Innholdsfortegnelse
Opel Astra-motorer
Siden lanseringen i 1991 har Opel Astra etablert seg som en av de mest suksessrike kompaktbilene i Europa, og har gått gjennom seks generasjoner med et imponerende utvalg av motoralternativer. Opel Astra-motorene gjenspeiler tre tiår med teknologisk utvikling, fra enkle sugemotorer til moderne turbomotorer og elektrifisering.

Opel Astra-motorer: Historiske generasjoner I-III (1991-2009)
De tre første Opel Astra-generasjonene preget kompaktsegmentet i nesten to tiår og etablerte ulike motorkonsepter som fortsatt har innvirkning i dag. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de robuste 1,7 DTI-dieselmotorene lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, krevde de tidlige Ecotec-bensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av topplokkpakningen eller registerkjeden mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i de historiske generasjonene var 1,9 CDTI med 150 hk fra generasjon H, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Denne epoken var preget av utviklingen fra den enkle sugemotoren til common rail-dieselen, og markerte Opels overgang til mer moderne drivkonsepter.
Opel Astra bensinmotorer: Historiske generasjoner I-III (1991-2009)
Opel Astra-bensinmotorprogrammet begynte med enkle 1,4- og 1,6-liters sugemotorer (60-90 hk) i F-generasjonen (1991-1998), som var robuste, men ikke særlig økonomiske. Med generasjon G (1998-2004) kom Ecotec-motorfamilien med 1,6- og 1,8-liters motorer (90-125 hk), som gikk mye jevnere. Opel Astra 1,8 Ecotec med 125 hk utviklet seg til å bli den mest pålitelige bensinmotoren i de to første generasjonene. Generasjon H (2004-2009) introduserte moderne 1,4- og 1,6-liters motorer (90-115 hk) som allerede oppfylte Euro 4-standardene. Disse Opel Astra-motorene led imidlertid av typiske problemer som skader på topplokkpakningen på grunn av overoppheting og skrangling i registerkjeden på grunn av forsømt vedlikehold.
Opel Astra dieselmotorer: Historiske generasjoner I-III (1991-2009)
1,7 TD/TDS (68-82 hk) i F- og G-generasjonene dominerte til å begynne med Opel Astra-dieselutvalget, som var høylytt og sotete, men ekstremt slitesterk. Gjennombruddet kom med 1,7 DTI (75 hk) fra 2000, den første moderne common rail-dieselen i Astra. Generasjon H revolusjonerte dieselutvalget med 1.3 CDTI (90 hk), 1.7 CDTI (100/110 hk) og toppmodellen 1.9 CDTI (120/150 hk). Opel Astra 1,9 CDTI med 150 hk ble ansett som en av de beste dieselmotorene i sin samtid - kraftig, økonomisk og ekstremt pålitelig med riktig vedlikehold. Disse historiske Opel Astra CDTI-motorene oppfylte allerede Euro 4-standardene og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse og effektivitet.
Opel Astra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4/1,6 sugemotor | 60-90 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Høyt forbruk, enkel teknologi | Gjennomsnittlig |
1,6/1,8 Ecotec | 90-125 HK | 6,8-7,8 l/100 km | Topplokkpakning, registerkjede | Bra |
1,4/1,6 Generasjon H | 90-115 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Tannkjede, overoppheting | Bra |
1,7 TD/TDS | 68-82 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Høylytt, sotete, men holdbar | Middels |
1,7 DTI | 75 HK | 5,5-6,2 l/100 km | Innsprøytningspumpe, men robust | Bra |
1,3 CDTI | 90 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Partikkelfilter, ellers pålitelig | Bra |
1,7 CDTI | 100-110 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
1,9 CDTI | 120-150 HK | 5,4-6,1 l/100 km | Utmerket driftssikkerhet | Meget god |

Opel Astra-motorer: Generasjon IV (2009-2015)
Den fjerde Opel Astra-generasjonen markerte overgangen til moderne turboteknologi og brakte frem en helt ny generasjon motorer. Kjørelengden ble betydelig forbedret: De velprøvde CDTI-dieselmotorene fortsatte å gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, mens de nye turbobensinmotorene klarte mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større motorhavarier ble sjeldnere, men de mer komplekse turboteknologiene bød på nye utfordringer. Det absolutte høydepunktet var 1,6 CDTI med 136 hk - et teknisk mesterverk som kombinerte kraft, effektivitet og driftssikkerhet på en perfekt måte. For første gang ble også det automatiske start-stopp-systemet introdusert som standard, noe som økte effektiviteten ytterligere.
Opel Astra bensinmotorer: Generasjon IV (2009-2015)
Opel Astra-bensinmotorutvalget ble revolusjonert med introduksjonen av turboteknologi. 1.4 Turbo var tilgjengelig i ulike effektnivåer fra 120 til 140 hk og erstattet de større sugemotorene. Disse Opel Astra Turbo-motorene ga betydelig bedre kjøreegenskaper med lavere drivstofforbruk. 1.6 Turbo med 180 hk i OPC var den kraftigste bensinmotoren i denne generasjonen. Den velprøvde 1,6 sugemotoren med 115 hk var også tilgjengelig for prisbevisste kjøpere. Opel Astra 1,4 Turbo-motorene viste seg å være mer driftssikre enn forventet, men hadde tidvis problemer med registerkjeden når vedlikeholdet ble forsømt, og turboladerskader ved sportslig kjøring.
Opel Astra dieselmotorer: Generasjon IV (2009-2015)
Opel Astra-dieselprogrammet var sentrert rundt to hovedmotorer: den mindre 1,3 CDTI med 95 hk og den større 1,7 CDTI i ulike effektnivåer fra 110 til 131 hk. I tillegg fantes det en ny 1,6 CDTI med 110 eller 136 hk, som viste seg å bli en stor suksess. Opel Astra 1,6 CDTI med 136 hk utviklet seg til å bli den mest driftssikre og effektive motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Alle Opel Astra-dieselmotorer hadde moderne common rail-innsprøytning med partikkelfilter og oppfylte Euro 5-standarden.
Opel Astra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 115 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Utdatert, men robust | Gjennomsnitt |
1,4 Turbo | 120-140 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Tannkjede, turbolader | Bra |
1,6 Turbo | 180 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Turbolader, høy belastning | Moderat |
1,3 CDTI | 95 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Partikkelfilter, ellers robust | Bra |
1,7 CDTI | 110-131 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Velprøvd, pålitelig | Meget god |
1,6 CDTI | 110-136 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Utmerket effektivitet | Meget god |

Opel Astra-motorer: Generasjon V (2015-2022)
Den femte Opel Astra-generasjonen under GM-ledelse baserte seg helt og holdent på turboteknologi og brakte frem en helt ny generasjon motorer. Kjørelengden stabiliserte seg på et høyt nivå: De moderne CDTI-dieselmotorene fortsatte å oppnå 300 000 til 400 000 kilometer, mens de raffinerte turbobensinmotorene klarte 250 000 til 300 000 kilometer med riktig vedlikehold. Den absolutte toppmotoren var 1.6 CDTI med 160 hk - en biturbodiesel som kombinerte sportslige ytelser med bemerkelsesverdig effektivitet. Denne generasjonen var preget av introduksjonen av 9-trinns automatgirkasse og toppmoderne eksosrensesystemer, som imidlertid også førte med seg nye komplikasjoner.
Opel Astra bensinmotorer: Generasjon V (2015-2022)
Opel Astra-bensinmotorutvalget var utelukkende basert på turboteknologi med tre hovedmotorer: 1.0 Turbo (105 hk), 1.4 Turbo (125/150 hk) og den kraftige 1.6 Turbo (200 hk) i OPC. Den minste Opel Astra 1,0 Turbo viste seg å være overraskende kultivert og økonomisk, men viste av og til en tendens til overoppheting på lange reiser. 1,4 Turbo med 150 hk utviklet seg til å bli den mest balanserte bensinmotoren i denne generasjonen - kraftig nok til sportslig kjøring, men økonomisk i daglig bruk. Opel Astra Turbo-motorene hadde moderne direkte innsprøytning og automatisk start-stopp, men led av typiske problemer som koksing av innsugsventilene og sporadiske skader på turboladeren under sportslig kjøring.
Opel Astra dieselmotorer: Generasjon V (2015-2022)
Opel Astra-dieselprogrammet besto av tre motorer: 1,6 CDTI i ulike effektnivåer fra 95 til 160 hk og den mindre 1,5-dieselen med 105 hk (fra 2019). Høydepunktet var 1.6 CDTI BiTurbo med 160 hk, som hadde to turboladere for optimal effektutvikling. Disse Opel Astra CDTI-motorene oppfylte Euro 6-standarden og hadde SCR-katalysator med AdBlue-injeksjon. Opel Astra 1,6 CDTI med 136 hk viste seg å være den mest pålitelige dieselen i denne generasjonen, mens BiTurbo-varianten hadde imponerende ytelse, men var mer komplisert å vedlikeholde.
Opel Astra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1.0 Turbo | 105 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Overoppheting på lange kjøreturer | Bra |
1,4 Turbo | 125-150 HK | 5,6-6,4 l/100 km | Ventilkoksing, turbolader | Bra |
1,6 Turbo | 200 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Turbolader, høy belastning | Moderat |
1,5 Diesel | 105 HK | 4,1-4,6 l/100 km | Lite langtidserfaring | Gjennomsnittlig |
1,6 CDTI | 95-136 HK | 3,8-4,4 l/100 km | Robust, velprøvd | Meget god |
1,6 CDTI BiTurbo | 160 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Kompleks, men kraftig | Bra |

Opel Astra-motorer: Generasjon VI (2022-i dag)
Den nåværende Opel Astra-generasjonen under Stellantis' ledelse satser fullt og helt på elektrifisering og representerer en ny æra for Opel Astra-motorene. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, og det finnes også en ladbar hybrid med imponerende elektrisk rekkevidde. Ettersom denne generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaring ennå, men de første testene viser lovende resultater. Toppmotoren er 1.6 plug-in-hybriden med 225 hk systemeffekt, som kombinerer sportslige kjøreegenskaper med høy effektivitet. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 300 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren og sørger for en jevnere belastning.
Opel Astra bensinmotorer: Generasjon VI (2022-i dag)
Opel Astra-motorutvalget er basert på to 1,2-liters tresylindrede turbomotorer med 110 og 130 hk, begge utstyrt med 48-volts mildhybridteknologi. Disse Opel Astra 1.2 Turbo-motorene har belte-startgenerator og sylinderdeaktivering for maksimal effektivitet. Den kraftigste 1,2 Turbo-motoren med 130 hk anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den har en overraskende jevn kraftutvikling til tross for at den bare har tre sylindere, og har så langt vært fri for større produksjonsproblemer. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med opptil 0,5 liter per 100 km.
Opel Astra Plug-in Hybrid: Generasjon VI (2022-i dag)
Opel Astra Plug-in Hybrid kombinerer en 1,6-liters turbobensinmotor med en 81 kW elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 225 hk. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer er denne Opel Astra Hybrid spesielt egnet for pendlere og bybilister. Kombinasjonen av bensinmotor og elmotor gir et standardforbruk på bare 1,2 liter per 100 km, selv om systemet er teknisk komplisert og bagasjeromsplassen er begrenset av batteriet.
Opel Astra dieselmotorer: Generasjon VI (2022-i dag)
En enkelt 1,5-liters dieselmotor med 130 hk er tilgjengelig og viderefører tradisjonen med økonomiske Opel Astra-dieselmotorer. Denne moderne motoren oppfyller Euro 6d-standarden og har et drivstofforbruk på bare 4,0-4,5 liter per 100 km. De første erfaringene viser solid pålitelighet, men tilgjengeligheten er begrenset på grunn av fokuset på elektrifisering.
Opel Astra-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Turbo Mild-Hybrid | 110 HK | 5,4-5,9 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
1,2 Turbo Mild-Hybrid | 130 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Svært balansert | Meget god |
1.6 Ladbar hybrid | 225 HK | 1,2 l/100 km + elektrisitet | Kompleks, lite bagasjerom | Bra |
1,5 diesel | 130 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Begrenset tilgjengelighet | Bra |

Konklusjon: De beste Opel Astra-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Opel Astra-motorene gjennom seks generasjoner viser en imponerende teknologisk evolusjon fra enkle sugemotorer til ultramoderne elektrifiserte drivverk. Mens de historiske dieselmotorene imponerte med sin ekstreme levetid, har de moderne turbobensinmotorene og hybridsystemene satt nye standarder for effektivitet og ytelse. Den nye sjette generasjons mildhybridteknologien lover en optimal balanse mellom ytelse, forbruk og pålitelighet.
- Beste Opel Astra-bensinmotor:
Opel Astra 1,2 Turbo Mild-Hybrid (130 hk, generasjon VI) kombinerer moderne teknologi med utmerket effektivitet og enestående pålitelighet.
- Beste Opel Astra dieselmotor:
Opel Astra 1,9 CDTI (150 hk, generasjon III) og 1,6 CDTI (136 hk, generasjon IV og V) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og holdbarhet på tvers av alle generasjoner.
- Beste Opel Astra hybridmotor:
Opel Astra 1.6 Plug-in Hybrid (225 hk, generasjon VI) med en elektrisk rekkevidde på 60 km og et lavt standard drivstofforbruk på 1,2 l/100 km.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Opel Astra tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.