• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Opel Astra H-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Opel Astra H-motorer (2004-2009)
    1. Opel Astra H bensinmotorer (2004-2009)
    2. Opel Astra H dieselmotorer (2004-2009)
  2. Opel Astra H-motorer (2009-2014)
    1. Opel Astra H bensinmotorer (2009-2014)
    2. Opel Astra H dieselmotorer (2009-2014)
    3. Opel Astra H-motorer med høy ytelse (2009-2014)
  3. Konklusjon: De beste Opel Astra H-motorene i alle generasjoner-motorer

Fra 2004 til 2014 etablerte Opel Astra H seg som en av de mest suksessrike kompaktbilene i Europa, og tilbød et imponerende utvalg av motorer i løpet av sin levetid. Opel Astra H-motorene utviklet seg kontinuerlig og gjenspeilte den teknologiske utviklingen på 2000-tallet, fra velprøvde sugemotorer til moderne turbomotorer.

Opel Astra H-motorer (2004-2009)

Opel Astra H-motorer (2004-2009)

Den tidlige fasen av Opel Astra H var preget av velprøvd teknologi og solide motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Typiske større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og dieselmotorene var generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne tidlige generasjonen var 1,9 CDTI med 150 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Teknologien var fortsatt relativt enkel, noe som gjorde reparasjoner rimelige, men moderne effektivitets- og eksosteknologi manglet. Sammenlignet med konkurrenter som VW Golf V eller Ford Focus II, tilbød Astra H en god balanse mellom pris og ytelse med solid utførelse.

Opel Astra H bensinmotorer (2004-2009)

Opel Astra H-bensinmotorutvalget inkluderte ulike sugemotorer fra Ecotec-familien. Innstegsmotoren var en 1,4-liter med 66 kW (90 hk), som viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. Mer populær var 1,6-literen med 77 kW (105 hk) eller 85 kW (115 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Disse Opel Astra H-motorene ble ansett som robuste, men hadde tidvis problemer med tennspolen og luftmassemåleren. Den kraftigste bensinmotoren var 1,8-literen med 103 kW (140 hk), som ga mer effekt, men som også var betydelig mer tørst. Alle de tidlige bensinmotorene oppfylte Euro 4-standarden og var kjennetegnet av enkelt vedlikehold.

Opel Astra H dieselmotorer (2004-2009)

Opel Astra H-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 1,7 CDTI-motoren med ulike effektnivåer fra 74 kW (100 hk) til 92 kW (125 hk). Denne motoren viste seg å være ekstremt driftssikker og økonomisk, med et drivstofforbruk på bare 4,8 til 5,5 liter per 100 km. Opel Astra H 1.9 CDTI var tilgjengelig med 88 kW (120 hk) eller 110 kW (150 hk) og ble ansett som den beste motoren i denne generasjonen. Disse Opel Astra H CDTI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter (ekstrautstyr). Typiske svake punkter var turboladeren etter 180 000 km og sporadiske problemer med innsprøytningssystemet, men generelt sett var de svært holdbare.

Opel Astra H-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,4 Ecotec 90 HK 6,8-7,2 l/100 km Underdrevet, tennspoler Gjennomsnitt
1,6 Ecotec 105-115 HK 7,0-7,8 l/100 km Luftmassestrømningssensor, robust Bra
1,8 Ecotec 140 HK 8,2-8,8 l/100 km Høyt drivstofforbruk Gjennomsnittlig
1,7 CDTI 100-125 HK 4,8-5,5 l/100 km Turbolader etter 180 000 km Meget bra
1,9 CDTI 120-150 HK 5,2-5,8 l/100 km Svært robust, beste motor Veldig bra

Opel Astra H-motorer (2009-2014)

Ansiktsløftningsfasen av Opel Astra H brakte med seg betydelige tekniske forbedringer og ny motorteknologi. Kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer for de beste motorene, mens større reparasjoner vanligvis først var påkrevd etter 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var den nye 2.0 CDTI med 165 hk, som kombinerte toppmoderne eksosteknologi med høy ytelse. Turboteknologien ble også introdusert for første gang i bensinmotorene med 1,4 Turbo, som imidlertid fortsatt hadde barnesykdommer. De reviderte motorene oppfylte allerede Euro 5-normen og hadde betydelig bedre utslippsverdier. Astra H kunne nå også hevde seg teknologisk mot konkurrentene og bød på moderne funksjoner som start-stopp-system.

