Innholdsfortegnelse
Dacia Duster-motorer
Siden lanseringen i 2010 har Dacia Duster utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede lavpris-SUV-ene, og Dacia Duster har et velprøvd utvalg av Dacia Duster-motorer gjennom tre generasjoner. Det rumenske merket har alltid fokusert på enkle, robuste enheter som setter pålitelighet foran teknisk raffinement.

Dacia Duster-motorer: Generasjon I (2010-2017)
Den første Dacia Duster-generasjonen etablerte rumenske Dacia Duster som et billig alternativ i SUV-verdenen, og var kjennetegnet av velprøvde, men teknisk enkle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden respektable 250 000 til 300 000 kilometer, og Dacia Duster-dieselmotorene var betydelig mer holdbare enn bensinmotorene. Bensinmotorene i Dacia Duster krevde ofte større reparasjoner av tennspoler, katalysatorer eller registerkjeden mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Spesielt de tidlige 1,6-liters bensinmotorene viste svakheter i ventiljusteringen og hadde en tendens til å gå ujevnt på tomgang. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,5 dCi med 110 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte og regnes som en av de beste Dacia Duster-motorene gjennom tidene.
Dacia Duster bensinmotorer: Generasjon I (2010-2017)
Utvalget av bensinmotorer i Dacia Duster besto hovedsakelig av sugemotorer uten turboladning. 1.6 MPI var tilgjengelig med 77 kW (105 hk) som innstegsmotor og var basert på den velprøvde Renault K7M-enheten. Senere fikk den selskap av den kraftigere 1,6 SCe med 84 kW (115 hk), som hadde et mer moderne ventilstyringssystem. Disse Dacia Duster-motorene led imidlertid av typiske problemer med eldre Renault-motorer: defekte tennspoler, katalysatorproblemer og sporadisk støy fra registerkjeden preget bildet. 2.0 MPI med 100 kW (136 hk) var bare tilgjengelig på noen få markeder og ble ansett som treg og tørst, noe som var grunnen til at den raskt ble avviklet. Bensinmotorene i den første generasjonen av Dacia Duster var robust bygget, men teknisk utdaterte og drivstoffintensive.
Dacia Duster dieselmotorer: Generasjon I (2010-2017)
Dacia Duster-dieselmotorene ble dominert av 1,5 dCi fra Renault med ulike effektnivåer fra 70 kW (95 hk) til 81 kW (110 hk). Dacia Duster 1,5 dCi med 81 kW (110 hk) ble den mest pålitelige og populære motoren i hele generasjonen. Disse Dacia Duster dCi-motorene var basert på den velprøvde Renault K9K-motoren med common-rail-innsprøytning og turboladning. Spesielt de senere variantene fra 2013 og fremover med Euro 5-standard og forbedret drivstoffinnsprøytning viste seg å være svært holdbare og økonomiske. Dacia Duster 1.5 dCi hadde en utmerket kombinasjon av ytelse, et drivstofforbruk på bare 4,5-5,2 liter per 100 km og høy driftssikkerhet, noe som gjorde den til en favoritt blant de som kjørte mye.
Dacia Duster-motor | Ytelse | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 MPI | 105 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Tennspoler, katalysator, timingkjede | Gjennomsnitt |
1,6 SCe | 115 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Ventiljustering, ujevn tomgangskjøring | Gjennomsnittlig |
2.0 MPI | 136 HK | 8,9-9,5 l/100 km | Treg, høyt forbruk | Moderat |
1,5 dCi | 95-110 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Veldig bra |

