Innholdsfortegnelse
Peugeot 205 motorer
Siden lanseringen i 1983 har Peugeot 205 revolusjonert småbilklassen og etablert seg som en av de mest suksessrike europeiske kompaktbilene. I løpet av den elleve år lange produksjonsperioden utviklet det seg et imponerende motorprogram for Peugeot 205, som spenner fra økonomiske småmotorer til legendariske høyytelsesmotorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeilte endringene på 1980- og begynnelsen av 1990-tallet - fra enkle forgassermotorer til moderne drivstoffinnsprøytningssystemer.

Peugeot 205 generasjon I (1983-1994)
Den eneste generasjonen av Peugeot 205 preget en hel epoke og regnes i dag som en milepæl i bilhistorien. Med riktig vedlikehold kjørte disse bilene lett 200 000 til 300 000 kilometer, og de robuste dieselmotorene overlevde ofte til og med 400 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer - hovedsakelig clutchbytte, bytte av vannpumpe og, når det gjaldt bensinmotorer, sporadiske forgasseroverhalinger. Det absolutte høydepunktet var den legendariske 1,9 GTI med 130 hk, som ikke bare regnes som den beste motoren i sin generasjon, men også som en av de mest karismatiske bensinmotorene i bilhistorien. Teknisk sett var denne epoken preget av overgangen fra forgasser- til innsprøytningsteknologi, mens Peugeot 205-motorene skilte seg ut ved å være enkle og lette å reparere. I en markedssammenligning utkonkurrerte 205 konkurrenter som VW Golf II eller Opel Kadett E takket være lavere vekt og et mer sportslig oppsett.
Peugeot 205 bensinmotorer: Generasjon I (1983-1994)
Peugeot 205s bensinmotorprogram besto av et bredt utvalg av motorer, fra den beskjedne 1,0-liters motoren med 45 hk til den legendariske 1,9 GTI med 130 hk. Innstegsmotoren 1.1 XU med 55 hk (1983-1994) viste seg å være svært driftssikker og økonomisk, men manglet litt kraft til motorveikjøring. 1.4 XU-motoren var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 75 til 85 hk og hadde den beste balansen mellom effekt og drivstofforbruk. Den absolutte toppmotoren var 1.6 GTI (105 hk, 1984-1987) og senere 1.9 GTI (130 hk, 1986-1994), begge utstyrt med Bosch L-Jetronic drivstoffinnsprøytning. Disse Peugeot 205-motorene ble ansett for å være spesielt livlige og fulle av karakter, men hadde tidvis problemer med innsprøytningsdysene og drivstoffpumpen. Den sjeldne 1,9 CTI cabriolet-motoren med 105 hk avrundet utvalget.
Peugeot 205 dieselmotorer: Generasjon I (1983-1994)
Peugeot 205-dieselmotorene ble dominert av den robuste 1,8 XUD-motoren med ulike effektnivåer. Grunnmodellen 1.8 D med 60 hk (1983-1994) var en gammeldags sugediesel - høylytt, men praktisk talt uforgjengelig. 1.8 TD med 75 hk (1988-1994) brakte for første gang en turbolader til serien og tilbød betydelig bedre kjøreegenskaper med moderat merforbruk. Disse Peugeot 205-dieselmotorene var preget av ekstrem holdbarhet, men krevde regelmessig vedlikehold av innsprøytningspumpe og turbolader. XUD-motoren utviklet seg til å bli en av de mest driftssikre dieselmotorene i sin tid, og ble senere også brukt i andre PSA-modeller. Typiske svake punkter var glødepluggene i kalde temperaturer og tidvis utette innsprøytningsledninger etter høy kjørelengde.
Peugeot 205 spesialmotorer: Generasjon I (1983-1994)
I tillegg til standardmotorene var det noen spesialmotorer som gjorde Peugeot 205 til en legende. Det absolutte høydepunktet var 1,6 16V-motoren i 205 Rallye med 103 hk, som var spesialutviklet for motorsport. Denne høyturtallsmotoren med to overliggende kamaksler var teknisk sofistikert, men ekstremt kraftig for sin slagvolumklasse. En annen spesiell motor var 1.3 Rallye-motoren med 103 hk, som imponerte med sin lette konstruksjon og aggressive tuning. Disse spesielle Peugeot 205-motorene var imidlertid svært vedlikeholdskrevende og krevde hyppige oljeskift og regelmessig kontroll av ventilklaringen. I dag er de de mest verdifulle variantene for samlere og motorsportentusiaster, men er mindre praktiske til hverdagsbruk enn standardmotorene.
Peugeot 205-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.1 XU | 55 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Lav effekt, forgasser | God |
1,4 XU | 75-85 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Forgasserproblemer | Bra |
1,6 GTI | 105 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Injektorer, drivstoffpumpe | Meget bra |
1,9 GTI | 130 HK | 8,8-9,8 l/100 km | Innsprøytning, høy slitasje | Meget god |
1,8 D | 60 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Høy lyd, treg | Meget bra |
1,8 TD | 75 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Turbolader, innsprøytningspumpe | Meget god |
1,6 16V Rallye | 103 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Vedlikeholdskrevende, ventiler | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Peugeot 205-motorene gjennom tidene
Gjennom hele sin produksjonstid beviste Peugeot 205 at enkel teknologi og gjennomtenkt design kan føre til eksepsjonell lang levetid. De ulike Peugeot 205-motorene gjenspeilte den tekniske utviklingen på 1980- og begynnelsen av 1990-tallet og etablerte standarder som fortsatt er gyldige i dag. Spesielt bemerkelsesverdig er det faktum at både de beskjedne basismotorene og de kraftige GTI-motorene tjente sine respektive målgrupper optimalt.
- Beste Peugeot 205 bensinmotor:
1,9 GTI med 130 hk kombinerte karakterstyrke, turtallsglede og, etter datidens målestokk, høy driftssikkerhet - en ekte klassiker som fortsatt i dag regnes som en referanse for sportslige kompaktbilmotorer.
- Beste Peugeot 205 dieselmotor:
1,8 XUD i turboversjonen med 75 hk tilbød den perfekte kombinasjonen av driftssikkerhet, økonomi og akseptable kjøreegenskaper - en motor som lett kunne holde i 400 000 kilometer.
- Beste Peugeot 205 hverdagsmotor:
1.4 XU med 85 hk viste seg å være det ideelle kompromisset mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet til hverdagsbruk.
For vedlikehold og restaurering av klassiske Peugeot 205-motorer tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av reservedeler, fra originaldeler til ombygninger av høy kvalitet for alle motorvarianter i denne legendariske modellserien.