Opel Astra H bensinmotorer (2009-2014)

Det reviderte bensinmotorutvalget i Opel Astra H beholdt de velprøvde sugemotorene, men tilførte ny teknologi. 1,4-literen fikk en effektøkning til 74 kW (100 hk), mens 1,6-literen nå ble tilbudt med 85 kW (115 hk) som standard. En nyhet var 1,4 Turbo med 103 kW (140 hk), den første turbobensinmotoren i Astra H. Selv om denne Opel Astra H Turbo tilbød mer effekt med mindre slagvolum, led den av problemer med turboladeren og økt oljeforbruk. De naturlige sugemotorene var fortsatt det mest pålitelige valget, selv om de var mindre teknisk avanserte. Alle bensinmotorene fikk forbedret utslippskontroll og oppfylte Euro 5-standarden.

Opel Astra H dieselmotorer (2009-2014)

Opel Astra H-dieselmotorene fikk betydelige forbedringer i forbindelse med ansiktsløftningen. Den velprøvde 1.7 CDTI ble videreutviklet og tilbød nå 81 kW (110 hk) eller 96 kW (130 hk). Helt ny var 2.0 CDTI med 118 kW (160 hk) eller 121 kW (165 hk), som viste seg å være et teknisk mesterverk. Disse Opel Astra H CDTI-motorene var utstyrt med den nyeste tredjegenerasjons common-rail-teknologien, bi-turbolading i 2.0 CDTI og partikkelfilter som standard. Opel Astra H 2.0 CDTI utviklet seg til å bli den beste motoren i hele serien - den var kraftig, økonomisk (5,4-6,2 liter/100 km) og ekstremt holdbar. Bare den mer komplekse eksosetterbehandlingen med AdBlue-system i 2.0 CDTI økte vedlikeholdskostnadene noe.

Opel Astra H-motorer med høy ytelse (2009-2014)

For sportslige sjåfører tilbød Opel Astra H OPC med en 2,0 turbomotor med 177 kW (240 hk). Denne Opel Astra H OPC-motoren var basert på den velprøvde Ecotec-teknologien, men var utstyrt med en stor turbolader og forsterkede komponenter. Til tross for sin kraft viste den seg å være relativt pålitelig, men krevde hyppigere vedlikehold og oljer av høy kvalitet. Drivstofforbruket var 9,5-11,2 liter per 100 km, noe som var akseptabelt for ytelsesklassen.

Opel Astra H-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,4 Ecotec 100 HK 6,5-7,0 l/100 km Robust, velprøvd God
1,6 Ecotec 115 HK 6,8-7,5 l/100 km Svært pålitelig Veldig bra
1,4 Turbo 140 HK 6,2-7,8 l/100 km Turbolader, oljeforbruk Moderat
1,7 CDTI 110-130 HK 4,5-5,2 l/100 km Robust, økonomisk Meget god
2.0 CDTI 160-165 HK 5,4-6,2 l/100 km Beste motor, svært holdbar Meget god
2,0 OPC Turbo 240 HK 9,5-11,2 l/100 km Høyt vedlikeholdsbehov Bra

Konklusjon: De beste Opel Astra H-motorene i alle generasjoner-motorer

Utviklingen av Opel Astra H-motorene viser en klar forbedring i løpet av produksjonsperioden. Mens de tidlige motorene imponerte med sin enkelhet og robusthet, brakte de senere enhetene moderne teknologi og bedre effektivitet. Dieselmotorene viste seg gjennomgående å være det beste valget for hyppige sjåfører, mens bensinmotorene tok igjen det tekniske forspranget, spesielt i den senere fasen.

