Innholdsfortegnelse
Ford C-Max-motorer
Siden lanseringen i 2003 har Ford C-Max etablert seg som en allsidig kompakt varebil, og den har gått gjennom tre generasjoner med et bredt spekter av motorer. Fra de tidlige Duratec-bensinmotorene til de moderne EcoBoost-motorene, gjenspeiler den teknologiske utviklingen Fords fokus på effektivitet.

Ford C-Max-motorer: Historiske generasjoner I og II (2003-2019)
De to første Ford C-Max-generasjonene preget det kompakte varebilsegmentet i 16 år, og tilbød et usedvanlig variert utvalg av motorer. Mens de velprøvde Ford C-Max TDCi-dieselmotorene med riktig vedlikehold enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer, viste de tidlige Duratec-bensinmotorene de første tegnene på slitasje på ventiler og styringskjede allerede mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Andre generasjon EcoBoost-motorer brakte med seg mer kraft, men også nye problemer. Den absolutte toppmotoren i begge generasjoner var 2.0 TDCi med 163 hk fra andre generasjon, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte. Større motorhavarier var sjeldne med Ford C-Max-motorene, men de mer komplekse EcoBoost-motorene krevde mer omhyggelig vedlikehold fra og med 2010.
Ford C-Max bensinmotorer: Historiske generasjoner I og II (2003-2019)
Ford C-Max' bensinmotorutvalg startet i 2003 med den velprøvde 1,6 Duratec med 100 hk, som etablerte seg som en pålitelig basismotor. Denne ble i 2004 etterfulgt av 1,8 Duratec med 125 hk, som ble den bestselgende Ford C-Max-bensinmotoren i den første generasjonen. Disse tidlige Ford C-Max-motorene var preget av enkel teknologi og moderate reparasjonskostnader, men hadde en tendens til ventilkoksing på korte kjøreturer. Ford introduserte EcoBoost-teknologien med andre generasjon i 2010: 1.0 EcoBoost med 100-125 hk revolusjonerte klassen, men led av problemer med kjølesystemet og timingkjeden. 1,6 EcoBoost med 150-182 hk ga sportslige ytelser, men utviklet seg til å bli den mest problematiske Ford C-Max-motoren med hyppige skader på turboladeren og en tendens til overoppheting. Den kraftigste bensinmotoren i Ford C-Max var 2,0 Duratec med 145 hk (2003-2010), som ga en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet.
Ford C-Max dieselmotorer: Historiske generasjoner I og II (2003-2019)
Ford C-Max-dieselmotorene ble dominert av TDCi-familien med common-rail-innsprøytning. 1,6 TDCi startet i 2003 med 90 hk og ble kontinuerlig utviklet opp til 115 hk i andre generasjon. Disse mindre Ford C-Max TDCi-motorene viste seg å være økonomiske og driftssikre, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. 1,8 TDCi med 115 hk (2003-2010) hadde høyere dreiemoment, men var mindre vanlig. Høydepunktet var 2,0 TDCi, som startet med 136 hk i første generasjon og økte til 163 hk i andre generasjon. Denne Ford C-Max 2,0 TDCi utviklet seg til å bli den mest pålitelige og kraftige dieselen - spesielt variantene som ble produsert fra 2010 og utover med forbedret utslippskontroll og partikkelfilter som standard, ble ansett som nærmest uforgjengelige. Alle Ford C-Max TDCi-motorene hadde robuste tannreimdrev, som med riktig vedlikehold lett nådde sin levetid hver 150 000 kilometer.
Ford C-Max hybriddrift: Historiske generasjoner I og II (2003-2019)
Fra 2013 tilbød Ford for første gang en Ford C-Max Hybrid med 188 hk systemeffekt, som kombinerte en 2,0 Atkinson-bensinmotor med en elektrisk motor. Denne Ford C-Max Hybrid oppnådde et imponerende drivstofforbruk på 4,1 l/100 km, men led under kompleks teknologi og høye reparasjonskostnader. Ford C-Max Energi ladbar hybridvariant hadde en elektrisk rekkevidde på 35 km, men var bare tilgjengelig på noen få markeder.
Ford C-Max motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 Duratec | 100 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Ventilkoksing på korte kjøreturer | Bra |
1,8 Duratec | 125 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
2.0 Duratec | 145 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Av og til tannhjulskjede | Bra |
1,0 EcoBoost | 100-125 HK | 5,7-6,4 l/100 km | Kjølesystem, registerkjede | Moderat |
1,6 EcoBoost | 150-182 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Turbolader, overoppheting | Problematisk |
1,6 TDCi | 90-115 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
1,8 TDCi | 115 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 136-163 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Ekstremt pålitelig | Svært god |
2.0 Hybrid | 188 HK | 4,1 l/100 km | Kompleks teknologi, dyr | Gjennomsnittlig |

Ford C-Max-motorer: Generasjon III (2019-2023)
Den tredje generasjonen av Ford C-Max markerte slutten på en epoke, da Ford stanset produksjonen i 2023. Denne siste generasjonen fokuserte på effektivitet og miljømessig bærekraft med et sterkt redusert motorutvalg. De fleste motorene i denne generasjonen nådde 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og mildhybridvariantene ble ansett som spesielt holdbare. Det var sjelden større motorhavarier, bare 1,5 EcoBoost fortsatte å vise svakheter i kjølesystemet. Det absolutte høydepunktet var 1.0 EcoBoost mHEV med 155 hk - en teknisk moden tresylindret motor med mildhybridstøtte som i stor grad eliminerte problemene fra forgjengerne. Denne generasjonen introduserte også 48-volts-teknologi for første gang, noe som reduserte drivstofforbruket betydelig.
Ford C-Max bensinmotorer: Generasjon III (2019-2023)
Ford C-Max' utvalg av bensinmotorer ble drastisk redusert og fokuserte på den velprøvde EcoBoost-teknologien. 1.0 EcoBoost var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 100 til 155 hk, med de kraftigste variantene med mild hybridteknologi (mHEV). Disse tredje generasjons Ford C-Max EcoBoost-motorene viste seg å være betydelig mer pålitelige enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med kjølesystemet i de første produksjonsårene. Ford C-Max 1.0 EcoBoost med 125 hk utviklet seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den tilbød en god balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. For sportslige sjåfører var det 1,5 EcoBoost med 150 hk, som imidlertid fortsatt var utsatt for problemer med kjølesystemet og utviklet seg til å bli den mest problematiske Ford C-Max-motoren i denne generasjonen.
Ford C-Max dieselmotorer: Generasjon III (2019-2023)
Ford C-Max 1,5 TDCi med 120 hk var den eneste dieselmotoren som var tilgjengelig i tredje generasjon. Denne Ford C-Max TDCi var basert på den velprøvde 1,6 TDCi, men var redusert til 1,5 liter slagvolum og utstyrt med toppmoderne utslippskontroll. Ford C-Max 1,5 TDCi viste seg å være en økonomisk og pålitelig motor med et testforbruk på bare 4,0-4,5 liter per 100 km. Til tross for redusert slagvolum hadde den tilstrekkelig dreiemoment for daglig bruk og ble ansett som den mest økonomiske Ford C-Max-motoren gjennom tidene.
Ford C-Max mildhybridmotorer: Generasjon III (2019-2023)
Fra 2020 introduserte Ford mildhybridteknologi (mHEV) med et 48-volts system. Ford C-Max 1.0 EcoBoost mHEV med 125 og 155 hk kombinerte den velprøvde tresylindrede motoren med elektrisk assistanse. Disse Ford C-Max mHEV-motorene ga forbedret effekt i det lavere turtallsområdet og reduserte drivstofforbruket med opptil 0,5 liter/100 km. Startreimgeneratoren hjalp til med start og muliggjorde lengre utrullingsfaser, noe som var spesielt fordelaktig i bytrafikk.
Ford C-Max-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 EcoBoost | 100-125 HK | 5,4-6,1 l/100 km | Av og til kjølesystem | Bra |
1,0 EcoBoost mHEV | 125-155 HK | 5,0-5,7 l/100 km | Svært moden | Meget god |
1,5 EcoBoost | 150 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Problemer med kjølesystemet | Moderat |
1,5 TDCi | 120 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Ekstremt økonomisk | Svært god |

Konklusjon: De beste Ford C-Max-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford C-Max-motorene viser tydelig Fords skifte fra konvensjonelle sugemotorer til effektive turbo- og hybridmotorer. Mens Ford C-Max TDCi-dieselmotorene har imponert med sin eksepsjonelle driftssikkerhet og økonomi i alle generasjoner, har de kraftige EcoBoost-bensinmotorene lenge slitt med barnesykdommer. Tredje generasjon mildhybridteknologi markerte høydepunktet i utviklingen og ga endelig den ønskede kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet.
- Beste Ford C-Max bensinmotor:
Ford C-Max 1.0 EcoBoost mHEV (155 hk, generasjon III) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og utmerket driftssikkerhet.
- Beste Ford C-Max dieselmotor:
Ford C-Max 2.0 TDCi (163 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og holdbarhet på tvers av alle generasjoner.
- Beste Ford C-Max hybridmotor:
Ford C-Max 1,0 EcoBoost mHEV (155 hk, generasjon III) med 48-volts teknologi og det laveste drivstofforbruket kombinert med høy hverdagsbrukbarhet.
For vedlikehold og reservedeler for alle Ford C-Max generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.