Mercedes-Benz E-Klasse motorer
Siden lanseringen i 1993 har Mercedes-Benz E-Klasse etablert seg som et synonym for luksus og pålitelighet i det øvre mellomklasse-segmentet, og tilbyr et usedvanlig variert utvalg av Mercedes-Benz E-Klasse-motorer gjennom fem generasjoner. Fra de robuste sugemotorene i de første årene til de ultramoderne mildhybridsystemene i den nåværende generasjonen, har det skjedd en kontinuerlig teknologisk utvikling som har gjort Mercedes-Benz til en målestokk for premium sedaner.
Mercedes-Benz E-Klasse motorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2009)

De to første Mercedes-Benz E-Klasse-generasjonene (W210: 1995-2002 og W211: 2002-2009) regnes som de mest pålitelige og holdbare av alle E-Klasse-generasjonene. Med riktig vedlikehold nådde disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene lett 400 000 til 600 000 kilometer, og de sekssylindrede bensinmotorene med stort volum og de robuste CDI-dieselmotorene ble ansett som praktisk talt uforgjengelige. Med regelmessig vedlikehold var større motorskader praktisk talt uhørt; bare de tidlige V6-bensinmotorene i W210-generasjonen fikk av og til problemer med registerkjedene etter 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var E 320 CDI (W211) med 224 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte kraft, lettkjørthet og økonomi på en perfekt måte, og som fortsatt i dag regnes som referanse for premiumdieselmotorer.
Mercedes-Benz E-Klasse bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2009)
I W210-generasjonen besto bensinmotorene i Mercedes-Benz E-Klasse til å begynne med av de velprøvde seks-sylindrede rekkesekserne M104 (E 280, E 320) med 193-224 hk og de kraftige V8-motorene M119 (E 420, E 500) med 279-326 hk. Disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene var kjennetegnet av usedvanlig jevn gange og lang levetid - den sekssylindrede M104-motoren regnes fortsatt som en av de beste bensinmotorene noensinne. Fra 1997 ble de mer moderne M112 V6-motorene (E 240, E 280, E 320) lagt til, selv om disse var mer utsatt for skader på styringskjeden. W211-generasjonen baserte seg på de videreutviklede V6-motorene M272 og M273, der M272 (E 280, E 350) regnes som den mest problematiske bensinmotoren fra denne epoken på grunn av problemer med registerkjeden og balanseakslene.
Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2009)
Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotorer ble i begynnelsen dominert av den robuste sekssylindrede OM606-motoren (E 300 diesel/turbodiesel) med 136-177 hk, som ble legendarisk for sin uforgjengelighet. Fra 1999 revolusjonerte Mercedes dieselsegmentet med CDI common-rail-teknologi: OM612-motorene (E 220 CDI, E 270 CDI) med 143-177 hk ga betydelig jevnere gange og mer kraft. Høydepunktet var den sekssylindrede OM648-motoren (E 320 CDI) med 204-224 hk i W211-generasjonen - denne Mercedes-Benz E-Klasse-motoren kombinerte robustheten fra den gamle skolen med moderne effektivitet og utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i alle E-Klasse-generasjoner.
