Innholdsfortegnelse
Jeep Cherokee-motorer
Siden introduksjonen i 1984 har Jeep Cherokee etablert seg som en robust SUV med legendariske offroad-egenskaper, og tilbyr et variert utvalg av Jeep Cherokee-motorer i fem generasjoner. Den teknologiske utviklingen spenner fra enkle sugemotorer til moderne turbobensinmotorer med start-stopp-teknologi.

Jeep Cherokee-motorer: Historiske generasjoner I-III (1984-2001)
De tre første generasjonene av Jeep Cherokee formet merkets rykte som en uforgjengelig arbeidshest og la grunnlaget for dagens SUV-kultur. Med riktig vedlikehold nådde disse historiske Jeep Cherokee-motorene lett 400 000 til 500 000 kilometer - en kjørelengde som sjelden oppnås av moderne biler. Større reparasjoner var først påkrevd etter 250 000 til 300 000 kilometer, og begrenset seg som regel til vannpumpen, clutchen eller girkassen. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var den 4,0-liters sekssylindrede AMC 242, som ble produsert fra 1987 til 2001, og som regnes som en av de mest pålitelige motorene i bilhistorien. Disse robuste motorene konkurrerte med Toyota Land Cruiser og Ford Bronco, men overgikk dem klart når det gjaldt levetid.
Jeep Cherokee bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1984-2001)
Jeep Cherokees bensinmotorutvalg besto av ulike slagvolumstørrelser fra 2,5 til 5,9 liter. Den legendariske 4,0-liters sekssylinderen (AMC 242) dominerte med 177-190 hk og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig - den fortsatte å gå selv når den ble utsatt for ekstrem forsømmelse. Svakere varianter som den firesylindrede 2,5-literen (AMC 150) med 117-130 hk var undermotoriserte for tunge Cherokee-modeller, men likevel pålitelige. Den sjeldne 5,9-liters V8-motoren (Chrysler LA) med 245 hk var bare tilgjengelig i spesialversjoner og ble ansett som et kraftverk med høyt drivstofforbruk. Disse Jeep Cherokee-motorene var kjennetegnet av enkel teknologi, få elektroniske komponenter og ekstrem robusthet - perfekt for tøff offroad-bruk.
Jeep Cherokee dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1984-2001)
Dieselmotorene spilte en underordnet rolle i de tidlige Cherokee-generasjonene. Den 2,1-liters turbodieselen fra Renault med 75-85 hk var av og til tilgjengelig, men den var sjelden og ikke spesielt pålitelig. Denne Jeep Cherokee-dieselen var hovedsakelig beregnet på det europeiske markedet og kunne ikke konkurrere med bensinmotorenes robusthet.
Jeep Cherokee-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 L I4 (AMC 150) | 117-130 HK | 11-13 l/100 km | For lite krefter for tunge modeller | Bra |
4,0 L I6 (AMC 242) | 177-190 HK | 12-15 l/100 km | Praktisk talt ingen serieproblemer | Meget bra |
5,9 l V8 (Chrysler LA) | 245 HK | 16-20 l/100 km | Høyt forbruk, sjelden | Gjennomsnittlig |
2,1 liter TD (Renault) | 75-85 HK | 8-10 l/100 km | Upålitelig, svært sjelden | Moderat |

Jeep Cherokee-motorer: Generasjon IV (2002-2007)
Den fjerde generasjonen av Jeep Cherokee (internt kjent som KJ) markerte et radikalt skifte mot mer moderne teknologi og mer kompakte dimensjoner. Disse Jeep Cherokee-motorene nådde vanligvis 250 000 til 350 000 kilometer, og V6-motorene var mer pålitelige enn de firesylindrede motorene. Større reparasjoner måtte vanligvis utføres mellom 150 000 og 200 000 kilometer, særlig på automatgirkassen og klimaanlegget. Den beste motoren i denne generasjonen var den 3,7-liters V6-motoren med 210 hk, som ga en god balanse mellom ytelse og driftssikkerhet. Tekniske nyvinninger som elektronisk stabilitetskontroll og et forbedret firehjulsdriftsystem gjorde at Jeep Cherokee kunne konkurrere med Honda Pilot og Ford Explorer, men den kunne ikke helt matche den legendariske robustheten til forgjengerne.
Jeep Cherokee bensinmotorer: Generasjon IV (2002-2007)
Jeep Cherokees bensinmotorutvalg besto av to hovedmotorer: den firesylindrede 2,4-literen med 143 hk og den 3,7-liters V6-motoren med 210 hk. Den mindre 2,4-liters motoren (Chrysler ED) viste seg å være det svakeste leddet med hyppige problemer med registerkjeden, vannpumpen og topplokkpakningen allerede fra 120 000 kilometer. Jeep Cherokee 3,7-liters V6-motoren (Chrysler PowerTech) ble derimot favoritten i denne generasjonen - den ga tilstrekkelig kraft til tauing og offroadkjøring med akseptabel driftssikkerhet. Typiske svakheter ved V6-motoren var bare vannpumpen etter 200 000 kilometer og sporadiske problemer med tennspolene.
Jeep Cherokee dieselmotorer: Generasjon IV (2002-2007)
For de europeiske markedene tilbød Jeep en 2,8-liters CRD-turbodiesel fra Mercedes-Benz med 163 hk. Denne Jeep Cherokee-dieselen var basert på den velprøvde OM642-motoren og ble ansett som pålitelig, men var utsatt for problemer med partikkelfilteret og høytrykkspumpen. Kjørelengden var 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, men reparasjoner var dyre.
Jeep Cherokee motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 LITER I4 (ED) | 143 HK | 9-11 l/100 km | Tannkjede, vannpumpe, topplokk | Problematisk |
3,7L V6 (PowerTech) | 210 HK | 11-13 l/100 km | Vannpumpe, tennspoler | Bra |
2,8L CRD (Mercedes) | 163 HK | 7-9 l/100 km | Partikkelfilter, høytrykkspumpe | Gjennomsnittlig |

