Innholdsfortegnelse
Nissan Navara-motorer
Siden debuten i 1985 har Nissan Navara etablert seg som en robust pickup, og har gått gjennom fire generasjoner med et imponerende utvalg av motoralternativer. Hver generasjon har brakt med seg ny teknologi og ulike styrker, og Nissan Navara-motorene har blitt kjent for sin holdbarhet og pålitelighet.

Nissan Navara generasjon I og II - Historiske generasjoner (1985-2004)
De to første generasjonene av Nissan Navara (D21: 1985-1997 og D22: 1997-2004) kjennetegnet seriens rykte som en uforgjengelig arbeidspickup. Med riktig vedlikehold nådde disse historiske generasjonene lett 400 000 til 500 000 kilometer, og dieselmotorene var spesielt holdbare. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på clutch, girkasse eller understell. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 2,5 TD med 105 hk fra D22-generasjonen - en tilnærmet uforgjengelig diesel med mekanisk innsprøytning. De tekniske høydepunktene i denne epoken var de robuste, enkelt konstruerte motorene uten komplisert elektronikk, noe som gjorde dem spesielt enkle å vedlikeholde. I en markedssammenligning ble den tidlige Nissan Navara ansett som mer pålitelig enn datidens konkurrenter Toyota Hilux eller Mitsubishi L200.
Nissan Navara bensinmotorer: Historiske generasjoner (1985-2004)
Den første generasjonen av Nissan Navara-bensinmotorer besto av ulike sugemotorer: 2,0-liters motoren med 90 hk var innstegsmotoren, etterfulgt av 2,4-liters med 106 hk og den kraftigste 3,0-liters V6-motoren med 134 hk. I andre generasjon kom det flere moderne motorer, blant annet den velprøvde 2,4-literen med 118 hk og en revidert 3,3-liters V6 med 170 hk. Disse Nissan Navara-motorene var preget av enkelhet og robusthet - forgassere eller enkle innsprøytningssystemer uten turboladning sørget for lav kompleksitet. Den beste bensinmotoren var 2,4-liters D22-generasjonen, som ga en optimal balanse mellom ytelse og pålitelighet.
Nissan Navara dieselmotorer: Historiske generasjoner (1985-2004)
Nissan Navaras dieselmotorer ble i begynnelsen dominert av 2,5 TD (turbodiesel) med ulike effektnivåer fra 85 til 105 hk. Den tidlige 2,3-liters dieselen uten turbo var undermotorisert med bare 75 hk, men svært slitesterk. Høydepunktet var 2,5 TD av D22-generasjonen med mekanisk Bosch innsprøytningspumpe - denne Nissan Navara-motoren regnes som en av de mest pålitelige pickup-dieselmotorene gjennom tidene. Med sin robuste motorblokk i støpejern og enkle teknologi nådde den lett 500 000 kilometer og mer. Typiske svakheter var bare glødepluggene i kalde vintre og sporadiske problemer med innsprøytningspumpen etter svært høye kjørelengder.
Nissan Navara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 90 HK | 10,5-11,0 l/100 km | Underdrevet | Gjennomsnittlig |
2,4 bensin | 106-118 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3.0/3.3 V6 bensinmotor | 134-170 HK | 12,0-13,5 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Bra |
2.3 Diesel (naturlig aspirert) | 75 HK | 8,5-9,0 l/100 km | Svak, men holdbar | Gjennomsnittlig |
2,5 TD | 85-105 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Ekstremt robust | Meget god |

Nissan Navara generasjon III (2005-2015)
Den tredje generasjonen Nissan Navara (D40) markerte overgangen til den moderne pickup-æraen med betydelig forbedret komfort og utstyr. Kjørelengden holdt seg på et høyt nivå på 300 000 til 400 000 kilometer, og common rail-dieselmotorene ble noe mer vedlikeholdsintensive enn sine mekaniske forgjengere. Større reparasjoner på motor eller girkasse måtte vanligvis utføres mellom 180 000 og 250 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av den mer komplekse elektronikken. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var 2,5 dCi med 190 hk - en kraftig, men likevel økonomisk diesel med turbolader og ladeluftkjøler. Blant de tekniske nyvinningene var common rail-innsprøytning, partikkelfilter og moderne motorstyring for første gang. I en markedssammenligning holdt Nissan Navara stand mot den fremadstormende VW Amarok og den etablerte Ford Ranger.
Nissan Navaras bensinmotorer: Generasjon III (2005-2015)
Utvalget av bensinmotorer i Nissan Navara var begrenset til den velprøvde 4,0-liters V6-motoren med 269 hk, som hovedsakelig var beregnet på det amerikanske og australske markedet. Denne motoren var sjelden tilgjengelig i Europa og fant få kjøpere på grunn av sitt høye drivstofforbruk på over 14 liter per 100 kilometer. Nissan Navara V6 var kjennetegnet av jevn gange og høy ytelse, men den var for tørst etter europeisk målestokk. Tekniske problemer var sjeldne - av og til oppstod det feil på tennspolen eller problemer med gassventilen, men generelt viste motoren seg å være svært pålitelig.
Nissan Navara dieselmotorer: Generasjon III (2005-2015)
Nissan Navara 2.5 dCi dominerte denne generasjonen i ulike effektnivåer fra 144 hk til 190 hk. Alle variantene hadde common rail-innsprøytning, turbolader med variabel geometri og, fra 2010, et partikkelfilter. Nissan Navara 2.5 dCi med 174 hk ble den mest populære motoren i denne generasjonen - den hadde en utmerket balanse mellom effekt, drivstofforbruk (7,8-8,5 l/100 km) og driftssikkerhet. Den kraftigste varianten med 190 hk var først og fremst konstruert for tung slepelast, men var utsatt for turboladerproblemer under hyppig full belastning. Typiske svakheter ved alle dCi-motorene var tilstoppede partikkelfiltre på korte turer, defekte virvelklaffer i innsugningskanalen og sporadiske problemer med høytrykkspumpen etter 200 000 kilometer.
Nissan Navara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
4.0 V6 bensinmotor | 269 HK | 14,0-15,5 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Moderat |
2,5 dCi | 144 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Partikkelfilter, virvelklaffer | Bra |
2,5 dCi | 174 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Svært balansert | Meget god |
2,5 dCi | 190 HK | 8,2-9,0 l/100 km | Skader på turboladeren ved full belastning | Bra |

Nissan Navara generasjon IV (2015-i dag)
Den nåværende Nissan Navara-generasjonen (D23) representerer det ypperste innen pickuputvikling med betydelig forbedret kjørekomfort og reduserte utslipp. Forventet kjørelengde er mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om den mer komplekse etterbehandlingen av eksosen krever regelmessig service. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på eksosrensesystemet eller elektroniske komponenter. Toppmotoren i denne generasjonen er 2.3 dCi med 190 hk - en toppmoderne biturbodiesel med utmerket kraftutvikling. Blant de tekniske høydepunktene er den nye twin-turbo-teknologien, SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon og fullstendig revidert elektronikk. I en markedssammenligning konkurrerer den nåværende Nissan Navara med suksess med Ford Ranger Raptor og den nyeste generasjonen Toyota Hilux.
Nissan Navaras bensinmotorer: Generasjon IV (2015-i dag)
I den nåværende generasjonen har Nissan helt gått bort fra bensinmotorer i Europa og konsentrerer seg utelukkende om effektive dieseldrev. V6-bensinmotorer er imidlertid fortsatt tilgjengelige på andre markeder, men de importeres ikke til Europa på grunn av utslippskravene. Dette fokuset på diesel gjenspeiler kravene til europeiske pickupkunder som setter pris på lavt drivstofforbruk og høy slepekapasitet.
Nissan Navara dieselmotorer: Generasjon IV (2015-i dag)
Nissan Navaras dieselserie er i sin helhet basert på den moderne 2.3 dCi-motoren i ulike effektnivåer. Innstegsmotoren leverer 160 hk, etterfulgt av den populære 190 hk-varianten og toppmodellen med 210 hk. Alle Nissan Navara 2.3 dCi-motorene har twin-turbo-teknologi med sekvensiell turbolading, den nyeste generasjonen common-rail-innsprøytning og SCR avgassetterbehandling med AdBlue. Nissan Navara 2.3 dCi med 190 hk har blitt en bestselger - med et dreiemoment på 450 Nm gir den tilstrekkelig kraft for tung last med et moderat drivstofforbruk på 7,2-8,0 liter per 100 kilometer. Versjonen med 210 hk er rettet mot kunder med de høyeste ytelseskravene, men har av og til problemer med den komplekse twin-turbo-styringen. Typiske svakheter ved alle 2.3 dCi-motorene er tilstoppede AdBlue-innsprøytningsdyser, defekte eksosgass-temperatursensorer og sporadiske problemer med høytrykkspumpen på grunn av forsømt vedlikehold.
Nissan Navara-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 dCi | 160 HK | 7,5-8,2 l/100 km | AdBlue-system, sensorer | Bra |
2,3 dCi | 190 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Svært balansert | Meget bra |
2,3 dCi | 210 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Dobbel turbokontroll | Bra |

Konklusjon: De beste Nissan Navara-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Nissan Navara-motorene viser en kontinuerlig forbedring i ytelse og effektivitet med økende kompleksitet. Mens de historiske generasjonene var preget av uforgjengelig enkelhet, tilbyr de moderne Nissan Navara-motorene betydelig mer komfort og miljøvennlighet. Dieselmotorene har vært kjernen i serien gjennom alle generasjoner, og har etablert Nissan Navara som en av de mest pålitelige pickupene på markedet.
- Beste Nissan Navara bensinmotor:
2,4-liters D22-motoren (1997-2004) kombinerte optimal pålitelighet med rikelig med kraft og enkelt vedlikehold.
- Beste Nissan Navara dieselmotor:
2,5 dCi med 174 hk fra D40-generasjonen (2005-2015) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og velprøvd teknologi på tvers av alle generasjoner.
- Den mest moderne Nissan Navara-motoren:
2,3 dCi med 190 hk fra den nåværende D23-generasjonen representerer det ypperste innen dieselteknologi med dobbel turbolading og toppmoderne utslippskontroll.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Nissan Navara tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.