Innholdsfortegnelse
Opel Insignia-motorer
Siden lanseringen i 2008 har Opel Insignia etablert seg som merkets flaggskip og har tilbudt et imponerende utvalg av motorer over to generasjoner, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige turboladede bensinmotorer. Den teknologiske utviklingen av Opel Insignia-motorene gjenspeiler transformasjonen i bilindustrien - fra klassiske sugemotorer til svært effektive turbomotorer med toppmoderne drivstoffinnsprøytningsteknologi.

Opel Insignia generasjon I (2008-2017)
Den første Opel Insignia-generasjonen markerte en ny start for Opel i mellomklassesegmentet og var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer fra 115 hk til 325 hk. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde 2.0 CDTI-dieselmotorene lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige 1.4 turbobensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller direkte innsprøytning mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 CDTI med 160 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 200 000 og 300 000 kilometer for større vedlikehold, mens bensinmotorer ofte krevde oppmerksomhet tidligere. Sammenlignet med konkurrenter som BMW 3-serie eller Audi A4 ga Opel Insignia god valuta for pengene, men måtte gjøre innrømmelser når det gjaldt materialkvalitet.
Opel Insignia bensinmotorer: Generasjon I (2008-2017)
Opel Insignia hadde et bredt utvalg av bensinmotorer, både sugemotorer og turbomotorer. Innstegsmodellen var en 1,6-liters sugemotor med 115 hk, etterfulgt av en 1,8-liters enhet med 140 hk. Disse Opel Insignia-motorene viste seg å være pålitelige, men underdrevne i forhold til bilens vekt. Turbomotorene var mye mer interessante: 1,4 Turbo med 120 eller 140 hk led av typiske barnesykdommer som turboladerproblemer og koksing av direkteinnsprøytningen. 1,6 Turbo (180 hk) og 2,0 Turbo (220/250 hk) tilbød mer effekt, men viste lignende svakheter. Det absolutte høydepunktet var 2,8 V6 Turbo med 260 hk (senere 325 hk i OPC), som imidlertid var preget av høyt drivstofforbruk og komplisert teknologi. Direkte innsprøytning viste seg å være spesielt problematisk i alle turbomotorene, og krevde regelmessig rengjøring av inntaksventilene.
Opel Insignia dieselmotorer: Generasjon I (2008-2017)
Den velprøvde CDTI-teknologien med common rail-innsprøytning dominerte Opel Insignia-dieselmotorene. 2.0 CDTI var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 110 til 195 hk og utviklet seg til å bli ryggraden i modellserien. Spesielt effektnivåene i mellomklassen med 130, 160 og 170 hk ble ansett for å være ekstremt driftssikre og økonomiske. Opel Insignia 2.0 CDTI med 160 hk viste seg å være den beste motoren i hele den første generasjonen - den hadde en perfekt balanse mellom ytelse (5,0-5,5 l/100 km forbruk), driftssikkerhet og reparasjonsvennlighet. Det fantes også en 2.0 CDTI BiTurbo med 195 hk, som hadde imponerende ytelse takket være to turboladere, men som var mer vedlikeholdsintensiv. Alle Opel Insignia CDTI-motorene hadde partikkelfilter som standard og oppfylte minst Euro 5-standarden.
Opel Insignia LPG-motorer: Generasjon I (2008-2017)
En spesialitet var Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX med LPG-system, som ble tilbudt fra 2012. Denne motoren kombinerte 140 hk effekt med muligheten til å fylle både bensin og LPG, noe som reduserte driftskostnadene betydelig. Problemer med gassystemet og økt ventilslitasje var imidlertid hyppigere med dette systemet.
Opel Insignia-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 115 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Underdrevet, treg | Gjennomsnitt |
1,8 naturlig aspirert motor | 140 HK | 7,5-8,3 l/100 km | Underdrevet, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
1,4 Turbo | 120-140 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Turboladet, direkte innsprøytning | Moderat |
1,6 Turbo | 180 HK | 7,1-8,2 l/100 km | Ventilkoksing, turbolader | Moderat |
2,0 Turbo | 220-250 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | Moderat |
2,8 V6 Turbo | 260-325 HK | 10,5-12,8 l/100 km | Svært høyt forbruk, komplisert | Problematisk |
2,0 CDTI | 110-195 HK | 4,8-6,2 l/100 km | Svært robust (160 hk-varianten) | Meget god |
1,4 Turbo LPG | 140 HK | 6,5 l/100 km + gass | Gassystem, ventilslitasje | Gjennomsnittlig |

Opel Insignia generasjon II (2017-2023)
Den andre Opel Insignia-generasjonen innebar en betydelig modernisering av motorutvalget, med fokus på effektive turbomotorer med forbedret driftssikkerhet. De fleste motorene i denne generasjonen går mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,5-liters turbobensinmotorene anses som spesielt velbalanserte. Dieselmotorene beholdt sin lange levetid, mens bensinmotorene ble betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. Toppmotoren var 2.0 CDTI med 170 hk, som kombinerte det velprøvde diesel-DNA-et med toppmoderne eksosgassrensing. Reparasjonsintervallene ble forlenget til 250 000 til 300 000 kilometer for dieselmotorer, mens bensinmotorene nå også krevde færre større reparasjoner. I en markedssammenligning klarte den nye Insignia å holde tritt med konkurrentene teknisk sett, men fortsatte å slite med merkevareimaget.
Opel Insignia bensinmotorer: Generasjon II (2017-2023)
Opel Insignias andre generasjons bensinmotorutvalg var helt avhengig av turbolading og moderne direkte innsprøytning. 1.5 Turbo var tilgjengelig i to effektnivåer med 140 og 165 hk og viste seg å være betydelig mer pålitelig enn sine forgjengere. Disse Opel Insignia-motorene hadde sylinderdeaktivering og optimalisert direkte innsprøytning, noe som minimerte koksingsproblemer. 2.0 Turbo var tilgjengelig med 200, 230 og 260 hk, der 200 hk-versjonen ble ansett som spesielt velbalansert. Alle andregenerasjons Opel Insignia turbobensinmotorer hadde betydelig færre problemer med turbolader og direkte innsprøytning enn forgjengerne, selv om det av og til forekom koksing av innsugsventilene på korte turer. 1,5 Turbo med 165 hk utviklet seg til den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den tilbød en god balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet.
Opel Insignia dieselmotorer: Generasjon II (2017-2023)
Den velprøvde 2.0 CDTI forble det sentrale elementet i Opel Insignia-dieselprogrammet, men ble grundig revidert og utstyrt med toppmoderne utslippskontroll. Effektnivåer fra 110 til 210 hk var tilgjengelige, og alle varianter var utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og partikkelfilter. Opel Insignia 2.0 CDTI med 170 hk viste seg nok en gang å være en toppmotor - den kombinerte velprøvd driftssikkerhet med et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 kilometer og oppfylte Euro 6d Temp-standarden. Det fantes også en 1,6 CDTI med 110 og 136 hk, som viste seg å være økonomisk, men mindre populær. Alle andregenerasjons Opel Insignia-dieselmotorer ble ansett som svært pålitelige, og det var bare det komplekse utslippskontrollsystemet som krevde sporadisk vedlikehold.
Opel Insignia-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 Turbo | 140-165 HK | 6,0-7,2 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
2,0 Turbo | 200-260 HK | 7,5-9,1 l/100 km | Kompleks, men mer pålitelig | Bra |
1,6 CDTI | 110-136 HK | 3,9-4,5 l/100 km | Lite brukt, treg | Middels |
2,0 CDTI | 110-210 HK | 4,2-5,8 l/100 km | Svært robust, moderne utslippskontroll | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Opel Insignia-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Opel Insignia-motorene viser en klar forbedring gjennom generasjonene. Mens den første generasjonen fortsatt slet med de typiske barnesykdommene med turboteknologi, etablerte den andre generasjonen seg som betydelig mer pålitelig. Opels diesel-DNA forble gjennomgående sterkt i begge generasjonene, mens bensinmotorene gjorde betydelige fremskritt. Spesielt bemerkelsesverdig er det faktum at Opel, til tross for PSAs overtakelse av merket, beholdt de velprøvde styrkene samtidig som svakhetene ble eliminert.
- Beste Opel Insignia bensinmotor:
Opel Insignia 1,5 Turbo (165 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, forbruk og pålitelighet i hele Insignia-historien.
- Beste Opel Insignia dieselmotor:
Opel Insignia 2.0 CDTI (160-170 hk, begge generasjoner) er fortsatt den ubestridte toppmotoren med eksepsjonell holdbarhet og lavt drivstofforbruk.
- Beste Opel Insignia hybridmotor:
Opel Insignia ble aldri tilbudt med fullhybrid, kun med mildhybridfunksjoner i andre generasjon.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Opel Insignia tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale reservedeler av høy kvalitet med rask levering og ekspertrådgivning.