Jeep Cherokee-motorer: Generasjon V (2014-i dag)
Den nåværende Jeep Cherokee-generasjonen representerer Chryslers moderne motorteknologi med fokus på effektivitet og ytelse. Disse Jeep Cherokee-motorene kan gå mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om de nyere motorene er mer utsatt for elektroniske problemer på grunn av mer kompleks teknologi. Større reparasjoner er vanligvis påkrevd mellom 120 000 og 180 000 kilometer, og involverer vanligvis den 9-trinns automatgirkassen eller turboladeren. Det absolutte høydepunktet er den 3,2-liters V6 Pentastar med 272 hk - en teknisk moden motor med enestående lettkjørthet og solid driftssikkerhet. For første gang tilbyr Jeep også en turboladet bensinmotor med den 2,0-liters firesylindrede motoren, som imidlertid er betydelig mer sårbar. I konkurranse med Honda Pilot, Toyota Highlander og Ford Explorer posisjonerer den moderne Cherokee seg som teknologisk avansert, men ikke lenger fullt så robust som sine forgjengere.
Jeep Cherokee bensinmotorer: Generasjon V (2014 - i dag)
Den moderne Jeep Cherokees bensinmotorutvalg består av tre hovedmotorer: 2,4-liters Tigershark med 184 hk, 3,2-liters Pentastar V6 med 272 hk og, siden 2019, 2,0-liters Turbo med 270 hk. Jeep Cherokee 2,4-liters Tigershark viste seg å være en solid innstegsmotor med sporadiske problemer med ventilsetene og oljepumpen. Den 3,2-liters Pentastar V6-motoren viste seg å være den mest pålitelige motoren i den nåværende generasjonen - den byr på kraftige ytelser og er mindre utsatt for større feil enn turbomotorene. Den nye 2,0-liters turboen (Hurricane) viste derimot tidlig svakheter: Skader på turboladeren, problemer med direkte innsprøytning og økt tilbøyelighet til koksing gjør den til den mest problematiske Jeep Cherokee-motoren i den nåværende generasjonen.
Jeep Cherokee dieselmotorer: Generasjon V (2014-i dag)
For de europeiske markedene tilbyr Jeep ulike Multijet-dieselmotorer, inkludert en 2,0-liters med 140-170 hk og en 2,2-liters med 185-200 hk. Disse Jeep Cherokee-dieselmotorene er basert på Fiat-teknologi og regnes som økonomiske, men er utsatt for typiske moderne dieselproblemer som tilstopping av partikkelfilteret og defekter i EGR-ventilen. Påliteligheten når ikke nivået til historiske bensinmotorer.
Jeep Cherokee motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 liter Tigershark | 184 HK | 8-10 l/100 km | Ventilseter, oljepumpe | Gjennomsnitt |
3,2 liter Pentastar V6 | 272 HK | 9-12 l/100 km | Robust, få problemer | Meget bra |
2.0L Turbo Hurricane | 270 HK | 8-11 l/100 km | Turbolader, direkte innsprøytning, koksing | Problematisk |
2,0L/2,2L Multijet | 140-200 HK | 6-8 l/100 km | Partikkelfilter, EGR-ventil | Moderat |

Konklusjon: De beste Jeep Cherokee-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Jeep Cherokee-motorer viser en klar trend: Mens de historiske motorene imponerte med sin ekstreme robusthet og holdbarhet, tilbyr moderne motorer mer kraft og effektivitet, men også større kompleksitet og sårbarhet. Cherokees gullalder var helt klart i de første generasjonene, da enkelhet og pålitelighet sto i sentrum.
- Beste Jeep Cherokee bensinmotor:
Den legendariske 4,0-liters sekssylinderen (AMC 242) fra generasjon I-III regnes som en av de mest pålitelige motorene i bilhistorien, med en kjørelengde på over 400 000 kilometer.
- Beste dieselmotor i Jeep Cherokee:
2,8-liters CRD-motoren fra Mercedes-Benz (generasjon IV) tilbyr den beste kombinasjonen av driftssikkerhet og effektivitet, selv om dieselmotorer aldri har vært Cherokees sterke side.
- Beste moderne Jeep Cherokee-motor:
Den 3,2-liters Pentastar V6 (generasjon V) kombinerer moderne ytelse med den beste driftssikkerheten i dagens motorutvalg.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Jeep Cherokee-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering - noe som er spesielt viktig for å ta vare på de legendariske historiske modellene.