Innholdsfortegnelse
Citroën Xsara-motorer
Fra 1997 til 2010 etablerte Citroën Xsara seg som en pålitelig kompaktbil i den franske mellomklassen og tilbød et variert utvalg av motorer over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Citroën Xsara-motorene gjenspeiler overgangen fra velprøvde sugemotorer til moderne common-rail-dieselmotorer og avanserte bensinmotorer.

Citroën Xsara generasjon I (1997-2005)
Den første generasjonen Citroën Xsara var kjennetegnet av robuste, men teknisk sett fortsatt konvensjonelle motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Spesielt de atmosfæriske bensinmotorene viste seg å være holdbare, mens de tidlige HDi-dieselmotorene krevde hyppigere reparasjoner av innsprøytningssystemet mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,0 HDi med 90 hk, som kombinerte økonomi og driftssikkerhet på en optimal måte. Citroën Xsara-motorene i den første generasjonen var kjennetegnet av enkelt vedlikehold og lave reservedelspriser, noe som gjorde dem til populære bruktbiler. De største svakhetene var vannpumpen i bensinmotorene og drivstoffinjektorene i dieselmotorene.
Citroën Xsara bensinmotorer: Generasjon I (1997-2005)
Citroën Xsaras bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av atmosfæriske motorer fra TU-serien. Innstegsmotoren var en 1,4-liter med 55 kW (75 hk), etterfulgt av en 1,6-liter med 65 kW (88 hk) og 80 kW (109 hk). Disse Citroën Xsara-motorene ble ansett for å være spesielt driftssikre og vedlikeholdsfrie. Den kraftigste bensinmotoren var en 1,8-liters med 81 kW (110 hk) og senere en 2,0-liters med 100 kW (136 hk). Alle bensinmotorene i Citroën Xsara hadde flerpunktsinnsprøytning og oppfylte Euro 3-normen. Typiske svake punkter var vannpumpen fra 120 000 kilometer og av og til topplokkpakningen på grunn av forsømt vedlikehold. 1,6-liters motoren med 88 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i den første generasjonen.
Citroën Xsara dieselmotorer: Generasjon I (1997-2005)
Citroën Xsara-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde 1.9 D med 51 kW (70 hk), men denne ble raskt supplert av den mer moderne 1.9 TD med 66 kW (90 hk). Fra 1999 introduserte Citroën den revolusjonerende HDi-teknologien: 1.9 HDi med 66 kW (90 hk) og senere 2.0 HDi med 66 kW (90 hk) ga betydelig bedre kjøreegenskaper og lavere drivstofforbruk. Disse Citroën Xsara HDi-motorene var de første common rail-dieselmotorene i kompaktklassen og satte standarden for jevn gange og effektivitet. 2.0 HDi viste seg å være den beste dieselmotoren i den første generasjonen, med et testforbruk på bare 4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. De svake punktene var hovedsakelig injektorene og turboladeren i HDi-variantene.
Citroën Xsara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 8V | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Vannpumpe, treg | Gjennomsnitt |
1,6 8V | 88 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Vannpumpe, svært robust | Meget god |
1,6 16V | 109 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Vannpumpe, topplokkpakning | Bra |
1,8 16V | 110 HK | 7,5-8,0 l/100 km | Vannpumpe, ventilklaring | God |
2,0 16V | 136 HK | 8,0-8,5 l/100 km | Vannpumpe, topplokkpakning | Gjennomsnittlig |
1,9 D | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høylytt, utdatert | Moderat |
1,9 TD | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader, innsprøytningspumpe | Bra |
1,9 HDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | Bra |
2,0 HDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Svært robust, økonomisk | Meget bra |

Citroën Xsara generasjon II (2000-2010)
Den andre generasjonen Citroën Xsara brakte med seg en betydelig modernisering av motorutvalget og ble ansett som den teknisk modne varianten. Med riktig vedlikehold nådde de fleste Citroën Xsara-motorene i denne generasjonen lett 300 000 til 400 000 kilometer, og HDi-dieselmotorene var spesielt holdbare. Større motorskader var sjeldne, og det var bare de kraftige 16V bensinmotorene som av og til viste svakheter i topplokkpakningen. Det absolutte høydepunktet var 2.0 HDi med 110 hk - et teknisk mesterverk med optimalisert common-rail-innsprøytning og partikkelfilter. Citroën Xsara-motorene i andre generasjon nøt godt av forbedret materialkvalitet og mer moderne elektronikk, noe som gjenspeiles i betydelig redusert feilrate.
Citroën Xsara bensinmotorer: Generasjon II (2000-2010)
Citroën Xsaras bensinmotorutvalg ble utvidet til å omfatte moderne 16V-motorer. Den velprøvde 1,6-literen var fortsatt tilgjengelig med 88 hk, men ble supplert med en 16V-versjon med 109 hk. En ny 1,8-liters 16V med 125 hk og en 2,0-liters 16V med 136 hk ble lagt til. Disse Citroën Xsara-motorene ga betydelig bedre kjøreegenskaper enn forgjengerne, men var også mer krevende når det gjaldt vedlikehold. 1,6 16V med 109 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i andre generasjon - den hadde en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet. De største problemene var den mer komplekse ventilstyringen og sporadiske problemer med topplokkpakningen på de kraftigste variantene.
Citroën Xsara dieselmotorer: Generasjon II (2000-2010)
Citroën Xsara-dieselprogrammet ble utvidet med kraftige HDi-varianter. I tillegg til den velprøvde 2.0 HDi med 90 hk kom en 2.0 HDi med 110 hk, som også var tilgjengelig med partikkelfilter fra 2001. Disse Citroën Xsara HDi-motorene satte nye standarder for jevn gange og effektivitet i kompaktklassen. 2.0 HDi med 110 hk viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i hele Xsara-historien, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og eksepsjonell holdbarhet. Svakhetene var hovedsakelig begrenset til partikkelfilteret på korte turer og sporadiske problemer med turboladeren når vedlikeholdet ble forsømt.
Citroën Xsara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 8V | 88 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Vannpumpe, svært robust | Meget god |
1,6 16V | 109 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Ventilstyring, topplokkpakning | Bra |
1,8 16V | 125 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Topplokkpakning, ventilklaring | Bra |
2,0 16V | 136 HK | 7,8-8,3 l/100 km | Topplokkpakning, vannpumpe | Gjennomsnittlig |
2,0 HDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Svært robust, økonomisk | Meget god |
2.0 HDi | 110 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Meget bra |

