Innholdsfortegnelse
Iveco Daily-motorer
Siden lanseringen i 1978 har Iveco Daily etablert seg som en av Europas mest allsidige varebiler, med et imponerende utvalg av motorer i fem generasjoner, fra robuste dieselenheter til moderne CNG- og elektriske motorer. Den teknologiske utviklingen av Iveco Daily-motorene gjenspeiler fire tiår med utvikling av nyttekjøretøy.

Iveco Daily-motorer: Historiske generasjoner I-III (1978-2006)
I nesten tre tiår formet de tre første Iveco Daily-generasjonene bildet av den europeiske varebilen og kjennetegnes av sin eksepsjonelle robusthet. Med riktig vedlikehold kunne Iveco Daily-motorene fra denne epoken enkelt kjøre mellom 400 000 og 600 000 kilometer, og det var ikke uvanlig med kjørelengder på over 800 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 250 000 til 350 000 kilometer - for det meste innsprøytningspumper eller clutcher. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 2,8 TDI med 125 hk fra tredje generasjon, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Disse Iveco Daily-motorene ble ansett som nærmest uforgjengelige og overgikk klart konkurrentene fra Mercedes Sprinter og VW Crafter når det gjaldt holdbarhet.
Iveco Daily dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1978-2006)
Iveco Daily-dieselserien begynte i 1978 med den legendariske 2,5 D sugemotoren med 75 hk, som ble produsert frem til 1989 og regnes som en av de mest pålitelige varebilmotorene gjennom tidene. Fra 1989 kom turbodieselmotorene til: 2,5 TDI med 95-103 hk (generasjon II, 1989-1999) og senere den mer moderne 2,8 TDI med 106-146 hk (generasjon III, 1999-2006). Disse Iveco Daily TDI-motorene hadde mekaniske Bosch innsprøytningspumper og var praktisk talt uforgjengelige - motorskader var sjeldne selv ved ekstrem forsømmelse. 2,8 TDI med 125 hk ble transportørenes favoritt, fordi den fungerte pålitelig selv under full belastning og kontinuerlig motorveikjøring.
Iveco Daily bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1978-2006)
Bensinmotorene spilte en underordnet rolle i de historiske Iveco Daily-generasjonene. Hovedsakelig 2,0-liters sugemotorer med 84-95 hk var tilgjengelige for spesielle bruksområder som bybusser eller brannbiler. Selv om disse Iveco Daily-bensinmotorene var pålitelige, gjorde det høye drivstofforbruket på 12-15 liter per 100 km dem økonomisk uinteressante.
Iveco Daily-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,5 D sugemotor med naturlig innsug | 75 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Høylytt, lite kraft | Veldig bra |
2,5 TDI | 95-103 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
2,8 TDI | 106-146 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Svært sjelden Innsprøytningspumpe | Veldig bra |
2.0 bensin | 84-95 HK | 12,0-15,0 l/100 km | Høyt forbruk | Gjennomsnittlig |

Iveco Daily-motorer: Generasjon IV (2006-2014)
Den fjerde generasjonen Iveco Daily markerte overgangen til moderne common rail-teknologi og brakte med seg både fremskritt og nye utfordringer. Kjørelengden falt til mellom 300 000 og 450 000 kilometer ettersom den mer komplekse elektronikken og common rail-systemet ble mer vedlikeholdskrevende. Typiske reparasjoner måtte utføres etter 180 000 til 250 000 kilometer - for det meste problemer med innsprøytningsdyser, eksosresirkulering eller turboladere. Den beste motoren i denne generasjonen var 3.0 HPI med 170 hk, som forble svært pålitelig til tross for common rail-teknologien og ga utmerkede kjøreegenskaper. For første gang ble også CNG-teknologien introdusert, noe som gjorde Iveco Daily til en pioner innen alternative drivsystemer i varebilsegmentet.
Iveco Daily dieselmotorer: Generasjon IV (2006-2014)
Iveco Daily-dieselmotorprogrammet besto av tre slagvolumklasser: 2.3 HPI (95-136 hk), 2.8 HPI (125-146 hk) og 3.0 HPI (136-205 hk). Alle motorene hadde common rail-innsprøytning med opptil 1600 bar trykk og oppfylte Euro 4- eller Euro 5-normen. Iveco Daily 2.3 HPI utviklet seg til å bli generasjonens problemmotor med hyppig svikt i innsprøytningsdysene og skader på turboladeren. 3.0 HPI var mye mer pålitelig, spesielt i 170 hk-versjonen, som også imponerte med tung last og tilhengerdrift. Disse Iveco Daily-motorene var de første som hadde partikkelfilter som standard og moderne motorstyring.
Iveco Daily CNG-motorer: Generasjon IV (2006-2014)
Iveco var en av de første produsentene som tilbød Daily med CNG-drift. 3.0 CNG-motoren produserte 136 hk og var basert på den velprøvde 3.0-liters dieselmotoren. Denne Iveco Daily CNG-varianten var kjennetegnet av lave driftskostnader og ren forbrenning, men hadde en begrenset rekkevidde på rundt 300 kilometer og var utsatt for problemer med gassystemet ved dårlig vedlikehold.
Iveco Daily-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 HPI | 95-136 HK | 8,5-10,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | Problematisk |
2,8 HPI | 125-146 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Av og til EGR-ventil | God |
3,0 HPI | 136-205 HK | 8,5-10,5 l/100 km | Svært robust (170 hk) | Svært god |
3.0 CNG | 136 HK | 7,5-8,5 kg/100 km | Gassystem, begrenset rekkevidde | Gjennomsnittlig |

Iveco Daily-motorer: Generasjon V (2014-2019)
Den femte generasjonen Iveco Daily innebar en fullstendig nyutvikling av motorutvalget og innførte Euro 6-utslippsstandarder for første gang. Påliteligheten ble betydelig forbedret sammenlignet med forrige generasjon, med en typisk kjørelengde på mellom 350 000 og 500 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på grunn av det komplekse eksosetterbehandlingssystemet. Det absolutte høydepunktet var 3.0 F1C med 180 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Denne generasjonen etablerte Iveco Daily som teknologileder i varebilsegmentet, spesielt når det gjaldt alternative drivsystemer.
Iveco Daily dieselmotorer: Generasjon V (2014-2019)
Den nye Iveco Daily-dieselgenerasjonen var basert på to motorfamilier: 2.3 F1A (95-156 hk) og 3.0 F1C (136-205 hk). Begge motorene var utstyrt med den nyeste common rail-teknologien med opptil 2000 bar innsprøytningstrykk og oppfylte Euro 6-standarden med SCR-katalysator og partikkelfilter. Iveco Daily 2.3 F1A viste seg å være betydelig mer driftssikker enn forgjengeren, med bare sporadiske problemer med etterbehandling av eksosgasser. 3.0 F1C ble gullstandarden i bransjen - spesielt 180 hk-versjonen imponerte med sin jevne gange, kraftige dreiemoment og utmerkede driftssikkerhet.
Iveco Daily CNG-motorer: Generasjon V (2014-2019)
CNG-serien ble betydelig utvidet: 3.0 CNG var tilgjengelig med 136 og 180 hk og tilbød en rekkevidde på opptil 400 kilometer. Disse Iveco Daily CNG-motorene ble ansett som de mest sofistikerte på sin tid, og imponerte med lave driftskostnader og høy pålitelighet i gassystemet.
Iveco Daily-motor | Utgangseffekt | Forbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 F1A | 95-156 HK | 7,5-9,0 l/100 km | Sporadisk SCR-system | Bra |
3,0 F1C | 136-205 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3.0 CNG | 136-180 HK | 6,5-7,5 kg/100 km | Sjeldne problemer med gassystemet | Bra |

Iveco Daily-motorer: Generasjon VI (2019-i dag)
Den nåværende generasjonen Iveco Daily representerer høydepunktet i utviklingen av varebiler og tilbyr det mest varierte motorutvalget noensinne. I tillegg til videreutviklede diesel- og CNG-motorer, introduseres også elektrifisering for første gang. Dieselmotorene går 400 000 til 600 000 kilometer med riktig vedlikehold, og de nye F1-motorene anses for å være spesielt holdbare. Typiske reparasjoner er først påkrevd etter 250 000 til 350 000 kilometer, vanligvis på etterbehandlingssystemet for eksosgasser. Toppmotoren er 3.0 F1C med 210 hk, som kombinerer maksimal ytelse med dokumentert pålitelighet. Med Daily Electric posisjonerer Iveco seg som en pioner innen elektriske varebiler.
Iveco Daily dieselmotorer: Generasjon VI (2019-i dag)
Det nåværende Iveco Daily-dieselmotorutvalget omfatter 2.3 F1A (116-156 hk) og 3.0 F1C (140-210 hk). Begge motorene oppfyller Euro 6d-standarden og har optimalisert etterbehandling av avgasser med AdBlue-injeksjon. Iveco Daily 2.3 F1A er en pålitelig arbeidsmotor for lette til middels tunge belastninger, mens 3.0 F1C med 210 hk har blitt den kraftigste varebildieselen på markedet. Disse Iveco Daily-motorene gir en optimal balanse mellom effekt og forbruk takket være forbedret motorstyring og turboladning.
Iveco Daily CNG-motorer: Generasjon VI (2019-i dag)
CNG-varianten har blitt ytterligere forbedret: 3.0 CNG leverer enten 136 eller 180 hk og tilbyr en rekkevidde på opptil 450 kilometer med optimaliserte gasstanker. Disse Iveco Daily CNG-motorene regnes som de mest sofistikerte naturgassvarebilene på markedet, og imponerer med lave driftskostnader og høy hverdagstauglighet.
Iveco Daily elektrisk drift: Generasjon VI (2019-i dag)
Iveco Daily Electric markerer inngangen til elektromobilitet med en 90 kW (122 hk) elektrisk motor og 52,5 kWh batterikapasitet. Den har en rekkevidde på opptil 200 kilometer, noe som er tilstrekkelig for leveringstrafikk i byer. Iveco Daily Electric imponerer med lave driftskostnader og vedlikeholdsvennlig teknologi, men er ennå ikke egnet for alle bruksområder.
Iveco Daily-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 F1A | 116-156 HK | 7,0-8,5 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
3,0 F1C | 140-210 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Svært robust | Meget god |
3.0 CNG | 136-180 HK | 6,0-7,0 kg/100 km | Svært moden | Svært god |
Daglig elektrisk | 122 HK | 35-40 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | God |

Konklusjon: De beste Iveco Daily-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Iveco Daily-motorene viser en imponerende kontinuitet når det gjelder pålitelighet og innovasjon. Mens de historiske generasjonene imponerer med sin legendariske robusthet, tilbyr de moderne motorene en perfekt balanse mellom ytelse, effektivitet og miljøvennlighet. De mange forskjellige drivalternativene gjør Daily til den mest allsidige varebilen på markedet.
- Beste Iveco Daily dieselmotor:
3.0 F1C med 180 hk (generasjon V og VI) kombinerer velprøvd pålitelighet med moderne teknologi og gir den beste balansen mellom ytelse og holdbarhet.
- Beste Iveco Daily CNG-motor:
3.0 CNG med 180 hk (generasjon VI) tilbyr den mest sofistikerte naturgasteknologien med høy rekkevidde og lave driftskostnader.
- Beste Iveco Daily med elektrisk drift:
Daily Electric med 122 hk representerer den vellykkede inngangen til elektromobilitet og er perfekt for leveringstransport i byer.
For vedlikehold og reservedeler til alle Iveco Daily-generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.