Innholdsfortegnelse
Renault Laguna-motorer
Siden lanseringen i 1993 har Renault Laguna etablert seg som en viktig representant for mellomklassen, og har gått gjennom tre generasjoner med et variert utvalg av motorer frem til 2015. Den teknologiske utviklingen av Renault Laguna-motorene gjenspeiler tre tiår med fransk ingeniørekspertise, fra den robuste begynnelsen til moderne turboladede motorer.

Renault Laguna-motorer: Generasjon I (1993-2001)
Den første generasjonen av Renault Laguna var et dristig skritt fra Renault inn i mellomklassen, og var preget av solide, men fortsatt teknisk konvensjonelle motorer. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden opp i respektable 250 000 til 350 000 kilometer, men bensinmotorene krevde ofte større reparasjoner tidligere enn de robuste dieselmotorene. Typiske reparasjonsintervaller var mellom 150 000 og 200 000 kilometer for større inngrep som skift av registerreim eller turboladerproblemer i dieselmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.2 dT med 113 hk, som kombinerte driftssikkerhet og økonomi på en optimal måte. Teknisk sett var denne generasjonen fortsatt svært konvensjonell, med velprøvde sugemotorer og de første turbodieselmotorene, som viste seg å være overraskende holdbare.
Renault Laguna bensinmotorer: Generasjon I (1993-2001)
Renault Laguna bensinmotorprogram besto av ulike sugemotorer fra 1,6 til 3,0 liter. Innstegsmotoren var en 1,6-liter med 90 hk, etterfulgt av en 1,8-liter med 95 hk og en 2,0-liter med 113 eller 140 hk. Disse Renault Laguna-motorene var basert på velprøvd teknologi med flerpunktsinnsprøytning og viste seg å være relativt driftssikre, men hadde høyt drivstofforbruk og begrenset effekt. Den kraftigste bensinmotoren var en 3,0 V6 med 190 hk, som utelukkende ble brukt i sportsversjonen Laguna V6. Typiske problemer var defekte tennspoler, slitasje på vannpumpen og sporadiske skader på toppakningen ved høyt kjørelengde.
Renault Laguna dieselmotorer: Generasjon I (1993-2001)
Renault Laguna-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde 1,9 dT (turbodiesel) med 90 hk, som viste seg å være ekstremt robust. Fra 1995 kom den mer moderne 2.2 dT med 113 hk, som med sin indirekte innsprøytning og solide konstruksjon ble den beste motoren i den første generasjonen. Disse Renault Laguna-dieselmotorene var kjent for sin holdbarhet og lave driftskostnader, selv om de var bråkete og ukomfortable etter dagens standard. 2.2 dT nådde lett 400 000 kilometer og mer, men krevde regelmessig vedlikehold av innsprøytningspumpe og turbolader. Typiske svake punkter var glødepluggene om vinteren og sporadiske skader på turboladeren på grunn av forsømt vedlikehold.
Renault Laguna-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 90 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tennspoler, vannpumpe | Gjennomsnitt |
1,8 16V | 95 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Likner på 1,6, lite effekt | Gjennomsnittlig |
2,0 16V | 113-140 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Hodepakning, høyt forbruk | Moderat |
3,0 V6 | 190 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Kompleks, dyr å vedlikeholde | Moderat |
1,9 dT | 90 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Høylytt, glødeplugger | Bra |
2,2 dT | 113 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Svært robust, det beste valget | Veldig bra |

Renault Laguna-motorer: Generasjon II (2001-2007)
Den andre generasjonen av Renault Laguna markerte et betydelig teknologisk sprang med introduksjonen av moderne common rail-dieselmotorer og forbedrede bensinmotorer. Kjørelengden økte til 300 000 til 400 000 kilometer for dieselmotorene, mens bensinmotorene fortsatte å finne sine grenser mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevet mellom 120 000 og 180 000 kilometer, spesielt for de mer komplekse turbomotorene. Det absolutte høydepunktet var 2.2 dCi med 150 hk, som for første gang kombinerte common rail-teknologi med høy ytelse og driftssikkerhet. Denne generasjonen introduserte også de første turbobensinmotorene og satte nye standarder for komfort og effektivitet, men slet med elektroniske barnesykdommer og mer kompleks teknologi.
Renault Laguna bensinmotorer: Generasjon II (2001-2007)
Renault Lagunas bensinmotorutvalg ble fundamentalt revidert og inkluderte nå moderne 16-ventilers motorer med forbedret innsprøytningsteknologi. 1,6-literen yter nå 110 hk, 1,8-literen 120 hk og 2,0-literen 135 eller 165 hk. En nyhet var en 2.0 Turbo med 170 hk, den første turbobensinmotoren i Lagunas historie. Disse Renault Laguna-motorene var mer økonomiske og raffinerte enn sine forgjengere, men led av mer kompleks elektronikk og sporadiske problemer med kamakseljusteringen. 3.0 V6 fortsatte med 207 hk, men forble en nisjemotor med høyt drivstofforbruk og komplekst vedlikehold.
Renault Laguna dieselmotorer: Generasjon II (2001-2007)
Revolusjonen i Renault Laguna-dieselmotorer kom med introduksjonen av dCi-motorene (direkte common-rail innsprøytning). 1.9 dCi startet med 110 eller 120 hk og tilbød for første gang en kombinasjon av ytelse, økonomi og komfort. Høydepunktet var 2.2 dCi med 150 hk, som etablerte seg som en av de beste dieselmotorene i sin samtid. Disse Renault Laguna dCi-motorene var betydelig mer stillegående og mer raffinerte enn sine forgjengere, men oppnådde likevel høye kjørelengder på 350 000 til 400 000 kilometer. Typiske svakheter var innsprøytningsdysene, turboladergeometrien og sporadiske problemer med partikkelfilteret på korte turer.
Renault Laguna-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 110 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Justering av kamaksel | Bra |
1,8 16V | 120 HK | 8,2-8,9 l/100 km | Tilsvarende som 1,6 | Bra |
2,0 16V | 135-165 HK | 8,5-9,8 l/100 km | Elektronikk, middels ytelse | Middels |
2,0 Turbo | 170 HK | 9,2-10,5 l/100 km | Turbolader, kompleks | Moderat |
3,0 V6 | 207 HK | 11,8-13,2 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, dyrt | Moderat |
1,9 dCi | 110-120 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Injektorer, turbolader | Bra |
2,2 dCi | 150 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Beste motor, svært robust | Meget bra |

Renault Laguna-motorer: Generasjon III (2007-2015)
Den tredje og siste generasjonen av Renault Laguna representerte høydepunktet i den teknologiske utviklingen og hadde de mest moderne motorene i serien. Påliteligheten nådde nye dimensjoner med kjørelengder på 350 000 til 450 000 kilometer for de beste dieselmotorene, mens bensinmotorene også ble betydelig mer holdbare. Større reparasjoner var bare å forvente mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og vedlikeholdsintervallene kunne forlenges. Den absolutte toppmotoren var 2.0 dCi med 175 hk, som kombinerte ytelse, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte. Denne generasjonen introduserte også downsizede turboladede bensinmotorer og satte nye standarder for utslipp og forbruk, men slet med økende elektronikk og mer kompleks eksosetterbehandling.
Renault Laguna bensinmotorer: Generasjon III (2007-2015)
Renault Lagunas bensinmotorutvalg ble fullstendig revidert og baserte seg nå på moderne turboteknologi. 1,6-liters sugemotoren forble innstegsmotoren med 110 hk, men ble supplert med en 1,6 TCe (turbo) med 140 hk. 2,0-literen kom som sugemotor med 140 hk eller som turbomotor med 170 eller 205 hk. Disse Renault Laguna-motorene var betydelig mer økonomiske og kraftige enn sine forgjengere, men led av de typiske problemene med tidlige turbomotorer med direkte innsprøytning, som koksing av innsugsventilene og skader på turboladeren. 2.0 TCe med 205 hk utviklet seg til å bli generasjonens mest problematiske bensinmotor med hyppige turboladerfeil og høye reparasjonskostnader.
Renault Laguna dieselmotorer: Generasjon III (2007-2015)
Renault Laguna-dieselutvalget var utstyrt med toppmoderne dCi-motorer. Den minste dieselmotoren, 1,5 dCi med 110 hk, hadde en god balanse mellom økonomi og ytelse. Den velprøvde 2.0 dCi kom i ulike effektnivåer fra 130 til 175 hk, der 175 hk-versjonen med twin-turbo-teknologi representerte høydepunktet. Disse Renault Laguna dCi-motorene ble ansett som de mest pålitelige og effektive på sin tid, med et drivstofforbruk på under 5 liter per 100 km og en kjørelengde på over 400 000 kilometer. Problemene skyldtes hovedsakelig den komplekse etterbehandlingen av eksosgassen, partikkelfilteret og sporadiske defekter på turboladeren under sportslig kjøring.
Renault Laguna-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 16V | 110 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Utdatert, lite kraft | Gjennomsnitt |
1,6 TCe | 140 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Ventilkoksing, turbolader | Moderat |
2,0 16V | 140 HK | 8,0-8,7 l/100 km | Ikke veldig vanlig | Gjennomsnittlig |
2,0 TCe | 170-205 HK | 7,8-9,2 l/100 km | Turbolader, høye reparasjonskostnader | Problematisk |
1,5 dCi | 110 HK | 4,5-5,2 l/100 km | Svært økonomisk, robust | Meget god |
2,0 dCi | 130-175 HK | 5,0-5,8 l/100 km | Beste motor, twin-turbo | Meget god |

Konklusjon: De beste Renault Laguna-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Renault Laguna-motorer over tre generasjoner viser tydelig den teknologiske utviklingen i den franske bilindustrien. Mens de første generasjonene fortsatt baserte seg på velprøvd, enkel teknologi, utviklet de senere dCi-dieselmotorene seg til sanne mesterverk av ingeniørkunst. Bensinmotorene, derimot, forble ofte problematiske, spesielt i de senere turboversjonene.
- Beste Renault Laguna bensinmotor:
Andre generasjon 1,6 16V 110 hk bensinmotor kombinerer pålitelighet med akseptable ytelser og moderate driftskostnader, uten turbomotorenes kompleksitet.
- Beste Renault Laguna dieselmotor:
Tredje generasjon 2.0 dCi med 175 hk tilbyr den perfekte kombinasjonen av kraft, effektivitet og pålitelighet, og regnes som en av de beste dieselmotorene i sin tid.
- Beste Renault Laguna-motor totalt sett:
2.2 dT med 113 hk fra første generasjon er fortsatt favoritten blant langdistansesjåfører og hyppige reisende på grunn av sin legendariske pålitelighet og enkle vedlikehold.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Renault Laguna-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.