Innholdsfortegnelse
Kia Sportage-motorer
Kia Sportage har utviklet seg til å bli en av de mest vellykkede kompakte SUV-ene siden lanseringen i 1993, med et bredt utvalg av Kia Sportage-motorer gjennom fem generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg nye teknologier og ulike styrker og svakheter, med en teknologisk utvikling som spenner fra enkle sugemotorer til moderne hybriddrivlinjer.

Kia Sportage motorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2010)
De to første Kia Sportage-generasjonene var banebrytende for den koreanske produsenten i SUV-segmentet, og var preget av robuste, men ennå ikke teknisk modne motorer. Den første generasjonen (1993-2004) tilbød hovedsakelig 2,0-liters sugemotorer med 94-112 hk og en 2,0-liters dieselmotor med 83 hk. Disse tidlige Kia Sportage-motorene nådde 200 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, men krevde regelmessige reparasjoner av clutch, vannpumpe og innsprøytningssystem allerede mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Andre generasjon (2004-2010) brakte med seg mer moderne motorer: 2,0-liters bensinmotor med 104-112 hk og 2,0 CRDi-diesel med 112-140 hk. Den absolutte toppmotoren i disse historiske generasjonene var 2.0 CRDi med 140 hk fra andre generasjon, som kombinerte kraft, pålitelighet og god økonomi på en optimal måte for den tiden.
Kia Sportage bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2010)
De tidlige Kia Sportage-bensinmotorene besto hovedsakelig av 2,0-liters sugemotorer. I den første generasjonen (1993-2004) produserte disse 94-112 hk, mens den andre generasjonen (2004-2010) fulgte med 104-112 hk. Disse Kia Sportage-motorene var enkle i konstruksjonen, men hadde lett for å få problemer med topplokkpakningen, vannpumpen og, ved høyere kjørelengder, ventilspindeltetninger. Andre generasjon 2,0-liters bensinmotor viste seg å være mer driftssikker og leverte bedre effekt, men hadde et høyt drivstofforbruk på 9-11 liter per 100 km.
Kia Sportage dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2010)
I den første generasjonen av Kia Sportage-dieselmotorer var det en 2,0-liters dieselmotor med 83 hk, men den var veldig høylytt og treg. Den andre generasjonen brakte den mer moderne 2,0 CRDi med 112 hk (2004-2007) og senere 140 hk (2007-2010). Disse Kia Sportage CRDi-motorene med common rail-innsprøytning viste seg å være betydelig mer driftssikre og økonomiske enn sine forgjengere, med et drivstofforbruk på 7-8 liter per 100 km. 2.0 CRDi med 140 hk utviklet seg til å bli den beste motoren i de historiske generasjonene.
Kia Sportage motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor (Gen I) | 94-112 HK | 10,0-11,5 l/100 km | Topplokkpakning, vannpumpe | Gjennomsnitt |
2,0 bensinmotor (Gen II) | 104-112 HK | 9,0-10,5 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, ventilspindeltetninger | Gjennomsnittlig |
2,0 diesel (Gen I) | 83 HK | 8,5-9,0 l/100 km | Høylytt, treg, utdatert | Moderat |
2,0 CRDi (Gen II) | 112-140 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Robust, økonomisk | Bra |

Kia Sportage-motorer: Generasjon III (2010-2015)
Den tredje generasjonen av Kia Sportage markerte et betydelig sprang i kvalitet og inngangen til den moderne æraen av koreansk motorteknologi. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og 1,7 CRDi-dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorskader er sjeldne, og det er bare 2,0-liters bensinmotorene som av og til får problemer med registerkjeden hvis vedlikeholdet forsømmes. Det absolutte høydepunktet var 2,0 CRDi med 136 hk - en velbalansert motor med god ytelse og lavt drivstofforbruk. Denne generasjonen introduserte også turboladede bensinmotorer for første gang og tilbød et mye mer moderne motorutvalg enn forgjengerne.
Kia Sportage bensinmotorer: Generasjon III (2010-2015)
Kia Sportage bensinmotorutvalget omfattet den velprøvde 2,0-liters sugemotoren med 163 hk og den nye 1,6 T-GDI turbobensinmotoren med 177 hk. Den 2,0-liters sugemotoren viste seg å være pålitelig, men tørst med et drivstofforbruk på 8-9 liter per 100 km. Den innovative 1,6 T-GDI-motoren med direkte innsprøytning og turbolader ga sportslige ytelser, men var utsatt for problemer med direkte innsprøytning på grunn av ventilkoksing og sporadiske skader på turboladeren under sportslig kjøring. Disse tidlige turbobensinmotorene i Kia Sportage ble ansett som teknisk ambisiøse, men ennå ikke fullt utviklet.
Kia Sportage dieselmotorer: Generasjon III (2010-2015)
Kia Sportage 1.7 CRDi ble tilbudt i to effektnivåer med 115 hk og 136 hk. Det fantes også en større 2.0 CRDi med 136 hk og 184 hk. Alle dieselmotorene i Kia Sportage hadde moderne common-rail drivstoffinnsprøytning med partikkelfilter. Kia Sportage 1.7 CRDi med 115 hk viste seg å være den mest økonomiske og driftssikre motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km. 2.0 CRDi med 184 hk bød derimot på sportslige ytelser, men var mer utsatt for problemer med turboladeren og eksosresirkuleringen.
Kia Sportage motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 163 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, timingkjede | Gjennomsnittlig |
1,6 T-GDI | 177 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Ventilkoksing, turbolader | Moderat |
1,7 CRDi | 115-136 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 CRDi | 136-184 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Turbolader, EGR-ventil | Bra |

Kia Sportage-motorer: Generasjon IV (2015-2021)
Den fjerde Kia Sportage-generasjonen brakte med seg et fullstendig revidert utvalg av motorer og regnes som den mest balanserte av alle generasjoner. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og 1,6 CRDi-dieselmotorene med 136 hk er spesielt holdbare og økonomiske. Derimot viste 1.6 T-GDI-bensinmotorene seg å være problematiske, og de led ofte av motorskader på grunn av defekte koblingsstenger - et problem som førte til flere tilbakekallinger. Den absolutte toppmotoren var 2.0 CRDi med 185 hk, som kombinerte sportslige ytelser med høy driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte også mild hybridteknologi for første gang og tilbød det mest moderne motorutvalget frem til da.
Kia Sportage bensinmotorer: Generasjon IV (2015-2021)
Kia Sportage bensinmotorutvalget startet med 1.6 T-GDI med 177 hk, som senere ble oppgradert til 179 hk. Fra 2018 ble 2.0 T-GDI med 245 hk lagt til. 1.6 T-GDI utviklet seg imidlertid til å bli den mest problematiske motoren i denne generasjonen, med hyppige rapporter om motorskader på grunn av defekte koblingsstenger, noe som førte til kostbare komplette motorbytter. Dette gjaldt hovedsakelig motorer fra modellårene 2015-2018. 2.0 T-GDI viste seg å være betydelig mer driftssikker, bød på sportslige kjøreegenskaper, men hadde et høyere drivstofforbruk på 8-9 liter per 100 km.
Kia Sportage dieselmotorer: Generasjon IV (2015-2021)
Kia Sportage 1.6 CRDi ble tilbudt med effektnivåer på 115 hk, 136 hk og senere 48V mildhybrid med 136 hk. Den større 2.0 CRDi var tilgjengelig med 185 hk. Alle dieselmotorene i Kia Sportage hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og partikkelfilter. Kia Sportage 1.6 CRDi med 136 hk viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,8-5,4 liter per 100 km. Mildhybridvarianten tilbød også forbedret effektivitet og jevnere kjøreegenskaper med elektrisk assistanse.
Kia Sportage-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T-GDI | 177-179 HK | 7,1-8,0 l/100 km | Koblingsstenger, motorskader | Problematisk |
2,0 T-GDI | 245 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Høyt forbruk, men robust | Bra |
1,6 CRDi | 115-136 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
1,6 CRDi 48V | 136 HK | 4,6-5,2 l/100 km | Mild hybrid, svært effektiv | Meget god |
2,0 CRDi | 185 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Sportslig og pålitelig | Veldig bra |

Kia Sportage-motorer: Generasjon V (2021-i dag)
Den nåværende femte generasjonen av Kia Sportage representerer Kias visjon for fremtidens elektrifiserte drivsystemer og baserer seg helt og holdent på hybrid- og ladbar hybridteknologi. Konvensjonelle forbrenningsmotorer uten elektrifisering eksisterer ikke lenger. Alle bensinmotorene er utstyrt med mildhybrid- eller fullhybridteknologi, mens de ladbare hybridene har en elektrisk rekkevidde på opptil 70 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger. Toppmotoren er 1.6 T-GDI plug-in hybrid med 265 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Hybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren.
