Innholdsfortegnelse
Mazda 2-motorer
Mazda 2 har etablert seg som en pålitelig småbil siden lanseringen i 1996, og tilbyr et sofistikert utvalg av Mazda 2-motorer gjennom fire generasjoner. Den tekniske utviklingen viser Mazdas fortsatte fokus på effektivitet, pålitelighet og den karakteristiske SKYACTIV-teknologien.

Mazda 2-motorer: Historiske generasjoner I og II (1996-2007)
De to første Mazda 2-generasjonene la grunnlaget for den senere suksesshistorien, og var preget av enkel, men robust motorteknologi. Med riktig vedlikehold nådde disse tidlige Mazda 2-motorene lett 250 000 til 300 000 kilometer, og de mindre bensinmotorene klarte ofte til og med 350 000 kilometer uten større reparasjoner. Typiske vedlikeholdsintervaller var 80 000 til 120 000 kilometer for større inspeksjoner, mens de første kostbare reparasjonene vanligvis ikke var påkrevd før etter 180 000 til 220 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var 1,6-liters bensinmotoren med 100 hk fra andre generasjon, som kombinerte effekt og driftssikkerhet på en optimal måte. Blant de tekniske høydepunktene var de velprøvde sugemotorene uten komplisert turbolading, noe som forklarer den høye driftssikkerheten på lang sikt. I en markedssammenligning posisjonerte Mazda 2 seg som et rimelig alternativ til VW Polo og Ford Fiesta med betydelig bedre garantidekning.
Mazda 2 bensinmotorer: Historiske generasjoner I og II (1996-2007)
Den første generasjonens (1996-2002) bensinmotorer i Mazda 2 besto hovedsakelig av den velprøvde 1,25-liters motoren med 55 kW (75 hk), som viste seg å være svært driftssikker. I andre generasjon (2002-2007) ble utvalget utvidet med en 1,4-liters motor med 58 kW (80 hk) og den kraftigste 1,6-liters motoren med 74 kW (100 hk). Disse tidlige Mazda 2-motorene var basert på velprøvd innsugningsmanifoldteknologi uten turbolading, og de ble ansett som nærmest uforgjengelige. Den beste motoren fra denne epoken var helt klart andregenerasjons 1,6-liters bensinmotor, som til tross for sin enkelhet bød på livlige ytelser og sjelden utviklet større feil, selv med forsømt vedlikehold. Typiske problemer var begrenset til slitedeler som tennplugger og luftfilter, mens selve motorene var så godt som vedlikeholdsfrie.
Mazda 2 dieselmotorer: Historiske generasjoner I og II (1996-2007)
Dieselmotorene spilte en underordnet rolle i de tidlige Mazda 2-generasjonene. Bare i andre generasjon (2002-2007) fantes det en og annen 1,4 MZ-CD-diesel med 50 kW (68 hk), men denne ble hovedsakelig tilbudt på europeiske markeder. Disse tidlige Mazda 2-dieselmotorene var basert på Ford-teknologi og viste seg å være mindre pålitelige enn bensinmotorene, med hyppigere problemer med innsprøytningssystemet og turboladeren. Den lave markedsandelen gjør at disse motorene er sjeldne i dag, med begrenset tilgang på reservedeler.
Mazda 2-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,25 bensinmotor (Gen I) | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,4 bensinmotor (Gen II) | 80 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Av og til tennspoler | Meget bra |
1,6 bensinmotor (Gen II) | 100 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Svært robust, den beste motoren | Meget god |
1,4 MZ-CD diesel | 68 HK | 4,8-5,5 l/100 km | Innsprøytningssystem, turbolader | Moderat |

Mazda 2-motorer: Generasjon III (2007-2014)
Den tredje generasjonen Mazda 2 markerte overgangen til mer moderne motorteknologi og introduserte variabel ventilstyring for første gang. Disse Mazda 2-motorene fortsatte å oppnå imponerende kjørelengder på 280 000 til 350 000 kilometer, og de nye MZR-motorene imponerte med forbedret effektivitet. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på hjelpeaggregater som vannpumpe eller dynamo. Den fremste motoren i denne generasjonen var 1,5 MZR med 103 hk, som kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet. Blant de tekniske nyvinningene var S-VT (Sequential Valve Timing) og optimalisert forbrenningskammergeometri for bedre effektivitet. I markedet etablerte Mazda 2 seg som et mer pålitelig alternativ til de stadig mer komplekse tyske konkurrentene med sine tidlige turboteknologier.
Mazda 2 bensinmotorer: Generasjon III (2007-2014)
Den tredje generasjonen av bensinmotorene i Mazda 2 var i sin helhet basert på den nye MZR-motorfamilien. Innstegsmotoren var en 1.3 MZR med 55 kW (75 hk), etterfulgt av en kraftigere 1.3 MZR med 62 kW (84 hk) og toppmodellen 1.5 MZR med 76 kW (103 hk). Alle disse Mazda 2-motorene hadde S-VT variabel ventilstyring og var kjennetegnet av jevn kraftutvikling. Den beste motoren var helt klart 1,5 MZR, som til tross for sin kraft oppnådde et moderat drivstofforbruk på 6,2-6,8 liter per 100 km og gikk praktisk talt problemfritt. De mindre 1,3-litersvariantene viste seg å være noe tregere, men like pålitelige. Typiske svakheter var begrenset til sporadiske problemer med tennspolene etter høy kjørelengde og motorfester som var utsatt for slitasje under sportslig kjøring.
Mazda 2 dieselmotorer: Generasjon III (2007-2014)
I den tredje generasjonen tilbød Mazda for første gang sin egen dieselmotor: 1.4 MZ-CD med 50 kW (68 hk). Denne Mazda 2 Diesel var fortsatt basert på Ford-samarbeidet, men var bedre tilpasset bilen enn forgjengerne. Motoren hadde et svært lavt drivstofforbruk på 4,2-4,8 liter per 100 km, men led av de typiske problemene med de tidlige common-rail-systemene. Hyppige feil på innsprøytningsdysene og turboladeren gjorde den til den mest problematiske motoren i denne generasjonen. Den lave distribusjonen førte også til høye reparasjonskostnader og dårlig tilgang på reservedeler.
Mazda 2-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,3 MZR | 75-84 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Tennspoler av og til | Bra |
1,5 MZR | 103 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Svært robust, den beste motoren | Meget bra |
1,4 MZ-CD Diesel | 68 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Injektorer, turbolader | Problematisk |

Mazda 2-motorer: Generasjon IV (2014-2019)
Den fjerde generasjonen Mazda 2 revolusjonerte motorteknologien med introduksjonen av SKYACTIV-G-teknologien. Disse toppmoderne Mazda 2-motorene oppnår en kjørelengde på 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, og SKYACTIV-teknologien imponerer med sin høye kompresjon og optimaliserte forbrenning. Vedlikeholdsintervallene er forlenget til 15 000 til 20 000 kilometer, mens større reparasjoner vanligvis ikke er nødvendig før etter 250 000 til 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var 1,5 SKYACTIV-G med 115 hk, som kombinerte toppmoderne teknologi med velprøvd pålitelighet. Blant de tekniske høydepunktene var et kompresjonsforhold på 13:1, direkte innsprøytning og optimalisert forbrenningskammergeometri for maksimal effektivitet. I en markedssammenligning satte Mazda 2 nye standarder for effektivitet og driftssikkerhet i småbilklassen.
Mazda 2 bensinmotorer: Generasjon IV (2014-2019)
Den fjerde generasjonen av bensinmotorene i Mazda 2 var i sin helhet basert på SKYACTIV-G-teknologi. Det fantes en 1,5 SKYACTIV-G med 55 kW (75 hk) som innstegsmotor og den kraftigere versjonen med 85 kW (115 hk). Begge Mazda 2-motorene hadde direkte innsprøytning, et eksepsjonelt høyt kompresjonsforhold på 13:1 og optimalisert forbrenningskammergeometri. 1,5 SKYACTIV-G med 115 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i hele Mazda 2-historien - den kombinerte livlige kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 4,9-5,4 liter per 100 km og viste seg å være praktisk talt problemfri. Den svakere 75 hk-versjonen var mer økonomisk, men for treg for motorveikjøring. Begge motorene kjennetegnes av en usedvanlig jevn gange og en karakteristisk lineær kraftutvikling. Typiske problemer var begrenset til sporadisk koksing av direkteinnsprøytningssystemet når de utelukkende ble brukt på korte turer.
Mazda 2 dieselmotorer: Generasjon IV (2014-2019)
I den fjerde generasjonen gikk Mazda helt bort fra dieselmotorer og konsentrerte seg utelukkende om de effektive SKYACTIV-G-bensinmotorene. Denne beslutningen viste seg å være fremsynt, ettersom bensinmotorene praktisk talt eliminerte dieselfordelen på grunn av deres høye effektivitet og samtidig krevde mindre vedlikehold.
Mazda 2-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 SKYACTIV-G | 75 HK | 4,7-5,2 l/100 km | Treg i motorveihastigheter | God |
1,5 SKYACTIV-G | 115 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Av og til koksdannelse | Meget bra |

Mazda 2-motorer: Generasjon V (2019-i dag)
Den nåværende femte generasjonen Mazda 2 fortsetter SKYACTIV-suksesshistorien og introduserer mild hybridteknologi for første gang. Disse nyeste Mazda 2-motorene lover kjørelengder på over 350 000 kilometer, med elektrisk assistanse som avlaster forbrenningsmotoren og sørger for jevnere belastning. Ettersom generasjonen bare har vært tilgjengelig siden 2019, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første årene viser lovende pålitelighetsverdier. Vedlikeholdsintervallene ligger fortsatt på 15 000 kilometer, mens mildhybridteknologien gir ekstra kompleksitet. Den fremste motoren er 1,5 SKYACTIV-G M-Hybrid med 115 hk, som kombinerer velprøvd SKYACTIV-teknologi med moderne elektrifisering. De tekniske nyvinningene omfatter et 24-volts mildhybridsystem med belte-startgenerator og utvidet sylinderdeaktivering. I dagens markedsmiljø posisjonerer Mazda 2 seg som en teknologisk pioner med moden hybridteknologi.
Mazda 2 bensinmotorer: Generasjon V (2019-i dag)
Det nåværende motorprogrammet til Mazda 2 omfatter videreutviklede SKYACTIV-G-motorer med et slagvolum på 1,5 liter. En basisversjon med 66 kW (90 hk) og en kraftigere versjon med 85 kW (115 hk) er tilgjengelig, begge med M-Hybrid-teknologi som tilleggsutstyr. Mazda 2 M-Hybrid-variantene har et 24-volts system med en belte-startgenerator, som gir hjelp ved start og akselerasjon. Den beste motoren i denne generasjonen er 1,5 SKYACTIV-G M-Hybrid med 115 hk, som kombinerer den velprøvde påliteligheten til SKYACTIV-teknologien med moderne effektivitet og oppnår et drivstofforbruk på bare 4,6-5,1 liter per 100 km. De konvensjonelle ikke-hybridvariantene er fortsatt tilgjengelige og tilbyr litt lavere innkjøpskostnader med noe høyere drivstofforbruk. Alle dagens Mazda 2-motorer oppfyller Euro 6d-standarden og regnes som de mest sofistikerte i merkets historie.
Mazda 2 hybriddrift: Generasjon V (2019-i dag)
Den nåværende generasjonen M-Hybrid kombinerer de velprøvde 1,5 SKYACTIV-G-motorene med et 24-volts mildhybridsystem. Startreimgeneratoren gir ytterligere 6 kW ved oppstart og muliggjør lengre utrullingsfaser med motoren slått av. Denne hybridteknologien i Mazda 2 er betydelig enklere enn fullhybridsystemer og lover tilsvarende høyere driftssikkerhet med lavere vedlikeholdskostnader.
Mazda 2-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 SKYACTIV-G | 90 HK | 5,0-5,5 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Bra |
1,5 SKYACTIV-G | 115 HK | 4,8-5,3 l/100 km | Veldig moden | Svært god |
1,5 SKYACTIV-G M-Hybrid | 90 HK | 4,7-5,2 l/100 km | Ytterligere hybridkompleksitet | Bra |
1,5 SKYACTIV-G M-Hybrid | 115 HK | 4,6-5,1 l/100 km | Beste nåværende motor | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Mazda 2-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mazda 2-motorene viser en kontinuerlig forbedring i effektivitet og pålitelighet. Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin enkelhet og robusthet, setter den moderne SKYACTIV-teknologien nye standarder for småbilmotorer. Beslutningen om å avstå fra kompleks turbolading og i stedet satse på høy kompresjon og optimalisert forbrenning har vist seg å være banebrytende for hele bransjen.
- Beste bensinmotor i Mazda 2:
1,5 SKYACTIV-G M-Hybrid (115 hk, generasjon V) kombinerer banebrytende teknologi med velprøvd pålitelighet og enestående effektivitet.
- Beste Mazda 2 dieselmotor:
Mazda gikk bort fra dieselmotorer allerede i 2014, ettersom SKYACTIV-G-bensinmotorene tilbyr sammenlignbar effektivitet med mindre kompleksitet.
- Beste Mazda 2 hybridmotor:
1,5 SKYACTIV-G M-Hybrid (115 hk, generasjon V) med sitt sofistikerte 24-volts system og lave drivstofforbruk på 4,6 l/100 km.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Mazda 2, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.