Innholdsfortegnelse
Peugeot Boxer-motorer
Peugeot Boxer har etablert seg som en pålitelig varebil siden introduksjonen i 1994, og tilbyr et variert utvalg av Peugeot Boxer-motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra enkle sugediesler til moderne common-rail-systemer med SCR-katalysatorer viser den kontinuerlige videreutviklingen av drivverkene.

Peugeot Boxer generasjon I (1994-2006)
Den første Peugeot Boxer-generasjonen var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk enkle dieselmotorer, som med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 600 000 kilometer. Større motorskader var sjeldne, men motorene krevde regelmessig vedlikehold hver 15 000 til 20 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,8 HDi med 128 hk, som kombinerte effekt og driftssikkerhet på en optimal måte og viste seg å fungere spesielt godt ved tung belastning. De tidlige motorene hadde fortsatt mekaniske innsprøytningspumper, som var vedlikeholdskrevende, men svært holdbare. Sammenlignet med konkurrenter som Ford Transit eller Mercedes Sprinter ga Peugeot Boxer god valuta for pengene med solid utførelse.
Peugeot Boxer dieselmotorer: Generasjon I (1994-2006)
Peugeot Boxer-dieselmotorserien besto av ulike slagvolumvarianter. Innstegsmotoren var en 1,9 TD med 69 hk, men denne ble bare brukt i de letteste variantene. 2,5 TDI med 79 hk (1994-1999), som imponerte med sin enkelhet og robusthet, var mye mer utbredt. Fra 1999 ble den mer moderne 2,0 HDi med 84 hk lagt til, som allerede hadde common-rail innsprøytning. Den kraftigste motoren var 2,8 HDi med 94 hk (fra 1999) og senere 128 hk (fra 2002), som viste seg å være den mest pålitelige og kraftige motoren i denne generasjonen. Disse Peugeot Boxer-motorene var preget av sin uforgjengelighet, men krevde regelmessig vedlikehold av innsprøytningspumpe og tannrem.
Peugeot Boxer bensinmotorer: Generasjon I (1994-2006)
Bensinmotorene spilte en underordnet rolle i Peugeot Boxer. Kun en 2,0-liters bensinmotor med 109 hk var tilgjengelig, men denne ble sjelden valgt på grunn av høyt drivstofforbruk og lav trekkraft. Denne Peugeot Boxer-bensinmotoren var hovedsakelig beregnet på det italienske markedet, der det var avgiftsfordeler for bensinmotorer.
Peugeot Boxer-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,9 TD | 69 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Svakt motorisert | Gjennomsnittlig |
2,5 TDI | 79 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Tannrem, innsprøytningspumpe | Bra |
2,0 HDi | 84 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Turbolader, innsprøytningsdyser | Bra |
2,8 HDi | 94-128 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Svært robust, sporadisk turbolader | Meget bra |
2.0 bensinmotor | 109 HK | 12,5-14,0 l/100 km | Høyt forbruk, lavt dreiemoment | Moderat |

Peugeot Boxer generasjon II (2006-2014)
Den andre generasjonen Peugeot Boxer markerte et betydelig teknologisk sprang med moderne common-rail dieselmotorer og forbedret effektivitet. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen gå mellom 350 000 og 500 000 kilometer, og 2.2 HDi-motorene anses for å være spesielt holdbare. De tidlige 3.0 HDi-motorene hadde derimot problemer med partikkelfilteret og tidvis skader på turboladeren. Det absolutte høydepunktet var 2.2 HDi med 130 hk - en velbalansert motor med god ytelse og høy driftssikkerhet. For første gang ble også Euro 4- og Euro 5-utslippsstandardene oppfylt, noe som kvalifiserte Peugeot Boxer for miljøsoner og styrket markedsposisjonen i forhold til konkurrenter som Iveco Daily.
Peugeot Boxer dieselmotorer: Generasjon II (2006-2014)
Peugeot Boxers dieselprogram var basert på den nye HDi-teknologien med common rail-innsprøytning. Innstegsmotoren var en 2.2 HDi med 100 hk, som viste seg å være svært pålitelig. Kraftigere varianter av 2.2 HDi produserte 110 hk (fra 2008) og 130 hk (fra 2011). For tyngre bruk fantes 3.0 HDi med 146 hk (2006-2011) og senere 160 hk (fra 2011). Peugeot Boxer 2.2 HDi med 130 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i denne generasjonen - den tilbød tilstrekkelig effekt til alle formål, samtidig som den var svært driftssikker og hadde et moderat drivstofforbruk. Selv om 3.0 HDi-motorene var kraftige, led de av problemer med partikkelfilteret og tidvis skader på turboladeren, spesielt i bytrafikk.
Peugeot Boxer bensinmotorer: Generasjon II (2006-2014)
Bensinmotorer forble et marginalt fenomen i den andre generasjonen. En 3,0-liters V6-bensinmotor med 156 hk var tilgjengelig, men fant få kjøpere på grunn av sitt ekstreme drivstofforbruk på over 15 liter per 100 kilometer.
Peugeot Boxer-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,2 HDi | 100 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2.2 HDi | 110 HK | 7,4-8,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,2 HDi | 130 HK | 7,6-8,2 l/100 km | Svært robust, beste motor | Veldig bra |
3.0 HDi | 146 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Partikkelfilter, turbolader | Moderat |
3,0 HDi | 160 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Partikkelfilter, turbolader | Moderat |
3,0 V6 bensinmotor | 156 HK | 15,2-16,8 l/100 km | Ekstremt drivstofforbruk | Problematisk |

Peugeot Boxer Generasjon III (2014-i dag)
Den nåværende Peugeot Boxer-generasjonen baserer seg på den nyeste Euro 6-dieselteknologien med SCR-katalysator og AdBlue-injeksjon. Med riktig vedlikehold kan motorene gå mellom 300 000 og 450 000 kilometer, selv om AdBlue-teknologien medfører ekstra vedlikeholdskostnader. De komplekse eksosetterbehandlingssystemene med DPF-regenereringsproblemer og AdBlue-pumpefeil er tidvis problematiske. Den absolutte toppmotoren er 2.0 BlueHDi med 165 hk - en moderne, effektiv motor med utmerket kraftutvikling. Fra 2021 ble det for første gang også lagt til en helelektrisk e-Boxer, som setter nye standarder for utslippsfrie nyttekjøretøy. Generasjonen posisjonerer seg mot konkurrenter som nye Ford Transit og Mercedes Sprinter med en balansert kombinasjon av teknologi og pris.
Peugeot Boxer dieselmotorer: Generasjon III (2014-i dag)
Peugeot Boxer-dieselmotorene er i sin helhet basert på BlueHDi-teknologi med et slagvolum på 2,0 liter. Effektnivåer på 110 hk, 130 hk, 140 hk og 165 hk er tilgjengelige. Alle motorene er utstyrt med den nyeste generasjonen common rail-innsprøytning, SCR-katalysator med AdBlue-innsprøytning og partikkelfilter. Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi med 165 hk er den kraftigste og mest moderne motoren, og kjennetegnes av utmerkede kjøreegenskaper og relativt lavt drivstofforbruk. De svakere variantene med 110 hk og 130 hk anses for å være spesielt driftssikre og økonomiske. De komplekse eksosetterbehandlingssystemene er tidvis problematiske i alle varianter - problemer med DPF-regenerering ved hyppige korte kjøreturer og defekte AdBlue-pumper kan føre til kostbare reparasjoner.
Peugeot Boxer med elektrisk drift: Generasjon III (2021-i dag)
Peugeot e-Boxer ble introdusert i 2021 og tilbyr en systemeffekt på 90 kW (122 hk) med en rekkevidde på opptil 340 kilometer. Den elektriske motoren utvikler et dreiemoment på 260 Nm og gir en toppfart på 100 km/t. Batteriet har en kapasitet på 70 kWh og kan lades til 80 prosent på 45 minutter ved hurtigladestasjoner. Peugeot e-Boxer er spesielt godt egnet for leveringstrafikk i indre by og i miljøsoner med strenge utslippskrav.
Peugeot Boxer bensinmotorer: Generasjon III (2014-i dag)
Bensinmotorer tilbys ikke lenger i den tredje generasjonen, ettersom fokuset er helt og holdent på dieseleffektivitet og elektromobilitet.
Peugeot Boxer-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 BlueHDi | 110 HK | 6,8-7,4 l/100 km | DPF-regenerering, AdBlue-pumpe | Bra |
2,0 BlueHDi | 130 HK | 7,0-7,6 l/100 km | DPF-regenerering, AdBlue-pumpe | Bra |
2,0 BlueHDi | 140 HK | 7,2-7,8 l/100 km | DPF-regenerering, AdBlue-pumpe | Bra |
2,0 BlueHDi | 165 HK | 7,4-8,0 l/100 km | DPF-regenerering, AdBlue-pumpe | Meget bra |
e-Boxer | 122 HK | 28-32 kWh/100 km | Høye innkjøpskostnader, begrenset rekkevidde | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot Boxer-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot Boxer-motorene viser en kontinuerlig forbedring av effektivitet og miljøvennlighet, samtidig som den høye driftssikkerheten opprettholdes. Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin enkelhet og robusthet, tilbyr de moderne BlueHDi-motorene en utmerket kombinasjon av ytelse, effektivitet og miljøvennlighet. Elektrifiseringen med e-Boxer viser også veien til en utslippsfri fremtid i nyttekjøretøysegmentet.
- Beste Peugeot Boxer-dieselmotor:
Peugeot Boxer 2.0 BlueHDi (165 hk, generasjon III) kombinerer toppmoderne teknologi med høy ytelse og god effektivitet med akseptabel driftssikkerhet.
- Den mest pålitelige Peugeot Boxer-motoren:
Peugeot Boxer 2,2 HDi (130 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Peugeot Boxer med elektrisk drift:
Peugeot e-Boxer (122 hk, generasjon III) med en rekkevidde på 340 km og hurtiglademuligheter for utslippsfri bykjøring.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Peugeot Boxer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.