Innholdsfortegnelse
Honda Jazz-motorer
Honda Jazz har utviklet seg til å bli en av de mest pålitelige småbilene siden lanseringen i 2001, og tilbyr et sofistikert Honda Jazz-motorutvalg gjennom fire generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg velprøvd Honda-teknologi og en kontinuerlig utvikling i retning av hybridisering. Den teknologiske utviklingen viser Hondas fokus på holdbarhet og effektivitet i kompakte drivlinjer.

Honda Jazz generasjon I (2001-2008)
Den første Honda Jazz-generasjonen etablerte småbilen som en eksepsjonelt pålitelig bil med en vanlig kjørelengde på 350 000 til 450 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner er først å forvente etter 200 000 til 250 000 kilometer, hovedsakelig på slitedeler som clutch eller støtdempere. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,4 i-DSI med 83 hk, som var både økonomisk og holdbar takket være Dual-Spark-teknologien. Teknisk sett var denne generasjonen preget av Hondas velprøvde SOHC-motorer, som ikke var spesielt kraftige, men som hadde en ekstremt robust konstruksjon. I en markedssammenligning posisjonerte Honda Jazz seg som et premiumalternativ til europeiske småbiler med betydelig høyere driftssikkerhet.
Honda Jazz' bensinmotorer: Generasjon I (2001-2008)
Honda Jazz' bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av to sugemotorer: innstegsmotoren 1,2 i-DSI med 78 hk og den kraftigere 1,4 i-DSI med 83 hk. Begge Honda Jazz-motorene var utstyrt med Hondas innovative Dual Spark-teknologi med to tennplugger per sylinder for optimal forbrenning. Honda Jazz 1.2 i-DSI viste seg å være spesielt økonomisk med et drivstofforbruk på bare 5,8 liter per 100 km, mens 1.4 i-DSI hadde større trekkraft. Disse Honda Jazz-motorene ble ansett som nesten uforgjengelige - typiske problemer var begrenset til slitasjerelaterte tennplugg- og luftfilterbytter. Motorkoden for 1,2-literen var L12A1, og for 1,4-literen L13A1, begge produsert fra 2001 til 2008.
Honda Jazz-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 i-DSI | 78 HK | 5,8 l/100 km | Kun slitasjedeler | Meget bra |
1,4 i-DSI | 83 HK | 6,2 l/100 km | Kun slitasjedeler | Meget bra |

Honda Jazz generasjon II (2008-2015)
Den andre generasjonen Honda Jazz fortsatte tradisjonen med eksepsjonell driftssikkerhet, og kjørelengder på 300 000 til 400 000 kilometer er fortsatt standard. Også her må man regne med større reparasjoner først etter svært høy kjørelengde, hovedsakelig på grunn av normal slitasje. Den fremragende motoren i denne generasjonen var 1,4 i-VTEC med 100 hk, som for første gang brakte Hondas berømte VTEC-teknologi til Jazz og tilbød både effektivitet og sportslige kjøreegenskaper. Teknisk sett markerte denne generasjonen overgangen til mer moderne i-VTEC-motorer med variabel ventilstyring. Sammenlignet med konkurrentene beholdt Honda Jazz sitt rykte som den mest pålitelige småbilen i sin klasse, selv om andre produsenter var i ferd med å ta igjen forspranget når det gjaldt utstyr og design.
Honda Jazz bensinmotorer: Generasjon II (2008-2015)
Moderne i-VTEC-teknologi ble lagt til i Honda Jazz' motorutvalg. Den grunnleggende 1.2 i-VTEC med 90 hk (motorkode L12B1) erstattet den gamle i-DSI-motoren og tilbød mer effekt med tilsvarende drivstofforbruk. Toppmotoren var 1,4 i-VTEC med 100 hk (motorkode L13Z1), som både var økonomisk i bytrafikk og kraftig på motorveien takket være variabel ventilstyring. Disse Honda Jazz-motorene kjennetegnes av jevn gange og lang levetid. Problemene fortsatte å være begrenset til normale vedlikeholdsintervaller - VTEC-systemene viste seg å være vedlikeholdsfrie og pålitelige. Honda Jazz 1.4 i-VTEC ble den mest populære motoren i denne generasjonen, med den beste balansen mellom ytelse og drivstofføkonomi.
Honda Jazz-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 i-VTEC | 90 HK | 5,5 l/100 km | Kun slitasjedeler | Meget bra |
1,4 i-VTEC | 100 HK | 5,9 l/100 km | Kun slitasjedeler | Meget bra |

Honda Jazz generasjon III (2015-2020)
Den tredje generasjonen Honda Jazz fortsatte den velprøvde tradisjonen med pålitelighet, med en forventet kjørelengde på 280 000 til 380 000 kilometer - en liten nedgang på grunn av mer kompleks teknologi. Større reparasjoner er vanligvis først påkrevd etter 180 000 til 220 000 kilometer, hovedsakelig på elektroniske komponenter eller CVT-girkassen. Det absolutte høydepunktet var 1,5 i-VTEC med 130 hk, som tilbød mer kraft enn noen gang tidligere i en Jazz, samtidig som den var typisk Honda-pålitelig. Når det gjelder teknologi, hadde denne generasjonen for første gang en CVT-automatgirkasse og toppmoderne sikkerhetsteknologi. Markedsposisjoneringen fortsatte som en premium småbil med fokus på kvalitet fremfor lav pris.
Honda Jazz bensinmotorer: Generasjon III (2015-2020)
Honda Jazz' bensinmotorer inkluderte den velprøvde 1,3 i-VTEC med 102 hk (motorkode L13B2) som basismotor og den nye 1,5 i-VTEC med 130 hk (motorkode L15B2) som toppmodell. Begge Honda Jazz-motorene er utstyrt med den nyeste i-VTEC-teknologien med optimalisert forbrenningskammergeometri og redusert friksjon. Honda Jazz 1,3 i-VTEC viste seg å være spesielt økonomisk og oppnådde et drivstofforbruk på bare 5,2 liter per 100 km. Den kraftigere 1,5-liters motoren bød for første gang på ekte motorveisreserver og sportslige ytelser. CVT-girkassen viste seg tidvis å være problematisk ved høye kjørelengder, mens selve Honda Jazz-motorene fortsatte å gå nesten uten problemer.
Honda Jazz-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,3 i-VTEC | 102 HK | 5,2 l/100 km | Sporadiske CVT-problemer | Bra |
1,5 i-VTEC | 130 HK | 5,7 l/100 km | Av og til problemer med CVT | Bra |

Honda Jazz generasjon IV (2020-i dag)
Den nåværende Honda Jazz-generasjonen markerer en revolusjonerende endring med fullt fokus på hybriddrift i Europa. Forventet kjørelengde ligger på mellom 250 000 og 350 000 kilometer, selv om hybridteknologien ennå ikke gir mulighet for lang erfaring. De første vedlikeholdsintervallene viser at større reparasjoner først kan forventes etter 150 000 til 200 000 kilometer, hovedsakelig på den komplekse hybridteknologien. Toppmodellen er e:HEV Hybrid med 109 hk systemeffekt, som benytter Hondas innovative hybridteknologi med to motorer og er usedvanlig økonomisk. Teknisk sett representerer denne generasjonen Hondas fremtidsvisjon med seriehybridteknologi uten mekanisk forbindelse mellom motor og hjul ved lave hastigheter. Markedsposisjonering som den mest avanserte småbilen med hybridteknologi som et unikt salgsargument.
Honda Jazz hybriddrift: Generasjon IV (2020-i dag)
Honda Jazz e:HEV kombinerer en 1,5-liters Atkinson-bensinmotor med to elektriske motorer for å produsere en systemeffekt på 109 hk. Disse Honda Jazz-motorene fungerer etter seriehybridprinsippet: Ved lave hastigheter er det kun elmotoren som driver bilen, mens bensinmotoren fungerer som generator. Først ved høyere hastigheter etableres det en mekanisk forbindelse. Honda Jazz Hybrid har et eksepsjonelt lavt drivstofforbruk på bare 4,5 liter per 100 km, og den har den jevne kraftleveringen som er typisk for en elektrisk motor. Så langt har det hovedsakelig oppstått problemer med den komplekse elektronikken og sporadiske programvareoppdateringer, mens de mekaniske komponentene fungerer med typisk Honda-sikkerhet.
Honda Jazz-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
e:HEV Hybrid | 109 HK | 4,5 l/100 km | Kompleks elektronikk | Bra |

Konklusjon: De beste Honda Jazz-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Honda Jazz-motorene viser en kontinuerlig utvikling fra enkle, men ekstremt pålitelige sugemotorer til svært kompleks hybridteknologi. Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin uforgjengelighet, tilbyr den nåværende generasjonen revolusjonerende effektivitet samtidig som den høye Honda-kvaliteten opprettholdes. Honda Jazz-motorene har vist seg å være usedvanlig holdbare i alle generasjoner.
- Beste Honda Jazz-bensinmotor:
Honda Jazz 1.4 i-VTEC (100 hk, generasjon II) kombinerer velprøvd VTEC-teknologi med eksepsjonell pålitelighet og en optimal balanse mellom ytelse og drivstofforbruk.
- Beste Honda Jazz hybridmotor:
Honda Jazz e:HEV Hybrid (109 hk, generasjon IV) med sin innovative tomotorteknologi og det laveste drivstofforbruket av alle Honda Jazz-generasjonene.
- Mest pålitelige Honda Jazz-motor:
Honda Jazz 1.2 i-DSI (78 hk, generasjon I) som er en praktisk talt uforgjengelig langdistansemotor med minimalt vedlikeholdsbehov.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Honda Jazz, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.