• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Opel Insignia-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Opel Insignia generasjon I (2008-2017)
    1. Opel Insignia bensinmotorer: Generasjon I (2008-2017)
    2. Opel Insignia dieselmotorer: Generasjon I (2008-2017)
    3. Opel Insignia LPG-motorer: Generasjon I (2008-2017)
  2. Opel Insignia generasjon II (2017-2023)
    1. Opel Insignia bensinmotorer: Generasjon II (2017-2023)
    2. Opel Insignia dieselmotorer: Generasjon II (2017-2023)
  3. Konklusjon: De beste Opel Insignia-motorene i alle generasjoner

Siden lanseringen i 2008 har Opel Insignia etablert seg som merkets flaggskip og har tilbudt et imponerende utvalg av motorer over to generasjoner, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige turboladede bensinmotorer. Den teknologiske utviklingen av Opel Insignia-motorene gjenspeiler transformasjonen i bilindustrien - fra klassiske sugemotorer til svært effektive turbomotorer med toppmoderne drivstoffinnsprøytningsteknologi.

Opel Insignia generasjon I (2008-2017)

Opel Insignia generasjon I (2008-2017)

Den første Opel Insignia-generasjonen markerte en ny start for Opel i mellomklassesegmentet og var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer fra 115 hk til 325 hk. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde 2.0 CDTI-dieselmotorene lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige 1.4 turbobensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller direkte innsprøytning mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 CDTI med 160 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 200 000 og 300 000 kilometer for større vedlikehold, mens bensinmotorer ofte krevde oppmerksomhet tidligere. Sammenlignet med konkurrenter som BMW 3-serie eller Audi A4 ga Opel Insignia god valuta for pengene, men måtte gjøre innrømmelser når det gjaldt materialkvalitet.

Opel Insignia bensinmotorer: Generasjon I (2008-2017)

Opel Insignia hadde et bredt utvalg av bensinmotorer, både sugemotorer og turbomotorer. Innstegsmodellen var en 1,6-liters sugemotor med 115 hk, etterfulgt av en 1,8-liters enhet med 140 hk. Disse Opel Insignia-motorene viste seg å være pålitelige, men underdrevne i forhold til bilens vekt. Turbomotorene var mye mer interessante: 1,4 Turbo med 120 eller 140 hk led av typiske barnesykdommer som turboladerproblemer og koksing av direkteinnsprøytningen. 1,6 Turbo (180 hk) og 2,0 Turbo (220/250 hk) tilbød mer effekt, men viste lignende svakheter. Det absolutte høydepunktet var 2,8 V6 Turbo med 260 hk (senere 325 hk i OPC), som imidlertid var preget av høyt drivstofforbruk og komplisert teknologi. Direkte innsprøytning viste seg å være spesielt problematisk i alle turbomotorene, og krevde regelmessig rengjøring av inntaksventilene.

Opel Insignia dieselmotorer: Generasjon I (2008-2017)

Den velprøvde CDTI-teknologien med common rail-innsprøytning dominerte Opel Insignia-dieselmotorene. 2.0 CDTI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 110 til 195 hk og utviklet seg til å bli ryggraden i modellserien. Spesielt effektnivåene i mellomklassen med 130, 160 og 170 hk ble ansett for å være ekstremt driftssikre og økonomiske. Opel Insignia 2.0 CDTI med 160 hk viste seg å være den beste motoren i hele den første generasjonen - den hadde en perfekt balanse mellom ytelse (5,0-5,5 l/100 km forbruk), driftssikkerhet og reparasjonsvennlighet. Det fantes også en 2.0 CDTI BiTurbo med 195 hk, som hadde imponerende ytelse takket være to turboladere, men som var mer vedlikeholdsintensiv. Alle Opel Insignia CDTI-motorene hadde partikkelfilter som standard og oppfylte minst Euro 5-standarden.

Opel Insignia LPG-motorer: Generasjon I (2008-2017)

En spesialitet var Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX med LPG-system, som ble tilbudt fra 2012. Denne motoren kombinerte 140 hk effekt med muligheten til å fylle både bensin og LPG, noe som reduserte driftskostnadene betydelig. Problemer med gassystemet og økt ventilslitasje var imidlertid hyppigere med dette systemet.

