disse Mercedes-Benz B-klasse-motorene fra M 270-serien viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. Mercedes-Benz B-Klasse B 200 utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen, med god kraftutvikling og akseptabel driftssikkerhet.
Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotorer: Generasjon II (2011-2018)
Mercedes-Benz B-Klasse dieselutvalg ble utstyrt med moderne CDI-motorer fra OM 607- og OM 651-serien. B 180 CDI med 109 hk og B 200 CDI med 136 hk utgjorde basisutvalget, mens B 220 CDI med 170 hk markerte toppnivået. Alle dieselmotorene i Mercedes-Benz B-klasse hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Mercedes-Benz B-klasse B 200 CDI viste seg nok en gang å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og lange reiser.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive: Generasjon II (2011-2018)
Fra 2014 ble det for første gang tilbudt en Mercedes-Benz B-Klasse elbil (B 250 e) med 179 hk og 340 Nm. Denne rent elektriske drivlinjen hadde en rekkevidde på rundt 200 kilometer og representerte Mercedes' første seriøse forsøk på elektromobilitet. Motoren viste seg å være pålitelig, men rekkevidden var begrenset etter datidens standard.
Mercedes-Benz B-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B 180 | 122 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
B 200 | 156 HK | 6,4-7,0 l/100 km | Balansert, få problemer | Meget bra |
B 220 4MATIC | 184 HK | 7,1-7,6 l/100 km | Kompleks firehjulsdrift | Bra |
B 250 | 211 HK | 7,3-7,9 l/100 km | Sportslig, men tørst | Bra |
B 180 CDI | 109 HK | 4,0-4,4 l/100 km | Svært økonomisk, robust | Meget god |
B 200 CDI | 136 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Ideell for de som kjører mye | Meget bra |
B 220 CDI | 170 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Kraftig og effektiv | Meget god |
B 250 e | 179 HK | 16,6 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | God |

Mercedes-Benz B-Klasse generasjon III (2018-i dag)
Den nåværende generasjonen av Mercedes-Benz B-Klasse er helt avhengig av moderne drivverksteknologi og representerer Mercedes' fremtidsvisjon for kompaktklassen. Alle motorene er nå utstyrt med den nyeste teknologien, mens de ladbare hybridene tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 70 kilometer. Siden generasjonen bare har vært på markedet siden 2018, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende takter. Toppmotoren er B 250 e med en systemeffekt på 218 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. Den moderne motorteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom motorene er utviklet helt fra bunnen av.
Mercedes-Benz B-Klasse bensinmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Motorutvalget i Mercedes-Benz B-Klasse er basert på moderne turboladede motorer fra M 260-serien. B 180 med 1,3-liters motor og 136 hk og B 200 med 163 hk fra samme kraftaggregat er tilgjengelig. For sportslige krav finnes B 250 med 224 hk fra en 2,0-liters motor. Mercedes-Benz B-Klasse B 200 regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer.
Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotorer: Generasjon III (2018-i dag)
Mercedes-Benz B-Klasse dieselprogram har blitt konvertert til moderne OM 608-motorer. B 180 d med 116 hk og B 200 d med 150 hk viderefører tradisjonen med pålitelige dieselmotorer i Mercedes-Benz B-Klasse. Disse motorene har toppmoderne eksosgassrensing og oppfyller Euro 6d-standarden. Mercedes-Benz B-Klasse B 200 d viste seg å være den mest effektive motoren i denne generasjonen med et drivstofforbruk på bare 4,1-4,5 liter per 100 km.
Mercedes-Benz B-Klasse ladbare hybrider: Generasjon III (2018-i dag)
Mercedes-Benz B-klasse B 250 e kombinerer en 1,3-liters bensinmotor med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 218 hk. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 70 kilometer og et drivstofforbruk på bare 0,2-0,3 liter per 100 km (i elektrisk modus), representerer den det teknologiske høydepunktet i den nåværende generasjonen.
Mercedes-Benz B-Klasse motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
B 180 | 136 HK | 6,0-6,4 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
B 200 | 163 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Balansert, pålitelig | Meget god |
B 250 | 224 HK | 7,1-7,7 l/100 km | Sportslig, men tørst | Bra |
B 180 d | 116 HK | 4,3-4,7 l/100 km | Svært økonomisk, robust | Meget god |
B 200 d | 150 HK | 4,1-4,5 l/100 km | Ideell for de som kjører mye | Meget bra |
B 250 e | 218 HK | 0,2-0,3 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men svært effektiv | Meget god |

Konklusjon: De beste motorene i Mercedes-Benz B-Klasse gjennom alle generasjoner
Utviklingen av motorene i Mercedes-Benz B-Klasse viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle tre generasjonene. Mens de første bensinmotorene fortsatt slet med typiske barnesykdommer, har CDI-dieselmotorene vært pålitelige og økonomiske i alle generasjoner. Den nye tredje generasjonens plug-in-hybridteknologi representerer et lovende skritt i retning av elektromobilitet og kombinerer fordelene ved begge drivlinjene på en optimal måte.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz B-Klasse:
Mercedes-Benz B-Klasse B 200 (163 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med høy virkningsgrad og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Mercedes-Benz B-Klasse dieselmotor:
Mercedes-Benz B-Klasse B 200 CDI/B 200 d (136-150 hk, generasjon II og III) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz B-Klasse:
Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e (218 hk, generasjon III) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 70 km og lave drivstofforbruk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mercedes-Benz B-Klasse, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.