Innholdsfortegnelse
Mercedes-Benz GLA-motorer
Siden lanseringen i 2013 har Mercedes-Benz GLA etablert seg som Stuttgart-merkets inntreden i SUV-verdenen og tilbyr et mangfoldig utvalg av Mercedes-Benz GLA-motorer i to generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra konvensjonelle turbobensinmotorer til toppmoderne mildhybrid- og AMG-systemer gjenspeiler Mercedes' skifte mot elektrifisering.

Mercedes-Benz GLA generasjon I (2013-2020)
Den første generasjonen av Mercedes-Benz GLA var et dristig skritt inn i det kompakte SUV-segmentet og var preget av et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige AMG-varianter. Kjørelengden varierte betydelig avhengig av motortype: Mens de velprøvde CDI-dieselmotorene med riktig vedlikehold lett nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde de tidlige turbobensinmotorene ofte kostbare reparasjoner av turboladeren eller høytrykkspumpen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Hvis vedlikeholdet ble forsømt, oppsto det store motorskader på grunn av slitasje på registerkjeden. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var GLA 220 CDI med 170 hk, som kombinerte effekt, pålitelighet og økonomi på en optimal måte og ble ansett som en referanse for Mercedes' dieselteknologi.
Mercedes-Benz GLA bensinmotorer: Generasjon I (2013-2020)
Bensinmotorutvalget i Mercedes-Benz GLA besto hovedsakelig av firesylindrede turbomotorer fra M270- og M133-serien. GLA 200 med en 1,6-liters motor ytet 115 kW (156 hk) og var innstegsmodellen, etterfulgt av GLA 250 med en 2,0-liters motor og 155 kW (211 hk). Disse Mercedes-Benz GLA-motorene led av typiske problemer fra den tidlige turbogenerasjonen: Høytrykkspumpefeil, karbonavleiringer på innsugsventilene og sporadiske skader på turboladeren gjorde dem til de mest vedlikeholdskrevende motorene. Den kraftigste konvensjonelle bensinmotoren i Mercedes-Benz GLA var GLA 250 4MATIC, som imidlertid viste økt drivstofforbruk og slitasje på turboladeren og tennspolene ved sportslig kjøring.
Mercedes-Benz GLA dieselmotorer: Generasjon I (2013-2020)
Den velprøvde CDI-teknologien dominerte Mercedes-Benz GLA-dieselmotorene. GLA 200 CDI med 100 kW (136 hk) var innstegsmodellen, mens GLA 220 CDI med 125 kW (170 hk) tilbød den perfekte balansen mellom ytelse og effektivitet. Disse Mercedes-Benz GLA CDI-motorene fra OM651-serien har vist seg å være svært slitesterke og økonomiske - spesielt variantene som ble produsert fra 2015 med optimalisert common rail-innsprøytning og forbedret partikkelfilter. Mercedes-Benz GLA 220 CDI utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i hele generasjonen med et testforbruk på bare 4,8 liter per 100 km og en levetid på ofte over 400 000 kilometer.
Mercedes-Benz GLA AMG-motorer: Generasjon I (2013-2020)
Mercedes-AMG GLA 45 med 2,0-liters firesylindret turbomotor (M133) ytet først 265 kW (360 hk) og senere 280 kW (381 hk). Denne Mercedes-Benz GLA AMG-motoren ble ansett som en av de kraftigste firesylindrede produksjonsmotorene i verden, men den var utsatt for skader på turboladeren ved intensiv bruk og krevde hyppige oljeskift. Til tross for sin sportslighet viste den seg å være overraskende holdbar når den ble riktig vedlikeholdt.
Mercedes-Benz GLA-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
GLA 200 | 156 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Høytrykkspumpe, karbonavleiringer | Moderat |
GLA 250 | 211 HK | 7,1-8,0 l/100 km | Turbolader, tennspoler | Moderat |
GLA 200 CDI | 136 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Svært robust, slitesterk | Meget god |
GLA 220 CDI | 170 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Veldig bra |
AMG GLA 45 | 360-381 HK | 8,3-9,1 l/100 km | Turbolader i sportsmodus | Bra |

Mercedes-Benz GLA generasjon II (2020-i dag)
Den andre generasjonen av Mercedes-Benz GLA markerte et betydelig teknologisk sprang med fullstendig elektrifisering av motorprogrammet, og regnes som betydelig mer moden enn forgjengeren. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og de nye OM654-dieselmotorene anses som spesielt holdbare. Større motorhavarier har blitt sjeldne, og det er bare de kraftige AMG-bensinmotorene som fortsatt viser økt slitasje under sportslig kjøring. Det absolutte høydepunktet var GLA 250 e med plug-in-hybridteknologi - et teknisk mesterverk som kombinerer effektivitet og hverdagstauglighet på en perfekt måte. For første gang ble også 48-volts mildhybridteknologi introdusert over hele linjen, noe som reduserer drivstofforbruket og utslippene betydelig.
Mercedes-Benz GLA mildhybrid bensinmotor: Generasjon II (2020-i dag)
Mercedes-Benz GLAs bensinmotorutvalg er i sin helhet basert på den nye M260-motorfamilien med 48-volts mildhybridsystem. GLA 200 med 120 kW (163 hk) og GLA 250 med 165 kW (224 hk) har belte-start-alternator og elektrisk assistanse. Disse mildhybridmotorene i Mercedes-Benz GLA viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere, med kun sporadiske problemer med programvaren i hybridsystemet. Mercedes-Benz GLA 250 har utviklet seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen - med sportslige ytelser, moderat drivstofforbruk og hittil utmerket driftssikkerhet.
Mercedes-Benz GLA dieselmotorer: Generasjon II (2020-i dag)
Mercedes-Benz GLA 200 d og GLA 220 d er basert på den moderne OM654-motoren med henholdsvis 110 kW (150 hk) og 140 kW (190 hk). Alle Mercedes-Benz GLA-dieselmotorene har toppmoderne common rail-innsprøytning med SCR-katalysator og siste generasjons partikkelfilter. Mercedes-Benz GLA 220 d viste seg å være den mest effektive og pålitelige motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 4,2-4,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet - ideelt for hyppige sjåfører og som trekkvogn.
Mercedes-Benz GLA ladbar hybrid: Generasjon II (2020-i dag)
Mercedes-Benz GLA 250 e kombinerer en 1,3-liters turboladet bensinmotor med en 75 kW elektrisk motor for å produsere en systemeffekt på 160 kW (218 hk). Med en elektrisk rekkevidde på opptil 64 kilometer tilbyr denne Mercedes-Benz GLA Hybrid solid hverdagsbruk, om enn med begrensninger når det gjelder bagasjeromsplass og høyere vekt.
Mercedes-Benz GLA AMG-motorer: Generasjon II (2020-i dag)
Mercedes-AMG GLA 35 med 225 kW (306 hk) og AMG GLA 45 S med 310 kW (421 hk) representerer toppnivået i Mercedes-Benz GLA-motorprogrammet. Begge er basert på den videreutviklede M139-motoren og byr på imponerende ytelser. AMG GLA 45 S har fortsatt rekorden som verdens kraftigste firesylindrede serieproduserte motor, men viser økt slitasje på turboladeren og clutchen ved intensiv bruk.
Mercedes-Benz GLA-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
GLA 200 | 163 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Av og til hybridprogramvare | Bra |
GLA 250 | 224 HK | 6,4-7,2 l/100 km | Svært pålitelig så langt | Veldig bra |
GLA 200 d | 150 HK | 4,0-4,6 l/100 km | Veldig robust, økonomisk | Meget god |
GLA 220 d | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget bra |
GLA 250 e | 218 HK | 0,8-1,4 l/100 km + strøm | Vekt, lite bagasjerom | Bra |
AMG GLA 35 | 306 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Slitasje i sportsmodus | Bra |
AMG GLA 45 S | 421 HK | 8,7-9,3 l/100 km | Turbolader, clutch | Gjennomsnittlig |

Konklusjon: De beste Mercedes-Benz GLA-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Mercedes-Benz GLA-motorene viser tydelig den teknologiske utviklingen som Mercedes-Benz har gjort. Mens dieselmotorene i Mercedes-Benz GLA har vært pålitelige i begge generasjoner og er blitt enda mer økonomiske, har bensinmotorene hatt betydelig nytte av den nye mildhybridteknologien. AMG-variantene har fortsatt imponerende ytelser, men krever fortsatt mye vedlikehold for sportslig bruk.
- Beste Mercedes-Benz GLA bensinmotor:
Mercedes-Benz GLA 250 (224 hk, generasjon II) med 48-volts mildhybridsystem kombinerer sportslige ytelser med høy effektivitet og hittil utmerket driftssikkerhet.
- Beste Mercedes-Benz GLA dieselmotor:
Mercedes-Benz GLA 220 d (190 hk, generasjon II) med OM654-motor tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, økonomi og holdbarhet i begge generasjoner.
- Beste Mercedes-Benz GLA hybridmotor:
Mercedes-Benz GLA 250 e (218 hk, generasjon II) med en elektrisk rekkevidde på 64 km og lavt drivstofforbruk for miljøbevisste sjåfører.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner av Mercedes-Benz GLA, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.