Innholdsfortegnelse
SEAT Altea-motorer
Siden lanseringen i 2004 har SEAT Altea etablert seg som en allsidig kompakt varebil og har tilbudt et bemerkelsesverdig stort utvalg av motorer i løpet av to generasjoner. Den teknologiske utviklingen av SEAT Altea-motorene gjenspeiler overgangen fra tradisjonelle sugemotorer til moderne turbo- og direkteinnsprøytningsteknologi.

SEAT Altea generasjon I (2004-2015)
Den første generasjonen av SEAT Altea preget markedet for kompakte varebiler i over elleve år, og var kjennetegnet av et eksepsjonelt bredt utvalg av motorer. Med riktig vedlikehold oppnådde de fleste SEAT Altea-motorene en kjørelengde på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de velprøvde TDI-dieselmotorene kjørte ofte til og med 400 000 kilometer uten problemer. Større reparasjoner ble vanligvis utført mellom 150 000 og 200 000 kilometer, hovedsakelig på turboladere, registerkjeder eller eksosresirkulering. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 170 hk - et kraftverk som kombinerte ytelse, pålitelighet og økonomi på en perfekt måte. Tekniske nyvinninger som FSI-direkteinnsprøytning for bensinmotorene og common rail-teknologi for dieselmotorene gjorde SEAT Altea konkurransedyktig i forhold til VW Touran og Opel Zafira.
SEAT Altea bensinmotorer: Generasjon I (2004-2015)
SEAT Alteas bensinmotorutvalg startet med velprøvde sugemotorer og utviklet seg til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning. Det startet med 1,6-liters sugemotor (75 kW/102 hk), etterfulgt av den kraftigere 2,0-liters sugemotoren (110 kW/150 hk). Fra 2006 ble de innovative FSI-motorene med direkte innsprøytning lagt til: 1.6 FSI (85 kW/115 hk) og 2.0 FSI (110 kW/150 hk). Disse SEAT Altea FSI-motorene ga bedre effektivitet, men led av koksingsproblemer i innsugsventilene. Høydepunktet var 2.0 TFSI med 147 kW (200 hk) fra og med 2005, som imidlertid regnes som den mest problematiske SEAT Altea-bensinmotoren på grunn av problemer med styringskjeden og økt oljeforbruk. De senere 1,4 TSI-motorene (92-118 kW) fra 2007 og fremover har vist seg å være betydelig mer driftssikre og økonomiske.
SEAT Altea dieselmotorer: Generasjon I (2004-2015)
Volkswagens velprøvde TDI-teknologi dominerte dieselmotorene i SEAT Altea. Det startet med 1,9 TDI i ulike effektnivåer fra 77 kW (105 hk) til 103 kW (140 hk). Disse SEAT Altea TDI-motorene ble ansett for å være spesielt robuste og holdbare. Fra 2005 kom den mer moderne 2.0 TDI, først med 103 kW (140 hk), senere også med 125 kW (170 hk). SEAT Altea 2.0 TDI med 170 hk ble en absolutt favoritt blant kjennere - den bød på sportslige kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 5,8 liter per 100 kilometer. Alle TDI-motorene var turboladet og hadde direkte innsprøytning, med partikkelfilter som standard fra 2006. Typiske svake punkter var eksosresirkuleringsventilene og av og til turboladerne på grunn av forsømt vedlikehold.
SEAT Altea motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 102 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Lite kraft, utdatert | Gjennomsnittlig |
2,0 naturlig aspirert motor | 150 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Moderat |
1,6 FSI | 115 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Ventilkoksing | God |
2,0 FSI | 150 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Forkoking av ventiler | Bra |
2,0 TFSI | 200 HK | 8,9-9,8 l/100 km | Tannkjede, oljeforbruk | Problematisk |
1,4 TSI | 125-160 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Av og til turbolader | Bra |
1,9 TDI | 105-140 HK | 5,2-5,9 l/100 km | EGR-ventil, svært robust | Meget bra |
2,0 TDI | 140-170 HK | 5,4-6,1 l/100 km | EGR-ventil, utmerket | Meget bra |

SEAT Altea generasjon II (2009-2015)
Den andre generasjonen av SEAT Altea var egentlig en omfattende ansiktsløftning av den første generasjonen, men brakte med seg betydelige motorforbedringer. Forventningene til kjørelengde steg til 300 000 til 400 000 kilometer ettersom SEAT eliminerte barnesykdommene med de tidlige motorene. Større reparasjoner var først påkrevd etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av normale slitedeler. Den fremragende motoren i denne generasjonen var den reviderte 1,4 TSI-motoren med 150 hk, som hadde den perfekte balansen mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet. De tekniske høydepunktene var introduksjonen av Eco TSI-motoren og optimaliseringen av TDI-motorene for Euro 5-standarden. I en markedssammenligning klarte SEAT Altea å opprettholde sin posisjon mot den overlegne VW Touran og den fremadstormende Ford C-MAX.
SEAT Altea bensinmotorer: Generasjon II (2009-2015)
Det reviderte bensinmotorutvalget i SEAT Altea fokuserte på de velprøvde TSI-motorene med forbedret driftssikkerhet. 1.2 TSI (77 kW/105 hk) ble introdusert som en økonomisk innstegsmotor og viste seg å være overraskende slitesterk til tross for sin lille størrelse. 1.4 TSI var tilgjengelig i tre effektnivåer: 92 kW (125 hk), 110 kW (150 hk) og 132 kW (180 hk). Disse SEAT Altea TSI-motorene hadde reviderte registerkjeder og optimaliserte turboladere, noe som i stor grad eliminerte problemene fra den første generasjonen. SEAT Altea 1.4 TSI med 150 hk utviklet seg til å bli den beste bensinmotoren i hele Alteas historie - den tilbød utmerkede kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 6,4 liter per 100 kilometer og viste seg å være ekstremt pålitelig.
SEAT Altea dieselmotorer: Generasjon II (2009-2015)
SEAT Alteas dieselprogram ble optimalisert for Euro 5-normene og fortsatte å omfatte de velprøvde TDI-motorene. 1.6 TDI (77 kW/105 hk) erstattet delvis den eldre 1.9 TDI og tilbød mer moderne teknologi med tilsvarende ytelse. 2.0 TDI var fortsatt tilgjengelig i effektnivåene 103 kW (140 hk) og 125 kW (170 hk), men med optimalisert common rail-innsprøytning og forbedret etterbehandling av avgasser. Alle SEAT Altea TDI-motorene i denne generasjonen hadde partikkelfilter som standard og oppfylte Euro 5-normen. SEAT Altea 2.0 TDI med 140 hk ble ansett som den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, og den bød på en utmerket kombinasjon av ytelse, økonomi og holdbarhet - en ideell motor for hyppige sjåfører og familier.
SEAT Altea motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI | 105 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Langsiktig atferd ukjent | God |
1,4 TSI | 125-180 HK | 6,1-7,2 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
1,6 TDI | 105 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI | 140-170 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Fremragende pålitelighet | Meget god |

Konklusjon: De beste SEAT Altea-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av SEAT Altea-motorene viser en imponerende modning fra de tidlige FSI-eksperimentene til de modne TSI- og TDI-enhetene fra de senere årene. Mens de første bensinmotorene fortsatt slet med barnesykdommer, utviklet de senere TSI-motorene seg til sanne mesterverk av ingeniørkunst. TDI-dieselmotorene forble konstante når det gjaldt pålitelighet og effektivitet i begge generasjonene.
- Beste SEAT Altea bensinmotor:
SEAT Altea 1.4 TSI med 150 hk (generasjon II) kombinerer sportslige ytelser med enestående driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk - en motor uten nevneverdige svakheter.
- Beste SEAT Altea dieselmotor:
SEAT Altea 2.0 TDI med 170 hk (generasjon I og II) tilbyr den perfekte kombinasjonen av kraft, økonomi og holdbarhet - ideell for krevende sjåfører og de som reiser ofte.
- Beste SEAT Altea allround-motor:
SEAT Altea 2.0 TDI med 140 hk (begge generasjoner) anses som den mest balanserte motoren med enestående pålitelighet, lavt drivstofforbruk og tilstrekkelig kraft for alle bruksområder.
For vedlikehold og reparasjon av alle SEAT Altea-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet, med rask levering og ekspertrådgivning.