• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

BMW X3 E83-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. BMW X3 E83-motorer (2003-2010)
    1. BMW X3 E83 bensinmotorer (2003-2010)
    2. BMW X3 E83 dieselmotorer (2003-2010)
    3. BMW X3 E83 spesialmodeller (2003-2010)
  2. BMW X3 E83-motorer (2007-2010)
    1. BMW X3 E83 bensinmotorer (2007-2010)
    2. BMW X3 E83 dieselmotorer (2007-2010)
  3. Konklusjon: De beste BMW X3 E83-motorene av alle generasjoner-motorer

BMW X3 E83 etablerte seg som en pioner i segmentet for kompakte SUV-er i premiumklassen og tilbød et sofistikert utvalg av motorer med velprøvd BMW-teknologi fra 2003 til 2010. Den første generasjonen av BMW X3 var kjennetegnet av robuste sekssylindrede motorer og økonomiske firesylindrede dieselmotorer, som la grunnlaget for den senere suksessen til X3-serien.

BMW X3 E83-motorer (2003-2010)

BMW X3 E83-motorer (2003-2010)

Den første BMW X3 E83-generasjonen var et dristig skritt fra BMW inn i det den gang fortsatt unge kompakte SUV-segmentet, og imponerte med typiske BMW-dyder som kjøredynamikk og motorkultur. Kjørelengden til BMW X3 E83-motorene varierte betraktelig avhengig av vedlikehold og kjørestil: Mens de velprøvde sekssylindrede bensinmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 350 000 kilometer, krevde de firesylindrede dieselmotorene ofte større reparasjoner av innsprøytningssystemet eller turboladeren mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var den 3,0-liters rekkesekseren i X3 3.0si med 272 hk, som kombinerte effekt, lettkjørthet og den typiske BMW-lyden på en optimal måte. Det var fullt mulig å påføre motoren store skader hvis oljeskiftintervallene ble forsømt, spesielt i de kraftige bensinmotorene med den komplekse Valvetronic-teknologien.

BMW X3 E83 bensinmotorer (2003-2010)

BMW X3 E83 bensinmotorserien var utelukkende basert på de velprøvde rekkeseksermotorene i N52- og N53-serien. Det startet med 2,5-liters motoren i X3 2.5i med 141 kW (192 hk), som var tilgjengelig fra 2003 til 2006. Fra 2004 ble den kraftigere 3,0-liters motoren lagt til i X3 3.0i med 170 kW (231 hk), som i 2007 ble erstattet av den reviderte X3 3.0si med 200 kW (272 hk). Disse BMW X3 E83-motorene var kjennetegnet av den innovative Valvetronic-teknologien, som muliggjorde trinnløs justering av ventilløftet. BMW X3 3.0si utviklet seg til å bli den mest pålitelige og raffinerte bensinmotoren i E83-generasjonen, mens de tidlige 2,5-litersvariantene tidvis hadde problemer med Valvetronic-styringssystemet og veivhusventilasjonssystemet.

BMW X3 E83 dieselmotorer (2003-2010)

BMW X3 E83-dieselmotorene ble dominert av den 2,0-liters firesylindrede motoren fra M47-serien, som ble tilbudt i ulike ytelsesnivåer. X3 2.0d startet i 2004 med 110 kW (150 hk), etterfulgt av X3 18d med 105 kW (143 hk) fra 2005. Fra 2007 ble den mer moderne M47TU2-motoren brukt, som var utstyrt med forbedret common rail-innsprøytning og et partikkelfilter. BMW X3 2.0d med 150 hk utviklet seg til å bli den mest økonomiske motoren i hele E83-generasjonen med et testforbruk på bare 6,8-7,4 liter per 100 km. BMW X3 E83 dieselmotorene led imidlertid av typiske problemer fra M47-serien: Feil på virvelklaffene, feil på innsprøytningspumpen og skader på turboladeren etter høy kjørelengde gjorde dem mer vedlikeholdsintensive enn bensinmotorene.

BMW X3 E83 spesialmodeller (2003-2010)

For sportslige sjåfører tilbød BMW X3 3.0sd med en 3,0-liters rekkesekser med dieselmotor (M57) og 210 kW (286 hk) fra 2006. Denne BMW X3 E83-motoren kombinerte den jevne gangen til en sekssylindret motor med effektiviteten til en dieselmotor, men var bare tilgjengelig i et lite antall og regnes nå som et insidertips blant kjennere.

BMW X3 E83-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
2,5i (N52) 192 HK 9,8-10,4 l/100 km Valvetronic, veivhusventilasjon Bra
3.0i (N52) 231 HK 10,2-10,8 l/100 km Sporadiske problemer med Valvetronic Bra
3.0si (N53) 272 HK 10,5-11,2 l/100 km Svært robust, kultivert Meget god
18d (M47) 143 HK 6,9-7,5 l/100 km Virvelklaffer, innsprøytningspumpe Gjennomsnittlig
2.0d (M47) 150 HK 6,8-7,4 l/100 km Turbolader, innsprøytningssystem Gjennomsnittlig
3.0sd (M57) 286 HK 8,1-8,7 l/100 km Sjelden, men robust Veldig bra

BMW X3 E83-motorer (2007-2010)

Ansiktsløftningen av BMW X3 E83-serien i 2007 brakte hovedsakelig visuelle revisjoner og raffinert motorteknologi. Motorenes pålitelighet forble stort sett på samme nivå som før facelift-modellene, men noen barnesykdommer fra de første årene ble rettet opp. Kjørelengden økte noe: De sekssylindrede bensinmotorene nådde nå regelmessig 300 000 til 400 000 kilometer, mens de reviderte dieselmotorene ble mer holdbare takket være forbedrede innsprøytningssystemer og partikkelfiltre. Den beste motoren i denne fasen var fortsatt 3.0si med 272 hk, som ble enda mer kultivert takket være raffinert tuning. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 250 000 kilometer, der bensinmotorene hovedsakelig utviklet problemer med høytrykkspumpen og dieselmotorene med turboladeren.

BMW X3 E83 bensinmotorer (2007-2010)

Etter faceliften i 2007 konsentrerte BMW seg om den velprøvde 3.0si med N53-motoren, som nå hadde enda mer presis direkteinnsprøytning og optimalisert Valvetronic-styring. Denne BMW X3 E83-motoren ble ansett som en av de mest raffinerte sekssylindrede motorene på sin tid, og bød på imponerende jevn gange kombinert med sportslig kraftutvikling. De tidlige problemene med Valvetronic-enheten ble i stor grad løst, bare høytrykkspumpen til direkteinnsprøytningssystemet viste av og til svakheter etter høye kjørelengder. BMW X3 3.0si utviklet seg til å bli referansemotoren for sekssylindrede sugemotorer i SUV-segmentet.

BMW X3 E83 dieselmotorer (2007-2010)

Etter 2007 ble dieselmotorutvalget utvidet med mer moderne varianter. Den velprøvde 2.0d fikk den reviderte M47TU2-motoren med forbedret tredjegenerasjons common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard. I tillegg ble X3 20d lansert i 2008 med en ny N47-motor og også 150 hk, men med andre egenskaper. BMW X3 2.0d med M47TU2-motor viste seg å være mer driftssikker enn forgjengeren, mens den nye N47-motoren innledningsvis slet med problemer med registerkjeden. Begge dieselmotorene i BMW X3 E83 var imidlertid svært effektive og ideelle for langkjøring.

BMW X3 E83-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
3.0si (N53) 272 HK 10,3-10,9 l/100 km Høytrykkspumpe (sjelden) Meget bra
2.0d (M47TU2) 150 HK 6,6-7,2 l/100 km Turbolader etter 200 000 km Bra
20d (N47) 150 HK 6,5-7,1 l/100 km Tannkjede, oljepumpe Gjennomsnittlig
3.0sd (M57) 286 HK 7,9-8,5 l/100 km Svært robust, sjelden tilgjengelig Veldig bra

Konklusjon: De beste BMW X3 E83-motorene av alle generasjoner-motorer

BMW X3 E83-motorene representerte klassisk BMW-teknikk med et tydelig fokus på kjøredynamikk og motorkultur. Mens de sekssylindrede bensinmotorene imponerte med sin jevne gange og typiske BMW-lyd, bød dieselmotorene på en god balanse mellom effektivitet og ytelse. Påliteligheten var i stor grad avhengig av riktig vedlikehold, og de BMW-typiske korte intervallene for oljeskift bør følges til punkt og prikke.

  • Beste BMW X3 E83 bensinmotor:

BMW X3 3.0si (272 hk, N53-motor) kombinerer klassisk sekssylindret kultur med moderne direkteinnsprøytning og regnes som en av de beste sugemotorene i sin tid.

  • Beste BMW X3 E83 dieselmotor:

BMW X3 2.0d med M47TU2-motor (150 hk, fra 2007) har den beste balansen mellom driftssikkerhet, økonomi og hverdagstauglighet i E83-generasjonen.

