Innholdsfortegnelse
Dacia Sandero-motorer
Siden lanseringen i 2008 har Dacia Sandero etablert seg som en rimelig småbil med solid teknologi, og tilbyr et velprøvd utvalg av motorer gjennom tre generasjoner. Utviklingen viser et tydelig fokus på pålitelighet og lave driftskostnader, og hver generasjon byr på tekniske forbedringer kombinert med gunstige vedlikeholdskostnader.

Dacia Sandero generasjon I (2008-2012)
Den første generasjonen av Dacia Sandero var basert på den velprøvde Renault Clio-plattformen og baserte seg på velprøvde Renault-motorer som allerede hadde bevist sin verdi millioner av ganger. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 250 000 til 300 000 kilometer, og dieselmotorene klarte til og med opptil 400 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig på clutchen og understellet. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,5 dCi med 70 hk, som perfekt kombinerte økonomi, pålitelighet og lave vedlikeholdskostnader. Dacia Sandero-motorene i denne generasjonen var preget av enkelhet og robusthet - kompleks teknologi ble bevisst unngått, noe som resulterte i lave reparasjonskostnader.
Dacia Sandero bensinmotorer: Generasjon I (2008-2012)
Bensinmotorutvalget i Dacia Sandero besto hovedsakelig av den velprøvde 1.4 MPI-motoren med 55 kW (75 hk) og 1.6 MPI med 64 kW (87 hk). Disse Dacia Sandero-motorene var basert på den robuste Renault K-serien, og man hadde bevisst valgt bort turboladning og komplisert innsprøytningsteknologi. 1.4 MPI utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i den første generasjonen - den var praktisk talt uforgjengelig, krevde bare grunnleggende vedlikehold og oppnådde et testforbruk på 6,5-7,2 liter per 100 km. Typiske problemer var begrenset til slitte tennspoler etter 100 000 kilometer og sporadiske problemer med gassventilen, men disse var rimelige å fikse.
Dacia Sandero dieselmotorer: Generasjon I (2008-2012)
Dacia Sandero 1,5 dCi med 50 kW (68 hk) og senere 51 kW (70 hk) kom fra den velprøvde Renault-dieselfamilien og ble ansett som en av de mest økonomiske motorene i sin klasse. Disse dieselmotorene i Dacia Sandero oppnådde et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og viste seg å være ekstremt holdbare. 1,5 dCi var utstyrt med en enkel turbolader og direkte innsprøytning, men hadde ingen kompleks eksosgassrensing. Typiske svakheter viste seg først etter høy kjørelengde: Turboladeren kunne være utslitt etter 200 000 kilometer, og innsprøytningsdysene måtte av og til rengjøres. Likevel ble Dacia Sandero 1.5 dCi ansett som en av de mest pålitelige dieselmotorene på sin tid.
Dacia Sandero-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 MPI | 75 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tenningsspoler, gassventil | Meget god |
1,6 MPI | 87 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Robust, ikke veldig vanlig | Bra |
1,5 dCi | 68-70 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Meget bra |

Dacia Sandero generasjon II (2012-2020)
Den andre generasjonen av Dacia Sandero videreførte tradisjonen med pålitelige og kostnadseffektive motorer, men introduserte for første gang moderne teknologi som start-stopp-system og forbedret utslippskontroll. Kjørelengden forble høy, mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de reviderte dieselmotorene ble enda mer holdbare. Større motorskader var fortsatt sjeldne, og vedlikeholdskostnadene steg bare minimalt. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 0,9 TCe med 90 hk - en liten tresylindret turbomotor som var overraskende pålitelig og økonomisk til tross for sin lille størrelse. Andre generasjon Dacia Sandero-motorer dro nytte av den videre utviklingen av Renault-teknologi, men beholdt fokuset på enkelhet og lave driftskostnader.
Dacia Sandero bensinmotorer: Generasjon II (2012-2020)
Utvalget av bensinmotorer i Dacia Sandero ble utvidet med den innovative 0.9 TCe med 66 kW (90 hk), mens de velprøvde 1.2 MPI-motorene med 55 kW (75 hk) dannet grunnlaget. Dacia Sandero 0.9 TCe overrasket med sin driftssikkerhet til tross for turboladingen, og oppnådde et testforbruk på bare 4,8-5,4 liter per 100 km. Denne lille tresylindrede motoren viste seg å være et teknisk mesterverk - den ga mer effekt enn førstegenerasjons 1.4 MPI med betydelig lavere drivstofforbruk. Typiske problemer var begrenset til sporadiske tennspolebytter og sjeldne skader på turboladeren etter svært høy kjørelengde. 1.2 MPI forble tilgjengelig som et rimelig alternativ og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig.
Dacia Sandero dieselmotorer: Generasjon II (2012-2020)
Den reviderte Dacia Sandero 1.5 dCi ble tilbudt i to effektnivåer med 66 kW (90 hk) og 55 kW (75 hk). Disse Dacia Sandero-dieselmotorene var utstyrt med forbedret utslippskontroll med partikkelfilter og oppfylte Euro 5-standarden. 1.5 dCi med 90 hk utviklet seg til å bli den beste dieselmotoren i andre generasjon - den tilbød en balansert kombinasjon av ytelse, økonomi (4,0-4,5 l/100 km) og driftssikkerhet. Motorene fikk forbedret innsprøytningsteknologi og mer robuste turboladere, noe som økte holdbarheten ytterligere. Problemene skyldtes hovedsakelig forsømt vedlikehold, særlig med partikkelfilteret, som krevde regelmessig motorveikjøring.
Dacia Sandero-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 MPI | 75 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Veldig bra |
0,9 TCe | 90 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Sjeldne skader på turboladeren | Veldig bra |
1,5 dCi | 75-90 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Partikkelfilter for korte reiser | Meget bra |

