Innholdsfortegnelse
Opel Astra H-motorer
Fra 2004 til 2014 etablerte Opel Astra H seg som en av de mest suksessrike kompaktbilene i Europa, og tilbød et imponerende utvalg av motorer i løpet av sin levetid. Opel Astra H-motorene utviklet seg kontinuerlig og gjenspeilte den teknologiske utviklingen på 2000-tallet, fra velprøvde sugemotorer til moderne turbomotorer.

Opel Astra H-motorer (2004-2009)
Den tidlige fasen av Opel Astra H var preget av velprøvd teknologi og solide motorer som med riktig vedlikehold lett kunne gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Typiske større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, og dieselmotorene var generelt mer holdbare enn bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne tidlige generasjonen var 1,9 CDTI med 150 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Teknologien var fortsatt relativt enkel, noe som gjorde reparasjoner rimelige, men moderne effektivitets- og eksosteknologi manglet. Sammenlignet med konkurrenter som VW Golf V eller Ford Focus II, tilbød Astra H en god balanse mellom pris og ytelse med solid utførelse.
Opel Astra H bensinmotorer (2004-2009)
Opel Astra H-bensinmotorutvalget inkluderte ulike sugemotorer fra Ecotec-familien. Innstegsmotoren var en 1,4-liter med 66 kW (90 hk), som viste seg å være økonomisk, men undermotorisert. Mer populær var 1,6-literen med 77 kW (105 hk) eller 85 kW (115 hk), som ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Disse Opel Astra H-motorene ble ansett som robuste, men hadde tidvis problemer med tennspolen og luftmassemåleren. Den kraftigste bensinmotoren var 1,8-literen med 103 kW (140 hk), som ga mer effekt, men som også var betydelig mer tørst. Alle de tidlige bensinmotorene oppfylte Euro 4-standarden og var kjennetegnet av enkelt vedlikehold.
Opel Astra H dieselmotorer (2004-2009)
Opel Astra H-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 1,7 CDTI-motoren med ulike effektnivåer fra 74 kW (100 hk) til 92 kW (125 hk). Denne motoren viste seg å være ekstremt driftssikker og økonomisk, med et drivstofforbruk på bare 4,8 til 5,5 liter per 100 km. Opel Astra H 1.9 CDTI var tilgjengelig med 88 kW (120 hk) eller 110 kW (150 hk) og ble ansett som den beste motoren i denne generasjonen. Disse Opel Astra H CDTI-motorene hadde moderne common rail-innsprøytning og partikkelfilter (ekstrautstyr). Typiske svake punkter var turboladeren etter 180 000 km og sporadiske problemer med innsprøytningssystemet, men generelt sett var de svært holdbare.
Opel Astra H-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Ecotec | 90 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Underdrevet, tennspoler | Gjennomsnitt |
1,6 Ecotec | 105-115 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Luftmassestrømningssensor, robust | Bra |
1,8 Ecotec | 140 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
1,7 CDTI | 100-125 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Turbolader etter 180 000 km | Meget bra |
1,9 CDTI | 120-150 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært robust, beste motor | Veldig bra |

Opel Astra H-motorer (2009-2014)
Ansiktsløftningsfasen av Opel Astra H brakte med seg betydelige tekniske forbedringer og ny motorteknologi. Kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer for de beste motorene, mens større reparasjoner vanligvis først var påkrevd etter 200 000 kilometer. Det absolutte høydepunktet var den nye 2.0 CDTI med 165 hk, som kombinerte toppmoderne eksosteknologi med høy ytelse. Turboteknologien ble også introdusert for første gang i bensinmotorene med 1,4 Turbo, som imidlertid fortsatt hadde barnesykdommer. De reviderte motorene oppfylte allerede Euro 5-normen og hadde betydelig bedre utslippsverdier. Astra H kunne nå også hevde seg teknologisk mot konkurrentene og bød på moderne funksjoner som start-stopp-system.
Opel Astra H bensinmotorer (2009-2014)
Det reviderte bensinmotorutvalget i Opel Astra H beholdt de velprøvde sugemotorene, men tilførte ny teknologi. 1,4-literen fikk en effektøkning til 74 kW (100 hk), mens 1,6-literen nå ble tilbudt med 85 kW (115 hk) som standard. En nyhet var 1,4 Turbo med 103 kW (140 hk), den første turbobensinmotoren i Astra H. Selv om denne Opel Astra H Turbo tilbød mer effekt med mindre slagvolum, led den av problemer med turboladeren og økt oljeforbruk. De naturlige sugemotorene var fortsatt det mest pålitelige valget, selv om de var mindre teknisk avanserte. Alle bensinmotorene fikk forbedret utslippskontroll og oppfylte Euro 5-standarden.
Opel Astra H dieselmotorer (2009-2014)
Opel Astra H-dieselmotorene fikk betydelige forbedringer i forbindelse med ansiktsløftningen. Den velprøvde 1.7 CDTI ble videreutviklet og tilbød nå 81 kW (110 hk) eller 96 kW (130 hk). Helt ny var 2.0 CDTI med 118 kW (160 hk) eller 121 kW (165 hk), som viste seg å være et teknisk mesterverk. Disse Opel Astra H CDTI-motorene var utstyrt med den nyeste tredjegenerasjons common-rail-teknologien, bi-turbolading i 2.0 CDTI og partikkelfilter som standard. Opel Astra H 2.0 CDTI utviklet seg til å bli den beste motoren i hele serien - den var kraftig, økonomisk (5,4-6,2 liter/100 km) og ekstremt holdbar. Bare den mer komplekse eksosetterbehandlingen med AdBlue-system i 2.0 CDTI økte vedlikeholdskostnadene noe.
Opel Astra H-motorer med høy ytelse (2009-2014)
For sportslige sjåfører tilbød Opel Astra H OPC med en 2,0 turbomotor med 177 kW (240 hk). Denne Opel Astra H OPC-motoren var basert på den velprøvde Ecotec-teknologien, men var utstyrt med en stor turbolader og forsterkede komponenter. Til tross for sin kraft viste den seg å være relativt pålitelig, men krevde hyppigere vedlikehold og oljer av høy kvalitet. Drivstofforbruket var 9,5-11,2 liter per 100 km, noe som var akseptabelt for ytelsesklassen.
Opel Astra H-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Ecotec | 100 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Robust, velprøvd | God |
1,6 Ecotec | 115 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Svært pålitelig | Veldig bra |
1,4 Turbo | 140 HK | 6,2-7,8 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Moderat |
1,7 CDTI | 110-130 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Robust, økonomisk | Meget god |
2.0 CDTI | 160-165 HK | 5,4-6,2 l/100 km | Beste motor, svært holdbar | Meget god |
2,0 OPC Turbo | 240 HK | 9,5-11,2 l/100 km | Høyt vedlikeholdsbehov | Bra |

Konklusjon: De beste Opel Astra H-motorene i alle generasjoner-motorer
Utviklingen av Opel Astra H-motorene viser en klar forbedring i løpet av produksjonsperioden. Mens de tidlige motorene imponerte med sin enkelhet og robusthet, brakte de senere enhetene moderne teknologi og bedre effektivitet. Dieselmotorene viste seg gjennomgående å være det beste valget for hyppige sjåfører, mens bensinmotorene tok igjen det tekniske forspranget, spesielt i den senere fasen.
- Beste Opel Astra H bensinmotor:
1,6 Ecotec med 115 hk (generasjon II) gir den optimale balansen mellom pålitelighet, ytelse og forbruk, uten turboteknologiens problemer.
- Beste Opel Astra H dieselmotor:
2.0 CDTI med 165 hk (generasjon II) kombinerer toppmoderne teknologi, høy ytelse og eksepsjonell holdbarhet - den absolutte toppmotoren i serien.
- Beste Opel Astra H-motor med høy ytelse:
2,0 OPC Turbo med 240 hk byr på imponerende kjøreegenskaper med akseptabel driftssikkerhet for en høyytelsesmotor.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Opel Astra H tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.