• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

SEAT Altea-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. SEAT Altea generasjon I (2004-2015)
    1. SEAT Altea bensinmotorer: Generasjon I (2004-2015)
    2. SEAT Altea dieselmotorer: Generasjon I (2004-2015)
  2. SEAT Altea generasjon II (2009-2015)
    1. SEAT Altea bensinmotorer: Generasjon II (2009-2015)
    2. SEAT Altea dieselmotorer: Generasjon II (2009-2015)
  3. Konklusjon: De beste SEAT Altea-motorene i alle generasjoner

Siden lanseringen i 2004 har SEAT Altea etablert seg som en allsidig kompakt varebil og har tilbudt et bemerkelsesverdig stort utvalg av motorer i løpet av to generasjoner. Den teknologiske utviklingen av SEAT Altea-motorene gjenspeiler overgangen fra tradisjonelle sugemotorer til moderne turbo- og direkteinnsprøytningsteknologi.

SEAT Altea generasjon I (2004-2015)

SEAT Altea generasjon I (2004-2015)

Den første generasjonen av SEAT Altea preget markedet for kompakte varebiler i over elleve år, og var kjennetegnet av et eksepsjonelt bredt utvalg av motorer. Med riktig vedlikehold oppnådde de fleste SEAT Altea-motorene en kjørelengde på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de velprøvde TDI-dieselmotorene kjørte ofte til og med 400 000 kilometer uten problemer. Større reparasjoner ble vanligvis utført mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere, registerkjeder eller eksosresirkulering. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 170 hk - et kraftverk som kombinerte ytelse, pålitelighet og økonomi på en perfekt måte. Tekniske nyvinninger som FSI-direkteinnsprøytning for bensinmotorene og common rail-teknologi for dieselmotorene gjorde SEAT Altea konkurransedyktig i forhold til VW Touran og Opel Zafira.

SEAT Altea bensinmotorer: Generasjon I (2004-2015)

SEAT Alteas bensinmotorutvalg startet med velprøvde sugemotorer og utviklet seg til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning. Det startet med 1,6-liters sugemotor (75 kW/102 hk), etterfulgt av den kraftigere 2,0-liters sugemotoren (110 kW/150 hk). Fra 2006 ble de innovative FSI-motorene med direkte innsprøytning lagt til: 1.6 FSI (85 kW/115 hk) og 2.0 FSI (110 kW/150 hk). Disse SEAT Altea FSI-motorene ga bedre effektivitet, men led av koksingsproblemer i innsugsventilene. Høydepunktet var 2.0 TFSI med 147 kW (200 hk) fra og med 2005, som imidlertid regnes som den mest problematiske SEAT Altea-bensinmotoren på grunn av problemer med styringskjeden og økt oljeforbruk. De senere 1,4 TSI-motorene (92-118 kW) fra 2007 og fremover har vist seg å være betydelig mer driftssikre og økonomiske.

SEAT Altea dieselmotorer: Generasjon I (2004-2015)

Volkswagens velprøvde TDI-teknologi dominerte dieselmotorene i SEAT Altea. Det startet med 1,9 TDI i ulike effektnivåer fra 77 kW (105 hk) til 103 kW (140 hk). Disse SEAT Altea TDI-motorene ble ansett for å være spesielt robuste og holdbare. Fra 2005 kom den mer moderne 2.0 TDI, først med 103 kW (140 hk), senere også med 125 kW (170 hk). SEAT Altea 2.0 TDI med 170 hk ble en absolutt favoritt blant kjennere - den bød på sportslige kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 5,8 liter per 100 kilometer. Alle TDI-motorene var turboladet og hadde direkte innsprøytning, med partikkelfilter som standard fra 2006. Typiske svake punkter var eksosresirkuleringsventilene og av og til turboladerne på grunn av forsømt vedlikehold.

