Innholdsfortegnelse
Fiat Tipo-motorer
Fiat Tipo har siden reintroduksjonen i 2015 etablert seg som en praktisk kompaktbil og tilbyr et håndterbart, men gjennomtenkt Fiat Tipo-motorutvalg. De ulike generasjonene viser en kontinuerlig teknologisk utvikling fra velprøvde sugemotorer til moderne turbomotorer med mild hybridteknologi.

Fiat Tipo motorer: Historiske generasjoner I-II (1988-2007)
De to første Fiat Tipo-generasjonene preget kompaktbilsegmentet i over to tiår, og var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer. Den første generasjonen (1988-1995) hadde hovedsakelig sugemotorer med en kjørelengde på 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, mens den andre generasjonen (1995-2007) allerede brukte mer moderne innsprøytningsteknologi. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, med clutchbytte og chassisreparasjoner som de vanligste kostnadspostene. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 1,6 16V med 103 hk fra den første generasjonen - en langvarig og økonomisk motor som fortsatt er verdsatt i dag. Disse tidlige Fiat Tipo-motorene var teknisk modne, men var fortsatt konstruert uten moderne eksosrensing eller turboladning.
Fiat Tipo bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1988-2007)
Den første generasjonen av Fiat Tipo-bensinmotorer besto av sugemotorer med et slagvolum på 1,1 til 2,0 liter. Innstegsmotoren var en 1.1 FIRE med 54 hk, etterfulgt av den populære 1.4 FIRE (69 hk) og den tidligere nevnte 1.6 16V (103 hk). Disse tidlige Fiat Tipo-motorene var preget av enkel teknologi og høy driftssikkerhet, men hadde et relativt høyt drivstofforbruk og lav ytelse i forhold til dagens standard. I andre generasjon kom mer moderne motorer til, blant annet 1,2 16V (80 hk) og reviderte versjoner av de velprøvde FIRE-motorene. Den kraftigste bensinmotoren i Fiat Tipo var en 2.0 16V med 113 hk, men den ble bare produsert i et lite antall.
Fiat Tipo dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1988-2007)
Fiat Tipos dieselmotorer var lenge dominert av den robuste 1.7 TD med 58-65 hk, som viste seg å være spesielt slitesterk. Senere kom 1.9 TD (75-90 hk) og, i andre generasjon, den mer moderne 1.9 JTD (105 hk) med common rail-innsprøytning. Disse Fiat Tipo TDI-motorene ble ansett som svært økonomiske og pålitelige, men støyende og lite raffinerte. Den beste historiske dieselen var 1,9 JTD med 105 hk fra slutten av andre generasjon - den kombinerte økonomi med akseptabel lettkjørthet og nådde lett en kjørelengde på 400 000 kilometer.
Fiat Tipo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 FIRE | 54 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Lite kraft, rust | Gjennomsnittlig |
1.4 FIRE | 69 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Rust, enkel teknologi | Bra |
1,6 16V | 103 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
2,0 16V | 113 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Sjelden, tørst | Moderat |
1,7 TD | 58-65 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Høy, treg | God |
1,9 TD | 75-90 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Høylytt, men robust | Bra |
1,9 JTD | 105 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært slitesterk | Veldig bra |

Fiat Tipo-motorer: Generasjon III (2015-2021)
Den tredje generasjonen av Fiat Tipo markerte merkets tilbakekomst til kompaktbilsegmentet og baserte seg på velprøvde, men moderniserte motorer fra konsernets modulsystem. De fleste Fiat Tipo-motorene i denne generasjonen går mellom 250 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselvariantene er tradisjonelt mer holdbare enn bensinmodellene. Større reparasjoner må vanligvis utføres mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere og innsprøytningssystemer. Det absolutte høydepunktet var 1,6 MultiJet med 120 hk - en velbalansert diesel med god ytelse og høy driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte for første gang moderne turbo- og direkteinnsprøytningsteknologi i Fiat Tipo, noe som økte effektiviteten betydelig, men også økte kompleksiteten.
Fiat Tipo bensinmotorer: Generasjon III (2015-2021)
Fiat Tipos bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av den velprøvde 1.4 FIRE med 95 hk som sugemotor og den mer moderne 1.4 T-Jet med 120 hk som turboladet motor. Fiat Tipo 1.4 FIRE viste seg å være en pålitelig innstegsmotor med lavt vedlikeholdsbehov, men også med beskjedne ytelser og høyere drivstofforbruk i bytrafikk. Fiat Tipo 1.4 T-Jet bød på betydelig mer kjøreglede og bedre ytelser, men var utsatt for problemer med turboladeren og direkte innsprøytning. Ventilkoksing og sporadiske feil på tennspolen var de vanligste svakhetene ved disse Fiat Tipo-motorene. Det fantes også en 1,6 E-torQ med 110 hk for det italienske markedet, men denne ble ikke tilbudt i Tyskland.
Fiat Tipo dieselmotorer: Generasjon III (2015-2021)
Fiat Tipo 1.3 MultiJet med 95 hk dannet grunnlaget for dieselprogrammet og viste seg å være en økonomisk og pålitelig drivlinje for bykjøring og moderate motorveihastigheter. Fiat Tipo 1.6 MultiJet med 120 hk var den beste motoren i denne generasjonen - den hadde en utmerket balanse mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Begge Fiat Tipo-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning og oppfylte Euro 6-standarden. 1,6 MultiJet utmerket seg spesielt ved å være egnet for langkjøring, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 kilometer. Problemene skyldtes i hovedsak manglende vedlikehold av partikkelfilteret.
Fiat Tipo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 FIRE | 95 HK | 6,0-7,2 l/100 km | Mindre effekt, høyere forbruk | Gjennomsnittlig |
1,4 T-Jet | 120 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Turbolader, ventilkoksing | Moderat |
1,3 MultiJet | 95 HK | 4,0-4,6 l/100 km | Partikkelfilter for korte kjøreturer | Bra |
1,6 MultiJet | 120 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Fiat Tipo-motorer: Generasjon IV (2021-i dag)
Den nåværende generasjonen av Fiat Tipo er basert på et redusert, men modernisert motorutvalg med fokus på effektivitet og elektrifisering. For første gang er det også mulig å få en mildhybridvariant for å redusere drivstofforbruket ytterligere. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser en betydelig forbedring i drivstofforbruk og utslipp. Toppmotoren er 1.5 hybrid med 130 hk, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 250 000 kilometer, ettersom den elektriske assistansen avlaster forbrenningsmotoren og optimaliserer driftsbetingelsene.
Fiat Tipo bensinmotorer: Generasjon IV (2021-i dag)
Grunnlaget er den reviderte 1.0 FIRE med 100 hk, som erstatter den tidligere 1.4 FIRE og tilbyr tilsvarende ytelse med betydelig lavere drivstofforbruk til tross for mindre slagvolum. Denne Fiat Tipo-motoren har moderne tresylindret teknologi og regnes som en pålitelig innstegsmotor. Den nye 1.5 Hybrid kombinerer en 1,5-liters firesylindret motor med et 48-volts mildhybridsystem og en systemeffekt på 130 hk. Denne Fiat Tipo Hybrid er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i den nåværende generasjonen og byr på jevn kraftutvikling og lavt drivstofforbruk. De første rapportene viser ingen store produksjonsproblemer, men kompleksiteten i hybridsystemet kan føre til høyere vedlikeholdskostnader på lang sikt.
Fiat Tipo dieselmotorer: Generasjon IV (2021-i dag)
Den velprøvde 1.6 MultiJet-motoren har blitt revidert og leverer nå 130 hk med ytterligere optimalisert drivstofforbruk. Denne Fiat Tipo diesel viderefører tradisjonen med pålitelige dieselmotorer og er den ideelle drivlinjen for de som kjører mye. Den moderne eksosetterbehandlingen med SCR-katalysator og partikkelfilter oppfyller de strenge Euro 6d-normene, men krever regelmessig langturskjøring for å fungere optimalt.
Fiat Tipo-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 FIRE | 100 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Tre-sylindrede vibrasjoner | Bra |
1,5 Hybrid | 130 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Komplekst hybridsystem | Meget bra |
1,6 MultiJet | 130 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Moderne eksosteknologi | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Fiat Tipo-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Fiat Tipo-motorene viser en kontinuerlig forbedring fra enkle, men robuste sugemotorer til moderne, effektive turbo- og hybridmotorer. Mens de historiske generasjonene imponerte med sin holdbarhet, tilbyr dagens Fiat Tipo-motorer betydelig bedre kjøreegenskaper og lavere drivstofforbruk, samtidig som de opprettholder solid pålitelighet.
- Beste Fiat Tipo bensinmotor:
Fiat Tipo 1.5 Hybrid (130 hk, generasjon IV) kombinerer moderne mildhybridteknologi med utmerket effektivitet og lovende driftssikkerhet.
- Beste Fiat Tipo dieselmotor:
Fiat Tipo 1.6 MultiJet (120-130 hk, generasjon III og IV) tilbyr den optimale balansen mellom ytelse, økonomi og dokumentert langsiktig pålitelighet gjennom to generasjoner.
- Beste historiske Fiat Tipo-motor:
Fiat Tipo 1,6 16V (103 hk, generasjon I) som den mest langvarige og pålitelige bensinmotoren i merkets historie.
For vedlikehold og reservedeler til alle Fiat Tipo-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.