Citroën Xsara Historiske generasjoner: Oversikt (1997-2010)
I løpet av den 13 år lange produksjonsperioden gjennomgikk Citroën Xsara en bemerkelsesverdig teknisk utvikling fra konvensjonelle sugemotorer til moderne common rail-dieselmotorer og avanserte 16V-bensinmotorer. I begge generasjonene etablerte HDi-dieselmotorene seg som de mest driftssikre og økonomiske motorene, mens bensinmotorene imponerte med sin robusthet og enkle vedlikehold. Den beste bensinmotoren i den første generasjonen var 1,6-literen med 88 hk, som imponerte med sin holdbarhet og lave vedlikeholdskostnader. I andre generasjon overtok 1,6 16V med 109 hk denne rollen, og den bød også på bedre kjøreegenskaper. Blant dieselmotorene dominerte 2.0 HDi med 90 hk den første generasjonen, mens 2.0 HDi med 110 hk fra den andre generasjonen regnes som den beste Citroën Xsara-motoren gjennom tidene.
Citroën Xsara-motorene var generelt kjennetegnet av lang levetid - mange biler oppnådde kjørelengder på over 300 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller for bensinmotorene var mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større arbeider som vannpumpe eller topplokkpakning. HDi-dieselmotorene trengte hovedsakelig arbeid på innsprøytningssystemet eller turboladeren mellom 200 000 og 250 000 kilometer. Styrken til Citroën Xsara-motorene lå i den enkle konstruksjonen, de gunstige reservedelsprisene og den høye anvendeligheten i hverdagen. Svakhetene lå hovedsakelig i mer komplekse systemer, som for eksempel partikkelfilterteknologien i de siste HDi-motorene.
Citroën Xsara-motor (historisk) | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 8V (1997-2005) | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Vannpumpe, treg | Gjennomsnitt |
1,6 8V (1997-2010) | 88 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Vannpumpe, svært robust | Meget god |
1,6 16V (2000-2010) | 109 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Ventilstyring, topplokkpakning | Bra |
1,8 16V (1997-2010) | 110-125 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Topplokkpakning, ventilklaring | Bra |
2,0 16V (1997-2010) | 136 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Topplokkpakning, vannpumpe | Gjennomsnittlig |
1,9 D (1997-2000) | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høylytt, utdatert | Moderat |
1,9 TD (1997-2001) | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader, innsprøytningspumpe | Bra |
1,9 HDi (1999-2002) | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | Bra |
2,0 HDi (1999-2010) | 90-110 HK | 4,2-5,0 l/100 km | Svært robust, økonomisk | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Citroën Xsara-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Citroën Xsara-motorene viser tydelig den teknologiske utviklingen i fransk bilindustri mellom 1997 og 2010. Mens bensinmotorene imponerte med sin robusthet og enkle vedlikehold, revolusjonerte HDi-dieselmotorene markedet for kompaktbiler med sin common rail-teknologi. Citroën Xsara etablerte seg som en pålitelig og økonomisk kompaktbil, og motorene er fortsatt i bruk i mange bruktbiler i dag.
- Beste bensinmotor i Citroën Xsara:
1,6-literen med 88 hk (begge generasjoner) kombinerer eksepsjonell driftssikkerhet med lave vedlikeholdskostnader og fornuftige kjøreegenskaper - en ekte langdistanseløper.
- Beste Citroën Xsara dieselmotor:
2.0 HDi med 110 hk (generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og driftssikkerhet, og regnes som en av de beste dieselmotorene på begynnelsen av 2000-tallet.
- Beste Citroën Xsara-motor totalt sett:
2.0 HDi med 110 hk fra andre generasjon kombinerer toppmoderne teknologi med høy brukervennlighet i hverdagen og eksepsjonell holdbarhet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Citroën Xsara tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og attraktive priser.