Innholdsfortegnelse
Ford Focus Mk2-motorer
Ford Focus Mk2 etablerte seg som en av de mest solgte kompaktbilene i Europa mellom 2004 og 2011, med et allsidig utvalg av motorer, fra økonomiske småmotorer til kraftige ytelsesvarianter. Den andre Focus-generasjonen var preget av tekniske innovasjoner som det nye Duratec-motorkonseptet og dieselmotorer som var tilgjengelige for første gang, noe som la grunnlaget for Fords moderne drivverksteknologi.

Ford Focus Mk2-motorer (2004-2011)
Ford Focus Mk2-generasjonen var en suksesshistorie for Ford og kjennetegnes av en balansert blanding av pålitelige og problematiske motorer. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde 1,6 Duratec-bensinmotorene enkelt nådde 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, viste 2,0 TDCi-dieselmotorene de første kostbare problemene med innsprøytningssystemet mellom 150 000 og 200 000 kilometer. 1,8 Duratec-motorene utviklet seg til å bli virkelige langløpere med kjørelengder på over 350 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,8 Duratec med 125 hk, som kombinerte driftssikkerhet, moderate ytelser og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for de fleste motorene var mellom 120 000 og 180 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider som for eksempel bytte av tannrem eller clutch.
Ford Focus Mk2 bensinmotorer (2004-2011)
Ford Focus Mk2-bensinmotorutvalget besto hovedsakelig av den nye Duratec-motorfamilien, som erstattet de utdaterte Zetec-enhetene. Den minste motoren var 1,4 Duratec med 59 kW (80 hk), som etablerte seg som en økonomisk, men svakbrystet innstegsmotor. 1,6 Duratec var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 74 kW (100 hk) til 85 kW (115 hk) og utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele serien. Disse Ford Focus Mk2-motorene kjennetegnes av sin enkle konstruksjon, lave vedlikeholdskostnader og høye kjørelengde. 1,8 Duratec med 92 kW (125 hk) hadde det beste forholdet mellom ytelse og driftssikkerhet. For sportslige sjåfører var det 2,0 Duratec med 107 kW (145 hk), som imidlertid av og til hadde problemer med topplokkpakningen. Det absolutte høydepunktet var Ford Focus ST med 2,5 Duratec turbo og 162 kW (225 hk), en femsylindret turbomotor som ga imponerende ytelse, men som var utsatt for skader på turboladeren og høyt drivstofforbruk.
Ford Focus Mk2 dieselmotorer (2004-2011)
Ford Focus Mk2-dieselmotorene ble dominert av TDCi-familien (Turbo Diesel Common Rail injection). 1,6 TDCi var tilgjengelig med 66 kW (90 hk) og 80 kW (109 hk), og ble ansett som den mest økonomiske motoren i serien med et drivstofforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km. Disse motorene var imidlertid utsatt for problemer med dieselpartikkelfilteret og innsprøytningssystemet. 1,8 TDCi med 85 kW (115 hk) ga mer effekt, men var mindre vanlig. Den kraftigste dieselen var 2,0 TDCi i ulike versjoner fra 100 kW (136 hk) til 125 kW (170 hk). Disse Ford Focus Mk2-motorene led imidlertid av typiske common rail-problemer: Defekte høytrykkspumper, tette injektorer og problemer med eksosresirkuleringen gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. Euro 5-variantene som ble produsert fra og med 2008, var spesielt utsatt for hyppige feil på den kostbare innsprøytningsteknologien.
Ford Focus Mk2-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Duratec | 80 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Lite kraft, ellers robust | Gjennomsnitt |
1,6 Duratec | 100-115 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,8 Duratec | 125 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Utmerket lang levetid | Meget god |
2.0 Duratec | 145 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Tilfeldig topplokkpakning | Bra |
2,5 Duratec Turbo | 225 HK | 9,5-11,2 l/100 km | Skader på turboladeren, høyt forbruk | Moderat |
1,6 TDCi | 90-109 HK | 4,2-4,8 l/100 km | DPF-problemer, innsprøytningssystem | Moderat |
1,8 TDCi | 115 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Ikke veldig vanlig, moderat pålitelig | Gjennomsnittlig |
2,0 TDCi | 136-170 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Høytrykkspumpe, injektorer, EGR | Problematisk |

Ford Focus Mk2 facelift-motorer (2008-2011)
Ansiktsløftningen i 2008 brakte ikke bare visuelle endringer, men også motorforbedringer. Ford Focus Mk2-motorene fikk delvis reviderte styreenheter og forbedrede utslippssystemer for å oppfylle Euro 5-standarden. Blant bensinmotorene forble den velprøvde Duratec-familien stort sett uendret, og det var bare effekten til 1,6 Duratec som ble økt til 125 hk i toppversjonen. Dieselmotorene har derimot gjennomgått omfattende endringer for å redusere utslippene. 1.6 TDCi ble utstyrt med forbedret innsprøytningsteknologi og et optimalisert dieselpartikkelfilter, noe som paradoksalt nok førte til hyppigere problemer. En ny 2.0 TDCi med 163 hk ble introdusert, og den viste seg å være litt mer driftssikker enn de tidligere versjonene. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorene ble redusert til mellom 100 000 og 150 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av den mer komplekse etterbehandlingen av eksosen.
Ford Focus Mk2 facelift bensinmotorer (2008-2011)
Bensinmotorene i Ford Focus Mk2 forble stort sett uendret etter ansiktsløftningen, men fikk finjusteringer for bedre utslippsverdier. 1,4 Duratec beholdt sine 80 hk og sin rolle som en økonomisk innstegsmotor. 1,6 Duratec ble tilbudt i en ny 125 hk-versjon, som viste seg å være like pålitelig som de svakere variantene. Den velprøvde 1,8 Duratec med 125 hk forble uendret og befestet sitt rykte som den mest pålitelige motoren i serien. 2.0 Duratec fikk mindre forbedringer, men beholdt sine sporadiske problemer med topplokkpakningen. Ford Focus ST med sin 2,5-liters turbo forble også stort sett uendret og fortsatte dermed å være utsatt for turboladerskader under sportslig kjøring.
Ford Focus Mk2 facelift dieselmotorer (2008-2011)
Dieselmotorene ble betydelig revidert etter ansiktsløftningen for å oppfylle de strengere Euro 5-utslippskravene. 1,6 TDCi fikk et forbedret common-rail-system og et optimalisert dieselpartikkelfilter, men dette førte til hyppigere problemer med DPF-regenerering. 90 hk-versjonen ble avviklet og erstattet av en ny 95 hk-variant. Motoren på 109 hk forble tilgjengelig, men fikk stadig oftere problemer med innsprøytningssystemet. En helt ny 1,6 TDCi med 115 hk ble introdusert, og denne viste seg å være noe mer driftssikker. 2,0 TDCi ble tilbudt i en revidert versjon med 140 hk, og en ny variant med 163 hk ble lagt til. Selv om disse kraftigere Ford Focus Mk2-motorene hadde færre problemer med høytrykkspumpen, led de mer av problemer med resirkulering av eksosgass og SCR-systemet.
Ford Focus Mk2 ansiktsløftningsmotor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Duratec | 80 HK | 6,0-6,6 l/100 km | Lite kraft, men robust | Gjennomsnitt |
1,6 Duratec | 100-125 HK | 6,3-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,8 Duratec | 125 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Utmerket lang levetid | Meget god |
2.0 Duratec | 145 HK | 7,6-8,2 l/100 km | Tilfeldig topplokkpakning | Bra |
2,5 Duratec Turbo | 225 HK | 9,3-10,8 l/100 km | Skader på turboladeren, høyt forbruk | Moderat |
1,6 TDCi | 95-115 HK | 4,0-4,6 l/100 km | DPF-regenerering, innsprøytningssystem | Moderat |
2,0 TDCi | 140-163 HK | 4,9-5,5 l/100 km | EGR-problemer, SCR-system | Problematisk |

Konklusjon: De beste Ford Focus Mk2-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Ford Focus Mk2-motorene viser tydelig utfordringene i overgangsperioden mellom klassisk og moderne motorteknologi. Mens de velprøvde Duratec-bensinmotorene forble gjennomgående pålitelige, slet TDCi-dieselmotorene med barnesykdommene fra den tidlige common-rail-teknologien. Selv om ansiktsløftningen i 2008 førte til forbedringer i utslippene, førte det paradoksalt nok til flere problemer med dieselmotorene på grunn av mer kompleks etterbehandling av eksosgassen.
- Beste Ford Focus Mk2 bensinmotor:
Ford Focus Mk2 1,8 Duratec (125 hk) kombinerer utmerket pålitelighet med rimelige ytelser og moderat drivstofforbruk - en langdistansemotor med et potensial på over 350 000 km.
- Beste Ford Focus Mk2 dieselmotor:
Ford Focus Mk2 1,6 TDCi (90 hk, tidlig versjon 2004-2007) gir den beste kombinasjonen av økonomi og fortsatt akseptabel driftssikkerhet før Euro 5-problemene satte inn.
- Beste Ford Focus Mk2 all-round motor:
Ford Focus Mk2 1,6 Duratec (100-125 hk) representerer det perfekte kompromisset mellom driftssikkerhet, økonomi og hverdagsbruk, og regnes som den minst problematiske motoren i hele serien.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Ford Focus Mk2 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.