Mercedes-Benz E-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M104 (E 280/320) |
193-224 HK |
9,5-10,2 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget god |
M119 (E 420/500) |
279-326 HK |
11,8-13,5 l/100 km |
Høyt forbruk |
Bra |
M112 (E 240/280/320) |
170-224 HK |
8,9-10,1 l/100 km |
Tannkjede fra 200 000 km |
Gjennomsnittlig |
M272 (E 280/350) |
231-272 HK |
9,1-10,4 l/100 km |
Tannkjede, balanseaksler |
Problematisk |
OM606 (E 300 D/TD) |
136-177 HK |
7,8-8,5 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget bra |
OM612 (E 220/270 CDI) |
143-177 HK |
6,8-7,4 l/100 km |
Injektorer etter 250 000 km |
Meget bra |
OM648 (E 320 CDI) |
204-224 HK |
7,2-7,8 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Veldig bra |
Mercedes-Benz E-Klasse motorer: Generasjon III (2009-2016)

Den tredje generasjonen av Mercedes-Benz E-Klasse (W212/S212) markerte overgangen til moderne motorteknologi med direkte innsprøytning og turbolading, men brakte også med seg nye utfordringer. Med riktig vedlikehold kan disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene gå mellom 250 000 og 350 000 kilometer, og de velprøvde V6-dieselmotorene anses fortsatt for å være spesielt holdbare. De nye bensinmotorene med direkte innsprøytning viste imidlertid oftere problemer med koksing og høytrykkspumper, mens AMG-motorene ble utsatt for turboladerskader ved sportslig kjøring. Det absolutte høydepunktet var E 350 CDI med 265 hk - en V6-diesel som til tross for sin høye effekt var usedvanlig økonomisk og driftssikker, og som gikk inn i historien som den siste store Mercedes-dieselen.
Mercedes-Benz E-Klasse bensinmotorer: Generasjon III (2009-2016)
Mercedes-Benz E-Klasse bensinmotorprogrammet ble fullstendig revidert og baserte seg på moderne direkteinnsprøytning. Den firesylindrede M271 (E 200 CGI, E 250 CGI) med 184-211 hk var innstegsmotoren, som viste seg å være et pålitelig kompromiss mellom ytelse og forbruk. M276 V6-motorene (E 300, E 350) med 249-306 hk hadde betydelig jevnere gange enn sine forgjengere, men var utsatt for koksing av innsugsventilene. For sportsførere var det AMG M159-motorene (E 63 AMG) med 525-585 hk, som imidlertid var utsatt for skader på turboladeren og oljeforbruk ved intensiv bruk. Mercedes-Benz E-Klasse M276 (E 350) utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen.
Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotorer: Generasjon III (2009-2016)
Det var et klart skille mellom dieselmotorene i Mercedes-Benz E-Klasse: De firesylindrede OM651 (E 200 CDI, E 220 CDI, E 250 CDI) med 136-204 hk viste seg å være økonomiske og stort sett pålitelige, men hadde problemer med eksosresirkuleringen og partikkelfilteret. V6-dieselmotorene OM642 (E 300 CDI, E 350 CDI) med 231-265 hk videreførte tradisjonen med robuste Mercedes-dieselmotorer og ble ansett som de mest pålitelige motorene i denne generasjonen. Mercedes-Benz E-Klasse OM642 (E 350 CDI) hadde et uslåelig forhold mellom ytelse og effektivitet med et drivstofforbruk på 7,1 liter ved 265 hk.
Mercedes-Benz E-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M271 (E 200/250 CGI) |
184-211 HK |
7,2-7,8 l/100 km |
Av og til høytrykkspumpe |
God |
M276 (E 300/350) |
249-306 HK |
8,1-8,9 l/100 km |
Ventilkoksing |
Bra |
M159 (E 63 AMG) |
525-585 HK |
11,2-12,8 l/100 km |
Turbolader, oljeforbruk |
Moderat |
OM651 (E 200-250 CDI) |
136-204 HK |
5,2-5,8 l/100 km |
EGR, partikkelfilter |
Bra |
OM642 (E 300/350 CDI) |
231-265 HK |
6,8-7,1 l/100 km |
Svært robust |
Meget god |
Mercedes-Benz E-Klasse-motorer: Generasjon IV (2016-2023)

Den fjerde generasjonen av Mercedes-Benz E-Klasse (W213/S213) representerte høydepunktet innen forbrenningsmotorteknologi hos Mercedes-Benz og introduserte mildhybridsystemer for første gang. Disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene går mellom 200 000 og 300 000 kilometer med riktig vedlikehold, selv om kompleksiteten i elektronikken og eksosrensingen fører til hyppigere verkstedsbesøk. De nye firesylindrede bensinmotorene viste seg å være overraskende driftssikre, mens V8 AMG-motorene fortsatt var utsatt for turboladerskader ved sportslig kjøring. Den absolutte toppmotoren var E 300 de med 306 hk plug-in-hybridsystem - en perfekt kombinasjon av effektivitet og ytelse som kunne kjøre opptil 100 kilometer rent elektrisk.
Mercedes-Benz E-Klasse bensinmotorer: Generasjon IV (2016-2023)
Mercedes-Benz E-Klasse bensinmotorutvalget ble fullstendig nyutviklet og basert på den modulære motorfamilien. Den firesylindrede M264 (E 200, E 250, E 300) med 184-258 hk viste seg å være overraskende raffinert og pålitelig, mens den sekssylindrede rekkesekseren M256 (E 350, E 450) med 286-367 hk var både kraftig og effektiv takket være mild hybridteknologi. AMG M177/M178-motorene (E 53, E 63) med 435-630 hk hadde imponerende ytelse, men viste de velkjente problemene med turboladere og økt oljeforbruk ved intensiv bruk. Mercedes-Benz E-Klasse M256 (E 450) utviklet seg til å bli det tekniske høydepunktet blant bensinmotorene.
Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotorer: Generasjon IV (2016-2023)
For Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotorer har Mercedes konsekvent basert seg på den velprøvde OM654-motorfamilien. De firesylindrede OM654-motorene (E 200 d, E 220 d, E 300 d) med 150-245 hk ble ansett som de mest moderne og reneste dieselmotorene på sin tid, men hadde en tendens til å ha problemer med den komplekse eksosrensingen og AdBlue-systemet. Til tross for disse svakhetene forble de økonomiske og stort sett pålitelige. Mercedes-Benz E-Klasse OM654 (E 220 d) med 194 hk hadde den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet.
Mercedes-Benz E-Klasse hybriddrift: Generasjon IV (2016-2023)
Mercedes-Benz E-Klasse tilbød ladbare hybrider for første gang: E 300 e kombinerte en 2,0-liters bensinmotor med en elektrisk motor for å oppnå en systemeffekt på 320 hk, mens E 300 de var en dieselhybrid med 306 hk, en unik kombinasjon. Disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene muliggjorde ren elektrisk kjøring i 50-100 kilometer, men hadde tidvis problemer med den komplekse styringselektronikken.
Mercedes-Benz E-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M264 (E 200/250/300) |
184-258 HK |
6,8-7,6 l/100 km |
Stort sett pålitelig |
Svært god |
M256 (E 350/450) |
286-367 HK |
7,4-8,2 l/100 km |
Mild hybridelektronikk |
Bra |
M177/M178 (E 53/63 AMG) |
435-630 HK |
9,8-12,5 l/100 km |
Turbolader, oljeforbruk |
Moderat |
OM654 (E 200-300 d) |
150-245 HK |
4,8-5,6 l/100 km |
AdBlue-system, eksosgassrensing |
Bra |
E 300 e/de Hybrid |
306-320 HK |
1,6-2,1 l/100 km |
Kompleks elektronikk |
Bra |
Mercedes-Benz E-Klasse motorer: Generasjon V (2023-i dag)
Den nåværende generasjonen av Mercedes-Benz E-Klasse (W214/S214) satser fullt og helt på elektrifisering og representerer Mercedes-Benz' visjon for fremtidens luksuslimousin. Alle motorene i Mercedes-Benz E-Klasse er nå utstyrt med mildhybridteknologi eller som ladbare hybrider, mens rene forbrenningsmotorer hører fortiden til. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2023, foreligger det ennå ingen langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tilnærminger når det gjelder effektivitet og ytelse. Toppmotoren er E 450 4MATIC med 381 hk, som tilbyr en imponerende kombinasjon av ytelse og effektivitet takket være 48-volts mildhybridsystemet. Den nye ISG-teknologien (Integrated Starter Generator) lover en levetid på over 300 000 kilometer.
Mercedes-Benz E-Klasse mildhybrid bensinmotor: Generasjon V (2023-i dag)
Tre firesylindrede M254-motorer med 48-volts mildhybridsystem danner grunnlaget for motorutvalget i Mercedes-Benz E-Klasse. E 200 leverer 204 hk, E 300 258 hk og E 450 4MATIC 381 hk systemeffekt. Alle Mercedes-Benz E-Klasse-motorene har en integrert start- og vekselstrømsgenerator og kan gi opptil 20 hk ekstra elektrisk støtte. Mercedes-Benz E-Klasse M254 (E 300) regnes som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling og har så langt vært fri for større problemer i serieproduksjonen.
Mercedes-Benz E-Klasse ladbare hybrider: Generasjon V (2023-i dag)
Mercedes-Benz E-Klasse ladbare hybrider E 300 e og E 400 e har en systemytelse på henholdsvis 313 og 381 hk med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene kombinerer den velprøvde M254-bensinmotoren med en kraftig elmotor og et batteri på 25,4 kWh. E 400 e er i ferd med å utvikle seg til flaggskipet i modellserien og byr på sportslige kjøreegenskaper med lavt drivstofforbruk.
Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotorer: Generasjon V (2023-i dag)
Overraskende nok fortsetter Mercedes å tilby dieselmotorer: E 220 d med 197 hk og E 300 d med 245 hk er basert på den velprøvde OM654-motoren, men nå med 48-volts mildhybridstøtte. Disse Mercedes-Benz E-Klasse-motorene viderefører tradisjonen med økonomiske Mercedes-dieselmotorer med lang levetid, men har blitt mer vedlikeholdsintensive på grunn av det komplekse eksosrensesystemet.
Mercedes-Benz E-Klasse AMG-motorer: Generasjon V (2023-i dag)
Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ med 449 hk kombinerer en M256 rekkesekser med elektrisk assistanse og byr på imponerende kjøreegenskaper. Denne Mercedes-Benz E-Klasse-motoren har så langt ikke vist noen større problemer, men langtidserfaringer er ennå ikke tilgjengelige.
Mercedes-Benz E-Klasse motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
M254 (E 200/300) |
204-258 HK |
6,2-6,8 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
M254 (E 450 4MATIC) |
381 HK |
7,1-7,6 l/100 km |
Kompleks, men lovende |
Bra |
E 300/400 e Hybrid |
313-381 HK |
0,8-1,2 l/100 km |
Ingen langtidserfaring ennå |
Bra |
OM654 (E 220/300 d) |
197-245 HK |
5,1-5,8 l/100 km |
Kompleks eksosgassrensing |
Bra |
M256 (E 53 AMG) |
449 HK |
8,6-9,2 l/100 km |
Ingen langtidserfaring ennå |
Bra |
Konklusjon: De beste Mercedes-Benz E-Klasse motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz E-Klasse-motorer viser en fascinerende reise fra den mekaniske perfeksjonen i de tidlige generasjonene til den svært komplekse elektrifiseringen i dag. Mens de historiske Mercedes-Benz E-Klasse-motorene imponerte med sin uforgjengelighet og lange levetid, scorer de moderne motorene poeng med sin effektivitet og miljøvennlighet. Mercedes-dieselmotorenes gullalder er kanskje over, men de nye mildhybridsystemene lover en lovende fremtid for premiumlimousinen.
- Beste Mercedes-Benz E-Klasse bensinmotor:
M254 (E 300, generasjon V) med 258 hk og 48-volts mildhybridsystem kombinerer moderne effektivitet med velprøvd Mercedes-kvalitet og regnes som det tekniske høydepunktet innen bensinmotorer.
- Beste Mercedes-Benz E-Klasse dieselmotor:
OM648 (E 320 CDI, generasjon I-II) med 224 hk er fortsatt målestokken for premiumdieselmotorer, og tilbyr en uovertruffen kombinasjon av ytelse, økonomi og holdbarhet på over 500 000 kilometer.
- Beste hybridmotor i Mercedes-Benz E-Klasse:
E 300 de (generasjon IV) med 306 hk plug-in-hybridsystem som den eneste dieselhybriden i sin klasse som kan kjøre opptil 100 kilometer rent elektrisk.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mercedes-Benz E-Klasse, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.