Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz SLK-motorer
Siden lanseringen i 1996 har Mercedes-Benz SLK etablert seg som en pioner i det kompakte roadster-segmentet med foldetak, og har tilbudt et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz SLK-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til ultramoderne kompressormotorer og turbomotorer.

Mercedes-Benz SLK generasjon I (1996-2004)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz SLK var en pionerperiode for kompakte roadstere med uttrekkbar hardtop, og var kjennetegnet av robuste, men fortsatt teknisk enkle motorer. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de velprøvde sugemotorene med riktig vedlikehold lett nådde 250 000 til 300 000 kilometer, krevde de tidlige kompressormotorene ofte kostbare reparasjoner av kompressorenheten eller topplokkpakningen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Skader på motoren på grunn av overopphetede kompressorer var ikke uvanlig hvis vedlikeholdet ble forsømt. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var SLK 32 AMG med sin 3,2-liters V6-motor med kompressor, som kombinerte effekt og driftssikkerhet på en optimal måte, men som var svært tørst.
Mercedes-Benz SLK bensinmotorer: Generasjon I (1996-2004)
Mercedes-Benz SLKs bensinmotorutvalg besto av ulike sugemotorer og kompressormotorer. Innstegsmodellen SLK 200 hadde en 2,0-liters firesylindret motor med 100 kW (136 hk), etterfulgt av SLK 230 Kompressor med 142 kW (193 hk). Disse førstegenerasjons Mercedes-Benz SLK-motorene led av typiske problemer med tidlig kompressorteknologi: kompressorskader, problemer med ladeluftkjøleren og sporadiske defekter i topplokkpakningen gjorde dem svært vedlikeholdskrevende. Den kraftigste Mercedes-Benz SLK var SLK 32 AMG med 260 kW (354 hk), som var svært kraftig, men hadde et drivstofforbruk på over 12 liter. SLK 320 med V6-sugemotor og 160 kW (218 hk) viste seg å være den mest driftssikre varianten i denne generasjonen.
Mercedes-Benz SLK-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 | 136 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Svakbrystet, men robust | Gjennomsnittlig |
SLK 230 Kompressor | 193 HK | 9,1-10,2 l/100 km | Kompressorskade, ladeluftkjøler | Moderat |
SLK 320 | 218 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
SLK 32 AMG | 354 HK | 12,1-13,5 l/100 km | Høyt forbruk, ellers robust | Bra |

Mercedes-Benz SLK generasjon II (2004-2011)
Den andre generasjonen Mercedes-Benz SLK markerte et betydelig teknologisk sprang med forbedret kompressorteknologi og nye V6-motorer. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og V6-motorene med naturlig innsug anses for å være spesielt holdbare. De kompressormatede motorene viste seg å være betydelig mer pålitelige enn i den første generasjonen, og det var bare AMG-variantene som krevde mer intensivt vedlikehold. Det absolutte høydepunktet var SLK 55 AMG med sin 5,4-liters V8-sugemotor - et teknisk mesterverk med 360 hk som bød på både kraft og overraskende driftssikkerhet. For første gang fantes det også en liten firesylindret kompressormotor i SLK 200 Kompressor.
Mercedes-Benz SLK bensinmotorer: Generasjon II (2004-2011)
Mercedes-Benz SLKs bensinmotorutvalg startet med SLK 200 Kompressor (120 kW/163 hk), som viste seg å være betydelig mer driftssikker enn forgjengeren. SLK 280 med 170 kW (231 hk) og SLK 300 med 170 kW (231 hk) var utstyrt med moderne V6-sugemotorer, som viste seg å være spesielt holdbare. Disse andregenerasjons Mercedes-Benz SLK-motorene hadde bare sporadiske problemer med ventildekselpakninger og vannpumper. SLK 350 med 200 kW (272 hk) utviklet seg til å bli den mest populære motoren i denne generasjonen, og den hadde en utmerket balanse mellom ytelse og driftssikkerhet. For sportslige sjåfører fantes Mercedes-Benz SLK 55 AMG med 5,4-liters V8-motor og 265 kW (360 hk), som var overraskende driftssikker til tross for ytelsen.
Mercedes-Benz SLK AMG-motorer: Generasjon II (2004-2011)
Mercedes-Benz SLK 55 AMG med M113 V8-motor representerte høydepunktet i den andre generasjonen. Med en slagvolum på 5439 cm3 og 360 hk tilbød den brutal akselerasjon og en umiskjennelig lyd. Til tross for sin kraft viste denne Mercedes-Benz SLK-motoren seg å være overraskende pålitelig, bare drivstofforbruket på 11-13 liter var betydelig. Vedlikeholdsintervallene var 15 000 kilometer, og større reparasjoner var først å forvente etter 150 000-200 000 kilometer.
Mercedes-Benz SLK-motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 Kompressor | 163 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Ventildekselpakning | God |
SLK 280/300 | 231 HK | 8,9-9,6 l/100 km | Vannpumpe etter 120 000 km | Meget bra |
SLK 350 | 272 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
SLK 55 AMG | 360 HK | 11,2-13,1 l/100 km | Høyt forbruk | Bra |

Mercedes-Benz SLK generasjon III (2011-2016)
Den tredje generasjonen av Mercedes-Benz SLK brakte med seg en fullstendig nyutvikling av motorutvalget og introduserte for første gang turbolading i større skala. Med riktig vedlikehold går de fleste motorene i denne generasjonen mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og V6-motorene med naturlig aspirasjon regnes fortsatt som de mest driftssikre variantene. De nye turbomotorene viste seg å være problematiske til å begynne med, men ble betydelig bedre i løpet av produksjonsperioden. Den absolutte toppmotoren var SLK 55 AMG med sin 5,5-liters V8 biturbo og 421 hk - et teknisk mesterverk som imidlertid krevde mye vedlikehold. Fra 2012 ble modellserien omdøpt til SLC, men beholdt de samme motorene.
Mercedes-Benz SLK turboladede bensinmotorer: Generasjon III (2011-2016)
Mercedes-Benz SLK turbomotorer inkluderte SLK 200 med 1,8-liters turbo og 135 kW (184 hk) og SLK 250 med 150 kW (204 hk). Disse tredje generasjons Mercedes-Benz SLK-motorene led i begynnelsen av typiske problemer fra den tidlige turbo-æraen: skader på turboladeren, defekter på høytrykkspumpen og sporadiske skader på registerkjeden gjorde dem til de mest problematiske motorene i denne generasjonen. SLK 200 BlueEFFICIENCY utviklet seg imidlertid til å bli en solid motor med akseptabel driftssikkerhet etter forbedringene fra 2013 og fremover. Turbomotorene ga betydelig bedre kjøreegenskaper enn sine forgjengere, men var mer vedlikeholdsintensive.
Mercedes-Benz SLK V6 sugemotorer: Generasjon III (2011-2016)
Mercedes-Benz SLK 350 beholdt sin velprøvde 3,5-liters V6-sugemotor med 225 kW (306 hk) og viste seg å være den mest driftssikre motoren i hele den tredje generasjonen. Denne Mercedes-Benz SLK-motoren hadde en utmerket kombinasjon av ytelse, jevn gange og lang levetid. Typiske problemer var begrenset til slitasjedeler som vannpumper etter 100 000-120 000 kilometer og sporadiske ventildekselpakninger. Drivstofforbruket lå på moderate 9-10 liter, noe som var akseptabelt for ytelsesklassen.
Mercedes-Benz SLK AMG-motorer: Generasjon III (2011-2016)
Mercedes-Benz SLK 55 AMG fikk en ny 5,5-liters V8 biturbo (M152) med 310 kW (421 hk), som senere til og med leverte 450 hk i SLK 63 AMG. Disse Mercedes-Benz SLK-motorene ga brutal ytelse, men var svært vedlikeholdskrevende. Skader på turboladeren etter 80 000-120 000 kilometer og problemer med høytrykksinnsprøytningssystemet gjorde dem til kostbare følgesvenner. Den karakteristiske AMG-lyden og akselerasjonen var imidlertid uovertruffen.
Mercedes-Benz SLK-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
SLK 200 Turbo | 184 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Turbolader, høytrykkspumpe | Moderat |
SLK 250 Turbo | 204 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Moderat |
SLK 350 | 306 HK | 9,0-10,2 l/100 km | Vannpumpe, svært pålitelig | Meget bra |
SLK 55/63 AMG | 421-450 HK | 10,8-12,5 l/100 km | Turbolader, høytrykksinnsprøytning | Problematisk |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz SLK-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz SLK-motorer viser tydelig endringen fra robuste sugemotorer til kraftige, men mer vedlikeholdskrevende turbomotorer. Mens V6-motorene med naturlig aspirasjon forble pålitelige gjennom alle generasjoner, slet de kompressormatede og senere turboladede motorene konsekvent med høyere vedlikeholdskrav. AMG-variantene hadde alltid imponerende ytelse, men krevde mye vedlikehold og resulterte i høye driftskostnader.
- Beste Mercedes-Benz SLK bensinmotor:
Mercedes-Benz SLK 350 (generasjon II og III) med sin 3,5-liters V6-sugemotor kombinerer høy ytelse med utmerket driftssikkerhet og moderat drivstofforbruk.
- Beste Mercedes-Benz SLK-motor med kompressor:
Mercedes-Benz SLK 32 AMG (generasjon I) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse og pålitelighet blant kompressormotorene, til tross for høyt drivstofforbruk.
- Beste Mercedes-Benz SLK AMG-motor:
Mercedes-Benz SLK 55 AMG (generasjon II) med sin 5,4-liters V8-sugemotor kombinerer brutal ytelse med overraskende lang levetid.
For vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes-Benz SLK-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering for å holde disse roadster-ikonene i topp stand.