  • Beste Opel Astra H bensinmotor:

1,6 Ecotec med 115 hk (generasjon II) gir den optimale balansen mellom pålitelighet, ytelse og forbruk, uten turboteknologiens problemer.

  • Beste Opel Astra H dieselmotor:

2.0 CDTI med 165 hk (generasjon II) kombinerer toppmoderne teknologi, høy ytelse og eksepsjonell holdbarhet - den absolutte toppmotoren i serien.

  • Beste Opel Astra H-motor med høy ytelse:

2,0 OPC Turbo med 240 hk byr på imponerende kjøreegenskaper med akseptabel driftssikkerhet for en høyytelsesmotor.

For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Opel Astra H tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
49090273 K2 CARDOS AOW5 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Produktlinje: CARDOS
  • Lampetype: W5W, Pære med wedgesokkel
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Block 1.5 [axle]: W2,1x9,5d
  • Lysdesign: Lyspære-teknologi
  • K2: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: AOW5
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
K2 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Artikkelnummer: AOW5
2,96 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-21%
SWAG 20 92 7047 Låsbare hjulbolter Konisk sete F, 19,5 mm
Anmeldelser - 2
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 50
  • Mål utvendige gjenger: M12 x 1,5
  • Gjengelengde [mm]: 19,5
  • Kvalitet / klasse: 8.8
  • Nøkkelvidde: 17, 19
  • Hjulfesting: Konisk sete F
  • Material: Stål
  • Overflate: forkrommet
  • Skruelengde under hode [mm]: 23
  • Vekt [kg]: 0,450
  • Kan låses: Kan låses
  • kontroller mål
  • Se serviceinformasjon
  • SWAG: Låsbare hjulbolter
  • Varenummer: 20 92 7047
  • Vår pris: 328,90 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SWAG Låsbare hjulbolter Konisk sete F, 19,5 mm
Artikkelnummer: 20 92 7047
sammenlignet med Veil. pris 420,31 kr

328,90 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Spirax S4 AT 550027967 Girolje 75W-90, Innhold: 1l
Anmeldelser - 68
Produkt info
  • Versjon: S4 AT
  • Produktlinje: Spirax
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: VW 501 50
  • Innhold [liter]: 1
  • Girtype: for manuelt gir
  • Spesifikasjon: API GL-5, API MT-1
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • SHELL: Girolje
  • Varenummer: 550027967
  • Vår pris: 186,80 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Girolje 75W-90, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 550027967
186,80 kr
186,80 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Mobilube 1 SHC 142803 Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Anmeldelser - 50
Produkt info
  • Versjon: 1 SHC
  • Produktlinje: Mobilube
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: Scania STO 2:0A FS, MAN 341 Z2, MAN 342 S1, MAN 341 E3, Scania STO 1:0, Scania STO 1:1 G, Mack GO-J, ZF TE-ML 21A, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 16F, ZF TE-ML 12N, ZF TE-ML 12L, ZF TE-ML 08
  • Innhold [liter]: 1
  • Girtype: for manuelt gir, Differensialgir
  • Spesifikasjon: API GL-4, API GL-5, API MT-1, SAE J2360
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Girolje
  • Varenummer: 142803
  • Vår pris: 231,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 142803
231,41 kr
231,41 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-49%
VAN WEZEL 9901149 Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Monteringsposisjon: venstre, høyre
  • Blikktype: hjulbue
  • Seksjon: ytre del
  • Lengde [mm]: 1250
  • Bredde 1 [mm]: 50
  • Blikktykkelse [mm]: 0,7
  • Høyde 1 [mm]: 20
  • Bearbeidelse: kan kortes ned
  • Kvalitet / klasse: DC01 ST12
  • Overflate: galvanisert
  • Reparasjonsblikk: reparasjonsplate
  • Passform: Universal
  • Dørantall: 2 / 4, 3 / 5
  • VAN WEZEL: Sidevegg
  • Varenummer: 9901149
  • Vår pris: 276,52 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Artikkelnummer: 9901149
sammenlignet med Veil. pris 550,29 kr