  • Beste BMW X3 E83-motor totalt sett:

BMW X3 3.0sd (286 hk, M57-motor) som sekssylindret diesel kombinerer fordelene fra begge verdener - jevn gange som en bensinmotor og effektivitet som en diesel.

For vedlikehold og reservedeler til alle BMW X3 E83-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

-53%
VKN 402 SKF VKJP 01001 Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Anmeldelser - 79
Produkt info
  • Høyde [mm]: 146
  • innvendig diameter 2 [mm]: 22, 86
  • Leddtype: Universallledd
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bøyler
  • SKF: Mansjettsett, drivaksel
  • Varenummer: VKJP 01001
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SKF Mansjettsett, drivaksel 146 mm, med bøyler
Artikkelnummer: VKJP 01001
sammenlignet med Veil. pris 318,82 kr

146,77 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE Turbo Diesel 1535B1 Motorolje 5W-40, 20l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 31
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-S2, VW 505 01, MB 226.5, Ford WSS-M2C917-A, VW 502 00, MB 229.31, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710
  • Innhold [liter]: 20
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: EDGE
  • Versjon: Turbo Diesel
  • Varenummer: 1535B1
  • Tank design: Kanne
  • CASTROL: Motorolje
  • Vår pris: 1949,80 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-40, 20l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 1535B1
1949,80 kr
97,49 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
LIQUI MOLY Top Tec 4200 8973 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-G30, OV0401547-D30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, BMW Longlife-04, BMW Longlife-01 FE , VW 505 00, VW 505 01, VW 506 00, VW 506 01
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Top Tec
  • Versjon: 4200
  • Varenummer: 8973
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • ikke for motorprodusent: TDI R5, VAG: V10
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Vår pris: 999,89 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 8973
999,89 kr
199,98 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
49090273 K2 CARDOS AOW5 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Produktlinje: CARDOS
  • Lampetype: W5W, Pære med wedgesokkel
  • Spenning [V]: 12
  • Nominell ytelse [W]: 5
  • Block 1.5 [axle]: W2,1x9,5d
  • Lysdesign: Lyspære-teknologi
  • K2: Lyspære, blinklys
  • Varenummer: AOW5
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
K2 Lyspære, blinklys 12V 5W, W5W, Pære med wedgesokkel, W2,1x9,5d, Lyspære-teknologi
Artikkelnummer: AOW5
2,96 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
NEO TOOLS 11-314 Justeringsverktøysett, styringstider
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Produsentinnskrenkning: BMW Valvetronic
  • Emballasje: plastkoffert
  • Brennstofftype: Bensin
  • NEO TOOLS: Justeringsverktøysett, styringstider
  • Varenummer: 11-314
  • Vår pris: 772,59 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NEO TOOLS Justeringsverktøysett, styringstider
Artikkelnummer: 11-314
772,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline 874734 Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G11, G12, G12+, G12++, G13
  • Farge: gul
  • Spesifikasjon: G13
  • Innhold [liter]: 5
  • Tank design: Kanne
  • Universell: Ja
  • Valvoline: Frostvæske
  • Varenummer: 874734
  • Vår pris: 446,11 kr
Detaljer
Valvoline Frostvæske G13, gul, 5l, Ferdigblandet
Artikkelnummer: 874734
Mer
446,11 kr
89,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Innhold [liter]: 10
  • Produktlinje: Longlife
  • Versjon: 504 / 507
  • Varenummer: MN7715-10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 758,20 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
758,20 kr
75,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API SP
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Innhold [liter]: 4
  • Produktlinje: 1
  • Versjon: ESP
  • Varenummer: 151057
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 751,48 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
751,48 kr
187,87 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
DC-BGE BOSCH 0 130 008 527 Elektromotor
Anmeldelser - 18
Produkt info
  • BOSCH: Elektromotor
  • Varenummer: 0 130 008 527
  • Vår pris: 3035,17 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Elektromotor
Artikkelnummer: 0 130 008 527
3035,17 kr
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
-49%
VAN WEZEL 9901149 Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Monteringsposisjon: venstre, høyre
  • Blikktype: hjulbue
  • Seksjon: ytre del
  • Lengde [mm]: 1250
  • Bredde 1 [mm]: 50
  • Blikktykkelse [mm]: 0,7
  • Høyde 1 [mm]: 20
  • Bearbeidelse: kan kortes ned
  • Kvalitet / klasse: DC01 ST12
  • Overflate: galvanisert
  • Reparasjonsblikk: reparasjonsplate
  • Passform: Universal
  • Dørantall: 2 / 4, 3 / 5
  • VAN WEZEL: Sidevegg
  • Varenummer: 9901149
  • Vår pris: 276,52 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
VAN WEZEL Sidevegg venstre, høyre, reparasjonsplate
Artikkelnummer: 9901149
sammenlignet med Veil. pris 550,29 kr

276,52 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Transmax Dexron VI Mercon LV 1550C4 Olje automatgir 1l, Rød
Anmeldelser - 15
Produkt info
  • Produsentens anbefalinger: GM Dexron VI, Ford Mercon LV, Aisin Warner AW-1, Aisin Warner AW-2, Bentley PY112995PA, BMW ATF3+, BMW ATF6, BMW ATF7, BMW ATF+4, Ammix ATF D-III, Elfmatic J6, Ford Mercon ULV, Ford Mercon SP, Honda ATF-3.1, Honda ATF DW-1, Honda ATF Z1, Hyundai SP-IV, Hyundai SP-IV M, Hyundai SP-IV-RR, Jaguar Fluid 8432, JASO M315 1A-LV, JWS 3314, JWS 3317, JWS 3309, JWS 3324, LR LR023288, LR TYK500050, MB 236.10, MB 236.12, MB 236.14, MB 236.15, MB 236.17, Maserati 231603, Mazda ATF M-III, Mazda ATF M-V, Mazda ATF FZ, Mitsubishi SP-II, Mitsubishi SP-III, Mitsubishi SP-IV, Mitsubishi ATF-PA, Mitsubishi ATF-J3, Nissan Matic D, Nissan Matic J, Nissan Matic S, Nissan Matic F, Subaru F6, Suzuki 2384K, Toyota T-III, Toyota T-IV, Toyota WS, Volvo 1161540, VW G 052 990, VW G 055 540, VW G 060 162, Volvo 97342
  • olje: Fullsyntetisk olje, Syntetisk olje
  • Versjon: Dexron VI Mercon LV
  • Produktlinje: Transmax
  • Tank design: Flaske
  • Girtype: for automatgir
  • Farge: Rød
  • Innhold [liter]: 1
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Olje automatgir
  • Varenummer: 1550C4
  • Vår pris: 180,78 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Olje automatgir 1l, Rød
Artikkelnummer: 1550C4
180,78 kr
180,78 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CF, API SN
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Innhold [liter]: 5
  • Produktlinje: Super
  • Versjon: 3000 X1
  • Varenummer: 150565
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Vår pris: 582,41 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
582,41 kr
116,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SCHRADER 1210 Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med bolt, med ventiler
  • Maksimum tillatt hastighet: 210
  • Kapslingsfarge: svart / hvit
  • frekvensområde [MHz]: 433
  • material ventilstamme: Gummi med kobberdukinnlegg
  • Kontrolltegn: CE
  • Kjenningsbokstav: 1210
  • Tiltrekningsdreiemoment [Nm] 0
  • Montasjetype: plugget inn
  • Kjøretøysutrustning: for kjøretøy med dekktrykk-kontrollsystem
  • Ventilfarge: svart
  • SCHRADER: Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk
  • Varenummer: 1210
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SCHRADER Hjulsensor, kontrollsystem for dekktrykk med bolt, med ventiler
Artikkelnummer: 1210
331,71 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL Syntrax Long Life 154F0C Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Versjon: Long Life
  • Produktlinje: Syntrax
  • viskositetsklasse SAE: 75W-90
  • Produsentens anbefalinger: MAN 342 S1, Scania STO 1:0, ZF TE-ML 17B, ZF TE-ML 19C, ZF TE-ML 21A
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API GL-5
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil, Lastebiler
  • CASTROL: Girolje
  • Varenummer: 154F0C
  • Vår pris: 271,22 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Girolje 75W-90, Fullsyntetisk olje, Innhold: 1l
Artikkelnummer: 154F0C
271,22 kr
271,22 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY PREMIUM MN7908-5 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 96
Produkt info
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3, ACEA C2
  • API: API CH-4, API SN
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.52, MB 229.31, VW 505 01, MB 229.51, BMW Longlife-04, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 226.5
  • Innhold [liter]: 5
  • olje: Syntetisk olje
  • Produktlinje: ENERGY PREMIUM
  • Varenummer: MN7908-5
  • MANNOL: Motorolje
  • Vår pris: 438,04 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7908-5
Mer
438,04 kr
87,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: