Innholdsfortegnelse
Škoda Superb-motorer
Siden den ble reintrodusert i 2001, har Škoda Superb etablert seg som en førsteklasses mellomklasses sedan og tilbyr et imponerende utvalg av motorer gjennom fire generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Škoda Superb-motorene gjenspeiler overgangen fra klassiske sugemotorer til moderne turbo- og hybridmotorer.

Škoda Superb generasjon I (2001-2008)
Den første generasjonen av den moderne Škoda Superb var preget av velprøvd teknologi fra Volkswagen-konsernet og hadde robuste, men ennå ikke fullt utviklede motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens TDI-dieselmotorene enkelt nådde 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde V6-bensinmotorene med stort volum ofte kostbare reparasjoner av hjelpemotorer eller tannreimer mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Typiske reparasjonsintervaller var mellom 80 000 og 120 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,9 TDI med 130 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. Den første generasjonen konkurrerte med suksess med BMW 3-serie og Audi A4, men tilbød mer plass til en gunstigere pris.
Škoda Superb bensinmotorer: Generasjon I (2001-2008)
Škoda Superb-bensinmotorutvalget besto av ulike sugemotorer fra 1,8 til 2,8 liter. Innstegsmotoren var en 1,8 T med 110 kW (150 hk), som allerede var turboladet og viste seg å være relativt pålitelig. Tennspolene og sporadiske skader på turboladeren ved høyt kjørelengde var imidlertid problematiske. Den 2,0-liters sugemotoren med 85 kW (115 hk) ble ansett for å være spesielt slitesterk, men ga lite kraft til den tunge bilen. Den kraftigste bensinmotoren i Škoda Superb var 2,8 V6 med 142 kW (193 hk), som var kraftig, men som ofte hadde problemer med registerkjeden og høyt drivstofforbruk. Disse V6-motorene utviklet seg til å bli de mest problematiske drivlinjene i den første generasjonen.
Škoda Superb dieselmotorer: Generasjon I (2001-2008)
Škoda Superb-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 1.9 TDI i ulike effektnivåer fra 74 kW (100 hk) til 96 kW (130 hk). Škoda Superb 1.9 TDI med 96 kW (130 hk) utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - dette pumpedyseinnsprøytningssystemet viste seg å være svært slitesterkt og økonomisk med et reelt forbruk på bare 5,8-6,4 liter per 100 km. I tillegg fantes det en 2,5 V6 TDI med 120 kW (163 hk), som var kraftig, men mer utsatt for reparasjoner på grunn av sin kompleksitet. Škoda Superb TDI-motorene oppfylte allerede Euro 4-standarden og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, drivstofforbruk og pålitelighet.
Škoda Superb-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,8 T | 150 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Tennspoler, turbolader | Bra |
2,0 | 115 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Svakt motorisert | Middels |
2,8 V6 | 193 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Tannkjede, høyt drivstofforbruk | Moderat |
1,9 TDI | 100-130 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,5 V6 TDI | 163 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Kompleks, dyr å reparere | Bra |

Škoda Superb generasjon II (2008-2015)
Den andre Škoda Superb-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang og introduserte moderne TSI- og common-rail TDI-motorer. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 2,0 TDI-dieselmotorene med 140 hk regnes som spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldnere, men de tidlige TSI-motorene hadde typiske problemer med registerkjeder og oljeforbruk. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 2,0 TDI med 170 hk - en perfekt avstemt motor med utmerket gangkultur og høy driftssikkerhet. Andre generasjon etablerte seg med suksess mot tyske premiumkonkurrenter og bød på førsteklasses plass.
Škoda Superb bensinmotorer: Generasjon II (2008-2015)
Škoda Superb-bensinmotorutvalget ble fullstendig revidert og inkluderte moderne TSI-motorer. 1.4 TSI med 92 kW (125 hk) var tilgjengelig som innstegsmotor, men led av de typiske problemene fra den tidlige TSI-generasjonen: problemer med timingkjeden og økt oljeforbruk gjorde den til den mest problematiske motoren. 1,8 TSI med 118 kW (160 hk) var betydelig bedre og viste seg å være mer pålitelig. Den kraftigste Škoda Superb-bensinmotoren var 3,6 V6 FSI med 191 kW (260 hk), som var kraftig og lettkjørt, men hadde et svært høyt drivstofforbruk på over 10 liter. Senere kom en 2.0 TSI med 147 kW (200 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og drivstofforbruk.
Škoda Superb dieselmotorer: Generasjon II (2008-2015)
Škoda Superb 2.0 TDI (EA189) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 103 kW (140 hk) til 125 kW (170 hk). Disse common rail-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere med pumpedyse. Škoda Superb 2.0 TDI med 103 kW (140 hk) ble bestselgeren og den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km. Alle Škoda Superb-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med partikkelfilter og oppfylte Euro 5-normen. Versjonen med 170 hk ga sportslige kjøreegenskaper med fortsatt moderat drivstofforbruk og høy driftssikkerhet.
Škoda Superb-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 125 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
1,8 TSI | 160 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |
2,0 TSI | 200 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Robust, men tørst | Bra |
3,6 V6 FSI | 260 HK | 10,2-11,1 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 140-170 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |

Škoda Superb generasjon III (2015-2023)
Den tredje Škoda Superb-generasjonen representerte modellseriens høydepunkt og regnes som den mest driftssikre av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, og de moderne 2.0 TDI-dieselmotorene anses som praktisk talt uforgjengelige. Større motorhavarier er blitt ekstremt sjeldne, og det er bare de kraftige 2.0 TSI-bensinmotorene som fortsatt viser sporadiske svakheter i oljeforbruket. Typiske reparasjonsintervaller ligger på mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var 2.0 TDI med 190 hk - et teknisk mesterverk med bi-turbolading som bød på både kraft og effektivitet. Den tredje generasjonen etablerte seg med suksess i premiumsegmentet og konkurrerte på like fot med BMW 5-serie og Audi A6.
Škoda Superb bensinmotorer: Generasjon III (2015-2023)
Škoda Superb-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av moderne TSI-motorer av tredje generasjon. 1.4 TSI med 110 kW (150 hk) viste seg å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren, med bare sporadiske problemer med ventilkoksing. Fra 2019 ble den erstattet av 1,5 TSI med 110 kW (150 hk), som hadde sylinderdeaktivering og var enda mer økonomisk. For sportslige sjåfører var Škoda Superb 2.0 TSI tilgjengelig med effekter fra 140 kW (190 hk) til 206 kW (280 hk) i RS-versjonen. 2.0 TSI utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om økt oljeforbruk på grunn av slitasjeutsatte stempelringer.
Škoda Superb dieselmotorer: Generasjon III (2015-2023)
Škoda Superb 2.0 TDI (EA288) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 140 kW (190 hk). Bi-turbo-versjonen med 190 hk var et teknisk høydepunkt med to sekvensielt virkende turboladere. Alle Škoda Superb-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-normen. Škoda Superb 2.0 TDI med 110 kW (150 hk) viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,6-5,2 liter per 100 km og eksepsjonell driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og forretningskunder.
Škoda Superb-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 150 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
1,5 TSI | 150 HK | 5,9-6,5 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,0 TSI | 190-280 HK | 7,5-8,9 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer | Problematisk |
2,0 TDI | 150 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,0 TDI Bi-Turbo | 190 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | Veldig bra |

Škoda Superb generasjon IV (2023-i dag)
Den nåværende Škoda Superb-generasjonen fokuserer helt og holdent på elektrifisering og representerer Škodas visjon for fremtiden i luksusklassen. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens de ladbare hybridene tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Siden denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2023, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er 1,5 TSI iV med 204 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 400 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren. Den fjerde generasjonen er posisjonert som en direkte konkurrent til BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.
Škoda Superb mildhybrid bensinmotor: Generasjon IV (2023-i dag)
Škoda Superb-motorutvalget er basert på to 1,5 eTSI-motorer med 110 kW (150 hk) og 140 kW (190 hk). Begge Škoda Superb-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-start-generator og sylinderdeaktivering. Škoda Superb 1.5 eTSI med 140 kW (190 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med opptil 0,5 liter per 100 km.
Škoda Superb ladbare hybrider: Generasjon IV (2023-i dag)
Škoda Superb iV-variantene har en systemeffekt på 150 kW (204 hk) med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 km. Disse Škoda Superb-motorene kombinerer en 1,5 TSI med en elektrisk motor og tilbyr imponerende effektivitet med et standardforbruk på bare 0,7-1,2 liter per 100 km. Plug-in-hybridene er imidlertid teknisk kompliserte og krever regelmessige programvareoppdateringer.
Škoda Superb dieselmotorer: Generasjon IV (2023-i dag)
To Škoda Superb 2.0 TDI-motorer (EA288 evo) med 110 kW (150 hk) og 142 kW (193 hk) er tilgjengelige og viderefører tradisjonen med pålitelige Škoda Superb-dieselmotorer. Begge motorene er utstyrt med moderne SCR-teknologi med AdBlue-innsprøytning og oppfyller Euro 6d-standarden. Motoren på 150 hk er allerede ansett som en referanse for pålitelighet og effektivitet.
Škoda Superb-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 eTSI | 150 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 eTSI | 190 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,5 TSI iV | 204 HK | 0,7-1,2 l/100 km + strøm | Kompleks, men effektiv | Bra |
2,0 TDI | 150 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget bra |
2.0 TDI | 193 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust, sportslig | Meget bra |

Konklusjon: De beste Škoda Superb-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Škoda Superb-motorene viser kontinuerlige forbedringer gjennom alle fire generasjoner. Mens dieselmotorene i Škoda Superb gjennomgående anses som referansen når det gjelder pålitelighet og effektivitet, har også bensinmotorene gjort betydelige fremskritt. Den nye fjerde generasjonens mildhybridteknologi lover en optimal kombinasjon av ytelse, effektivitet og pålitelighet for moderne krav.
- Beste Škoda Superb bensinmotor:
Škoda Superb 1.5 eTSI (190 hk, generasjon IV) kombinerer moderne mild-hybrid-teknologi med høy effektivitet og fremragende driftssikkerhet.
- Beste Škoda Superb dieselmotor:
Škoda Superb 2.0 TDI (150 hk, generasjon III og IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Škoda Superb hybridmotor:
Škoda Superb 1,5 TSI iV (204 hk, generasjon IV) med sin høye elektriske rekkevidde på opptil 100 km og eksepsjonelt lave drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle Škoda Superb-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.