Innholdsfortegnelse
Mazda 3-motorer
Mazda 3 har etablert seg som en pålitelig kompaktbil siden lanseringen i 2003, og tilbyr et sofistikert utvalg av Mazda 3-motorer gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg innovative teknologier som SKYACTIV og den revolusjonerende kompresjonstenningen, noe som har gjort Mazda 3 til en teknologisk pioner.

Mazda 3-motorer: Historiske generasjoner I og II (2003-2013)
De to første generasjonene av Mazda 3 la grunnlaget for merket i kompaktsegmentet og var kjennetegnet av solide, men ennå ikke ultramoderne motorer. Med riktig vedlikehold lå kjørelengden på mellom 250 000 og 350 000 kilometer i gjennomsnitt, og 2,0-liters bensinmotorene var spesielt slitesterke. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på tennspoler og innsprøytningsventiler. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 2.0 MZR med 150 hk fra andre generasjon (2009-2013), som kombinerte pålitelighet med balanserte ytelser. Tekniske høydepunkter var MZR-motorfamilien og de første tilnærmingene til direkte innsprøytning, mens dieselmotorene ennå ikke hadde den senere SKYACTIV-forfiningen.
Mazda 3 bensinmotorer: Historiske generasjoner I og II (2003-2013)
I den første generasjonen (2003-2009) besto bensinmotorutvalget til Mazda 3 hovedsakelig av MZ-motorer på 1,4 liter (84 hk), 1,6 liter (105 hk) og 2,0 liter (150 hk). Mazda 3 2.0 MZ utviklet seg til å bli datidens mest driftssikre bensinmotor. Andre generasjon (2009-2013) brakte mer moderne MZR-motorer med forbedret effektivitet: 1,6 MZR (105 hk), 2,0 MZR (150 hk) og den sporty 2,3 MZR Turbo (260 hk) i MPS-modellen. Disse Mazda 3-motorene led av og til av problemer med tennspoler og innsprøytningsventiler, men var generelt veldig pålitelige. Selv om 2.3 MZR Turbo var kraftig, var den utsatt for økt oljeforbruk og skader på turboladeren under sportslig kjøring.
Mazda 3 dieselmotorer: Historiske generasjoner I & II (2003-2013)
Mazda 3-dieselmotorene ble dominert av 1,6 MZ-CD med ulike effektnivåer fra 90 til 115 hk. Senere kom 2.0 MZ-CD med 143 hk. Disse tidlige Mazda 3-dieselmotorene var robust bygget, men led av tidstypiske problemer: støyende gange, treg gassrespons og tidvis problemer med partikkelfilteret. Mazda 3 2.0 MZ-CD med 143 hk viste seg å være den beste dieselen i disse generasjonene - spesielt variantene som ble produsert fra 2009 og utover med forbedret common rail-innsprøytning, ga en god kombinasjon av ytelse og økonomi.
Mazda 3-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 MZ | 84 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svakbrystet, tennspoler | Gjennomsnitt |
1,6 MZ/MZR | 105 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Tennspoler, injektorer | Bra |
2,0 MZ/MZR | 150 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,3 MZR Turbo | 260 HK | 9,5-10,2 l/100 km | Oljeforbruk, skader på turboladeren | Moderat |
1,6 MZ-CD | 90-115 HK | 5,0-5,8 l/100 km | Høy lyd, partikkelfilter | Middels |
2,0 MZ-CD | 143 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Robust, god ytelse | Bra |

Mazda 3-motorer: Generasjon III (2013-2019)
Den tredje generasjonen Mazda 3 markerte en revolusjon med introduksjonen av SKYACTIV-teknologien, og regnes som et gjennombrudd innen moderne motorteknologi. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og SKYACTIV-G-bensinmotorene er spesielt effektive takket være høy kompresjon og direkte innsprøytning. Større motorskader har blitt svært sjeldne, og det er bare sporadiske problemer med innsprøytningsventiler og høytrykkspumper. Det absolutte høydepunktet var SKYACTIV-G 2.0 med 165 hk - et teknisk mesterverk med 14:1 kompresjon, som balanserte effektivitet og ytelse på en perfekt måte. SKYACTIV-D-dieselmotorene satte nye standarder for ren forbrenning uten AdBlue-system.
Mazda 3 bensinmotorer: Generasjon III (2013-2019)
Bensinmotorutvalget i Mazda 3 var i sin helhet basert på SKYACTIV-G-teknologi med motorer på 1,5 liter (100 hk), 2,0 liter (120/165 hk) og 2,5 liter (184 hk). Disse Mazda 3 SKYACTIV-G-motorene revolusjonerte bransjen med sitt høye kompresjonsforhold på 14:1 og direkte innsprøytning. Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 med 165 hk ble den beste bensinmotoren i denne generasjonen, med utmerket effektivitet og driftssikkerhet. Problemene begrenset seg i hovedsak til sporadisk koksing av innsprøytningsventilene på korte kjøreturer og sjeldne feil på høytrykkspumpen. 2,5-liters motoren var mindre vanlig, men like pålitelig.
Mazda 3 dieselmotorer: Generasjon III (2013-2019)
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 ble tilbudt med ulike ytelser fra 150 til 175 hk. Denne revolusjonerende Mazda 3-dieselen fungerte uten AdBlue-system og oppnådde likevel Euro 6-standarder gjennom innovativ forbrenning med lav kompresjon (14:1 i stedet for 16:1 som er vanlig). Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 med 150 hk viste seg å være den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og eksepsjonelt jevn gange. Sjeldne problemer var hovedsakelig knyttet til kompleks eksosresirkulering og sporadisk regenerering av partikkelfilteret.
Mazda 3-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-G 1,5 | 100 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svak ved full belastning | Bra |
SKYACTIV-G 2.0 | 120-165 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Sporadisk ventilkoksing | Meget bra |
SKYACTIV-G 2,5 | 184 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
SKYACTIV-D 2,2 | 150-175 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Kompleks EGR, partikkelfilter | Meget god |

Mazda 3-motorer: Generasjon IV (2019-i dag)
Den nåværende Mazda 3-generasjonen representerer det ypperste innen motorteknologi med verdenspremieren på SKYACTIV-X kompresjonstenning. Denne revolusjonerende teknologien kombinerer fordelene med bensin- og dieselmotorer og lover en levetid på over 400 000 kilometer takket være skånsom forbrenning. Toppmotoren er SKYACTIV-X 2.0 med 180 hk, som regnes som et teknisk mesterverk og byr på både effektivitet og kjøreglede. De velprøvde SKYACTIV-G-motorene er videreutviklet og tilbyr enda bedre effektivitet. Ettersom generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2019, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første fem årene viser lovende pålitelighetsverdier.
Mazda 3 SKYACTIV-X: Generasjon IV (2019-i dag)
Den revolusjonerende Mazda 3 SKYACTIV-X 2.0 med 180 hk representerer en milepæl innen motorteknologi. Disse Mazda 3-motorene bruker kompresjonstenning som en diesel, men forbrenner bensin og får hjelp av en kompressor. Mazda 3 SKYACTIV-X er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest innovative motoren i denne generasjonen - den gir eksepsjonelt jevn kraftleveranse og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer. Den komplekse teknologien med mildhybridsystem og kompressor gjør den imidlertid mer vedlikeholdsintensiv enn konvensjonelle motorer.
Mazda 3 bensinmotorer: Generasjon IV (2019-i dag)
De velprøvde Mazda 3 SKYACTIV-G-motorene har blitt videreutviklet og er tilgjengelige som 1,5-liters (90 hk), 2,0-liters (122 hk) og 2,5-liters (186 hk). Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 med 122 hk regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - den byr på velprøvd teknologi med forbedret effektivitet og er praktisk talt fri for serieproblemer. 2,5-litersversjonen er hovedsakelig tilgjengelig i Nord-Amerika.
Mazda 3 dieselmotorer: Generasjon IV (2019-i dag)
Mazda 3 SKYACTIV-D 1.8 med 116 hk erstatter den større 2,2-liters motoren og viderefører tradisjonen med rene dieselmotorer uten AdBlue. Denne nye Mazda 3-dieselen tilbyr forbedret effektivitet med mindre kompleksitet, og blir den mest økonomiske motoren i serien med et drivstofforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km.
Mazda 3-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SKYACTIV-G 1,5 | 90 HK | 5,7-6,2 l/100 km | Tilstrekkelig for bykjøring | Bra |
SKYACTIV-G 2.0 | 122 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Svært pålitelig, velprøvd | Meget god |
SKYACTIV-G 2,5 | 186 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Kraftig, pålitelig | Meget god |
SKYACTIV-X 2.0 | 180 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Kompleks, krever mye vedlikehold | God |
SKYACTIV-D 1,8 | 116 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Ny teknologi, fortsatt ukjent | Bra |

Konklusjon: De beste Mazda 3-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mazda 3-motorene viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle generasjoner. Mens de tidlige MZ- og MZR-motorene allerede var pålitelige, revolusjonerte SKYACTIV-teknologien effektiviteten og påliteligheten. Den nyeste SKYACTIV-X-generasjonen representerer et teknologisk gjennombrudd som kan komme til å forme fremtidens forbrenningsmotorer.
- Beste bensinmotor i Mazda 3:
Mazda 3 SKYACTIV-G 2.0 (165 hk, generasjon III) kombinerer velprøvd pålitelighet med enestående effektivitet og balansert ytelse.
- Beste Mazda 3 dieselmotor:
Mazda 3 SKYACTIV-D 2.2 (150 hk, generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av økonomi, smidighet og pålitelighet uten AdBlue-system.
- Mest innovative Mazda 3-motor:
Mazda 3 SKYACTIV-X 2.0 (180 hk, generasjon IV) med sin revolusjonerende kompresjonstenning som kombinerer bensin- og dieselteknologi.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mazda 3-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.