Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz 190-motorer
Mellom 1982 og 1993 etablerte Mercedes-Benz 190 seg som innstegsmodellen til Stuttgart-merket og tilbød et bemerkelsesverdig stort utvalg av motoralternativer. Mercedes-Benz 190-motorene varierte fra økonomiske dieselaggregater til sportslige motorer med høyt turtall og preget en hel generasjon av kompakte sedaner. Dette motorutvalget gjenspeilte den teknologiske utviklingen på 1980-tallet og la grunnlaget for moderne Mercedes-teknologi.

Mercedes-Benz 190 generasjon I (1982-1993)
Den eneste generasjonen av Mercedes-Benz 190 var en pionerperiode for merket i kompaktsegmentet og kjennetegnes av usedvanlig robuste og holdbare motorer. Kjørelengden var imponerende: Mens de velprøvde dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 600 000 kilometer, klarte bensinmotorene også regelmessig 300 000 til 400 000 kilometer uten større reparasjoner. Større motorskader var ekstremt sjeldne på alle Mercedes-Benz 190-motorene, og skyldtes som regel ekstrem forsømmelse. Den absolutte toppmotoren fra denne epoken var 2,5-16V med 204 hk - et teknisk mesterverk som katapulterte Mercedes-Benz inn i motorsportens elite og som fortsatt i dag regnes som en av tidenes beste firesylindrede motorer.
Mercedes-Benz 190 bensinmotorer: Generasjon I (1982-1993)
Mercedes-Benz 190 bensinmotorprogrammet besto opprinnelig av den velprøvde M102-motoren i ulike slagvolumvarianter. 190 (W201) startet i 1982 med 1,8-liters motoren (90 hk), etterfulgt av 2,0-liters motoren (105-122 hk) fra 1983. Disse Mercedes-Benz 190-motorene kjennetegnes av robusthet og lang levetid, men hadde et relativt høyt drivstofforbruk. Det teknologiske høydepunktet var 2.3-16V (M102.983) med 185 hk, som ble introdusert i 1984 og hadde fire ventiler per sylinder samt Cosworth-utviklet topplokk-teknologi. Enda mer spektakulær var 2.5-16V (M102.991) fra 1988 med 204 hk, som fungerte som homologeringsmodell for DTM. Disse Mercedes-Benz 190-motorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige og ble ettertraktede samlerobjekter.
Mercedes-Benz 190 dieselmotorer: Generasjon I (1982-1993)
Mercedes-Benz 190-dieselmotorene ble dominert av den legendariske OM601-motoren, som ble tilbudt i forskjellige varianter. 190 D 2.0 (72 hk) var tilgjengelig fra 1983, og senere fikk den selskap av den kraftigere 190 D 2.5 (90 hk). Det absolutte høydepunktet var 190 D 2.5 Turbo med 126 hk, som ble introdusert i 1988 og ble ansett som en av de første turbodieselmotorene i kompaktklassen. Disse Mercedes-Benz 190-motorene utviklet seg til å bli de mest pålitelige drivverkene i hele modellserien - OM601 uten turbolader oppnådde regelmessig kjørelengder på over 500 000 kilometer og ble ansett som praktisk talt uforgjengelig. Selv den mer komplekse turbodieselen viste seg å være usedvanlig slitesterk, og det var bare turboaggregatet som av og til trengte en overhaling etter rundt 200 000 kilometer.
Mercedes-Benz 190-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Karakter |
---|---|---|---|---|
1,8 M102 | 90 HK | 9,5-10,2 l/100 km | Høyt forbruk, ellers robust | God |
2,0 M102 | 105-122 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Tilfeldig topplokkpakning | Bra |
2,3-16V M102.983 | 185 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, men holdbar | Meget god |
2,5-16V M102.991 | 204 HK | 11,0-12,0 l/100 km | Svært vedlikeholdskrevende | Meget god |
190 D 2.0 OM601 | 72 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Praktisk talt uforgjengelig | Meget god |
190 D 2,5 OM602 | 90 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Ekstremt robust | Meget god |
190 D 2,5 Turbo OM602 | 126 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Turbolader etter 200 000 km | Meget bra |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz 190-motorene
Mercedes-Benz 190-motorene representerer en tidsepoke der holdbarhet og robusthet hadde høyeste prioritet. I dag regnes alle motorene i denne modellserien som en målestokk for pålitelighet og er fortsatt verdsatte klassikere til tross for sin alder. Utviklingen viser tydelig Mercedes-Benz' fokus på kvalitet fremfor kvantitet - en filosofi som delvis gikk tapt i senere generasjoner.
- Beste Mercedes-Benz 190 bensinmotor:
Mercedes-Benz 190 2,5-16V (204 hk) kombinerer sportslige ytelser med legendarisk Mercedes-kvalitet og regnes som en av de beste firesylindrede motorene gjennom tidene.
- Beste Mercedes-Benz 190 dieselmotor:
Mercedes-Benz 190 D 2.5 (OM602, 90 hk) tilbyr den perfekte kombinasjonen av økonomi, pålitelighet og hverdagstauglighet - en motor for alle tider.
- Beste Mercedes-Benz 190 turbodiesel:
Mercedes-Benz 190 D 2,5 Turbo (126 hk) var langt forut for sin tid, og kombinerte dieseleffektivitet med respektable ytelser og høy driftssikkerhet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Mercedes-Benz 190-motorer, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering - avgjørende for bevaring av disse bilklassikerne.