• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Peugeot 106 motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Peugeot 106-motorer: Generasjon I (1991-1996)
    1. Peugeot 106 bensinmotorer: Generasjon I (1991-1996)
    2. Peugeot 106 dieselmotorer: Generasjon I (1991-1996)
  2. Peugeot 106-motorer: Generasjon II (1996-2003)
    1. Peugeot 106 bensinmotorer: Generasjon II (1996-2003)
    2. Peugeot 106 dieselmotorer: Generasjon II (1996-2003)
  3. Konklusjon: De beste Peugeot 106-motorene gjennom alle generasjoner

Peugeot 106 ble lansert i 1991 som etterfølgeren til Peugeot 104 og utviklet seg til å bli en av de mest suksessrike småbilene i Europa. I løpet av to generasjoner bød det mangfoldige motorprogrammet til Peugeot 106 på alt fra økonomiske basismotorer til sportslige høyytelsesmotorer for ethvert behov. Den teknologiske utviklingen spente fra enkle sugemotorer til moderne 16-ventilers motorer med variabel ventilstyring.

Peugeot 106-motorer: Generasjon I (1991-1996)

Peugeot 106-motorer: Generasjon I (1991-1996)

Den første Peugeot 106-generasjonen var preget av velprøvd fransk ingeniørkunst og bød på robuste, men teknisk sett fortsatt konvensjonelle motorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste enhetene lett 250 000 til 300 000 kilometer, og de mindre bensinmotorene gikk ofte enda lenger. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på clutch, tannrem og vannpumpe. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 16V med 103 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte sportslighet med driftssikkerhet. De tidlige Peugeot 106-motorene var kjennetegnet av enkelt vedlikehold og lave reservedelspriser, noe som gjorde dem til ideelle innstegsbiler. Sammenlignet med konkurrenter som Renault Clio eller Opel Corsa, tilbød Peugeot 106 en balansert blanding av kjøreglede og praktiske egenskaper.

Peugeot 106 bensinmotorer: Generasjon I (1991-1996)

Peugeot 106s bensinmotorutvalg startet med den velprøvde 1,0-liters motoren (45 hk), etterfulgt av 1,1-liters motoren med 50 eller 60 hk. Disse små Peugeot 106-motorene var svært økonomiske og driftssikre, men manglet litt kraft i motorveihastigheter. Allerede 1,4-litersmotoren med 75 hk ga betydelig mer kjøreglede og viste seg å være en gylden middelvei mellom økonomi og ytelse. Høydepunktet var imidlertid 1,6 16V-motoren med 103 hk, som kom fra motorsporten og ga den lille Peugeot 106 imponerende kjøreegenskaper. Denne motoren hadde dobbel kamaksel, 16 ventiler og nådde en toppfart på over 190 km/t. Typiske problemer med de tidlige Peugeot 106-bensinmotorene var forgasserproblemer i de mindre motorene og sporadiske avrivninger av tannremmen på grunn av forsømt vedlikehold.

Peugeot 106 dieselmotorer: Generasjon I (1991-1996)

Den eneste Peugeot 106 dieselmotoren som var tilgjengelig, var 1,5 D med 58 hk, som var preget av eksepsjonell økonomi. Denne dieselen med indirekte innsprøytning hadde et forbruk på under 4,5 liter per 100 kilometer og var praktisk talt uslitelig. Ulempene var lav ytelse, høyt støynivå og treg akselerasjon. Den var imidlertid førstevalget for hyppige sjåfører og prisbevisste kunder, ettersom reparasjoner var sjeldne og rimelige. Peugeot 106 1,5 D kjørte ofte over 400 000 kilometer uten større problemer.

Peugeot 106 motor Ytelse Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,0 8V 45 HK 5,8 l/100 km Forgasserproblemer, lite kraft Gjennomsnitt
1,1 8V 50-60 HK 6,2 l/100 km Forgasser, treg akselerasjon Gjennomsnittlig
1,4 8V 75 HK 6,8 l/100 km Tannrem, ellers robust Bra
1,6 16V 103 HK 7,5 l/100 km Vedlikeholdskrevende, men pålitelig Meget god
1,5 D 58 HK 4,3 l/100 km Høylytt, treg, men uforgjengelig Bra

Peugeot 106-motorer: Generasjon II (1996-2003)

Peugeot 106-motorer: Generasjon II (1996-2003)

Den andre generasjonen av Peugeot 106 brakte med seg et betydelig teknologisk fremskritt og regnes som den modne versjonen av den vellykkede småbilen. Kjørelengden økte til 300 000 til 350 000 kilometer for de fleste motorene, og de mer moderne innsprøytningssystemene sørget for bedre driftssikkerhet. Større skader ble sjeldne, bare motorene med høy ytelse krevde mer intensivt vedlikehold. Det absolutte høydepunktet var 1,6 16V S16 med 120 hk - en fullblods sportsmotor som gjorde Peugeot 106 til et kultobjekt. Moderne dieselteknologi ble også introdusert for første gang med 1,4 HDi. Peugeot 106-motorene i denne generasjonen fikk forbedret elektronikk, mer presis drivstofftilførsel og optimalisert kjøling. Sammenlignet med konkurrentene fortsatte Peugeot å tilby de mest sportslige kjøreegenskapene i småbilklassen.

Peugeot 106 bensinmotorer: Generasjon II (1996-2003)

Det reviderte bensinmotorprogrammet i Peugeot 106 omfattet fortsatt 1,0-liters motoren (50 hk), 1,1-liters motoren med 60 hk og den populære 1,4-liters motoren med 75 hk. Alle de mindre motorene var nå utstyrt med moderne innsprøytning i innsugningsmanifolden, noe som eliminerte de gamle forgasserproblemene. 1,6 8V med 88 hk ga en god balanse mellom ytelse og forbruk. Det absolutte høydepunktet var imidlertid Peugeot 106 S16 med 1,6 16V-motor og 120 hk. Denne høyytelsesmotoren hadde variabel ventilstyring, sportseksos og nådde en toppfart på 205 km/t. S16-motoren ble regnet som en av de beste småbilmotorene på sin tid, men den var vedlikeholdskrevende og krevde regelmessig oljeskift. Typiske problemer med de senere Peugeot 106-bensinmotorene var sporadiske problemer med lambdasonden og aldring av innsprøytningsdysene etter høy kjørelengde.

Peugeot 106 dieselmotorer: Generasjon II (1996-2003)

I tillegg til den velprøvde 1,5 D (57 hk) introduserte Peugeot den revolusjonerende 1,4 HDi med 68 hk. Denne moderne common rail-dieselen var betydelig mer stillegående, mer økonomisk og mer raffinert enn forgjengeren. Peugeot 106 1.4 HDi oppnådde et drivstofforbruk på bare 3,8 liter per 100 kilometer og bød på akseptable kjøreegenskaper til tross for den lave effekten. HDi-teknologien gjorde den lille dieselen til en av de mest moderne motorene i sin klasse. Problemene oppsto hovedsakelig med den mer komplekse elektronikken, mens den mekaniske strukturen forble svært robust. Den gamle 1,5 D fortsatte å gå parallelt og forble valget for purister som satte pris på absolutt enkelhet.

Peugeot 106 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,0 8V 50 HK 5,5 l/100 km Lite kraft, ellers robust Bra
1,1 8V 60 HK 5,8 l/100 km Solid, noe treg Bra
1,4 8V 75 HK 6,5 l/100 km Svært pålitelig, ideell for bykjøring Meget god
1,6 8V 88 HK 7,0 l/100 km Godt kompromiss, robust Bra
1,6 16V S16 120 HK 8,2 l/100 km Krever mye vedlikehold, men er glimrende Veldig bra
1,5 D 57 HK 4,2 l/100 km Høylytt, men uforgjengelig Bra
1,4 HDi 68 HK 3,8 l/100 km Elektronikkproblemer, ellers utmerket Meget bra

Konklusjon: De beste Peugeot 106-motorene gjennom alle generasjoner

Utviklingen av Peugeot 106-motorene er et eksempel på hvordan småbilteknologien har utviklet seg i løpet av et tiår. Mens de første generasjonene fortsatt baserte seg på velprøvd, enkel teknologi, introduserte den andre generasjonen moderne innsprøytningsteknologi og motorer med høy ytelse. Peugeot 106-motorene ble gjennomgående ansett som pålitelige og enkle å vedlikeholde, samtidig som de sportslige versjonene ga ekte kjøreglede. Utvalget fra ekstremt økonomiske dieselmotorer til fullblods sportsmotorer var spesielt bemerkelsesverdig.

  • Beste Peugeot 106 bensinmotor:

1,6 16V S16 (120 hk, generasjon II) kombinerte høy ytelse med pålitelighet og gjorde Peugeot 106 til en ekte sportsbil i småbilformat.

  • Beste Peugeot 106 dieselmotor:

1.4 HDi (68 hk, generasjon II) tilbød moderne dieselteknologi med eksepsjonell økonomi og betydelig forbedret komfort sammenlignet med den gamle 1.5 D.

  • Beste allround-motor:

1,4 8V (75 hk, generasjon II) viste seg å være den gylne middelvei mellom økonomi, pålitelighet og tilstrekkelig kraft for daglig bruk.

Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot 106-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering til gunstige priser.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872296
  • Vår pris: 417,93 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
417,93 kr
104,48 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 2000 X1 150865 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 32
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B3, API SL, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: 2000 X1
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Spesifikasjon iht. API: CF, SL
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150865
  • Vår pris: 339,39 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 150865
339,39 kr
84,85 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 238,84 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
238,84 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 497,63 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
497,63 kr
124,41 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL AG13 MN4013-10 Frostvæske ASTM D3306-SAE J1034, grønn, 10l, Ferdigblandet, aminfri-nitritfri
Anmeldelser - 18
Produkt info
  • temperaturområde [°C]: -40
  • Egenskaper: Ferdigblandet
  • Produsentanbefaling kjølemiddel: G13
  • Farge: grønn
  • Produktlinje: AG13
  • Produsentens anbefalinger: BMW GS 94000, Chrysler MS-7170, Ford ESE-M978B4H-A, GM 1825-M, GM 1899-M, MAN 324 NF, MB 325.0, MTU MTL 5048, GME L1301, GM QL130100
  • Spesifikasjon: SAE J1034, Afnor NF R15-601, ASTM D3306, ASTM D4340, ASTM D4985, BS 6580:2010, NATO S-759
  • Innhold [liter]: 10
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • kjem. egenskap: fosfatfri, nitritfri, aminfri
  • MANNOL: Frostvæske
  • Varenummer: MN4013-10
  • Vår pris: 275,13 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Frostvæske ASTM D3306-SAE J1034, grønn, 10l, Ferdigblandet, aminfri-nitritfri
Artikkelnummer: MN4013-10
Mer
275,13 kr
27,51 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 FS 153687 Motorolje 0W-40, 4l
Anmeldelser - 76
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: AAE STO 003 B7, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 503 01, VW 505 00, Porsche A40, Fiat 9.55535-M2, Ford WSS-M2C937-A
  • Spesifikasjon: API SN, API CF, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 0W-40
  • Versjon: FS
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 153687
  • Vår pris: 663,17 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-40, 4l
Artikkelnummer: 153687
663,17 kr
165,79 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL DIESEL TURBO MN7904-10 Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 19
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, VW 502 00, VW 505 00, MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2294, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, GM LL-A-025, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10725, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991
  • Spesifikasjon: API CI-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: DIESEL TURBO
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7904-10
  • Vår pris: 680,87 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-40, 10l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7904-10
Mer
680,87 kr
68,09 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-73%
TotalEnergies Quartz INEO ECS 2198452 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 68
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290, Fiat 9.55535-S1, Iveco 18-1811 SC1
  • Produsentanbefaling olje: Toyota
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: INEO ECS
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 2198452
  • Vår pris: 492,01 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2198452
sammenlignet med Veil. pris 1859,56 kr

492,01 kr
98,40 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-23%
WALSER Modulo 13556 Setetrekk svart, Polyester, foran
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Modulo
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13556
  • Vår pris: 538,00 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13556
sammenlignet med Veil. pris 702,79 kr

538,00 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VT540L EIBACH VT540-L Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Anmeldelser - 36
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 210
  • Bredde [mm]: 20
  • tilleggsinfo: Splash Guards
  • EIBACH: Utvidelse skvettskjerm
  • Varenummer: VT540-L
  • Vår pris: 486,17 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
EIBACH Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Artikkelnummer: VT540-L
486,17 kr
Pris per sett med 2 deler
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 151776 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151776
  • Vår pris: 414,79 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 151776
414,79 kr
103,70 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
NISSAN KE90090042 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentanbefaling olje: Nissan
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • NISSAN: Motorolje
  • Varenummer: KE90090042
  • Vår pris: 823,91 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
NISSAN Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: KE90090042
823,91 kr
164,78 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower MST C3 872597 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 10
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, VW 505 00, VW 505 01, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: MST C3
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Katalysatortype: for kjøretøy med katalytisk sot / partikkelfilter
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872597
  • Vår pris: 649,75 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872597
649,75 kr
162,44 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL SPECIAL PLUS MN7512-4 Motorolje 10W-30, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 32
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA A3 / B3
  • Produktlinje: SPECIAL PLUS
  • viskositetsklasse SAE: 10W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7512-4
  • Vår pris: 279,35 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 10W-30, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7512-4
Mer
279,35 kr
69,84 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VT540S EIBACH VT540-S Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Anmeldelser - 19
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 210
  • Bredde [mm]: 13
  • tilleggsinfo: Splash Guards
  • EIBACH: Utvidelse skvettskjerm
  • Varenummer: VT540-S
  • Vår pris: 565,45 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
EIBACH Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Artikkelnummer: VT540-S
565,45 kr
Pris per sett med 2 deler
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: