Innholdsfortegnelse
VW Scirocco-motorer
Siden reintroduksjonen i 2008 har VW Scirocco etablert seg som en sportslig coupé med et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske TSI-innstegsmodeller til kraftige R-versjoner. Motorteknologien til VW Scirocco utviklet seg kontinuerlig gjennom hele produksjonsperioden og tilbød ulike ytelsesnivåer for ulike behov.

VW Scirocco generasjon I (1974-1981) - Den historiske generasjonen
Den første VW Scirocco-generasjonen var en pioner i det sportslige kompaktsegmentet og hadde en rekke sugemotorer som var ganske avanserte for sin tid. Med riktig vedlikehold nådde disse robuste enhetene ofte 200 000 til 300 000 kilometer, selv om de større motorene hadde en tendens til å være mer holdbare. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på ventiler og forgassere. Den absolutte toppmotoren på denne tiden var 1,6 GTI med 110 hk, som kombinerte sportslige ytelser med akseptabel driftssikkerhet. Teknologien var fortsatt mekanisk basert, med forgasser og mekanisk innsprøytning i GTI-modellene.
VW Scirocco bensinmotorer: Historisk generasjon I (1974-1981)
Den første generasjonen startet med en 1,1-liters motor med 50 hk, etterfulgt av en 1,5-liters motor med 70 hk. Den populære 1,6-liters motoren var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 75 til 85 hk. Høydepunktet var VW Scirocco GTI med 1,6-liters motor og mekanisk innsprøytning, som ytet 110 hk. Disse tidlige VW Scirocco-motorene var fortsatt svært enkle i konstruksjonen, men led av typiske forgasserproblemer og tidvis problemer med tenningen.

VW Scirocco generasjon II (1981-1992) - Historisk generasjon
Den andre generasjonen brakte mer moderne teknologi og mer pålitelige motorer. Kjørelengden økte til 250 000 til 350 000 kilometer for de robuste 1,8-liters motorene, mens 16V-versjonene var mer sportslige, men krevde mer vedlikehold. Typiske reparasjonsintervaller var mellom 180 000 og 250 000 kilometer. Den fremste motoren var 1,8 16V med 139 hk, som for første gang bød på fireventilsteknologi i Scirocco. Denne generasjonen introduserte også de første katalysatormotorene og bød på betydelig bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren.
VW Scirocco bensinmotorer: Historisk generasjon II (1981-1992)
Motorutvalget omfattet 1,3-liters motorer med 54-60 hk, ulike 1,6-liters varianter med 70-95 hk og de populære 1,8-liters motorene med 90-112 hk. Det tekniske høydepunktet var VW Scirocco 1,8 16V med 139 hk, som bød på toppmoderne fireventilteknologi. Disse VW Scirocco-motorene var betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, og 8V-versjonene var mer robuste og 16V-versjonene mer sportslige.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,1 liter (Gen I) | 50 HK | 8,5 l/100 km | Forgasser, svak ytelse | Gjennomsnitt |
1,6 GTI (Gen I) | 110 HK | 9,2 l/100 km | Mekanisk innsprøytning, tenning | Bra |
1,8 8V (Gen II) | 90-112 HK | 8,0-8,8 l/100 km | Robust, men treg | Bra |
1,8 16V (Gen II) | 139 HK | 9,5 l/100 km | Krever mye vedlikehold, men er sportslig | Veldig bra |

VW Scirocco generasjon III (2008-2017)
Den tredje og siste VW Scirocco-generasjonen markerte den sportslige coupéens tilbakekomst etter 15 års pause og baserte seg helt og holdent på moderne TSI- og TDI-teknologi. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og TDI-dieselmotorene regnes som spesielt holdbare. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer, hovedsakelig på TSI-motorene med høy ytelse på grunn av problemer med registerkjeden eller turboladeren. Den absolutte toppmotoren var 2,0 TSI-motoren i Scirocco R med 265-280 hk, som bød på den beste kombinasjonen av ytelse og kjøredynamikk til tross for sporadiske svakheter. Teknisk sett baserte denne generasjonen seg på den velprøvde MQB-plattformen med moderne direkteinnsprøytning og avansert elektronikk.
VW Scirocco bensinmotorer: Generasjon III (2008-2017)
VW Scirocco bensinmotorutvalget startet med 1,4 TSI i ulike effektnivåer fra 122 til 160 hk. Disse mindre VW Scirocco TSI-motorene led av de typiske problemene fra den tidlige TSI-generasjonen: problemer med registerkjeden, økt oljeforbruk og tidvis skader på turboladeren. 1,8 TSI med 160 hk viste seg å være en pålitelig mellomting. For sportslige sjåfører fantes VW Scirocco 2.0 TSI med 200 hk og toppmodellen 2.0 TSI R med 265 hk (fra 2014: 280 hk). Til tross for sin imponerende ytelse utviklet VW Scirocco R seg til å bli den mest problematiske motoren, med hyppige rapporter om slitasje på stempelringene, oljeforbruk og skader på turboladeren under sportslig kjøring.
VW Scirocco dieselmotorer: Generasjon III (2008-2017)
VW Scirocco 2.0 TDI var den eneste dieselmotoren i serien og ble tilbudt i to effektnivåer: 140 hk (2008-2013) og 150 hk (2013-2017). Begge variantene var basert på den velprøvde EA189/EA288-motoren med common-rail-innsprøytning og partikkelfilter. VW Scirocco TDI viste seg å være den mest driftssikre motoren i hele generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy robusthet over lang tid. Kun sporadiske problemer med partikkelfilteret på korte strekninger og eksosresirkuleringen ødela det ellers gode bildet.
Motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 122-160 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk, turbolader | Moderat |
1,8 TSI | 160 HK | 7,2 l/100 km | Sporadiske problemer med turboladeren | Bra |
2,0 TSI | 200 HK | 7,8 l/100 km | Oljeforbruk, stempelringer | Moderat |
2,0 TSI R | 265-280 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Stempelringer, turbolader, oljeforbruk | Problematisk |
2,0 TDI | 140-150 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Partikkelfilter, EGR-ventil | Meget bra |

Konklusjon: De beste VW Scirocco-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av VW Scirocco-motorene viser en interessant evolusjon fra enkle sugemotorer til komplekse turbomotorer med direkte innsprøytning. Mens de historiske generasjonene var preget av mekanisk robusthet, brakte den moderne generasjonen mer kraft, men også mer kompleksitet og potensielle svake punkter. VW Scirocco-motorene i tredje generasjon gjenspeilte de typiske styrkene og svakhetene ved TSI-teknologien.
- Beste VW Scirocco bensinmotor:
VW Scirocco 1,8 16V (139 hk, generasjon II) kombinerte moderne fireventilsteknologi for sin tid med god pålitelighet og sportslige ytelser.
- Beste VW Scirocco dieselmotor:
VW Scirocco 2.0 TDI (140-150 hk, generasjon III) hadde den beste kombinasjonen av økonomi, driftssikkerhet og tilstrekkelig effekt for bilens sportslige karakter.
- Den mest sportslige VW Scirocco-motoren:
Til tross for sine svakheter leverte VW Scirocco 2,0 TSI R (265-280 hk, generasjon III) de mest imponerende kjøreegenskapene og gjorde Scirocco til en ekte sportsbil.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Scirocco generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.