Opel Insignia-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 naturlig sugemotor 115 HK 7,2-8,1 l/100 km Underdrevet, treg Gjennomsnitt
1,8 naturlig aspirert motor 140 HK 7,5-8,3 l/100 km Underdrevet, høyt forbruk Gjennomsnittlig
1,4 Turbo 120-140 HK 6,8-7,8 l/100 km Turboladet, direkte innsprøytning Moderat
1,6 Turbo 180 HK 7,1-8,2 l/100 km Ventilkoksing, turbolader Moderat
2,0 Turbo 220-250 HK 8,5-9,8 l/100 km Kompleks, krever mye vedlikehold Moderat
2,8 V6 Turbo 260-325 HK 10,5-12,8 l/100 km Svært høyt forbruk, komplisert Problematisk
2,0 CDTI 110-195 HK 4,8-6,2 l/100 km Svært robust (160 hk-varianten) Meget god
1,4 Turbo LPG 140 HK 6,5 l/100 km + gass Gassystem, ventilslitasje Gjennomsnittlig

Opel Insignia generasjon II (2017-2023)

Opel Insignia generasjon II (2017-2023)

Den andre Opel Insignia-generasjonen innebar en betydelig modernisering av motorutvalget, med fokus på effektive turbomotorer med forbedret driftssikkerhet. De fleste motorene i denne generasjonen går mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,5-liters turbobensinmotorene anses som spesielt velbalanserte. Dieselmotorene beholdt sin lange levetid, mens bensinmotorene ble betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. Toppmotoren var 2.0 CDTI med 170 hk, som kombinerte det velprøvde diesel-DNA-et med toppmoderne eksosgassrensing. Reparasjonsintervallene ble forlenget til 250 000 til 300 000 kilometer for dieselmotorer, mens bensinmotorene nå også krevde færre større reparasjoner. I en markedssammenligning klarte den nye Insignia å holde tritt med konkurrentene teknisk sett, men fortsatte å slite med merkevareimaget.

Opel Insignia bensinmotorer: Generasjon II (2017-2023)

Opel Insignias andre generasjons bensinmotorutvalg var helt avhengig av turbolading og moderne direkte innsprøytning. 1.5 Turbo var tilgjengelig i to effektnivåer med 140 og 165 hk og viste seg å være betydelig mer pålitelig enn sine forgjengere. Disse Opel Insignia-motorene hadde sylinderdeaktivering og optimalisert direkte innsprøytning, noe som minimerte koksingsproblemer. 2.0 Turbo var tilgjengelig med 200, 230 og 260 hk, der 200 hk-versjonen ble ansett som spesielt velbalansert. Alle andregenerasjons Opel Insignia turbobensinmotorer hadde betydelig færre problemer med turbolader og direkte innsprøytning enn forgjengerne, selv om det av og til forekom koksing av innsugsventilene på korte turer. 1,5 Turbo med 165 hk utviklet seg til den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den tilbød en god balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet.

Opel Insignia dieselmotorer: Generasjon II (2017-2023)

Den velprøvde 2.0 CDTI forble det sentrale elementet i Opel Insignia-dieselprogrammet, men ble grundig revidert og utstyrt med toppmoderne utslippskontroll. Effektnivåer fra 110 til 210 hk var tilgjengelige, og alle varianter var utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og partikkelfilter. Opel Insignia 2.0 CDTI med 170 hk viste seg nok en gang å være en toppmotor - den kombinerte velprøvd driftssikkerhet med et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 kilometer og oppfylte Euro 6d Temp-standarden. Det fantes også en 1,6 CDTI med 110 og 136 hk, som viste seg å være økonomisk, men mindre populær. Alle andregenerasjons Opel Insignia-dieselmotorer ble ansett som svært pålitelige, og det var bare det komplekse utslippskontrollsystemet som krevde sporadisk vedlikehold.

Opel Insignia-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,5 Turbo 140-165 HK 6,0-7,2 l/100 km Av og til ventilkoksing Bra
2,0 Turbo 200-260 HK 7,5-9,1 l/100 km Kompleks, men mer pålitelig Bra
1,6 CDTI 110-136 HK 3,9-4,5 l/100 km Lite brukt, treg Middels
2,0 CDTI 110-210 HK 4,2-5,8 l/100 km Svært robust, moderne utslippskontroll Veldig bra

Konklusjon: De beste Opel Insignia-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av Opel Insignia-motorene viser en klar forbedring gjennom generasjonene. Mens den første generasjonen fortsatt slet med de typiske barnesykdommene med turboteknologi, etablerte den andre generasjonen seg som betydelig mer pålitelig. Opels diesel-DNA forble gjennomgående sterkt i begge generasjonene, mens bensinmotorene gjorde betydelige fremskritt. Spesielt bemerkelsesverdig er det faktum at Opel, til tross for PSAs overtakelse av merket, beholdt de velprøvde styrkene samtidig som svakhetene ble eliminert.

  • Beste Opel Insignia bensinmotor:

Opel Insignia 1,5 Turbo (165 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, forbruk og pålitelighet i hele Insignia-historien.

  • Beste Opel Insignia dieselmotor:

Opel Insignia 2.0 CDTI (160-170 hk, begge generasjoner) er fortsatt den ubestridte toppmotoren med eksepsjonell holdbarhet og lavt drivstofforbruk.

  • Beste Opel Insignia hybridmotor:

Opel Insignia ble aldri tilbudt med fullhybrid, kun med mildhybridfunksjoner i andre generasjon.

For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Opel Insignia tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 566,90 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
566,90 kr
141,73 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 41
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154291
  • Vår pris: 614,23 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
614,23 kr
153,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-9%
FEBI BILSTEIN 19402 Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Anmeldelser - 89
Produkt info
  • Egenskaper: Konsentrert
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G12+
  • Farge: fiolett
  • Produsentens anbefalinger: VAG TL-774 F, VAG TL-774 D, MB 325.3, Volvo VCS, MAN 324 SNF, DEXCOOL, Toyota SLLC, Ford WSS-M97B44-D
  • Spesifikasjon: G12+
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 5,705
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • FEBI BILSTEIN: Frostvæske
  • Varenummer: 19402
  • Vår pris: 342,61 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Frostvæske G12+, fiolett, 5l, Konsentrert
Artikkelnummer: 19402
Mer
sammenlignet med Veil. pris 377,39 kr

342,61 kr
68,52 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
OPEL GM DEXOS2™ SUPER SYNTHETIC 19 42 003 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 80
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Spesifikasjon: API SN, API CF, ACEA C3
  • Produktlinje: DEXOS2™
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: SUPER SYNTHETIC
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • OPEL GM: Motorolje
  • Varenummer: 19 42 003
  • Vår pris: 575,91 kr
Detaljer
OPEL GM Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 19 42 003
575,91 kr
115,18 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE 1533EB Motorolje 0W-30, 4l, Fullsyntetisk olje
Anmeldelser - 57
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 229.51
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: EDGE
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 1533EB
  • Vår pris: 937,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 0W-30, 4l, Fullsyntetisk olje
Artikkelnummer: 1533EB
937,48 kr
234,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 614,78 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
614,78 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-6%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API CH-4, API SJ
  • Produktlinje: SAE
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • Versjon: 40
  • Tank design: Flaske
  • Spesifikasjon iht. API: CH-4, SJ
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Varenummer: CH9404-1
  • Vår pris: 128,66 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

128,66 kr
128,66 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 252,93 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
252,93 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 527,26 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
527,26 kr
131,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER Modulo 13558 Setetrekk svart, Polyester, foran
Anmeldelser - 1
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 4
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13558
  • Vår pris: 542,14 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13558
sammenlignet med Veil. pris 667,62 kr

542,14 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 XE 151453 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 111
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Ford WSS-M2C917-A, VW 505 00, VW 505 01
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 3000 XE
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151453
  • Vår pris: 529,76 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151453
529,76 kr
132,44 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TEXACO Havoline ProDS V 804038MHE Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30, Chrysler MS-11106, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, ACEA C2, API SN
  • Produktlinje: Havoline
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ProDS V
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TEXACO: Motorolje
  • Varenummer: 804038MHE
  • Vår pris: 579,05 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TEXACO Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 804038MHE
579,05 kr
144,76 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-22%
LIQUI MOLY Special Tec LL 1193 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, GM LL-A-025, GM LL-B-025, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B3, API SL, ACEA A3 / B4, API CF
  • Produktlinje: Special Tec
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: LL
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 1193
  • Vår pris: 763,47 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 1193
sammenlignet med Veil. pris 978,90 kr

763,47 kr
152,69 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL O.E.M. 7707 MN7707-10 Motorolje 5W-30, 10l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA A5 / B5
  • Produktlinje: O.E.M.
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 7707
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7707-10
  • Vår pris: 697,93 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7707-10
Mer
697,93 kr
69,79 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-63%
D1S OSRAM XENARC ORIGINAL 66140 Xenonpære
Anmeldelser - 91
Produkt info
  • Lampetype: D1S
  • Spenning [V]: 85
  • Nominell ytelse [W]: 35
  • Sokkeltype lyspære: Pk32d-2
  • Tank design: Eske
  • fargetemperatur [K]: 4300
  • Lysdesign: xenon
  • Produktlinje: XENARC ORIGINAL
  • XenonLight: 1
  • OSRAM: Xenonpære
  • Varenummer: 66140
  • Vår pris: 578,55 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
OSRAM Xenonpære
Artikkelnummer: 66140
sammenlignet med Veil. pris 1583,75 kr

578,55 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: