Mercedes-Benz S-Klasse motorer
Siden lanseringen i 1972 har Mercedes-Benz S-Klasse etablert seg som selve symbolet på bilens luksus og teknologiske innovasjon. Gjennom syv generasjoner har S-Klasse presentert et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige V12-motorer, som alltid har drevet den nyeste utviklingen innen motorteknologi.
Mercedes-Benz S-Klasse generasjon I-III (1972-1998): Historiske generasjoner

De tre første generasjonene av Mercedes-Benz S-Klasse (W116, W126, W140) la grunnlaget for modellseriens rykte som teknologisk pioner. Med riktig vedlikehold oppnådde disse historiske Mercedes-Benz S-Klasse-motorene en kjørelengde på 400 000 til 600 000 kilometer, og de store V8-motorene var spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 til 350 000 kilometer, hovedsakelig på automatgirkasser og luftfjæringer. Det absolutte høydepunktet var M117 5,0-liters V8-motoren (1979-1991), som kombinerte kraft, pålitelighet og jevn gange på en perfekt måte. W126-generasjonen (1979-1991) regnes som den mest pålitelige av alle historiske S-Klasse-generasjoner, mens W140 (1991-1998) ble mer sårbar på grunn av sin komplekse elektronikk.
Mercedes-Benz S-Klasse bensinmotorer: Historiske generasjoner (1972-1998)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz S-Klasse i de tre første generasjonene besto hovedsakelig av sekssylindrede rekkemotorer (M110, M103) med et slagvolum på 2,8 til 3,0 liter og 160-188 hk, samt de legendariske V8-motorene (M116, M117) med 3,5 til 5,6 liter og 200-300 hk. Den 2,8-liters rekkemotoren M110 i W116 viste seg å være spesielt robust, mens den 5,0-liters V8-motoren M117 i W126 regnes som tidens beste bensinmotor. W140-generasjonen introduserte den første V12-motoren (M120) på 6,0 liter og 408 hk, men denne var utsatt for problemer med kjølesystemet. Typiske svakheter ved alle bensinmotorene i Mercedes-Benz S-klasse på denne tiden var ventilspindeltetninger, kjedestrammere og, når det gjaldt V8-motorene, av og til topplokkpakninger.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer: Historiske generasjoner (1972-1998)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer begynte i 1979 med den 3,0-liters femsylindrede OM617 (125 hk) i W126-generasjonen. Denne motoren utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele S-klassens historie, og oppnådde regelmessig over 500 000 kilometer. Med W140 kom den mer moderne OM606 3,0-liters rekkesekseren (136-177 hk), som også var svært slitesterk. Den 3,5-liters sekssylindrede OM603-motoren (150 hk) fullførte dieselprogrammet og ble ansett som den kraftigste, men også den mest sårbare dieselen i denne generasjonen.
Mercedes S-klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M110 2,8 R6 |
160-185 HK |
12-14 l/100 km |
Ventilspindeltetninger, kjedestrammer |
Meget god |
M116/M117 V8 |
200-300 HK |
14-18 l/100 km |
Topplokkpakning, kjølesystem |
Meget god |
M120 V12 |
408 HK |
16-20 l/100 km |
Kjølesystem, elektronikk |
Gjennomsnittlig |
OM617 Diesel |
125 HK |
9-11 l/100 km |
Praktisk talt uforgjengelig |
Meget god |
OM603/OM606 Diesel |
136-177 HK |
8-10 l/100 km |
Innsprøytningspumpe, glødeplugger |
Bra |
Mercedes-Benz S-klasse generasjon IV (1998-2006)

Den fjerde generasjonen av Mercedes-Benz S-Klasse (W220) markerte et vendepunkt i modellseriens kvalitetshistorie og regnes som den mest problematiske av alle S-Klasse-generasjonene. Kjørelengden falt til mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og kostbare reparasjoner på luftfjæring, elektronikk og motorer forekom mellom 80 000 og 150 000 kilometer. Spesielt de tidlige modellene (1998-2002) led av kvalitetsproblemer, som bare delvis ble utbedret med ansiktsløftningen i 2002. Den beste motoren i denne generasjonen var M113 5,0-liters V8 med 306 hk, som fortsatt tilbød den tradisjonelle Mercedes-påliteligheten til tross for alle problemene i W220-generasjonen. Den komplekse elektronikken og den mottakelige Airmatic luftfjæringen hadde en negativ innvirkning på denne generasjonen.
Mercedes-Benz S-Klasse bensinmotorer: Generasjon IV (1998-2006)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz S-Klasse W220 inkluderte M112 V6 (3,2 liter, 224 hk), M113 V8-motorene (4,3 og 5,0 liter, 279-306 hk) og M137 V12 (5,8 liter, 367 hk). M112 V6 viste seg å være den mest sårbare motoren med hyppige problemer med balanseaksler og oljepumper. M113 V8-motorene var mye mer pålitelige, og 5,0-literen ble ansett som den beste bensinmotoren i denne generasjonen. M137 V12 hadde problemer med kjølesystemet og kompleks elektronikk. Alle Mercedes-Benz S-Klasse-motorene i denne generasjonen slet med problemer med luftmassestrømssensoren og tennspolen.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer: Generasjon IV (1998-2006)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer var begrenset til OM628 4,0-liters V8 (250 hk) og OM613 3,2-liters rekkesekser (197 hk). OM628 V8-dieselen var et teknisk mesterverk, men den var utsatt for problemer med common rail-innsprøytningen og eksosresirkuleringssystemet. Den mindre OM613 viste seg å være mer driftssikker, men oppnådde ikke den samme jevnheten som V8-varianten. Begge dieselmotorene i Mercedes-Benz S-klasse led av de typiske problemene med den tidlige common rail-teknologien.
Mercedes S-klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M112 V6 |
224 HK |
10-12 l/100 km |
Balanseringsaksler, oljepumpe |
Problematisk |
M113 V8 |
279-306 HK |
12-15 l/100 km |
Luftmassestrømssensor, tennspoler |
Bra |
M137 V12 |
367 HK |
14-17 l/100 km |
Kjølesystem, elektronikk |
Moderat |
OM613 Diesel |
197 HK |
8-10 l/100 km |
Common rail-problemer |
Middels |
OM628 V8 Diesel |
250 HK |
9-11 l/100 km |
Innsprøytning, EGR-system |
Moderat |
Mercedes-Benz S-Klasse generasjon V (2006-2013)

Den femte generasjonen av Mercedes-Benz S-Klasse (W221) representerte en betydelig kvalitetsforbedring sammenlignet med forrige generasjon, og oppnådde igjen kjørelengder på 250 000 til 400 000 kilometer. Større reparasjoner var som regel ikke nødvendig før etter 150 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på luftfjæringen og elektronikken. Det absolutte høydepunktet var M156 6,2-liters V8-motoren med 525 hk i S63 AMG, som var overraskende driftssikker til tross for sin ytelse. W221 introduserte hybridteknologi i S-Klasse for første gang og tilbød en velbalansert blanding av luksus, ytelse og fornyet pålitelighet. De fleste motorene i denne generasjonen anses for å være betydelig mer robuste enn sine forgjengere i W220.
Mercedes-Benz S-Klasse bensinmotorer: Generasjon V (2006-2013)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz S-Klasse W221 inkluderte M272 V6 (3,0 og 3,5 liter, 231-272 hk), M273 V8 (4,7 og 5,5 liter, 388-435 hk), M156 6,2-liters V8 (525 hk) og M275 V12 (5,5 liter, 517 hk). M272 V6 var utsatt for problemer med balanseaksler og kjedestrammere, spesielt i de tidlige variantene. M273 V8-motorene viste seg å være pålitelige, og 5,5-literen ble ansett som den beste allround-motoren i denne generasjonen. M156 AMG-motoren var overraskende robust i forhold til effekten, mens M275 V12-motoren led av problemer med tennspolen og kjølesystemet.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer: Generasjon V (2006-2013)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer inkluderte OM642 3,0-liters V6 (235 hk) og OM629 4,0-liters V8 (320 hk). OM642 utviklet seg til å bli den mest driftssikre dieselen i S-klassens historie og kjørte regelmessig over 400 000 kilometer. Typiske svakheter var bare problemer med eksosresirkulering og av og til med injektorer. V8-dieselen OM629 var kraftigere, men mer utsatt for problemer med common rail-injeksjonen.
Mercedes-Benz S-Klasse hybriddrift: Generasjon V (2006-2013)
Fra 2009 ble S400 Hybrid tilbudt med en kombinasjon av M272 V6 (279 hk) og elmotor (20 hk). Denne første Mercedes-Benz S-Klasse hybrid var mer en teknologidemonstrator enn et fullt utviklet system og led av kompleks elektronikk og høye vedlikeholdskostnader.
Mercedes S-klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M272 V6 |
231-272 HK |
9-11 l/100 km |
Balanseringsaksler, kjedestrammer |
Gjennomsnitt |
M273 V8 |
388-435 HK |
11-14 l/100 km |
Robust, få problemer |
Meget god |
M156 AMG V8 |
525 HK |
13-16 l/100 km |
Overraskende pålitelig |
God |
M275 V12 |
517 HK |
13-16 l/100 km |
Tenningsspoler, kjølesystem |
Moderat |
OM642 V6 Diesel |
235 HK |
7-9 l/100 km |
EGR-system, injektorer |
Meget bra |
OM629 V8 diesel |
320 HK |
8-10 l/100 km |
Common rail-problemer |
Bra |
S400 Hybrid |
299 HK |
7,9 l/100 km |
Kompleks elektronikk |
Gjennomsnittlig |
Mercedes-Benz S-klasse generasjon VI (2013-2020)

Den sjette generasjonen av Mercedes-Benz S-Klasse (W222) satte nye standarder når det gjaldt effektivitet og teknologi, og oppnådde kjørelengder på 300 000 til 450 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på den komplekse elektronikken og assistansesystemene. Det absolutte høydepunktet var M176 4,0-liters V8 biturbo med opptil 630 hk, som kombinerte kraft og effektivitet på en perfekt måte. W222 introduserte for første gang et komplett plug-in hybridprogram, og tilbød den mest balanserte blandingen av ytelse, effektivitet og pålitelighet i noen S-Klasse-generasjon. De fleste motorene i denne generasjonen anses for å være svært modne og holdbare.
Mercedes-Benz S-Klasse bensinmotorer: Generasjon VI (2013-2020)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz S-Klasse W222 inkluderte M276 V6 (3,0 liter, 333 hk), M278 V8-motorene (4,7 liter, 455 hk), den nye M176 4,0 liter V8 Biturbo (469-630 hk) og M279 V12 (6,0 liter, 630 hk). M276 V6 med biturbo-lading viste seg å være en pålitelig og effektiv motor, ideell for den grunnleggende S-Klasse. M278 V8 var robust, men ble raskt erstattet av den mer moderne M176. M176 4,0-liters V8 Biturbo utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i S-Klassens historie, og kombinerte høy ytelse med overraskende pålitelighet. M279 V12 var teknisk moden, men kompleks og dyr å vedlikeholde.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer: Generasjon VI (2013-2020)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer var begrenset til den videreutviklede OM642 3,0-liters V6 (258-340 hk) og den nye OM656 3,0-liters rekkesekseren (286-340 hk fra 2017). OM642 oppnådde sin høyeste driftssikkerhet i denne generasjonen og regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene. Den nye OM656 var enda mer effektiv og renere, men mer utsatt for problemer på grunn av den mer komplekse etterbehandlingen av eksosgassen.
Mercedes-Benz S-Klasse ladbare hybrider: Generasjon VI (2013-2020)
Mercedes-Benz S-Klasse ladbare hybrider inkluderte S500e (M276 V6 + elmotor, 442 hk) og senere S560e (M276 V6 + elmotor, 469 hk). Disse systemene var betydelig mer sofistikerte enn den tidligere S400 Hybrid og hadde en elektrisk rekkevidde på opptil 50 kilometer. Påliteligheten var god, men kompleksiteten førte til høyere vedlikeholdskostnader.
Mercedes S-klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M276 V6 Biturbo |
333 HK |
8-10 l/100 km |
Robust, få problemer |
Meget god |
M278 V8 |
455 HK |
10-12 l/100 km |
Pålitelig, men utdatert |
Bra |
M176 V8 Biturbo |
469-630 HK |
9-13 l/100 km |
Utmerket driftssikkerhet |
Meget god |
M279 V12 |
630 HK |
12-15 l/100 km |
Kompleks, dyr |
God |
OM642 V6 diesel |
258-340 HK |
6-8 l/100 km |
Svært pålitelig |
Meget god |
OM656 R6 Diesel |
286-340 HK |
5-7 l/100 km |
Etterbehandling av eksos |
Bra |
S500e/S560e Hybrid |
442-469 HK |
2,8-3,2 l/100 km |
Kompleks, men moden |
Bra |
Mercedes-Benz S-Klasse generasjon VII (2020-i dag)

Dagens Mercedes-Benz S-Klasse (W223) er helt avhengig av elektrifisering og representerer fremtiden for luksuslimousinen. Alle motorene er i det minste mildhybrider, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2020, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tilnærminger for kjørelengder på over 400 000 kilometer. Toppmotoren er M176 4,0-liters V8 biturbo med 48-volts system og opptil 630 hk, som kombinerer den velprøvde påliteligheten til W222-motoren med toppmoderne effektivitetsteknologi. Den nye EQS-varianten som helelektrisk kjøretøy markerer overgangen til elektromobilitet.
Mercedes-Benz S-Klasse mildhybrid bensinmotor: Generasjon VII (2020-i dag)
Bensinmotorene i Mercedes-Benz S-Klasse W223 omfatter den sekssylindrede rekkesekseren M256 (3,0 liter, 367-435 hk) med 48-volts mildhybrid og den velprøvde V8-biturbomotoren M176 (4,0 liter, 469-630 hk), også den med 48-volts system. M256 er en helt ny motor med elektrisk kompressor og integrert startgenerator, som har vist seg å være svært effektiv og raffinert. M176 V8 er videreutviklet og regnes som den beste motoren i den nåværende generasjonen.
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer: Generasjon VII (2020-i dag)
Mercedes-Benz S-Klasse dieselmotorer er begrenset til OM656 3,0-liters rekkesekser med seks sylindere (286-400 hk) og 48-volts mildhybridsystem. Denne motoren er en videreutvikling av W222-motoren, og den er mer effektiv og renere.
Mercedes-Benz S-Klasse ladbare hybrider: Generasjon VII (2020-i dag)
Mercedes-Benz S-klasse ladbare hybrider inkluderer S580e (M256 + elmotor, 510 hk) med en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer. Systemet er betydelig kraftigere enn sine forgjengere og tilbyr en utmerket balanse mellom effektivitet og ytelse.
Mercedes-Benz S-Klasse Electric Drive: Generasjon VII (2020-i dag)
Mercedes EQS som elektrisk S-Klasse tilbyr ytelser fra 333 til 761 hk og rekkevidder på opptil 770 kilometer. Som helelektrisk kjøretøy representerer den fremtiden for luksuslimousinen.
Mercedes S-klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M256 R6 mild hybrid |
367-435 HK |
7-9 l/100 km |
Så langt ingen serieproblemer |
Veldig bra |
M176 V8 Mild-hybrid |
469-630 HK |
9-12 l/100 km |
Bevist pålitelig |
Meget god |
OM656 R6 Diesel |
286-400 HK |
5-7 l/100 km |
Etterbehandling av eksos |
Bra |
S580e ladbar hybrid |
510 HK |
0,9-1,3 l/100 km |
Kompleks, men moden |
Veldig bra |
EQS Electric |
333-761 HK |
15-20 kWh/100 km |
Ny teknologi |
Bra |
Sammendrag: De beste Mercedes-Benz S-klasse-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz S-Klasse motorer viser en fascinerende reise fra mekanisk perfeksjon til elektronisk kompleksitet og moderne elektrifisering. Mens de historiske generasjonene imponerte med sin lange levetid, har de nyere generasjonene oppnådd en bedre balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. De nåværende mildhybrid- og ladbare hybridsystemene lover å definere fremtiden for luksuslimousinen.
- Beste bensinmotor i Mercedes-Benz S-Klasse:
M176 4,0-liters V8 Biturbo (generasjon VI og VII) kombinerer topp ytelse med overraskende pålitelighet og toppmoderne effektivitetsteknologi.
- Beste dieselmotor i Mercedes-Benz S-Klasse:
OM642 3,0-liters V6 (generasjon V og VI) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og holdbarhet i S-klassens historie.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz S-Klasse:
S580e plug-in hybrid (generasjon VII) med over 100 km elektrisk rekkevidde og 510 hk systemeffekt representerer den perfekte kombinasjonen av luksus og effektivitet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mercedes-Benz S-Klasse, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.