Innholdsfortegnelse
Peugeot 106 motorer
Peugeot 106 ble lansert i 1991 som etterfølgeren til Peugeot 104 og utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike småbilene i Europa. I løpet av to generasjoner bød det mangfoldige motorprogrammet til Peugeot 106 på alt fra økonomiske basismotorer til sportslige høyytelsesmotorer for ethvert behov. Den teknologiske utviklingen spente fra enkle sugemotorer til moderne 16-ventilers motorer med variabel ventilstyring.

Peugeot 106-motorer: Generasjon I (1991-1996)
Den første Peugeot 106-generasjonen var preget av velprøvd fransk ingeniørkunst og bød på robuste, men teknisk sett fortsatt konvensjonelle motorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste enhetene lett 250 000 til 300 000 kilometer, og de mindre bensinmotorene gikk ofte enda lenger. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på clutch, tannrem og vannpumpe. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 16V med 103 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte sportslighet med driftssikkerhet. De tidlige Peugeot 106-motorene var kjennetegnet av enkelt vedlikehold og lave reservedelspriser, noe som gjorde dem til ideelle innstegsbiler. Sammenlignet med konkurrenter som Renault Clio eller Opel Corsa, tilbød Peugeot 106 en balansert blanding av kjøreglede og praktiske egenskaper.
Peugeot 106 bensinmotorer: Generasjon I (1991-1996)
Peugeot 106s bensinmotorutvalg startet med den velprøvde 1,0-liters motoren (45 hk), etterfulgt av 1,1-liters motoren med 50 eller 60 hk. Disse små Peugeot 106-motorene var svært økonomiske og driftssikre, men manglet litt kraft i motorveihastigheter. Allerede 1,4-litersmotoren med 75 hk ga betydelig mer kjøreglede og viste seg å være en gylden middelvei mellom økonomi og ytelse. Høydepunktet var imidlertid 1,6 16V-motoren med 103 hk, som kom fra motorsporten og ga den lille Peugeot 106 imponerende kjøreegenskaper. Denne motoren hadde dobbel kamaksel, 16 ventiler og nådde en toppfart på over 190 km/t. Typiske problemer med de tidlige Peugeot 106-bensinmotorene var forgasserproblemer i de mindre motorene og sporadiske avrivninger av tannremmen på grunn av forsømt vedlikehold.
Peugeot 106 dieselmotorer: Generasjon I (1991-1996)
Den eneste Peugeot 106 dieselmotoren som var tilgjengelig, var 1,5 D med 58 hk, som var preget av eksepsjonell økonomi. Denne dieselen med indirekte innsprøytning hadde et forbruk på under 4,5 liter per 100 kilometer og var praktisk talt uslitelig. Ulempene var lav ytelse, høyt støynivå og treg akselerasjon. Den var imidlertid førstevalget for hyppige sjåfører og prisbevisste kunder, ettersom reparasjoner var sjeldne og rimelige. Peugeot 106 1,5 D kjørte ofte over 400 000 kilometer uten større problemer.
Peugeot 106 motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 8V | 45 HK | 5,8 l/100 km | Forgasserproblemer, lite kraft | Gjennomsnitt |
1,1 8V | 50-60 HK | 6,2 l/100 km | Forgasser, treg akselerasjon | Gjennomsnittlig |
1,4 8V | 75 HK | 6,8 l/100 km | Tannrem, ellers robust | Bra |
1,6 16V | 103 HK | 7,5 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, men pålitelig | Meget god |
1,5 D | 58 HK | 4,3 l/100 km | Høylytt, treg, men uforgjengelig | Bra |

Peugeot 106-motorer: Generasjon II (1996-2003)
Den andre generasjonen av Peugeot 106 brakte med seg et betydelig teknologisk fremskritt og regnes som den modne versjonen av den vellykkede småbilen. Kjørelengden økte til 300 000 til 350 000 kilometer for de fleste motorene, og de mer moderne innsprøytningssystemene sørget for bedre driftssikkerhet. Større skader ble sjeldne, bare motorene med høy ytelse krevde mer intensivt vedlikehold. Det absolutte høydepunktet var 1,6 16V S16 med 120 hk - en fullblods sportsmotor som gjorde Peugeot 106 til et kultobjekt. Moderne dieselteknologi ble også introdusert for første gang med 1,4 HDi. Peugeot 106-motorene i denne generasjonen fikk forbedret elektronikk, mer presis drivstofftilførsel og optimalisert kjøling. Sammenlignet med konkurrentene fortsatte Peugeot å tilby de mest sportslige kjøreegenskapene i småbilklassen.
Peugeot 106 bensinmotorer: Generasjon II (1996-2003)
Det reviderte bensinmotorprogrammet i Peugeot 106 omfattet fortsatt 1,0-liters motoren (50 hk), 1,1-liters motoren med 60 hk og den populære 1,4-liters motoren med 75 hk. Alle de mindre motorene var nå utstyrt med moderne innsprøytning i innsugningsmanifolden, noe som eliminerte de gamle forgasserproblemene. 1,6 8V med 88 hk ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Det absolutte høydepunktet var imidlertid Peugeot 106 S16 med 1,6 16V-motor og 120 hk. Denne høyytelsesmotoren hadde variabel ventilstyring, sportseksos og nådde en toppfart på 205 km/t. S16-motoren ble regnet som en av de beste småbilmotorene på sin tid, men den var vedlikeholdskrevende og krevde regelmessig oljeskift. Typiske problemer med de senere Peugeot 106-bensinmotorene var sporadiske problemer med lambdasonden og aldring av innsprøytningsdysene etter høy kjørelengde.
Peugeot 106 dieselmotorer: Generasjon II (1996-2003)
I tillegg til den velprøvde 1,5 D (57 hk) introduserte Peugeot den revolusjonerende 1,4 HDi med 68 hk. Denne moderne common rail-dieselen var betydelig mer stillegående, mer økonomisk og mer raffinert enn forgjengeren. Peugeot 106 1.4 HDi oppnådde et drivstofforbruk på bare 3,8 liter per 100 kilometer og bød på akseptable kjøreegenskaper til tross for den lave effekten. HDi-teknologien gjorde den lille dieselen til en av de mest moderne motorene i sin klasse. Problemene oppsto hovedsakelig med den mer komplekse elektronikken, mens den mekaniske strukturen forble svært robust. Den gamle 1,5 D fortsatte å gå parallelt og forble valget for purister som satte pris på absolutt enkelhet.
Peugeot 106 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 8V | 50 HK | 5,5 l/100 km | Lite kraft, ellers robust | Bra |
1,1 8V | 60 HK | 5,8 l/100 km | Solid, noe treg | Bra |
1,4 8V | 75 HK | 6,5 l/100 km | Svært pålitelig, ideell for bykjøring | Meget god |
1,6 8V | 88 HK | 7,0 l/100 km | Godt kompromiss, robust | Bra |
1,6 16V S16 | 120 HK | 8,2 l/100 km | Krever mye vedlikehold, men er glimrende | Veldig bra |
1,5 D | 57 HK | 4,2 l/100 km | Høylytt, men uforgjengelig | Bra |
1,4 HDi | 68 HK | 3,8 l/100 km | Elektronikkproblemer, ellers utmerket | Meget bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 106-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 106-motorene er et eksempel på hvordan småbilteknologien har utviklet seg i løpet av et tiår. Mens de første generasjonene fortsatt baserte seg på velprøvd, enkel teknologi, introduserte den andre generasjonen moderne innsprøytningsteknologi og motorer med høy ytelse. Peugeot 106-motorene ble gjennomgående ansett som pålitelige og enkle å vedlikeholde, samtidig som de sportslige versjonene ga ekte kjøreglede. Utvalget fra ekstremt økonomiske dieselmotorer til fullblods sportsmotorer var spesielt bemerkelsesverdig.
- Beste Peugeot 106 bensinmotor:
1,6 16V S16 (120 hk, generasjon II) kombinerte høy ytelse med pålitelighet og gjorde Peugeot 106 til en ekte sportsbil i småbilformat.
- Beste Peugeot 106 dieselmotor:
1.4 HDi (68 hk, generasjon II) tilbød moderne dieselteknologi med eksepsjonell økonomi og betydelig forbedret komfort sammenlignet med den gamle 1.5 D.
- Beste allround-motor:
1,4 8V (75 hk, generasjon II) viste seg å være den gylne middelvei mellom økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig kraft for daglig bruk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 106-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering til gunstige priser.