276,52 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
TOYOTA Premium Fuel Economy 08880-83389 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 13
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2
  • API: API SN
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Premium Fuel Economy
  • Varenummer: 08880-83389
  • TOYOTA: Motorolje
  • Vår pris: 953,38 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
TOYOTA Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 08880-83389
953,38 kr
190,68 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 X1
  • Varenummer: 150565
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 582,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
582,41 kr
116,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SCHRADER 1210 Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bolt, med ventiler
  • Maksimum tillatt hastighet: 210
  • Kapslingsfarge: svart / hvit
  • frekvensområde [MHz]: 433
  • material ventilstamme: Gummi med kobberdukinnlegg
  • Kontrolltegn: CE
  • Kjenningsbokstav: 1210
  • Tiltrekningsdreiemoment [Nm] 0
  • Montasjetype: plugget inn
  • Kjøretøysutrustning: for kjøretøy med dekktrykk-kontrollsystem
  • Ventilfarge: svart
  • SCHRADER: Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
  • Varenummer: 1210
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SCHRADER Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Artikkelnummer: 1210
331,71 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • Varenummer: MN7908-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 438,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
438,04 kr
87,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 598,50 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
598,50 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
FEBI BILSTEIN 101161 Olje automatgir ATF III, 5l, Rød
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: ATF III
  • Produsentens anbefalinger: ­AISIN WARNER / AW-1, ATF AW-1, ­ATF SP-II, ­ATF SP-III, ­ATF T-IV, ­BMW ATF 6, Chrysler ATF +4, Daihatsu Alumix ATF, Dexron III, ­Fiat Typo T-IV, ­Ford WSS-M2C922-A1, ­Ford WSS-M2C924-A, ­Honda ATF Z-I, ­Honda DW-1, ­Isuzu Besco ATF-II, ­Isuzu Besco ATF-III, ­JASO M315 Typ 1A, ­JWS 3309, ­JWS 3324, ­Kia SP-II, ­Kia SP-III, Kia SP-IV RR, ­Mazda ATF D-III, Mazda ATF M-III, ­Mazda ATF M-V, Mitsubishi SP II, ­Mitsubishi SP III, ­Nissan C / D / J, Nissan Matic S, ­Peugeot ATF AW-1, ­Saab ATF 3309, Subaru ATF / Special, ­Suzuki 3309, ­Suzuki 3317, ­Toyota Type D-2 / WS, Toyota Type T-II, Toyota Type T-III, ­Toyota Type T-IV, ­Toyota WS, ­TUTELA GI / V, ­TUTELA VI
  • Se serviceinformasjon
  • Tank design: Kanne
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 5
  • Vekt [kg]: 4,43
  • Mengde: 4
  • FEBI BILSTEIN: Olje automatgir
  • Varenummer: 101161
  • Vår pris: 702,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
FEBI BILSTEIN Olje automatgir ATF III, 5l, Rød
Artikkelnummer: 101161
Mer
sammenlignet med Veil. pris 856,93 kr

702,42 kr
140,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-8%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • API: API CH-4, API SJ
  • Innhold [liter]: 1
  • Produktlinje: SAE
  • Versjon: 40
  • Varenummer: CH9404-1
  • Tank design: Flaske
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Vår pris: 125,25 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

125,25 kr
125,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
W5W BOSCH 1 987 302 819 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W
Anmeldelser - 92
Produkt info
  • Lampetype: W5W
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Sokkeltype lyspære: W2.1x9.5d
  • BOSCH: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: 1 987 302 819
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W
Artikkelnummer: 1 987 302 819
6,49 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Energy Formula OP MN7701-4 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 37
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C2, ACEA C3
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2297, VW 505 01, VW 505 00, BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, DEXOS 2, Porsche C30, Chrysler MS-11106, Fiat 9.55535-S3, Renault RN17, PSA B71 2290, Toyota 08880-83388, Toyota 08880-83389, Iveco 18-1811 SC1
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: Energy
  • Versjon: Formula OP
  • Varenummer: MN7701-4
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 320,71 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: MN7701-4
Mer
320,71 kr
80,18 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: