Innholdsfortegnelse
Kia Sorento motorer
Siden lanseringen i 2002 har Kia Sorento etablert seg som en robust SUV i mellomstørrelsen, og har gjennomgått en bemerkelsesverdig teknisk utvikling over fire generasjoner. Kia Sorentos mangfoldige motorutvalg strekker seg fra velprøvde sugemotorer til moderne hybriddrivlinjer, noe som gjenspeiler Kias forvandling til en teknologiorientert bilprodusent.

Kia Sorento generasjon I (2002-2009)
Den første generasjonen av Kia Sorento var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer, som utmerker seg med eksepsjonell holdbarhet. Med riktig vedlikehold nådde disse Kia Sorento-motorene lett 400 000 til 500 000 kilometer, og 2,5 CRDi-dieselen ble ansett som nærmest uforgjengelig. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 250 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på tilleggskomponenter som vannpumpe eller dynamo. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,5 CRDi med 170 hk - en kraftig turbodiesel som kombinerte driftssikkerhet, trekkraft og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Teknisk sett var disse Kia Sorento-motorene fortsatt konservativt utformet, men dette viste seg å være en fordel med tanke på langsiktig kvalitet.
Kia Sorento bensinmotorer: Generasjon I (2002-2009)
Kia Sorentos bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. 2,4-liters motoren produserte 103 kW (140 hk) og tilbød solide hverdagsytelser, mens den kraftigere 3,5-liters V6-motoren med 142 kW (193 hk) ga mer sportslige kjøreegenskaper. Disse Kia Sorento-motorene kjennetegnes av sin enkelhet - ingen kompleks turbolading, ingen direkte innsprøytning, men velprøvd flerpunktsinnsprøytning og robust konstruksjon. 3,5 V6-motoren utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen, bare drivstofforbruket på 10-12 liter per 100 km var høyt for den tiden. Typiske svakheter var slitte tennspoler etter 150 000 km og sporadiske problemer med drivstoffpumpen.
Kia Sorento dieselmotorer: Generasjon I (2002-2009)
Kia Sorentos dieselmotorer ble dominert av 2,5 CRDi-motoren med ulike effektnivåer fra 103 kW (140 hk) til 125 kW (170 hk). Denne motoren var basert på Hyundai-teknologi og viste seg å være usedvanlig slitesterk. Kia Sorento 2,5 CRDi med 125 kW (170 hk) ble ansett som den beste motoren i hele den første generasjonen - den hadde tilstrekkelig effekt for tilhengerlaster på opptil 2,5 tonn, forbrukte bare 7,5-8,5 liter per 100 km og var praktisk talt vedlikeholdsfri. Disse Kia Sorento CRDi-motorene hadde common rail-innsprøytning og en turbolader med variabel geometri, noe som var avansert for den tiden. Det var sjelden problemer, men det hendte at glødepluggene eller luftmassesensoren sviktet etter 200 000 kilometer.
Kia Sorento motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 bensinmotor | 140 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Tennspoler, drivstoffpumpe | Bra |
3,5 V6 | 193 HK | 10,5-12,0 l/100 km | Høyt forbruk | Meget bra |
2,5 CRDi | 140-170 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Glødeplugger, luftmassestrømssensor | Meget bra |

Kia Sorento generasjon II (2009-2015)
Den andre Kia Sorento-generasjonen markerte overgangen til mer moderne motorteknologi med direkte innsprøytning og mer komplekse systemer. Forventningene til kjørelengde falt til 300 000 til 400 000 kilometer, ettersom den nye teknologien var mer utsatt for problemer. Motorskader på grunn av strekk i registerkjeden eller skader på turboladeren forekom oftere enn med den første generasjonen, vanligvis mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den fremragende motoren var fortsatt en dieselmotor - 2.2 CRDi med 200 hk tilbød moderne teknologi med fortsatt akseptabel driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte direkte innsprøytning i bensinmotorer for første gang, noe som førte til nye problemer som ventilkoksing. I løpet av denne tiden posisjonerte Kia Sorento seg som et teknologisk mer avansert alternativ til tradisjonelle japanske SUV-er.
Kia Sorento bensinmotorer: Generasjon II (2009-2015)
Kia Sorentos bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og inkluderte nå moderne GDI-motorer (Gasoline Direct Injection). 2.4 GDI produserte 138 kW (188 hk), mens den kraftigere 3.3 GDI V6 med 201 kW (274 hk) sørget for sportslige kjøreegenskaper. Disse Kia Sorento GDI-motorene brakte imidlertid med seg nye problemer: ventilkoksing på grunn av direkte innsprøytning, problematiske høytrykkspumper og følsomme timingkjeder. 2.4 GDI-motoren utviklet seg til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen - registerkjedestrekk etter 120 000-150 000 km førte ofte til store motorskader. 3.3 V6 var mer pålitelig, men hadde et høyt drivstofforbruk på 11-13 liter per 100 km og tidvis problemer med direkteinnsprøytningsdysene.
Kia Sorento dieselmotorer: Generasjon II (2009-2015)
Den nye 2,2 CRDi-motoren erstattet den velprøvde 2,5-literen og var tilgjengelig i effektnivåer fra 145 kW (197 hk) til 147 kW (200 hk). Denne Kia Sorento 2.2 CRDi var basert på en helt ny generasjon motorer med moderne tredjegenerasjons common-rail-teknologi og variabel turboladergeometri. Motoren viste seg å være betydelig mer økonomisk enn forgjengeren (6,5-7,5 liter/100 km), men var mer utsatt for problemer. Typiske svakheter var defekte EGR-ventiler etter 100 000 kilometer, problematiske partikkelfiltre og sporadiske skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold. Likevel ble Kia Sorento 2.2 CRDi ansett som den beste motoren i denne generasjonen, ettersom den gikk svært pålitelig med riktig pleie.
Kia Sorento motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,4 GDI | 188 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Tannkjede, ventilkoksing | Problematisk |
3,3 GDI V6 | 274 HK | 11,0-13,0 l/100 km | Direkte innsprøytningsdyser, drivstofforbruk | Moderat |
2,2 CRDi | 197-200 HK | 6,5-7,5 l/100 km | EGR-ventil, partikkelfilter | Bra |

Kia Sorento generasjon III (2015-2020)
Den tredje generasjonen av Kia Sorento brakte en betydelig økning i kvalitet og moderne turboteknologi for alle motorvarianter. Den forventede kjørelengden økte igjen til 350 000 til 450 000 kilometer, ettersom Kia hadde lykkes med å utbedre barnesykdommene fra den andre generasjonen. Større reparasjoner var vanligvis først påkrevd etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som turbolader eller innsprøytningsdyser. Det absolutte høydepunktet var 2.2 CRDi med 200 hk - en sofistikert turbodiesel som balanserte kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Denne generasjonen introduserte også moderne sikkerhetsteknologier og posisjonerte Kia Sorento som et seriøst alternativ til tyske premium-SUV-er. Turbobensinmotorene hadde betydelig færre problemer enn sine GDI-forgjengere.
Kia Sorento bensinmotorer: Generasjon III (2015-2020)
Kia Sorentos bensinmotorutvalg baserte seg helt og holdent på turbolading med 2.0 T-GDI-motoren i ulike effektnivåer fra 180 kW (245 hk) til 206 kW (280 hk). Disse Kia Sorento T-GDI-motorene kombinerte direkte innsprøytning med turbolading og ga betydelig bedre kjøreegenskaper med et mer moderat drivstofforbruk enn sugemotorene i forrige generasjon. 2.0 T-GDI med 180 kW (245 hk) utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i tredje generasjon - den tilbød sportslige kjøreegenskaper med et forbruk på 8,5-9,5 liter drivstoff og var betydelig mer driftssikker enn de problematiske GDI-motorene i andre generasjon. Typiske svakheter var sporadiske problemer med høytrykkspumpen etter 150 000 km og forkoksing av innsugsventilene, som imidlertid kunne unngås ved regelmessig rengjøring.
Kia Sorento dieselmotorer: Generasjon III (2015-2020)
Den velprøvde 2.2 CRDi ble videreutviklet og var tilgjengelig i effektnivåer fra 147 kW (200 hk) til 149 kW (202 hk). Denne tredje generasjonen Kia Sorento 2.2 CRDi ble ansett som en av de beste dieselmotorene i sin klasse - den kombinerte moderne Euro 6-utslippskontroll med utmerket driftssikkerhet og et lavt drivstofforbruk på bare 5,8-6,8 liter per 100 km. Den forrige generasjonens problemer med EGR-ventiler og partikkelfilter var i stor grad eliminert. Denne motoren viste seg å være ideell for hyppige sjåfører og tilhengerkjøring, ettersom den også fungerte svært pålitelig under belastning. Det oppstod kun sporadiske problemer med SCR-systemet (AdBlue-systemet), men disse kunne som regel utbedres med programvareoppdateringer.
Kia Sorento motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,0 T-GDI | 245-280 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Høytrykkspumpe, ventilkoksing | Bra |
2,2 CRDi | 200-202 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Sporadisk SCR-system | Meget bra |

Kia Sorento generasjon IV (2020-i dag)
Den nåværende Kia Sorento-generasjonen representerer Kias overgang til elektrifisering, og tilbyr for første gang hybrid- og ladbare hybriddrivlinjer ved siden av konvensjonelle motorer. Alle drivlinjene drar nytte av den nye plattformen og den nyeste teknologien, selv om den langsiktige påliteligheten ennå ikke kan vurderes fullt ut på grunn av bilens unge alder. De første erfaringene viser imidlertid lovende takter med en forventet kjørelengde på over 300 000 kilometer. Toppmotoren er 1.6 T-GDI hybrid med 230 hk systemytelse, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Denne generasjonen posisjonerer Kia Sorento som en teknologisk ledende SUV med 7 års garanti og toppmoderne assistansesystemer.
Kia Sorento bensinmotorer: Generasjon IV (2020-i dag)
Grunnlaget for Kia Sorentos motorprogram er 1.6 T-GDI-motoren med 132 kW (180 hk), som fungerer både som ren bensinmotor og som basis for hybriddrivverkene. Denne Kia Sorento 1.6 T-GDI benytter moderne teknologier som kontinuerlig variabel ventilstyring og optimalisert turboladning. Motoren anses for å være svært moden og har ennå ikke vist noen større serieproblemer. Som et kraftigere alternativ er en 2,5 T-GDI med 206 kW (280 hk) tilgjengelig, som har utviklet seg til å bli den kraftigste konvensjonelle motoren i denne generasjonen. Begge Kia Sorento T-GDI-motorene drar nytte av Kias forbedrede kvalitetskontroll og har betydelig færre problemer enn tidligere generasjoner.
Kia Sorento Hybrid-drivlinjer: Generasjon IV (fra 2020 og frem til i dag)
Kia Sorento Hybrid kombinerer 1.6 T-GDI med en 44,2 kW (60 hk) elektrisk motor, noe som gir en systemeffekt på 169 kW (230 hk). Denne Kia Sorento Hybrid har et drivstofforbruk på bare 6,1-6,8 liter per 100 km med sportslige kjøreegenskaper. Den kraftigere plug-in-hybridvarianten leverer 195 kW (265 hk) og har en rekkevidde på opptil 57 km på ren elektrisitet. Denne Kia Sorento PHEV-teknologien viser seg å være svært sofistikert, men systemets kompleksitet fører til høyere vedlikeholdskostnader. Hybriden regnes som den mest effektive motoren i denne generasjonen og er i ferd med å bli en favoritt blant miljøbevisste sjåfører.
Kia Sorento dieselmotorer: Generasjon IV (2020-i dag)
Den velprøvde 2.2 CRDi har blitt revidert igjen og leverer nå 148 kW (201 hk) med forbedret utslippskontroll i henhold til Euro 6d-Temp. Denne fjerde generasjonen Kia Sorento 2.2 CRDi viderefører tradisjonen med pålitelige Kia-dieselmotorer og har et drivstofforbruk på bare 5,7-6,5 liter per 100 km. Motoren har moderne SCR-teknologi med AdBlue-innsprøytning og et effektivt partikkelfilter. Kia Sorento diesel har så langt ikke vist noen større problemer, og anses som ideell for de som kjører ofte og setter pris på lave driftskostnader.
Kia Sorento motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T-GDI | 180 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2,5 T-GDI | 280 HK | 8,8-9,6 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Bra |
1,6 Hybrid | 230 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Komplekst system | Meget bra |
1.6 PHEV | 265 HK | 1,6 l/100 km + elektrisitet | Høye vedlikeholdskostnader | Bra |
2,2 CRDi | 201 HK | 5,7-6,5 l/100 km | Svært pålitelig så langt | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Kia Sorento-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Kia Sorento-motorene viser en bemerkelsesverdig økning i kvalitet over fire generasjoner. Mens de to første generasjonene fortsatt slet med barnesykdommer, etablerte Kia seg som en produsent av pålitelige og effektive motorer fra og med tredje generasjon. Den nåværende fjerde generasjonen med sin elektrifiseringsstrategi setter nye standarder for effektivitet og miljøkompatibilitet uten at det går på bekostning av den velprøvde Kia-påliteligheten.
- Beste Kia Sorento bensinmotor:
Kia Sorento 1.6 T-GDI (180 hk, generasjon IV) kombinerer moderne turboteknologi med utmerket driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk med sportslige ytelser.
- Beste Kia Sorento dieselmotor:
Kia Sorento 2.2 CRDi (200 hk, generasjon III og IV) tilbyr den optimale balansen mellom pålitelighet, økonomi og kraft for alle bruksområder.
- Beste Kia Sorento hybridmotor:
Kia Sorento 1.6 Hybrid (230 hk, generasjon IV) med sin kombinasjon av effektivitet, ytelse og egnethet for daglig bruk med det laveste drivstofforbruket.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Kia Sorento tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og attraktive priser.