Dacia Duster-motorer: Generasjon II (2018-2023)
Den andre generasjonen av Dacia Duster innebar en betydelig modernisering av motorutvalget, og for første gang ble det brukt turbolading i bensinmotorene. De fleste Dacia Duster-motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 200 000 og 280 000 kilometer, og de velprøvde 1,5 dCi-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. De nye TCe-turbobensinmotorene hadde til å begynne med noen barnesykdommer, men utviklet seg til å bli pålitelige hverdagsmotorer. Det absolutte høydepunktet var 1,5 dCi Blue med 115 hk - et teknisk mesterverk med SCR-katalysator og Euro 6d-standard, som bød på både kraft og effektivitet. For første gang var det også en LPG-drift med 1.0 TCe Eco-G, som var spesielt vellykket i markeder med gunstige bensinpriser.
Dacia Duster bensinmotorer: Generasjon II (2018-2023)
Bensinmotorutvalget i Dacia Duster har blitt fullstendig revidert og baserer seg nå på moderne TCe-turbomotorer. 1.0 TCe med 74 kW (100 hk) erstattet de gamle sugemotorene og tilbød mer kraft og bedre effektivitet til tross for mindre slagvolum. Den kraftigere 1,3 TCe med 110 kW (150 hk) kom fra samarbeidet med Mercedes og viste seg å være en kraftig og moderne drivlinje. Disse Dacia Duster TCe-motorene viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med ventilkoksing på korte turer. Dacia Duster 1.0 TCe ble den mest populære bensinmotoren i denne generasjonen, mens 1.3 TCe var mindre populær på grunn av sin kompleksitet og høyere vedlikeholdskostnader.
Dacia Duster dieselmotorer: Generasjon II (2018-2023)
Den velprøvde Dacia Duster 1.5 dCi ble videreutviklet og tilbudt i ulike effektnivåer på 85 kW (115 hk). Dacia Duster 1.5 dCi Blue med SCR-katalysator og AdBlue-injeksjon oppfylte Euro 6d-standarden og fortsatte å tilby den vanlige driftssikkerheten. Disse Dacia Duster-dieselmotorene hadde moderne common rail-innsprøytning med opptil 1 800 bar trykk og viste seg å være svært robuste. Dacia Duster 1.5 dCi Blue viste seg å være den mest pålitelige og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for de som kjører ofte og på lange reiser.
Dacia Duster LPG-drift: Generasjon II (2018-2023)
Fra 2019 ble det for første gang tilbudt en Dacia Duster med LPG-drift (1.0 TCe Eco-G) med 100 hk. Denne kombinerte en 1.0 TCe turbomotor med en 50-liters LPG-tank og ga betydelig lavere driftskostnader. Dacia Duster Eco-G viste seg å være en pålitelig økonomimotor, men hadde begrensninger når det gjaldt bagasjeromsplass på grunn av den ekstra bensintanken.
Dacia Duster-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TCe | 100 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Bra |
1,3 TCe | 150 HK | 7,1-7,7 l/100 km | Kompleks, høyere vedlikeholdskostnader | Bra |
1,0 TCe Eco-G | 100 HK | 6,8 l/100 km + LPG | Lite bagasjerom | Bra |
1,5 dCi Blå | 115 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært robust, Euro-6d | Meget god |

Dacia Duster-motorer: Generasjon III (2024-i dag)
Den nåværende Dacia Duster-generasjonen er basert på et strømlinjeformet motorutvalg og toppmoderne drivverksteknologi. Alle bensinmotorene er nå turboladet, mens den velprøvde dieselen er videreutviklet. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2024, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er den nye 1.2 TCe med 130 hk, som kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet. Tredje generasjon Dacia Duster-motorer lover en levetid på over 250 000 kilometer, ettersom erfaringene fra de tidligere generasjonene er tatt med i utviklingen.
Dacia Duster bensinmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
Motorutvalget i Dacia Duster er basert på to TCe-motorer med en kapasitet på 1,0 liter (100 hk) og 1,2 liter (130 hk). Dacia Duster 1.0 TCe har blitt revidert og tilbyr nå forbedret effektivitet og smidighet. Den nye Dacia Duster 1.2 TCe med 96 kW (130 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Begge Dacia Duster-motorene har moderne direkteinnsprøytning og turbolading.
Dacia Duster dieselmotorer: Generasjon III (2024-i dag)
Den velprøvde Dacia Duster 1.5 dCi har blitt revidert på nytt og er nå tilgjengelig med 115 hk. Denne dieselvarianten av Dacia Duster viderefører tradisjonen med pålitelige Dacia Duster dCi-motorer og oppfyller Euro 6d-ISC-FCM-standarden. Motoren er fortsatt basert på den velprøvde Renault K9K-enheten, men har blitt raffinert i detalj.
Dacia Duster LPG-drift: Generasjon III (2024-i dag)
Dacia Duster 1.0 TCe Eco-G er også tilgjengelig i tredje generasjon, og tilbyr fortsatt gunstige driftskostnader takket være den bivalente drivlinjen med bensin og LPG.
Dacia Duster-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,0 TCe | 100 HK | 6,0-6,5 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Bra |
1,2 TCe | 130 HK | 6,3-6,9 l/100 km | Moderne teknologi, lovende | Meget bra |
1,0 TCe Eco-G | 100 HK | 6,5 l/100 km + LPG | Tap av plass på grunn av bensintanken | Bra |
1,5 dCi | 115 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Velprøvd, robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Dacia Duster-motorene av alle generasjoner
Utviklingen av Dacia Duster-motorene viser en kontinuerlig forbedring gjennom alle tre generasjoner. Mens de første bensinmotorene fortsatt slet med utdatert teknologi, tilbyr de moderne TCe-turbomotorene en vellykket kombinasjon av ytelse og effektivitet. Dieselmotorene i Dacia Duster har vært referansen når det gjelder pålitelighet og økonomi gjennom alle generasjoner.
- Beste Dacia Duster bensinmotor:
Dacia Duster 1.2 TCe (130 hk, generasjon III) kombinerer moderne turboteknologi med høy effektivitet og lovende driftssikkerhet.
- Beste Dacia Duster dieselmotor:
Dacia Duster 1.5 dCi (110-115 hk, alle generasjoner) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Dacia Duster alternative drivverk:
Dacia Duster 1.0 TCe Eco-G (100 hk, generasjon II og III) med bivalent LPG-drift som gir spesielt gunstige driftskostnader.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Dacia Duster tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.