Innholdsfortegnelse
Nissan Micra-motorer
Nissan Micra har blitt en av de mest populære småbilene siden introduksjonen i 1982, og tilbyr et bredt utvalg av Nissan Micra-motorer gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne turbomotorer.

Nissan Micra-motorer: Generasjon I-III (1982-2010) - Historiske generasjoner
De tre første generasjonene av Nissan Micra (K10: 1982-1992, K11: 1992-2002, K12: 2003-2010) kjennetegnet merket som en pålitelig småbil med økonomiske motorer. Disse historiske Nissan Micra-motorene nådde lett 250 000 til 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de velprøvde 1,0- og 1,3-liters sugemotorene ble ansett for å være spesielt holdbare. Større motorskader var sjeldne, og større reparasjoner av clutch eller girkasse skjedde vanligvis først etter 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,3-litersmotoren i K11-generasjonen med 75 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. De tidlige generasjonene konkurrerte med suksess med VW Polo og Opel Corsa på grunn av sin driftssikkerhet og lave vedlikeholdskostnader.
Nissan Micra bensinmotorer: Generasjon I-III (1982-2010)
Bensinmotorene i Nissan Micra i de historiske generasjonene besto hovedsakelig av små sugemotorer. I K10-generasjonen (1982-1992) var 1,0-liters motoren med 50-54 hk standard, supplert med en 1,2-liters motor med 60 hk. K11-generasjonen (1992-2002) hadde mer moderne motorer: 1,0-liter med 60 hk, 1,3-liter med 75 hk og en sportslig 1,4-liter med 82 hk. Disse Nissan Micra-motorene ble ansett for å være svært pålitelige, med bare sporadiske problemer med tenningssystemet etter høy kjørelengde. K12-generasjonen (2003-2010) introduserte mer moderne teknologi: 1,2-liter med 65-80 hk, 1,4-liter med 88 hk og, for første gang, en 1,6-liter med 110 hk. Den beste motoren i disse historiske generasjonene var 1,3-literen fra K11-generasjonen - robust, økonomisk og holdbar.
Nissan Micra dieselmotorer: Generasjon I-III (1982-2010)
Dieselmotorer var sjeldne i de tidlige Nissan Micra-generasjonene. Først i K12-generasjonen (2003-2010) fantes det en 1,5 dCi-dieselmotor med 68-86 hk. Denne Nissan Micra-dieselen viste seg å være økonomisk (4,2-4,8 l/100 km), men var utsatt for problemer med innsprøytningssystemet og turboladeren. Den var ikke særlig populær, ettersom de fleste kundene foretrakk de velprøvde bensinmotorene.
Nissan Micra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 sugemotor (K10/K11) | 50-60 HK | 5,5-6,5 l/100 km | Tenningssystem etter 200 000 km | Meget bra |
1,2 sugemotor (K10/K12) | 60-80 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |
1,3 sugemotor (K11) | 75 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget bra |
1,4 sugemotor (K11/K12) | 82-88 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Sporadisk ventilklaring | Bra |
1,6 sugemotor (K12) | 110 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Høyere slitasje | Bra |
1,5 dCi diesel (K12) | 68-86 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Drivstoffinnsprøytningssystem, turbolader | Gjennomsnitt |

Nissan Micra-motorer: Generasjon IV (2010-2017)
Den fjerde generasjonen Nissan Micra (K13) markerte et vendepunkt i motorutviklingen og ble ansett som mindre pålitelig enn sine forgjengere. De fleste motorene i denne generasjonen nådde 200 000 til 280 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,2-litersmotoren med 80 hk ble ansett som den mest pålitelige. Problemer oppstod oftere enn hos forgjengerne, særlig med den trinnløse CVT-automatgirkassen, som krevde kostbare reparasjoner etter bare 100 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var 1,2-liters sugemotoren med 80 hk - en velprøvd kraftpakke med god balanse mellom ytelse og forbruk. Denne generasjonen konkurrerte med mer moderne konkurrenter som Ford Fiesta og Peugeot 208, men kunne ikke lenger opprettholde forgjengernes pålitelighetsstandarder.
Nissan Micra bensinmotorer: Generasjon IV (2010-2017)
Utvalget av bensinmotorer i Nissan Micra K13-generasjonen besto av tre hovedmotorer: 1,2-liters sugemotor med 80 hk som standard, en mindre 1,2-liter med 68 hk for innstegsmodellene og en turboladet 1,2 DIG-S med 98 hk. Nissan Micra 1,2-literen med 80 hk viste seg å være den mest driftssikre motoren i denne generasjonen, med kun sporadiske problemer med gassventilen etter lang kjørelengde. Den turboladede 1,2 DIG-S var teknisk interessant med kompressor og turboladning, men viste ofte problemer med den komplekse turboladningen og var utsatt for koksing. Alle Nissan Micra-motorene i denne generasjonen led av den problematiske CVT-automatgirkassen, noe som svekket kjøreopplevelsen.
Nissan Micra dieselmotorer: Generasjon IV (2010-2017)
Den eneste Nissan Micra-dieselen i denne generasjonen var den velprøvde og testede 1,5 dCi med 90 hk, som allerede var kjent fra K12-generasjonen. Denne Nissan Micra-dieselen fortsatte å tilby god drivstofføkonomi (4,5-5,2 l/100 km), men var fortsatt utsatt for problemer med høytrykksinnsprøytningssystemet og turboladeren, spesielt på korte turer. Etterspørselen etter dieselmotorer i småbilsegmentet falt betydelig i denne generasjonen.
Nissan Micra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 naturlig sugemotor | 68-80 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Gassventil, CVT-girkasse | God |
1,2 DIG-S | 98 HK | 4,9-5,5 l/100 km | Turbolading, koksing, CVT | Gjennomsnittlig |
1,5 dCi | 90 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Drivstoffinnsprøytningssystem, turbolader | Gjennomsnitt |

Nissan Micra-motorer: Generasjon V (2017-i dag)
Den nåværende generasjonen av Nissan Micra (K14) innebar en fullstendig omorganisering av motorutvalget og anses for å være betydelig mer pålitelig enn forgjengeren. Med riktig vedlikehold når de fleste motorene i denne generasjonen lett opp i 250 000 til 300 000 kilometer, og 1,0-liters motoren med 71 hk anses som spesielt holdbar. Større motorhavarier er blitt sjeldne, og CVT-automatgirkassen er erstattet av en konvensjonell manuell girkasse. Den absolutte toppmotoren er 0,9 IG-T med 90 hk - en moderne tresylindret turbomotor med imponerende kraftutvikling. Denne generasjonen konkurrerer med suksess med VW Polo og Ford Fiesta takket være sin kombinasjon av pålitelighet, utstyr og kjøredynamikk.
Nissan Micra bensinmotorer: Generasjon V (2017-i dag)
Den nåværende generasjonen av Nissan Micras bensinmotorutvalg består av tre hovedmotorer: 1,0-liters sugemotor med 71 hk som basismotor, den turboladede 0,9 IG-T med 90 hk og den kraftige 0,9 IG-T med 117 hk. Nissan Micra 1,0-literen med 71 hk har utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i denne generasjonen - enkel i design, lite vedlikeholdskrevende og praktisk talt problemfri. 0,9 IG-T med 90 hk har en utmerket balanse mellom ytelse og forbruk, men av og til oppstår det problemer med tenningssystemet ved høye kjørelengder. Den kraftigste 0,9 IG-T med 117 hk er sportslig og effektiv, men kan utvikle problemer med turboladerventilasjonen ved aggressiv kjøring.
Nissan Micra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 naturlig sugemotor | 71 HK | 5,0-5,8 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Veldig bra |
0,9 IG-T | 90 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Tilfeldig tenningssystem | Bra |
0,9 IG-T Sport | 117 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Turboladerventilasjon | Bra |

Konklusjon: De beste Nissan Micra-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Nissan Micras motorer viser en interessant evolusjon - fra de ekstremt pålitelige sugemotorene i de tidlige generasjonene til den problematiske K13-generasjonen og den forbedrede nåværende generasjonen. De historiske generasjonene satte standarder for pålitelighet, mens den moderne generasjonen imponerer med effektive turbomotorer.
- Beste Nissan Micra bensinmotor:
1,3-liters sugemotor (75 hk, generasjon II) kombinerer legendarisk pålitelighet med rikelig kraft og det laveste vedlikeholdsbehovet.
- Beste moderne Nissan Micra-motor:
1,0-liters sugemotoren (71 hk, generasjon V) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk i den nåværende generasjonen.
- Beste Nissan Micra turbomotor:
0,9 IG-T (90 hk, generasjon V) med sin gode balanse mellom ytelse, drivstofføkonomi og pålitelighet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Nissan Micra tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.