Kia Sportage mildhybrid bensinmotor: Generasjon V (2021-i dag)
To 1,6 T-GDI-motorer med 48V mildhybridteknologi danner grunnlaget for motorutvalget i Kia Sportage: 150 hk og 180 hk. Begge Kia Sportage-motorene har et 48-volts mildhybridsystem med belte-startgenerator og moderne direkte innsprøytning. Kia Sportage 1,6 T-GDI med 180 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste konvensjonelle motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftoverføring og er så langt fri for koblingsstangproblemene fra forrige generasjon.
Kia Sportage fullhybrid: Generasjon V (2021-i dag)
Kia Sportage Hybrid kombinerer en 1,6 T-GDI-motor med en elektrisk motor for en systemeffekt på 230 hk. Denne Kia Sportage-motoren er svært effektiv med et drivstofforbruk på bare 5,3-5,8 liter per 100 km og jevne kjøreegenskaper takket være kombinasjonen av forbrenningsmotor og elmotor. Systemet fungerer sammen med en 6-trinns automatgirkasse og byr på høy brukervennlighet i hverdagen.
Kia Sportage Plug-in Hybrid: Generasjon V (2021-i dag)
Kia Sportage Plug-in Hybrid-varianten tilbyr en systemeffekt på 265 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 70 km. Denne Kia Sportage-motoren kombinerer en 1.6 T-GDI-bensinmotor med en kraftig elmotor og et 13,8 kWh batteri. Kombinasjonen muliggjør et svært lavt forbruk på 1,6 liter per 100 km i WLTP-syklusen, men teknologien er kompleks og har ennå ikke blitt testet på lang sikt.
Kia Sportage dieselmotorer: Generasjon V (2021-i dag)
En enkelt Kia Sportage 1.6 CRDi med 48V mildhybridteknologi og 136 hk er tilgjengelig, og viderefører tradisjonen med pålitelige Kia Sportage-dieselmotorer. Denne motoren har et svært lavt drivstofforbruk på 4,4-4,8 liter per 100 km og regnes som den mest økonomiske motoren i den nåværende generasjonen.
Kia Sportage-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 T-GDI 48V | 150-180 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,6 Hybrid | 230 HK | 5,3-5,8 l/100 km | Kompleks, men effektiv | Bra |
1.6 PHEV | 265 HK | 1,6 l/100 km + elektrisitet | Svært kompleks, høy pris | Bra |
1,6 CRDi 48V | 136 HK | 4,4-4,8 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Kia Sportage-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Kia Sportage-motorene viser en imponerende teknologisk evolusjon fra enkle sugemotorer til ultramoderne hybridmotorer. Mens de tidlige generasjonene fortsatt slet med barnesykdommer, har dieselmotorene i Kia Sportage vist seg å være spesielt pålitelige og økonomiske i alle generasjoner. De problematiske 1,6 T-GDI-bensinmotorene i fjerde generasjon viser at selv moderne teknologi ikke alltid er feilfri. Den nye femte generasjonens hybridteknologi lover en lys fremtid for sjåfører som prioriterer effektivitet og lave utslipp.
- Beste Kia Sportage bensinmotor:
Kia Sportage 1,6 T-GDI 48V (180 hk, generasjon V) kombinerer moderne mildhybridteknologi med gode ytelser og utmerket pålitelighet, uten forgjengernes problemer med koblingsstengene.
- Beste Kia Sportage dieselmotor:
Kia Sportage 1,6 CRDi med 136 hk (generasjon IV og V) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste Kia Sportage hybridmotor:
Kia Sportage Hybrid (230 hk, generasjon V) med sin velbalanserte kombinasjon av effektivitet, ytelse og hverdagsbruk med et drivstofforbruk på bare 5,3-5,8 liter per 100 km.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Kia Sportage tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.