• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Honda Jazz-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Honda Jazz generasjon I (2001-2008)
    1. Honda Jazz' bensinmotorer: Generasjon I (2001-2008)
  2. Honda Jazz generasjon II (2008-2015)
    1. Honda Jazz bensinmotorer: Generasjon II (2008-2015)
  3. Honda Jazz generasjon III (2015-2020)
    1. Honda Jazz bensinmotorer: Generasjon III (2015-2020)
  4. Honda Jazz generasjon IV (2020-i dag)
    1. Honda Jazz hybriddrift: Generasjon IV (2020-i dag)
  5. Konklusjon: De beste Honda Jazz-motorene i alle generasjoner

Honda Jazz har utviklet seg til å bli en av de mest pålitelige småbilene siden lanseringen i 2001, og tilbyr et sofistikert Honda Jazz-motorutvalg gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg velprøvd Honda-teknologi og en kontinuerlig utvikling i retning av hybridisering. Den teknologiske utviklingen viser Hondas fokus på holdbarhet og effektivitet i kompakte drivlinjer.

Honda Jazz generasjon I (2001-2008)

Honda Jazz generasjon I (2001-2008)

Den første Honda Jazz-generasjonen etablerte småbilen som en eksepsjonelt pålitelig bil med en vanlig kjørelengde på 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner er først å forvente etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch eller støtdempere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,4 i-DSI med 83 hk, som var både økonomisk og holdbar takket være Dual-Spark-teknologien. Teknisk sett var denne generasjonen preget av Hondas velprøvde SOHC-motorer, som ikke var spesielt kraftige, men som hadde en ekstremt robust konstruksjon. I en markedssammenligning posisjonerte Honda Jazz seg som et premiumalternativ til europeiske småbiler med betydelig høyere driftssikkerhet.

Honda Jazz' bensinmotorer: Generasjon I (2001-2008)

Honda Jazz' bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av to sugemotorer: innstegsmotoren 1,2 i-DSI med 78 hk og den kraftigere 1,4 i-DSI med 83 hk. Begge Honda Jazz-motorene var utstyrt med Hondas innovative Dual Spark-teknologi med to tennplugger per sylinder for optimal forbrenning. Honda Jazz 1.2 i-DSI viste seg å være spesielt økonomisk med et drivstofforbruk på bare 5,8 liter per 100 km, mens 1.4 i-DSI hadde større trekkraft. Disse Honda Jazz-motorene ble ansett som nesten uforgjengelige - typiske problemer var begrenset til slitasjerelaterte tennplugg- og luftfilterbytter. Motorkoden for 1,2-literen var L12A1, og for 1,4-literen L13A1, begge produsert fra 2001 til 2008.

Honda Jazz-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 i-DSI 78 HK 5,8 l/100 km Kun slitasjedeler Meget bra
1,4 i-DSI 83 HK 6,2 l/100 km Kun slitasjedeler Meget bra

Honda Jazz generasjon II (2008-2015)

Den andre generasjonen Honda Jazz fortsatte tradisjonen med eksepsjonell driftssikkerhet, og kjørelengder på 300 000 til 400 000 kilometer er fortsatt standard. Også her må man regne med større reparasjoner først etter svært høy kjørelengde, hovedsakelig på grunn av normal slitasje. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 1,4 i-VTEC med 100 hk, som for første gang brakte Hondas berømte VTEC-teknologi til Jazz og tilbød både effektivitet og sportslige kjøreegenskaper. Teknisk sett markerte denne generasjonen overgangen til mer moderne i-VTEC-motorer med variabel ventilstyring. Sammenlignet med konkurrentene beholdt Honda Jazz sitt rykte som den mest pålitelige småbilen i sin klasse, selv om andre produsenter var i ferd med å ta igjen forspranget når det gjaldt utstyr og design.

Honda Jazz bensinmotorer: Generasjon II (2008-2015)

Moderne i-VTEC-teknologi ble lagt til i Honda Jazz' motorutvalg. Den grunnleggende 1.2 i-VTEC med 90 hk (motorkode L12B1) erstattet den gamle i-DSI-motoren og tilbød mer effekt med tilsvarende drivstofforbruk. Toppmotoren var 1,4 i-VTEC med 100 hk (motorkode L13Z1), som både var økonomisk i bytrafikk og kraftig på motorveien takket være variabel ventilstyring. Disse Honda Jazz-motorene kjennetegnes av jevn gange og lang levetid. Problemene fortsatte å være begrenset til normale vedlikeholdsintervaller - VTEC-systemene viste seg å være vedlikeholdsfrie og pålitelige. Honda Jazz 1.4 i-VTEC ble den mest populære motoren i denne generasjonen, med den beste balansen mellom ytelse og drivstofføkonomi.

Honda Jazz-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 i-VTEC 90 HK 5,5 l/100 km Kun slitasjedeler Meget bra
1,4 i-VTEC 100 HK 5,9 l/100 km Kun slitasjedeler Meget bra

Honda Jazz generasjon III (2015-2020)

Honda Jazz generasjon III (2015-2020)

Den tredje generasjonen Honda Jazz fortsatte den velprøvde tradisjonen med pålitelighet, med en forventet kjørelengde på 280 000 til 380 000 kilometer - en liten nedgang på grunn av mer kompleks teknologi. Større reparasjoner er vanligvis først påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på elektroniske komponenter eller CVT-girkassen. Det absolutte høydepunktet var 1,5 i-VTEC med 130 hk, som tilbød mer kraft enn noen gang tidligere i en Jazz, samtidig som den var typisk Honda-pålitelig. Når det gjelder teknologi, hadde denne generasjonen for første gang en CVT-automatgirkasse og toppmoderne sikkerhetsteknologi. Markedsposisjoneringen fortsatte som en premium småbil med fokus på kvalitet fremfor lav pris.

Honda Jazz bensinmotorer: Generasjon III (2015-2020)

Honda Jazz' bensinmotorer inkluderte den velprøvde 1,3 i-VTEC med 102 hk (motorkode L13B2) som basismotor og den nye 1,5 i-VTEC med 130 hk (motorkode L15B2) som toppmodell. Begge Honda Jazz-motorene er utstyrt med den nyeste i-VTEC-teknologien med optimalisert forbrenningskammergeometri og redusert friksjon. Honda Jazz 1,3 i-VTEC viste seg å være spesielt økonomisk og oppnådde et drivstofforbruk på bare 5,2 liter per 100 km. Den kraftigere 1,5-liters motoren bød for første gang på ekte motorveisreserver og sportslige ytelser. CVT-girkassen viste seg tidvis å være problematisk ved høye kjørelengder, mens selve Honda Jazz-motorene fortsatte å gå nesten uten problemer.

Honda Jazz-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,3 i-VTEC 102 HK 5,2 l/100 km Sporadiske CVT-problemer Bra
1,5 i-VTEC 130 HK 5,7 l/100 km Av og til problemer med CVT Bra

Honda Jazz generasjon IV (2020-i dag)

Honda Jazz generasjon IV (2020-i dag)

Den nåværende Honda Jazz-generasjonen markerer en revolusjonerende endring med fullt fokus på hybriddrift i Europa. Forventet kjørelengde ligger på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, selv om hybridteknologien ennå ikke gir mulighet for lang erfaring. De første vedlikeholdsintervallene viser at større reparasjoner først kan forventes etter 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig på den komplekse hybridteknologien. Toppmodellen er e:HEV Hybrid med 109 hk systemeffekt, som benytter Hondas innovative hybridteknologi med to motorer og er usedvanlig økonomisk. Teknisk sett representerer denne generasjonen Hondas fremtidsvisjon med seriehybridteknologi uten mekanisk forbindelse mellom motor og hjul ved lave hastigheter. Markedsposisjonering som den mest avanserte småbilen med hybridteknologi som et unikt salgsargument.

Honda Jazz hybriddrift: Generasjon IV (2020-i dag)

Honda Jazz e:HEV kombinerer en 1,5-liters Atkinson-bensinmotor med to elektriske motorer for å produsere en systemeffekt på 109 hk. Disse Honda Jazz-motorene fungerer etter seriehybridprinsippet: Ved lave hastigheter er det kun elmotoren som driver bilen, mens bensinmotoren fungerer som generator. Først ved høyere hastigheter etableres det en mekanisk forbindelse. Honda Jazz Hybrid har et eksepsjonelt lavt drivstofforbruk på bare 4,5 liter per 100 km, og den har den jevne kraftleveringen som er typisk for en elektrisk motor. Så langt har det hovedsakelig oppstått problemer med den komplekse elektronikken og sporadiske programvareoppdateringer, mens de mekaniske komponentene fungerer med typisk Honda-sikkerhet.

Honda Jazz-motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
e:HEV Hybrid 109 HK 4,5 l/100 km Kompleks elektronikk Bra

Konklusjon: De beste Honda Jazz-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av Honda Jazz-motorene viser en kontinuerlig utvikling fra enkle, men ekstremt pålitelige sugemotorer til svært kompleks hybridteknologi. Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin uforgjengelighet, tilbyr den nåværende generasjonen revolusjonerende effektivitet samtidig som den høye Honda-kvaliteten opprettholdes. Honda Jazz-motorene har vist seg å være usedvanlig holdbare i alle generasjoner.

  • Beste Honda Jazz-bensinmotor:

Honda Jazz 1.4 i-VTEC (100 hk, generasjon II) kombinerer velprøvd VTEC-teknologi med eksepsjonell pålitelighet og en optimal balanse mellom ytelse og drivstofforbruk.

  • Beste Honda Jazz hybridmotor:

Honda Jazz e:HEV Hybrid (109 hk, generasjon IV) med sin innovative tomotorteknologi og det laveste drivstofforbruket av alle Honda Jazz-generasjonene.

