Innholdsfortegnelse
Peugeot 3008-motorer
Siden lanseringen i 2008 har Peugeot 3008 blitt en av de mest suksessrike franske crossover-SUV-ene, og Peugeot 3008 har et mangfoldig motorprogram over to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle bensin- og dieselmotorer til moderne hybrid- og elektriske motorer gjenspeiler Peugeots skifte mot elektromobilitet.

Peugeot 3008 generasjon I (2008-2016)
Den første generasjonen av Peugeot 3008 etablerte modellen som en innovativ crossover mellom en kompakt varebil og en SUV, og var kjennetegnet av et bredt utvalg av motorer med varierende grad av driftssikkerhet. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde HDi-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer, krevde VTi-bensinmotorene ofte større reparasjoner av registerkjeden eller kamakselfaseren mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDi med 163 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 200 000 og 250 000 kilometer for større vedlikeholdsarbeider, mens bensinmotorer krevde kostbare inngrep allerede fra 120 000 kilometer.
Peugeot 3008 bensinmotorer: Generasjon I (2008-2016)
Peugeot 3008s bensinmotorutvalg besto hovedsakelig av VTi-motorer i ulike slagvolumklasser. 1.6 VTi var tilgjengelig med 88 kW (120 hk) som innstegsmotor, og fikk senere selskap av en kraftigere variant med 110 kW (150 hk). Disse Peugeot 3008-motorene var basert på det velprøvde TU-motorkonseptet, men led av tidstypiske problemer: strekk i registerkjedet, feil på kamakselens faser og sporadiske problemer med drivstoffpumpen gjorde dem til de minst driftssikre motorene i denne generasjonen. Den kraftigste bensinmotoren i Peugeot 3008 var en 2,0 VTi med 110 kW (150 hk), som var mer robust konstruert, men som fortsatt tidvis hadde problemer med kjølesystemet. Fra 2012 ble den moderne 1,6 THP med turbolading og 115 kW (156 hk) introdusert, men den var utsatt for skader på turboladeren og oljeforbruk.
Peugeot 3008 dieselmotorer: Generasjon I (2008-2016)
Peugeot 3008-dieselmotorene ble dominert av HDi-serien med ulike effektnivåer. 1.6 HDi var tilgjengelig med 80 kW (109 hk) og 84 kW (114 hk), og viste seg å være en økonomisk og pålitelig drivlinje for hverdagsbruk. Den kraftigere 2.0 HDi ble tilbudt i varianter med 110 kW (150 hk) og 120 kW (163 hk). Disse Peugeot 3008 HDi-motorene hadde common-rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard, oppfylte Euro 5-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Spesielt 2.0 HDi med 163 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen - den robuste konstruksjonen og det sofistikerte innsprøytningssystemet gjorde den til en favoritt for hyppige sjåfører og trailerdrift.
Peugeot 3008 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 VTi | 120-150 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Tannkjede, kamakselfasing | Moderat |
2,0 VTi | 150 HK | 8,3-8,9 l/100 km | Kjølesystem, drivstoffpumpe | Gjennomsnittlig |
1,6 THP | 156 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Turbolader, oljeforbruk | Problematisk |
1,6 HDi | 109-114 HK | 4,9-5,4 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
2.0 HDi | 150-163 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |

Peugeot 3008 generasjon II (fra 2016 og frem til i dag)
Den andre Peugeot 3008-generasjonen markerte en fullstendig omstart som en fullverdig SUV og brakte med seg en helt ny generasjon motorer. De fleste motorene i denne generasjonen kan med riktig vedlikehold lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og BlueHDi-dieselmotorene anses for å være spesielt holdbare. Større motorfeil har blitt mye sjeldnere, og det er bare de tidlige PureTech-bensinmotorene som har vist svakheter i registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var 2.0 BlueHDi med 180 hk - et teknisk mesterverk med SCR-katalysator og svært lave utslipp. Hybridteknologien ble også introdusert i 2019 med Hybrid4-systemet, som kombinerte firehjulsdrift og høy effektivitet. Typiske reparasjonsintervaller for moderne motorer er mellom 180 000 og 250 000 kilometer.
Peugeot 3008 bensinmotorer: Generasjon II (2016-i dag)
Peugeot 3008s bensinmotorutvalg er i sin helhet basert på moderne PureTech-teknologi. 1.2 PureTech var opprinnelig tilgjengelig med 96 kW (130 hk), senere ble en svakere variant på 81 kW (110 hk) lagt til. Disse små Peugeot 3008 PureTech-motorene viste seg å være betydelig mer effektive enn sine forgjengere, men hadde problemer med tannkjeden og tannremmen i oljebadet i de første produksjonsårene (2016-2018). Mer kraft ble levert av 1,6 PureTech med 133 kW (180 hk), som viste seg å være mer pålitelig. Den mest problematiske motoren i denne generasjonen var den tidlige 1.2 PureTech, der det oppstod sprekker i registerkjeden fra 60 000 kilometer - Peugeot utvidet derfor garantien på denne komponenten.
Peugeot 3008 dieselmotorer: Generasjon II (2016-i dag)
Peugeot 3008 BlueHDi ble tilbudt i ulike effektnivåer: 1,5 BlueHDi med 96 kW (130 hk), 1,6 BlueHDi med 88 kW (120 hk) og 2,0 BlueHDi med 132 kW (180 hk). Alle Peugeot 3008-dieselmotorene hadde moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og siste generasjons partikkelfilter. 1.5 BlueHDi med 130 hk viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. 2.0 BlueHDi med 180 hk bød på sportslige kjøreegenskaper med fortsatt lavt drivstofforbruk, og regnes som en av de beste dieselmotorene i segmentet.
Peugeot 3008 hybriddrift: Generasjon II (2016-i dag)
Peugeot 3008 Hybrid4 med 221 kW (300 hk) systemeffekt ble introdusert i 2019. Denne kombinerte en 1,6 PureTech med to elektriske motorer og tilbød firehjulsdrift samt en elektrisk rekkevidde på rundt 60 kilometer. Systemet viste seg å være teknisk modent, men komplisert å vedlikeholde. I 2021 fulgte 3008 Hybrid med 165 kW (225 hk) som forhjulsdrevet modell, noe som ga en god balanse mellom ytelse og effektivitet.
Peugeot 3008 elektrisk drift: Generasjon II (2016-i dag)
Med ytelser fra 157 kW (213 hk) til 170 kW (231 hk) posisjonerer e-3008 seg som merkets teknologiske pioner.
Peugeot 3008 motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 PureTech | 110-130 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Tannkjede (tidlige modeller) | Moderat |
1,6 PureTech | 180 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Robust og pålitelig | Bra |
1,5 BlueHDi | 130 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
1,6 BlueHDi | 120 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Velprøvd teknologi | Bra |
2,0 BlueHDi | 180 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Sportslig og effektiv | Veldig bra |
Hybrid4 | 300 HK | 1,3 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, men sofistikert | Bra |
Hybrid | 225 HK | 1,4 l/100 km + elektrisitet | God balanse | God balanse |
e-3008 | 213-231 HK | 18-20 kWh/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Bra |

Konklusjon: De beste Peugeot 3008-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot 3008-motorene viser tydelig den teknologiske fremgangen til det franske merket. Mens den første generasjonen fortsatt slet med klassiske motorproblemer, imponerer den andre generasjonen med moderne, effektive drivverk. Dieselmotorene er fortsatt de mest pålitelige motorene i begge generasjonene, mens bensinmotorene har gjort betydelige kvalitetsmessige sprang. Hybridteknologien er i ferd med å etablere seg som et lovende alternativ for miljøbevisste sjåfører.
- Beste Peugeot 3008 bensinmotor:
Peugeot 3008 1,6 PureTech (180 hk, generasjon II) kombinerer moderne turboteknologi med høy driftssikkerhet og balanserte kjøreegenskaper.
- Beste Peugeot 3008 dieselmotor:
Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (180 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, effektivitet og pålitelighet på tvers av alle generasjoner.
- Beste Peugeot 3008 hybridmotor:
Peugeot 3008 Hybrid4 (300 hk, generasjon II) med firehjulsdrift og mulighet for ren elektrisk kjøring på korte distanser.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Peugeot 3008 tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.