SEAT Altea motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 naturlig sugemotor 102 HK 7,2-8,1 l/100 km Lite kraft, utdatert Gjennomsnittlig
2,0 naturlig aspirert motor 150 HK 8,5-9,2 l/100 km Høyt drivstofforbruk Moderat
1,6 FSI 115 HK 6,8-7,5 l/100 km Ventilkoksing God
2,0 FSI 150 HK 7,8-8,4 l/100 km Forkoking av ventiler Bra
2,0 TFSI 200 HK 8,9-9,8 l/100 km Tannkjede, oljeforbruk Problematisk
1,4 TSI 125-160 HK 6,2-7,1 l/100 km Av og til turbolader Bra
1,9 TDI 105-140 HK 5,2-5,9 l/100 km EGR-ventil, svært robust Meget bra
2,0 TDI 140-170 HK 5,4-6,1 l/100 km EGR-ventil, utmerket Meget bra

SEAT Altea generasjon II (2009-2015)

SEAT Altea generasjon II (2009-2015)

Den andre generasjonen av SEAT Altea var egentlig en omfattende ansiktsløftning av den første generasjonen, men brakte med seg betydelige motorforbedringer. Forventningene til kjørelengde steg til 300 000 til 400 000 kilometer ettersom SEAT eliminerte barnesykdommene med de tidlige motorene. Større reparasjoner var først påkrevd etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av normale slitedeler. Den fremragende motoren i denne generasjonen var den reviderte 1,4 TSI-motoren med 150 hk, som hadde den perfekte balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av Eco TSI-motoren og optimaliseringen av TDI-motorene for Euro 5-standarden. I en markedssammenligning klarte SEAT Altea å opprettholde sin posisjon mot den overlegne VW Touran og den fremadstormende Ford C-MAX.

SEAT Altea bensinmotorer: Generasjon II (2009-2015)

Det reviderte bensinmotorutvalget i SEAT Altea fokuserte på de velprøvde TSI-motorene med forbedret driftssikkerhet. 1.2 TSI (77 kW/105 hk) ble introdusert som en økonomisk innstegsmotor og viste seg å være overraskende slitesterk til tross for sin lille størrelse. 1.4 TSI var tilgjengelig i tre effektnivåer: 92 kW (125 hk), 110 kW (150 hk) og 132 kW (180 hk). Disse SEAT Altea TSI-motorene hadde reviderte registerkjeder og optimaliserte turboladere, noe som i stor grad eliminerte problemene fra den første generasjonen. SEAT Altea 1.4 TSI med 150 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i hele Alteas historie - den tilbød utmerkede kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 6,4 liter per 100 kilometer og viste seg å være ekstremt pålitelig.

SEAT Altea dieselmotorer: Generasjon II (2009-2015)

SEAT Alteas dieselprogram ble optimalisert for Euro 5-normene og fortsatte å omfatte de velprøvde TDI-motorene. 1.6 TDI (77 kW/105 hk) erstattet delvis den eldre 1.9 TDI og tilbød mer moderne teknologi med tilsvarende ytelse. 2.0 TDI var fortsatt tilgjengelig i effektnivåene 103 kW (140 hk) og 125 kW (170 hk), men med optimalisert common rail-innsprøytning og forbedret etterbehandling av avgasser. Alle SEAT Altea TDI-motorene i denne generasjonen hadde partikkelfilter som standard og oppfylte Euro 5-normen. SEAT Altea 2.0 TDI med 140 hk ble ansett som den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, og den bød på en utmerket kombinasjon av ytelse, økonomi og holdbarhet - en ideell motor for hyppige sjåfører og familier.

SEAT Altea motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 TSI 105 HK 5,8-6,4 l/100 km Langsiktig atferd ukjent God
1,4 TSI 125-180 HK 6,1-7,2 l/100 km Svært pålitelig Meget god
1,6 TDI 105 HK 4,9-5,4 l/100 km Ikke veldig vanlig Gjennomsnittlig
2,0 TDI 140-170 HK 5,1-5,8 l/100 km Fremragende pålitelighet Meget god

Konklusjon: De beste SEAT Altea-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av SEAT Altea-motorene viser en imponerende modning fra de tidlige FSI-eksperimentene til de modne TSI- og TDI-enhetene fra de senere årene. Mens de første bensinmotorene fortsatt slet med barnesykdommer, utviklet de senere TSI-motorene seg til sanne mesterverk av ingeniørkunst. TDI-dieselmotorene forble konstante når det gjaldt pålitelighet og effektivitet i begge generasjonene.

  • Beste SEAT Altea bensinmotor:

SEAT Altea 1.4 TSI med 150 hk (generasjon II) kombinerer sportslige ytelser med enestående driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk - en motor uten nevneverdige svakheter.

  • Beste SEAT Altea dieselmotor:

SEAT Altea 2.0 TDI med 170 hk (generasjon I og II) tilbyr den perfekte kombinasjonen av kraft, økonomi og holdbarhet - ideell for krevende sjåfører og de som reiser ofte.

  • Beste SEAT Altea allround-motor:

SEAT Altea 2.0 TDI med 140 hk (begge generasjoner) anses som den mest balanserte motoren med enestående pålitelighet, lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft for alle bruksområder.

For vedlikehold og reparasjon av alle SEAT Altea-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet, med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 569,49 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
569,49 kr
142,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower XL-III C3 872373 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: XL-III C3
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872373
  • Vår pris: 597,71 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872373
597,71 kr
149,43 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 62
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ENERGY
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7511-10
  • Vår pris: 643,64 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-10
Mer
643,64 kr
64,36 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL ENERGY MN7511-5 Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 66
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 503 01, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: ENERGY
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • olje: delsyntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7511-5
  • Vår pris: 338,96 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: MN7511-5
Mer
338,96 kr
67,79 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-20 Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 71
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-20
  • Vår pris: 1513,96 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7715-20
Mer
1513,96 kr
75,70 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 42
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154291
  • Vår pris: 622,23 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
622,23 kr
155,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150565
  • Vår pris: 601,55 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
601,55 kr
120,31 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
OPEL GM DEXOS2™ SUPER SYNTHETIC 19 42 003 Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Spesifikasjon: API SN, API CF, ACEA C3
  • Produktlinje: DEXOS2™
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: SUPER SYNTHETIC
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • OPEL GM: Motorolje
  • Varenummer: 19 42 003
  • Vår pris: 576,85 kr
Detaljer
OPEL GM Motorolje 5W-30, 5l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 19 42 003
576,85 kr
115,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 617,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

617,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL EDGE 1533EB Motorolje 0W-30, 4l, Fullsyntetisk olje
Anmeldelser - 57
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.31, DEXOS 2, Renault RN0700, Renault RN0710, MB 229.51
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: EDGE
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • olje: Fullsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 1533EB
  • Vår pris: 940,36 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 0W-30, 4l, Fullsyntetisk olje
Artikkelnummer: 1533EB
940,36 kr
235,09 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL RACING+ESTER MN7902-20 Motorolje 10W-60, 20l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: VW 501 01, VW 505 00, MB 229.1, Ford WSS-M2C153-E, GM 6094-M
  • Spesifikasjon: API CH-4, ACEA A3 / B4, API SN
  • Produktlinje: RACING+ESTER
  • viskositetsklasse SAE: 10W-60
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7902-20
  • Vår pris: 1562,58 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 10W-60, 20l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7902-20
Mer
1562,58 kr
78,13 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Trish 20038 Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 1
  • Material: Saueskinn
  • Farge: antrasit
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Stykk
  • Universell: Ja
  • Versjon: Trish
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 20038
  • Vår pris: 617,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk antrasit, Saueskinn, foran
Artikkelnummer: 20038
617,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-6%
CHEMPIOIL SAE 40 CH9404-1 Motorolje SAE 40, 1l
Anmeldelser - 49
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Spesifikasjon: API CH-4, API SJ
  • Produktlinje: SAE
  • viskositetsklasse SAE: SAE 40
  • Versjon: 40
  • Tank design: Flaske
  • Spesifikasjon iht. API: CH-4, SJ
  • CHEMPIOIL: Motorolje
  • Varenummer: CH9404-1
  • Vår pris: 129,25 kr
Detaljer
CHEMPIOIL Motorolje SAE 40, 1l
Artikkelnummer: CH9404-1
Mer
sammenlignet med Veil. pris 137,60 kr

129,25 kr
129,25 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-5 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 25
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-5
  • Vår pris: 421,34 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: MN7715-5
Mer
421,34 kr
84,27 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOTUL 8100 X-CLEAN+ 109220 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 56
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: 8100
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: X-CLEAN+
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Katalysatortype: for kjøretøy med katalytisk sot / partikkelfilter
  • MOTUL: Motorolje
  • Varenummer: 109220
  • Vår pris: 747,94 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOTUL Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 109220
747,94 kr
149,59 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: