Innholdsfortegnelse
VW Golf 4 Variant motorer
VW Golf 4 Variant ble introdusert i 1999 som stasjonsvognutgaven av den fjerde Golf-generasjonen, og etablerte seg raskt som et praktisk alternativ for familier. Med sitt robuste motorutvalg og velprøvde teknologi tilbød Golf 4 Variant en rekke forskjellige drivlinjer, fra økonomiske dieselmotorer til sportslige VR6-motorer.

VW Golf 4 Variant-motorer (1999-2006)
VW Golf 4 Variant-motorene i den fjerde generasjonen kjennetegnes av lang levetid og enkelt vedlikehold. Med riktig vedlikehold kjørte de fleste bilene mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og TDI-dieselmotorene klarte ofte til og med mellom 400 000 og 500 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig for turboladere og innsprøytningspumper i dieselmotorene og vannpumper og termostater i bensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1.9 TDI med 130 hk (ASZ), som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en perfekt måte. Blant de tekniske høydepunktene var de første bensinmotorene med direkte innsprøytning (FSI) og de velprøvde TDI-dieselmotorene med pumpeinjektor, som sikret Golf 4 Variant en ledende posisjon i kompaktklassen.
VW Golf 4 Variant bensinmotorer (1999-2006)
VW Golf 4 Variant bensinmotorutvalget startet med den velprøvde 1,4-liters motoren i ulike versjoner: 1,4 16V med 55 kW (75 hk) utgjorde innstegsmodellen, etterfulgt av den kraftigere 1,4 16V med 74 kW (100 hk). Begge viste seg å være svært driftssikre, men hadde en moderat effektutvikling. 1,6-litersmotoren var tilgjengelig med 74 kW (100 hk) og senere 75 kW (102 hk) og hadde et høyere dreiemoment for praktisk bruk. 1,6 FSI med 81 kW (110 hk) ble ansett som et teknisk høydepunkt - en av de første direkteinnsprøytede bensinmotorene fra Volkswagen, selv om den tidvis hadde problemer med høytrykkspumpene og injektorene. Den kraftigste bensinmotoren i VW Golf 4 Variant var den legendariske 2,8 VR6 med 150 kW (204 hk), som imponerte med sin karakteristiske lyd og kraftige kraftutvikling, men som også forbrukte betydelig mer drivstoff.
VW Golf 4 Variant dieselmotorer (1999-2006)
VW Golf 4 Variant-dieselmotorene ble dominert av 1,9 TDI i ulike effektnivåer. Innstegsmodellen TDI med 66 kW (90 hk) var robust og økonomisk, men noe undermotorisert for den tunge varianten. 1.9 TDI med 81 kW (110 hk) var langt mer populær, og hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk. Det absolutte høydepunktet var 1,9 TDI med 96 kW (130 hk) og et dreiemoment på 310 Nm, som var tilgjengelig fra 2001. Denne motoren med pumpeinjektorteknologi (motorkode ASZ) utviklet seg til å bli den mest pålitelige og populære drivlinjen i hele serien. Alle TDI-motorene hadde turbolading og ladeluftkjøling, og de senere variantene oppfylte allerede Euro 4-standarden. Typiske svakheter var innsprøytningspumpene ved høyt kjørelengde og av og til turboladerne, selv om disse som regel først fikk problemer etter 200 000 kilometer.
VW Golf 4 Variant spesialmotorer (1999-2006)
I tillegg til standardmotorene fantes det noen spesialmotorer: 2,0-liters bensinmotoren med 85 kW (115 hk) tilbød solide ytelser for førere som ønsket større slagvolum. 1,8 T med 110 kW (150 hk) ble ansett som en sjeldenhet, men var bare tilgjengelig i et lite antall i Golf 4 Variant. Denne turbomotoren ga sportslige ytelser, men var utsatt for problemer med registerkjeden og turboladeren hvis vedlikeholdet ble forsømt.
VW Golf 4 Variant motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 16V | 75-100 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Svak ytelse, ellers robust | God |
1,6 | 100-102 HK | 7,5-8,1 l/100 km | Vannpumpe, termostat | Bra |
1,6 FSI | 110 HK | 7,0-7,6 l/100 km | Høytrykkspumpe, injektorer | Gjennomsnittlig |
1,8 T | 150 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
2,0 | 115 HK | 8,0-8,7 l/100 km | Robust, men tørst | Middels |
2,8 VR6 | 204 HK | 10,5-11,8 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, ellers robust | Bra |
1,9 TDI | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Innsprøytningspumpe med høy kjørelengde | Meget bra |
1,9 TDI | 110 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Meget bra |
1,9 TDI | 130 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Svært robust, det beste valget | Veldig bra |

Konklusjon: De beste motorene i VW Golf 4 Variant-motorer
VW Golf 4 Variant hadde et av de mest balanserte motorprogrammene i sin samtid og etablerte standarder for pålitelighet og lang levetid som fortsatt setter standarden i dag. Spesielt TDI-dieselmotorene viste seg å være nærmest uforgjengelige, og de er fortsatt verdifulle bruktbiler i dag. Bensinmotorene imponerte med sitt enkle vedlikehold, selv om de ikke lenger er oppdaterte når det gjelder ytelse og forbruk.
- Beste VW Golf 4 Variant bensinmotor:
2,8 VR6 med 204 hk tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, pålitelighet og karakteristisk kjøreopplevelse, selv om drivstofforbruket er høyt.
- Beste VW Golf 4 Variant dieselmotor:
1,9 TDI med 130 hk (ASZ) regnes som en av de beste dieselmotorene gjennom tidene og gir perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og holdbarhet.
- Beste allround-motor:
For de fleste bilførere er 1,9 TDI med 110 hk det ideelle valget - tilstrekkelig effekt, lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle VW Golf 4 Variant-motorer, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.