Dacia Sandero generasjon III (2020-i dag)
Den nåværende generasjonen av Dacia Sandero baserer seg konsekvent på velprøvd teknologi og unngår bevisst kompleks elektrifisering for å holde kostnadene lave. Motorutvalget er strømlinjeformet og fokuserer på de mest vellykkede motorene fra forrige generasjon. De første erfaringene viser en kjørelengde på over 300 000 kilometer for dieselmotorene, mens bensinmotorene fortsetter å bevise sin pålitelighet. Toppmotoren er den reviderte 1.0 TCe med 100 hk, som erstatter den velprøvde 0.9 TCe og er enda mer økonomisk og kraftig. Tredje generasjon Dacia Sandero-motorer drar nytte av flere tiår med utviklingsarbeid og anses som modne og pålitelige.
Dacia Sandero bensinmotorer: Generasjon III (2020-i dag)
Bensinmotorene i Dacia Sandero er basert på 1.0 TCe-motoren i to effektnivåer med 67 kW (91 hk) og 74 kW (100 hk). Disse Dacia Sandero-motorene er en videreutvikling av den velprøvde 0.9 TCe og tilbyr forbedret effektivitet kombinert med høyere ytelse. 1.0 TCe med 100 hk regnes som den beste bensinmotoren i tredje generasjon - den oppnår et testforbruk på bare 4,7-5,2 liter per 100 km og tilbyr tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner. Motorene har moderne direkte innsprøytning og variabel ventilstyring, men er bevisst enkle i designet. Så langt har det ikke vært noen større serieproblemer, bare tennspolene må skiftes etter rundt 80 000 kilometer.
Dacia Sandero dieselmotorer: Generasjon III (2020-i dag)
Dacia Sandero 1.5 Blue dCi med 67 kW (91 hk) og 85 kW (115 hk) representerer den nyeste generasjonen av velprøvd dieselteknologi. Disse Dacia Sandero-dieselmotorene oppfyller Euro 6d-standarden og har moderne SCR-eksosgassrensing med AdBlue-injeksjon. 1.5 Blue dCi med 115 hk er i ferd med å bli den beste dieselmotoren i alle Dacia Sandero-generasjoner - den tilbyr en utmerket kombinasjon av ytelse, økonomi (3,8-4,2 l/100 km) og pålitelighet. Motorene drar nytte av forbedret materialkvalitet og optimalisert forbrenningsstyring, noe som øker holdbarheten ytterligere. Den eneste svakheten er det mer komplekse eksosrensesystemet, som krever regelmessig vedlikehold og sporadisk påfylling av AdBlue.
Dacia Sandero LPG-motorer: Generasjon III (2020-i dag)
Som en spesialitet tilbyr Dacia også Sandero med LPG-motor. 1.0 TCe Eco-G med 74 kW (100 hk) kan gå på både bensin og LPG, og gir derfor spesielt lave drivstoffkostnader. Denne Dacia Sandero LPG-motoren oppnår et drivstofforbruk på rundt 6,5-7,0 liter per 100 km i gassmodus, med betydelig lavere drivstoffkostnader. Teknologien er pålitelig, men krever spesielt vedlikehold av gassystemet hver 20 000. kilometer.
Dacia Sandero-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TCe | 91-100 HK | 4,7-5,2 l/100 km | Tennspoler etter 80 000 km | Meget bra |
1,0 TCe Eco-G | 100 HK | 6,5-7,0 l LPG/100 km | Vedlikehold av gassystemet | Godt |
1,5 Blue dCi | 91-115 HK | 3,8-4,2 l/100 km | AdBlue-system | Meget bra |

Konklusjon: De beste Dacia Sandero-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Dacia Sandero-motorene viser et konsekvent fokus på pålitelighet, lave driftskostnader og velprøvd teknologi. Mens andre produsenter fokuserer på kompleks elektrifisering, er Dacia tro mot sitt konsept med enkle og robuste motorer. Dieselmotorene har i alle generasjoner etablert seg som spesielt økonomiske og holdbare, mens de moderne turbobensinmotorene er overraskende pålitelige.
- Beste bensinmotor i Dacia Sandero:
1.0 TCe med 100 hk (generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og pålitelighet med lave vedlikeholdskostnader.
- Beste dieselmotor i Dacia Sandero:
1,5 Blue dCi med 115 hk (generasjon III) imponerer med fremragende økonomi, høy driftssikkerhet og tilstrekkelig kraft for alle kjøresituasjoner.
- Beste alternative drivverk i Dacia Sandero:
1.0 TCe Eco-G med LPG-system (generasjon III) gir spesielt lave drivstoffkostnader med velprøvd teknologi.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Dacia Sandero-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og gunstige priser.