  • Mest pålitelige Honda Jazz-motor:

Honda Jazz 1.2 i-DSI (78 hk, generasjon I) som er en praktisk talt uforgjengelig langdistansemotor med minimalt vedlikeholdsbehov.

Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Honda Jazz, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

Valvoline SynPower 872378 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 47
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, MB 226.5, Renault RN0700, Renault RN0710, Fiat 9.55535-G1
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SL, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872378
  • Vår pris: 569,49 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 872378
569,49 kr
142,37 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL Longlife 504/507 MN7715-10 Motorolje 5W-30, 10l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 10
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C3
  • Produktlinje: Longlife
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 504 / 507
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7715-10
  • Vår pris: 802,58 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 10l
Artikkelnummer: MN7715-10
Mer
802,58 kr
80,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 151057 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151057
  • Vår pris: 775,45 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 151057
Mer
775,45 kr
193,86 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL 1 ESP 154291 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 42
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, OV0401547-D30, OV0401547-G30, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C3, API SP, ACEA C2
  • Produktlinje: 1
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: ESP
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 154291
  • Vår pris: 622,23 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 154291
622,23 kr
155,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra ECT C2/C3 550046306 Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 72
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: VW 504 00, VW 507 00, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN
  • Produktlinje: Helix
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ultra ECT C2 / C3
  • olje: Syntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Varenummer: 550046306
  • Vår pris: 658,42 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: 550046306
658,42 kr
164,61 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-18%
WALSER 11958 Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Anmeldelser - 3
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Kunstlær
  • Farge: svart
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Universell: Ja
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 11958
  • Vår pris: 617,59 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart, Kunstlær, foran
Artikkelnummer: 11958
sammenlignet med Veil. pris 761,41 kr

617,59 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
SHELL Helix Ultra A5/B5 550046685 Motorolje 0W-30, 4l
Anmeldelser - 7
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentanbefaling olje: Ford, Volvo
  • Spesifikasjon: API SL, ACEA A5 / B5
  • Produktlinje: Helix
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ultra A5 / B5
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • SHELL: Motorolje
  • Varenummer: 550046685
  • Vår pris: 643,51 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
SHELL Motorolje 0W-30, 4l
Artikkelnummer: 550046685
643,51 kr
160,88 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
534 BOSCH Twin 3 397 010 271 Vindusvisker 530, 380 mm foran, Standard
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Mengdeenhet: Sett
  • Lengde [mm]: 530, 380
  • Type viskeblad: Standard
  • Produktlinje: Twin
  • BOSCH: Vindusvisker
  • Varenummer: 3 397 010 271
  • Vår pris: 237,74 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Vindusvisker 530, 380 mm foran, Standard
Artikkelnummer: 3 397 010 271
237,74 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-21%
LIQUI MOLY Special Tec F 3853 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 95
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-A, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-C, STJLR.03.5003, Fiat 9.55535-G1, Iveco 18-1811 S1
  • Spesifikasjon: ACEA A5 / B5
  • Produktlinje: Special Tec
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: F
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • LIQUI MOLY: Motorolje
  • Varenummer: 3853
  • Vår pris: 756,03 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
LIQUI MOLY Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 3853
sammenlignet med Veil. pris 965,14 kr

756,03 kr
151,21 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 2000 X1 150865 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 32
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.1, VW 501 01, VW 505 00
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B3, API SL, API CF
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • Versjon: 2000 X1
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Spesifikasjon iht. API: CF, SL
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150865
  • Vår pris: 361,05 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 150865
361,05 kr
90,26 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 254,08 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
254,08 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 529,39 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
529,39 kr
132,35 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-16%
CASTROL EDGE LL 15F7E5 Motorolje 5W-30, 4l
Anmeldelser - 81
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, MB 229.31, MB 229.51, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
  • Spesifikasjon: ACEA C3
  • Produktlinje: EDGE
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: LL
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 15F7E5
  • Vår pris: 609,31 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 4l
Artikkelnummer: 15F7E5
sammenlignet med Veil. pris 725,60 kr

609,31 kr
152,33 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL O.E.M. 7707 MN7707-20 Motorolje 5W-30, 20l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 70
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA A5 / B5
  • Produktlinje: O.E.M.
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 7707
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7707-20
  • Vår pris: 1380,97 kr
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 20l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7707-20
Mer
1380,97 kr
69,05 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL O.E.M. 7707 MN7707-1 Motorolje 5W-30, 1l, Syntetisk olje
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-D, Ford WSS-M2C913-C, Ford WSS-M2C913-B, Ford WSS-M2C913-A, Volvo VCC 95200377, MB 229.6, Fiat 9.55535-G1, STJLR.03.5003
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA A5 / B5
  • Produktlinje: O.E.M.
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: 7707
  • olje: Syntetisk olje
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7707-1
  • Vår pris: 122,50 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 5W-30, 1l, Syntetisk olje
Artikkelnummer: MN7707-1
Mer
122,50 kr
122,50 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: