Innholdsfortegnelse
Toyota Avensis-motorer
Siden lanseringen i 1997 har Toyota Avensis etablert seg som et pålitelig alternativ i mellomklassen, og har gått gjennom tre generasjoner med et variert utvalg av motorer. Toyota Avensis-motorene har alltid gjenspeilet Toyotas filosofi om lang levetid og pålitelighet fremfor sportslige ytelser, og hver generasjon har introdusert tekniske forbedringer og nye drivverkskonsepter.

Toyota Avensis generasjon I (1997-2003)
Den første generasjonen Toyota Avensis markerte Toyotas inntreden i det europeiske mellomklassesegmentet, og var kjennetegnet av svært pålitelige, men teknisk konservative motorer. Med riktig vedlikehold nådde de fleste Toyota Avensis-motorene i denne generasjonen lett 400 000 til 500 000 kilometer, og større reparasjoner forekom ofte først etter 200 000 til 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren var 2.0 D-4D med 110 hk, som var Toyotas første moderne common rail-diesel i Europa, og som fortsatt regnes som en av de mest driftssikre dieselmotorene i sin klasse. Bensinmotorene var basert på velprøvd innsugningsmanifoldteknologi uten turbolading, noe som innebar lavere ytelse, men maksimal driftssikkerhet. Sammenlignet med tyske konkurrenter som BMW 3-serie eller Audi A4 var Avensis mindre sportslig, men betydelig mindre vedlikeholdskrevende og mer holdbar.
Toyota Avensis bensinmotorer: Generasjon I (1997-2003)
Bensinmotorutvalget i Toyota Avensis besto utelukkende av sugemotorer med velprøvd flerventilteknologi. Innstegsmotoren var en 1,6-liters motor (4A-FE) med 81 kW (110 hk), som var kjennetegnet av lavt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet. Over denne lå 1,8-litersmotoren (7A-FE) med 85 kW (115 hk), som var det beste kompromisset mellom ytelse og økonomi. Toppmotoren var en 2,0-liters motor (3S-FE) med 96 kW (130 hk), som imponerte med sin smidige gange og holdbarhet til tross for moderate ytelser. Alle bensinmotorene i Toyota Avensis hadde en robust tannkjede i stedet for tannrem, noe som reduserte vedlikeholdskostnadene betydelig. Typiske svakheter var praktisk talt ukjente - bare etter svært mange kjørte kilometer kunne ventilspindeltetningene lekke.
Toyota Avensis dieselmotorer: Generasjon I (1997-2003)
Toyota startet med en 2,0-liters sugedieselmotor (3C-T) med 66 kW (90 hk), men denne ble erstattet av den revolusjonerende 2,0 D-4D allerede i 1999. Denne Toyota Avensis 2.0 D-4D med 81 kW (110 hk) var en av de første common rail-dieselmotorene i mellomklassen, og den satte nye standarder for lettkjørthet og effektivitet. D-4D-motoren var basert på Toyotas egen utvikling og ikke på europeiske leverandører, noe som forklarer den eksepsjonelle driftssikkerheten. Med et testforbruk på bare 5,2 liter per 100 km var den også svært økonomisk. Problemer med innsprøytningssystemet eller turboladeren var så godt som ukjent, noe som gjorde Toyota Avensis 2.0 D-4D til den mest pålitelige dieselmotoren i sin generasjon.
Toyota Avensis motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 4A-FE | 110 HK | 7,2 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,8 7A-FE | 115 HK | 7,5 l/100 km | Sporadiske ventilspindeltetninger | Meget bra |
2,0 3S-FE | 130 HK | 8,1 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,0 3C-T | 90 HK | 6,8 l/100 km | Utdatert, høylytt | Gjennomsnittlig |
2,0 D-4D | 110 HK | 5,2 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |

Toyota Avensis generasjon II (2003-2009)
Den andre Toyota Avensis-generasjonen fortsatte tradisjonen med pålitelige motorer og utvidet utvalget med kraftigere varianter. Kjørelengden holdt seg på et svært høyt nivå på 350 000 til 450 000 kilometer, og de nye VVT-i bensinmotorene forbedret både ytelsen og effektiviteten ved hjelp av variabel ventilstyring. Større reparasjoner var fortsatt sjeldne og forekom vanligvis først etter 250 000 kilometer. Den fremste motoren i denne generasjonen var 2.2 D-4D med 177 hk, som for første gang kombinerte ekte kjøreglede med Toyotas legendariske driftssikkerhet. Tekniske nyvinninger som VVT-i-teknologien i bensinmotorene og videreutviklingen av D-4D-dieselen satte nye standarder. Avensis forble tro mot sin linje i markedssammenligningen: mindre sportslig enn sine tyske konkurrenter, men betydelig mer pålitelig og vedlikeholdsvennlig.
Toyota Avensis bensinmotorer: Generasjon II (2003-2009)
Alle bensinmotorene i Toyota Avensis var utstyrt med den nye VVT-i-teknologien (Variable Valve Timing-intelligent), som optimaliserte både ytelse og forbruk. 1.6 VVT-i med 81 kW (110 hk) var fortsatt tilgjengelig som innstegsmotor, mens 1.8 VVT-i ble styrket til 95 kW (129 hk). En 2.0 VVT-i med 108 kW (147 hk) og en 2.4 VVT-i med 120 kW (163 hk) som toppmodell ble lagt til. Alle bensinmotorene i Toyota Avensis beholdt den velprøvde timingkjeden og fortsatte å vise eksepsjonell driftssikkerhet. 1.8 VVT-i ble den mest populære motoren i denne generasjonen, siden den hadde den beste balansen mellom ytelse, drivstofforbruk og driftssikkerhet. Den eneste svakheten var av og til VVT-i styreenheten, som kunne reagere tregt etter svært høy kjørelengde.
Toyota Avensis dieselmotorer: Generasjon II (2003-2009)
Toyota Avensis' dieselprogram ble betydelig utvidet og omfattet nå tre effektnivåer av det velprøvde D-4D-systemet. 2.0 D-4D var fortsatt tilgjengelig med 93 kW (126 hk), supplert med en kraftigere versjon med 110 kW (150 hk). Høydepunktet var den nye 2.2 D-4D med 130 kW (177 hk), som for første gang kombinerte sportslige ytelser med dieseleffektivitet. Alle Toyota Avensis-dieselmotorene hadde andregenerasjons common rail-innsprøytning med høyere innsprøytningstrykk og mer presis kontroll. 2.0 D-4D med 126 hk viste seg å være den mest pålitelige motoren i denne generasjonen, mens den kraftige 2.2 D-4D forble overraskende robust til tross for sin kompleksitet. Problemer med sotpartikkelfilter eller turbolader var også praktisk talt ukjent i denne generasjonen.
Toyota Avensis motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 VVT-i | 110 HK | 6,8 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,8 VVT-i | 129 HK | 7,1 l/100 km | Av og til treg VVT-i | Meget bra |
2.0 VVT-i | 147 HK | 7,8 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2,4 VVT-i | 163 HK | 8,4 l/100 km | Robust, men tørstere | Bra |
2,0 D-4D | 126-150 HK | 5,0-5,4 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
2,2 D-4D | 177 HK | 5,8 l/100 km | Veldig robust i forhold til effekten | Veldig bra |

Toyota Avensis generasjon III (2009-2018)
Den tredje og siste generasjonen av Toyota Avensis representerte modellseriens høydepunkt og bød på den mest moderne motorteknologien i Avensis' historie. Påliteligheten holdt seg på et svært høyt nivå med en forventet kjørelengde på 300 000 til 400 000 kilometer, selv om de mer komplekse motorene, som 2.0 D-4D med 124 hk, av og til krevde tidligere serviceintervaller. Større reparasjoner skjedde vanligvis først etter 200 000 til 250 000 kilometer, noe som fortsatt var over bransjegjennomsnittet. Den absolutte toppmotoren var 2.0 D-4D med 143 hk, som kombinerte topp moderne dieselteknologi med Toyotas velprøvde driftssikkerhet. Blant de tekniske høydepunktene var Valvematic-teknologien i bensinmotorene og de videreutviklede D-4D-dieselmotorene med forbedret virkningsgrad. Da Avensis ble avviklet i 2018, markerte det slutten på en epoke med pålitelige mellomklassebiler, og Toyota fokuserte på SUV-er og hybridmodeller.
Toyota Avensis bensinmotorer: Generasjon III (2009-2018)
Den tredje generasjonen av Toyota Avensis' bensinmotorer fikk den revolusjonerende Valvematic-teknologien, som muliggjorde uendelig variasjon av ventilløft og timing. 1.6 Valvematic med 97 kW (132 hk) erstattet den tidligere VVT-i motoren og ga betydelig bedre kjøreegenskaper med redusert drivstofforbruk. 1.8 Valvematic med 108 kW (147 hk) ble den mest populære bensinmotoren i denne generasjonen, og imponerte med sin kombinasjon av ytelse, effektivitet og pålitelighet. Toppmotoren var fortsatt 2.0 VVT-i med 112 kW (152 hk), som imidlertid måtte klare seg uten Valvematic-teknologien. Alle bensinmotorene i Toyota Avensis beholdt den velprøvde timingkjeden og viste også i denne generasjonen eksepsjonell driftssikkerhet. Den eneste svakheten var det komplekse Valvematic-systemet, som av og til krevde rengjøring eller justering etter svært høy kjørelengde.
Toyota Avensis dieselmotorer: Generasjon III (2009-2018)
Toyota Avensis' dieselprogram fokuserte på to toppmoderne 2.0 D-4D-varianter med 91 kW (124 hk) og 105 kW (143 hk). Begge motorene hadde tredje generasjons common rail-innsprøytning med piezo-injektorer og et innsprøytningstrykk på opptil 1 800 bar. Toyota Avensis 2.0 D-4D med 124 hk var spesielt økonomisk og oppnådde et testforbruk på bare 4,2 liter per 100 km, mens versjonen med 143 hk var det beste kompromisset mellom ytelse og effektivitet. Begge motorene oppfylte Euro 5-standarden og hadde dieselpartikkelfilter som standard. 2.0 D-4D med 143 hk ble ansett som den mest balanserte motoren i hele Avensis' historie, og den kombinerte sportslige kjøreegenskaper med den holdbarhet som er typisk for Toyota. Problemer med innsprøytningssystemet eller DPF-regenerering var også ekstremt sjeldne i denne generasjonen.
Toyota Avensis hybriddrift: Generasjon III (2009-2018)
Fra 2015 ble det for første gang tilbudt en Toyota Avensis Hybrid med det velprøvde 1,8-liters hybridsystemet. Denne kombinerte en 1,8-liters bensinmotor med en elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 100 kW (136 hk). Toyota Avensis Hybrid brukte den velprøvde teknologien fra Prius og hadde et gjennomsnittlig drivstofforbruk på bare 4,1 liter per 100 km. Selv om kjøreegenskapene var moderate, imponerte systemet med sin driftssikkerhet og lave driftskostnader. Hybriddriften var spesielt optimalisert for bykjøring og korte avstander.
Toyota Avensis motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 Valvematic | 132 HK | 6,1 l/100 km | Tilfeldig justering av Valvematic | Meget bra |
1,8 Valvematic | 147 HK | 6,4 l/100 km | Svært robust | Meget god |
2.0 VVT-i | 152 HK | 7,2 l/100 km | Velprøvd og pålitelig | Meget god |
2.0 D-4D | 124 HK | 4,2 l/100 km | Svært økonomisk og robust | Meget god |
2.0 D-4D | 143 HK | 4,6 l/100 km | Optimalt balansert | Meget bra |
1,8 Hybrid | 136 HK | 4,1 l/100 km | Velprøvd Prius-teknologi | Meget god |

Konklusjon: De beste Toyota Avensis-motorene gjennom alle generasjoner
Utviklingen av Toyota Avensis-motorene demonstrerer på en imponerende måte Toyotas konsekvente filosofi: Pålitelighet og holdbarhet går foran sportslig ytelse. Mens andre produsenter satset på turboladning og komplekse teknologier, holdt Toyota seg til velprøvde konsepter og videreutviklet dem kontinuerlig. Resultatet var motorer som regelmessig oppnådde kjørelengder på over 400 000 kilometer, samtidig som vedlikeholdskostnadene var minimale. Toyota Avensis-motorene representerte det beste av japansk ingeniørkunst: sofistikerte, pålitelige og holdbare.
- Beste Toyota Avensis bensinmotor:
1,8 Valvematic (147 hk, generasjon III) kombinerte moderne teknologi med velprøvd Toyota-pålitelighet og ga den beste balansen mellom ytelse, drivstofføkonomi og holdbarhet.
- Beste Toyota Avensis dieselmotor:
2.0 D-4D (143 hk, generasjon III) representerte det ypperste innen Avensis-dieselteknologi, og kombinerte sportslige ytelser med eksepsjonell driftssikkerhet og lavt drivstofforbruk.
- Beste Toyota Avensis hybridmotor:
1,8 Hybrid (136 hk, generasjon III) utnyttet den velprøvde Prius-teknologien og tilbød de laveste driftskostnadene med høy driftssikkerhet.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Toyota Avensis-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering, noe som sikrer lang levetid for disse usedvanlig pålitelige bilene.