Innholdsfortegnelse
BMW X3 E83-motorer
BMW X3 E83 etablerte seg som en pioner i segmentet for kompakte SUV-er i premiumklassen og tilbød et sofistikert utvalg av motorer med velprøvd BMW-teknologi fra 2003 til 2010. Den første generasjonen av BMW X3 var kjennetegnet av robuste sekssylindrede motorer og økonomiske firesylindrede dieselmotorer, som la grunnlaget for den senere suksessen til X3-serien.

BMW X3 E83-motorer (2003-2010)
Den første BMW X3 E83-generasjonen var et dristig skritt fra BMW inn i det den gang fortsatt unge kompakte SUV-segmentet, og imponerte med typiske BMW-dyder som kjøredynamikk og motorkultur. Kjørelengden til BMW X3 E83-motorene varierte betraktelig avhengig av vedlikehold og kjørestil: Mens de velprøvde sekssylindrede bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, krevde de firesylindrede dieselmotorene ofte større reparasjoner av innsprøytningssystemet eller turboladeren mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var den 3,0-liters rekkesekseren i X3 3.0si med 272 hk, som kombinerte effekt, lettkjørthet og den typiske BMW-lyden på en optimal måte. Det var fullt mulig å påføre motoren store skader hvis oljeskiftintervallene ble forsømt, spesielt i de kraftige bensinmotorene med den komplekse Valvetronic-teknologien.
BMW X3 E83 bensinmotorer (2003-2010)
BMW X3 E83 bensinmotorserien var utelukkende basert på de velprøvde rekkeseksermotorene i N52- og N53-serien. Det startet med 2,5-liters motoren i X3 2.5i med 141 kW (192 hk), som var tilgjengelig fra 2003 til 2006. Fra 2004 ble den kraftigere 3,0-liters motoren lagt til i X3 3.0i med 170 kW (231 hk), som i 2007 ble erstattet av den reviderte X3 3.0si med 200 kW (272 hk). Disse BMW X3 E83-motorene var kjennetegnet av den innovative Valvetronic-teknologien, som muliggjorde trinnløs justering av ventilløftet. BMW X3 3.0si utviklet seg til å bli den mest pålitelige og raffinerte bensinmotoren i E83-generasjonen, mens de tidlige 2,5-litersvariantene tidvis hadde problemer med Valvetronic-styringssystemet og veivhusventilasjonssystemet.
BMW X3 E83 dieselmotorer (2003-2010)
BMW X3 E83-dieselmotorene ble dominert av den 2,0-liters firesylindrede motoren fra M47-serien, som ble tilbudt i ulike ytelsesnivåer. X3 2.0d startet i 2004 med 110 kW (150 hk), etterfulgt av X3 18d med 105 kW (143 hk) fra 2005. Fra 2007 ble den mer moderne M47TU2-motoren brukt, som var utstyrt med forbedret common rail-innsprøytning og et partikkelfilter. BMW X3 2.0d med 150 hk utviklet seg til å bli den mest økonomiske motoren i hele E83-generasjonen med et testforbruk på bare 6,8-7,4 liter per 100 km. BMW X3 E83 dieselmotorene led imidlertid av typiske problemer fra M47-serien: Feil på virvelklaffene, feil på innsprøytningspumpen og skader på turboladeren etter høy kjørelengde gjorde dem mer vedlikeholdsintensive enn bensinmotorene.
BMW X3 E83 spesialmodeller (2003-2010)
For sportslige sjåfører tilbød BMW X3 3.0sd med en 3,0-liters rekkesekser med dieselmotor (M57) og 210 kW (286 hk) fra 2006. Denne BMW X3 E83-motoren kombinerte den jevne gangen til en sekssylindret motor med effektiviteten til en dieselmotor, men var bare tilgjengelig i et lite antall og regnes nå som et insidertips blant kjennere.
BMW X3 E83-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5i (N52) | 192 HK | 9,8-10,4 l/100 km | Valvetronic, veivhusventilasjon | Bra |
3.0i (N52) | 231 HK | 10,2-10,8 l/100 km | Sporadiske problemer med Valvetronic | Bra |
3.0si (N53) | 272 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Svært robust, kultivert | Meget god |
18d (M47) | 143 HK | 6,9-7,5 l/100 km | Virvelklaffer, innsprøytningspumpe | Gjennomsnittlig |
2.0d (M47) | 150 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Turbolader, innsprøytningssystem | Gjennomsnittlig |
3.0sd (M57) | 286 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Sjelden, men robust | Veldig bra |

BMW X3 E83-motorer (2007-2010)
Ansiktsløftningen av BMW X3 E83-serien i 2007 brakte hovedsakelig visuelle revisjoner og raffinert motorteknologi. Motorenes pålitelighet forble stort sett på samme nivå som før facelift-modellene, men noen barnesykdommer fra de første årene ble rettet opp. Kjørelengden økte noe: De sekssylindrede bensinmotorene nådde nå regelmessig 300 000 til 400 000 kilometer, mens de reviderte dieselmotorene ble mer holdbare takket være forbedrede innsprøytningssystemer og partikkelfiltre. Den beste motoren i denne fasen var fortsatt 3.0si med 272 hk, som ble enda mer kultivert takket være raffinert tuning. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 250 000 kilometer, der bensinmotorene hovedsakelig utviklet problemer med høytrykkspumpen og dieselmotorene med turboladeren.
BMW X3 E83 bensinmotorer (2007-2010)
Etter faceliften i 2007 konsentrerte BMW seg om den velprøvde 3.0si med N53-motoren, som nå hadde enda mer presis direkteinnsprøytning og optimalisert Valvetronic-styring. Denne BMW X3 E83-motoren ble ansett som en av de mest raffinerte sekssylindrede motorene på sin tid, og bød på imponerende jevn gange kombinert med sportslig kraftutvikling. De tidlige problemene med Valvetronic-enheten ble i stor grad løst, bare høytrykkspumpen til direkteinnsprøytningssystemet viste av og til svakheter etter høye kjørelengder. BMW X3 3.0si utviklet seg til å bli referansemotoren for sekssylindrede sugemotorer i SUV-segmentet.
BMW X3 E83 dieselmotorer (2007-2010)
Etter 2007 ble dieselmotorutvalget utvidet med mer moderne varianter. Den velprøvde 2.0d fikk den reviderte M47TU2-motoren med forbedret tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard. I tillegg ble X3 20d lansert i 2008 med en ny N47-motor og også 150 hk, men med andre egenskaper. BMW X3 2.0d med M47TU2-motor viste seg å være mer driftssikker enn forgjengeren, mens den nye N47-motoren innledningsvis slet med problemer med registerkjeden. Begge dieselmotorene i BMW X3 E83 var imidlertid svært effektive og ideelle for langkjøring.
BMW X3 E83-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
3.0si (N53) | 272 HK | 10,3-10,9 l/100 km | Høytrykkspumpe (sjelden) | Meget bra |
2.0d (M47TU2) | 150 HK | 6,6-7,2 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Bra |
20d (N47) | 150 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Tannkjede, oljepumpe | Gjennomsnittlig |
3.0sd (M57) | 286 HK | 7,9-8,5 l/100 km | Svært robust, sjelden tilgjengelig | Veldig bra |

Konklusjon: De beste BMW X3 E83-motorene av alle generasjoner-motorer
BMW X3 E83-motorene representerte klassisk BMW-teknikk med et tydelig fokus på kjøredynamikk og motorkultur. Mens de sekssylindrede bensinmotorene imponerte med sin jevne gange og typiske BMW-lyd, bød dieselmotorene på en god balanse mellom effektivitet og ytelse. Påliteligheten var i stor grad avhengig av riktig vedlikehold, og de BMW-typiske korte intervallene for oljeskift bør følges til punkt og prikke.
- Beste BMW X3 E83 bensinmotor:
BMW X3 3.0si (272 hk, N53-motor) kombinerer klassisk sekssylindret kultur med moderne direkteinnsprøytning og regnes som en av de beste sugemotorene i sin tid.
- Beste BMW X3 E83 dieselmotor:
BMW X3 2.0d med M47TU2-motor (150 hk, fra 2007) har den beste balansen mellom driftssikkerhet, økonomi og hverdagstauglighet i E83-generasjonen.
- Beste BMW X3 E83-motor totalt sett:
BMW X3 3.0sd (286 hk, M57-motor) som sekssylindret diesel kombinerer fordelene fra begge verdener - jevn gange som en bensinmotor og effektivitet som en diesel.
For vedlikehold og reservedeler til alle BMW X3 E83-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.