• SHOP
  • CLUB
0
Min garasje
Legg til kjøretøy
0
varer #
0,00 kr
Din handlekurv er tom

Peugeot 3008-motorer

Innholdsfortegnelse

  1. Peugeot 3008 generasjon I (2008-2016)
    1. Peugeot 3008 bensinmotorer: Generasjon I (2008-2016)
    2. Peugeot 3008 dieselmotorer: Generasjon I (2008-2016)
  2. Peugeot 3008 generasjon II (fra 2016 og frem til i dag)
    1. Peugeot 3008 bensinmotorer: Generasjon II (2016-i dag)
    2. Peugeot 3008 dieselmotorer: Generasjon II (2016-i dag)
    3. Peugeot 3008 hybriddrift: Generasjon II (2016-i dag)
    4. Peugeot 3008 elektrisk drift: Generasjon II (2016-i dag)
  3. Konklusjon: De beste Peugeot 3008-motorene i alle generasjoner

Siden lanseringen i 2008 har Peugeot 3008 blitt en av de mest suksessrike franske crossover-SUV-ene, og Peugeot 3008 har et mangfoldig motorprogram over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle bensin- og dieselmotorer til moderne hybrid- og elektriske motorer gjenspeiler Peugeots skifte mot elektromobilitet.

Peugeot 3008 generasjon I (2008-2016)

Peugeot 3008 generasjon I (2008-2016)

Den første generasjonen av Peugeot 3008 etablerte modellen som en innovativ crossover mellom en kompakt varebil og en SUV, og var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer med varierende grad av driftssikkerhet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde VTi-bensinmotorene ofte større reparasjoner av registerkjeden eller kamakselfaseren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 163 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 200 000 og 250 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, mens bensinmotorer krevde kostbare inngrep allerede fra 120 000 kilometer.

Peugeot 3008 bensinmotorer: Generasjon I (2008-2016)

Peugeot 3008s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av VTi-motorer i ulike slagvolumklasser. 1.6 VTi var tilgjengelig med 88 kW (120 hk) som innstegsmotor, og fikk senere selskap av en kraftigere variant med 110 kW (150 hk). Disse Peugeot 3008-motorene var basert på det velprøvde TU-motorkonseptet, men led av tidstypiske problemer: strekk i registerkjedet, feil på kamakselens faser og sporadiske problemer med drivstoffpumpen gjorde dem til de minst driftssikre motorene i denne generasjonen. Den kraftigste bensinmotoren i Peugeot 3008 var en 2,0 VTi med 110 kW (150 hk), som var mer robust konstruert, men som fortsatt tidvis hadde problemer med kjølesystemet. Fra 2012 ble den moderne 1,6 THP med turbolading og 115 kW (156 hk) introdusert, men den var utsatt for skader på turboladeren og oljeforbruk.

Peugeot 3008 dieselmotorer: Generasjon I (2008-2016)

Peugeot 3008-dieselmotorene ble dominert av HDi-serien med ulike effektnivåer. 1.6 HDi var tilgjengelig med 80 kW (109 hk) og 84 kW (114 hk), og viste seg å være en økonomisk og pålitelig drivlinje for hverdagsbruk. Den kraftigere 2.0 HDi ble tilbudt i varianter med 110 kW (150 hk) og 120 kW (163 hk). Disse Peugeot 3008 HDi-motorene hadde common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, oppfylte Euro 5-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Spesielt 2.0 HDi med 163 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - den robuste konstruksjonen og det sofistikerte innsprøytningssystemet gjorde den til en favoritt for hyppige sjåfører og trailerdrift.

Peugeot 3008 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,6 VTi 120-150 HK 7,2-8,1 l/100 km Tannkjede, kamakselfasing Moderat
2,0 VTi 150 HK 8,3-8,9 l/100 km Kjølesystem, drivstoffpumpe Gjennomsnittlig
1,6 THP 156 HK 7,5-8,2 l/100 km Turbolader, oljeforbruk Problematisk
1,6 HDi 109-114 HK 4,9-5,4 l/100 km Svært robust og økonomisk Meget god
2.0 HDi 150-163 HK 5,2-5,8 l/100 km Utmerket driftssikkerhet Meget god

Peugeot 3008 generasjon II (fra 2016 og frem til i dag)

Peugeot 3008 generasjon II (fra 2016 og frem til i dag)

Den andre Peugeot 3008-generasjonen markerte en fullstendig omstart som en fullverdig SUV og brakte med seg en helt ny generasjon motorer. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og BlueHDi-dieselmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt mye sjeldnere, og det er bare de tidlige PureTech-bensinmotorene som har vist svakheter i registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var 2.0 BlueHDi med 180 hk - et teknisk mesterverk med SCR-katalysator og svært lave utslipp. Hybridteknologien ble også introdusert i 2019 med Hybrid4-systemet, som kombinerte firehjulsdrift og høy effektivitet. Typiske reparasjonsintervaller for moderne motorer er mellom 180 000 og 250 000 kilometer.

Peugeot 3008 bensinmotorer: Generasjon II (2016-i dag)

Peugeot 3008s bensinmotorutvalg er i sin helhet basert på moderne PureTech-teknologi. 1.2 PureTech var opprinnelig tilgjengelig med 96 kW (130 hk), senere ble en svakere variant på 81 kW (110 hk) lagt til. Disse små Peugeot 3008 PureTech-motorene viste seg å være betydelig mer effektive enn sine forgjengere, men hadde problemer med tannkjeden og tannremmen i oljebadet i de første produksjonsårene (2016-2018). Mer kraft ble levert av 1,6 PureTech med 133 kW (180 hk), som viste seg å være mer pålitelig. Den mest problematiske motoren i denne generasjonen var den tidlige 1.2 PureTech, der det oppstod sprekker i registerkjeden fra 60 000 kilometer - Peugeot utvidet derfor garantien på denne komponenten.

Peugeot 3008 dieselmotorer: Generasjon II (2016-i dag)

Peugeot 3008 BlueHDi ble tilbudt i ulike effektnivåer: 1,5 BlueHDi med 96 kW (130 hk), 1,6 BlueHDi med 88 kW (120 hk) og 2,0 BlueHDi med 132 kW (180 hk). Alle Peugeot 3008-dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og siste generasjons partikkelfilter. 1.5 BlueHDi med 130 hk viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. 2.0 BlueHDi med 180 hk bød på sportslige kjøreegenskaper med fortsatt lavt drivstofforbruk, og regnes som en av de beste dieselmotorene i segmentet.

Peugeot 3008 hybriddrift: Generasjon II (2016-i dag)

Peugeot 3008 Hybrid4 med 221 kW (300 hk) systemeffekt ble introdusert i 2019. Denne kombinerte en 1,6 PureTech med to elektriske motorer og tilbød firehjulsdrift samt en elektrisk rekkevidde på rundt 60 kilometer. Systemet viste seg å være teknisk modent, men komplisert å vedlikeholde. I 2021 fulgte 3008 Hybrid med 165 kW (225 hk) som forhjulsdrevet modell, noe som ga en god balanse mellom ytelse og effektivitet.

Peugeot 3008 elektrisk drift: Generasjon II (2016-i dag)

Med ytelser fra 157 kW (213 hk) til 170 kW (231 hk) posisjonerer e-3008 seg som merkets teknologiske pioner.

Peugeot 3008 motor Effekt Drivstofforbruk Typiske svakheter Vurdering
1,2 PureTech 110-130 HK 5,8-6,4 l/100 km Tannkjede (tidlige modeller) Moderat
1,6 PureTech 180 HK 6,8-7,2 l/100 km Robust og pålitelig Bra
1,5 BlueHDi 130 HK 4,2-4,8 l/100 km Svært økonomisk og robust Meget god
1,6 BlueHDi 120 HK 4,5-5,0 l/100 km Velprøvd teknologi Bra
2,0 BlueHDi 180 HK 4,8-5,4 l/100 km Sportslig og effektiv Veldig bra
Hybrid4 300 HK 1,3 l/100 km + elektrisitet Kompleks, men sofistikert Bra
Hybrid 225 HK 1,4 l/100 km + elektrisitet God balanse God balanse
e-3008 213-231 HK 18-20 kWh/100 km Ingen langtidserfaring ennå Bra

Konklusjon: De beste Peugeot 3008-motorene i alle generasjoner

Utviklingen av Peugeot 3008-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen til det franske merket. Mens den første generasjonen fortsatt slet med klassiske motorproblemer, imponerer den andre generasjonen med moderne, effektive drivverk. Dieselmotorene er fortsatt de mest pålitelige motorene i begge generasjonene, mens bensinmotorene har gjort betydelige kvalitetsmessige sprang. Hybridteknologien er i ferd med å etablere seg som et lovende alternativ for miljøbevisste sjåfører.

  • Beste Peugeot 3008 bensinmotor:

Peugeot 3008 1,6 PureTech (180 hk, generasjon II) kombinerer moderne turboteknologi med høy driftssikkerhet og balanserte kjøreegenskaper.

  • Beste Peugeot 3008 dieselmotor:

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (180 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet på tvers av alle generasjoner.

  • Beste Peugeot 3008 hybridmotor:

Peugeot 3008 Hybrid4 (300 hk, generasjon II) med firehjulsdrift og mulighet for ren elektrisk kjøring på korte distanser.

For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Peugeot 3008 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.

AUTODOC Bestselgere: Handle deler på nett for å få en lavere pris på bytte av deler

MOBIL Super 3000 X1 150565 Motorolje 5W-40, 5l
Anmeldelser - 53
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 150565
  • Vår pris: 599,09 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 5l
Artikkelnummer: 150565
599,09 kr
119,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline MaxLife 872296 Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: MB 229.3, PSA B71 2300, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-D2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: MaxLife
  • viskositetsklasse SAE: 10W-40
  • olje: delsyntetisk olje
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872296
  • Vår pris: 442,87 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 10W-40, 4l, delsyntetisk olje
Artikkelnummer: 872296
442,87 kr
110,72 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
WALSER Portland 13412 Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Anmeldelser - 48
Produkt info
  • Monteringsposisjon: foran
  • Antall deler [stk.]: 6
  • Material: Polyester
  • Farge: svart / grå
  • Kjøretøytype: Personbiler
  • Mengdeenhet: Sett
  • Versjon: Portland
  • Mengde: 2
  • WALSER: Setetrekk
  • Varenummer: 13412
  • Vår pris: 252,93 kr
Detaljer
WALSER Setetrekk svart/grå, Polyester, foran
Artikkelnummer: 13412
252,93 kr
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower 872381 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 35
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, PSA B71 2296, VW 502 00, VW 505 00, Fiat 9.55535-N2, Fiat 9.55535-Z2
  • Spesifikasjon: ACEA A3 / B4, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 872381
  • Vår pris: 527,26 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 872381
527,26 kr
131,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
PETRONAS Paraflu UP 76059E18EU Frostvæske ASTM D3306-CUNA 956-16, Rød, 1l, Konsentrert, fosfatholdig-slikatholdig
Anmeldelser - 14
Produkt info
  • Egenskaper: Konsentrert
  • Farge: Rød
  • Produktlinje: Paraflu
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55523, Chrysler MS-50203, Chrysler MS-12106, Chrysler MS-90032, Iveco 18-1830, PSA B71 5110, Lotus PE-00140
  • Spesifikasjon: ASTM D3306, ASTM D6210, CUNA 956-16
  • Innhold [liter]: 1
  • Versjon: UP
  • Tank design: Flaske
  • kjem. egenskap: inneholder nitritt, fosfatholdig, slikatholdig
  • Omgivelsestemperatur fra [°C]: -40
  • Driftstemperatur til [°C]: +125
  • PETRONAS: Frostvæske
  • Varenummer: 76059E18EU
  • Vår pris: 170,47 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
PETRONAS Frostvæske ASTM D3306-CUNA 956-16, Rød, 1l, Konsentrert, fosfatholdig-slikatholdig
Artikkelnummer: 76059E18EU
Mer
170,47 kr
170,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-71%
TotalEnergies Quartz INEO ECS 2198452 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 66
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290, Fiat 9.55535-S1, Iveco 18-1811 SC1
  • Produsentanbefaling olje: Toyota
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: INEO ECS
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 2198452
  • Vår pris: 521,02 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 2198452
sammenlignet med Veil. pris 1859,56 kr

521,02 kr
104,20 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-64%
TotalEnergies Quartz Ineo First 183106 Motorolje 0W-30, 5l
Anmeldelser - 59
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2312, PSA B71 2302, STJLR.03.5007, Fiat 9.55535-GS1, Fiat 9.55535-DS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2, API SN PLUS
  • Produktlinje: Quartz
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: Ineo First
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • TotalEnergies: Motorolje
  • Varenummer: 183106
  • Vår pris: 701,69 kr
Detaljer
TotalEnergies Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: 183106
sammenlignet med Veil. pris 1953,85 kr

701,69 kr
140,34 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
VT540L EIBACH VT540-L Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Anmeldelser - 36
Produkt info
  • Monteringsposisjon: framaksel, bakaksel
  • Lengde [mm]: 210
  • Bredde [mm]: 20
  • tilleggsinfo: Splash Guards
  • EIBACH: Utvidelse skvettskjerm
  • Varenummer: VT540-L
  • Vår pris: 514,85 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
EIBACH Utvidelse skvettskjerm framaksel, bakaksel, Splash Guards
Artikkelnummer: VT540-L
514,85 kr
Pris per sett med 2 deler
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MOBIL Super 3000 X1 151776 Motorolje 5W-40, 4l
Anmeldelser - 65
Produkt info
  • Innhold [liter]: 4
  • Produsentens anbefalinger: Porsche A40, PSA B71 2296, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, GM LL-B-025, Fiat 9.55535-M2, AAE STO 003 B6
  • Spesifikasjon: API CF, API SN, ACEA A3 / B4
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 5W-40
  • Versjon: 3000 X1
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 151776
  • Vår pris: 439,26 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 5W-40, 4l
Artikkelnummer: 151776
439,26 kr
109,82 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
Valvoline SynPower MST C3 874308 Motorolje 5W-30, 5l
Anmeldelser - 26
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-04, DEXOS 2, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, VW 505 00, VW 505 01, Fiat 9.55535-S3
  • Spesifikasjon: ACEA C2, ACEA C3, API SN, API CF
  • Produktlinje: SynPower
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: MST C3
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • Katalysatortype: for kjøretøy med katalytisk sot / partikkelfilter
  • Valvoline: Motorolje
  • Varenummer: 874308
  • Vår pris: 842,78 kr
Detaljer
Valvoline Motorolje 5W-30, 5l
Artikkelnummer: 874308
842,78 kr
168,56 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
-39%
MOBIL Super 3000 Formula P 152170 Motorolje 0W-30, 1l
Anmeldelser - 16
Produkt info
  • Innhold [liter]: 1
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2302, PSA B71 2312, Fiat 9.55535-GS1
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: 3000 Formula P
  • Tank design: Flaske
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 152170
  • Vår pris: 199,66 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-30, 1l
Artikkelnummer: 152170
sammenlignet med Veil. pris 331,44 kr

199,66 kr
199,66 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
CASTROL GTX C2 15BDFA Motorolje 5W-30, 20l
Anmeldelser - 6
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: PSA B71 2290
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: GTX
  • viskositetsklasse SAE: 5W-30
  • Versjon: C2
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • CASTROL: Motorolje
  • Varenummer: 15BDFA
  • Vår pris: 2749,44 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
CASTROL Motorolje 5W-30, 20l
Artikkelnummer: 15BDFA
2749,44 kr
137,47 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., Gratis frakt
MOBIL Super 3000 Formula P 153779 Motorolje 0W-30, 5l
Produkt info
  • Innhold [liter]: 5
  • Produsentens anbefalinger: Fiat 9.55535-GS1, PSA B71 2312, PSA B71 2302
  • Spesifikasjon: ACEA C2
  • Produktlinje: Super
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: 3000 Formula P
  • Tank design: Kanne
  • Kjøretøytype: Bil
  • MOBIL: Motorolje
  • Varenummer: 153779
  • Vår pris: 959,87 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MOBIL Motorolje 0W-30, 5l
Artikkelnummer: 153779
959,87 kr
191,97 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
MANNOL LEGEND EXTRA MN7919-20 Motorolje 0W-30, 20l
Anmeldelser - 20
Produkt info
  • Innhold [liter]: 20
  • Produsentens anbefalinger: BMW Longlife-12 FE, MB 229.61, PSA B71 2290, PSA B71 2312, Ford WSS-M2C950-A
  • Spesifikasjon: API SN, ACEA C2, ACEA C3
  • Produktlinje: LEGEND
  • viskositetsklasse SAE: 0W-30
  • Versjon: EXTRA
  • Tank design: Kanne
  • MANNOL: Motorolje
  • Varenummer: MN7919-20
  • Vår pris: 1779,27 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
MANNOL Motorolje 0W-30, 20l
Artikkelnummer: MN7919-20
Mer
1779,27 kr
88,96 kr for 1 liter
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt
D1S BOSCH 1 987 302 905 Xenonpære
Anmeldelser - 21
Produkt info
  • Spenning [V]: 85
  • Nominell ytelse [W]: 35
  • Lampetype: D1S
  • Sokkeltype lyspære: Pk32d-2
  • fargetemperatur [K]: 4300
  • Lysdesign: xenon
  • XenonLight: 1
  • BOSCH: Xenonpære
  • Varenummer: 1 987 302 905
  • Vår pris: 666,03 kr
  • Tilstand: Helt nye
Detaljer
BOSCH Xenonpære
Artikkelnummer: 1 987 302 905
666,03 kr
Pris per produkt
Pris inkl. 25 % mva., ekskl. frakt

Populære innlegg

Abonner på våre nyhetsbrev

For å få de siste nyhetene og tipsene fra oss, vennligst skriv inn din e-postadresse: