Innholdsfortegnelse
Toyota Auris-motorer
Toyota Auris har etablert seg som en pålitelig kompaktbil siden lanseringen i 2006, og tilbyr et sofistikert utvalg av Toyota Auris-motorer gjennom tre generasjoner. Hver generasjon har brakt med seg ny hybridteknologi og velprøvde bensinmotorer som er kjent for sin eksepsjonelle holdbarhet.

Toyota Auris generasjon I (2006-2012)
Den første generasjonen av Toyota Auris var preget av velprøvd japansk ingeniørkunst og hadde usedvanlig pålitelige motorer. Kjørelengden nådde regelmessig 400 000 til 500 000 kilometer med riktig vedlikehold, og 1,6 VVT-i bensinmotorene var spesielt holdbare. Større motorskader var praktisk talt uhørt, og kun mindre slitasjedeler som tennspoler eller vannpumper trengte tilsyn mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 1,6 VVT-i med 132 hk, som kombinerte driftssikkerhet, moderate ytelser og godt drivstofforbruk på en optimal måte. Denne generasjonen gikk helt bort fra turbolading og satset i stedet på sugemotorer med Toyotas velprøvde VVT-i-teknologi.
Toyota Auris bensinmotorer: Generasjon I (2006-2012)
Bensinmotorutvalget i Toyota Auris besto av tre velprøvde VVT-i motorer. 1.4 VVT-i (1NZ-FE) med 71 kW (97 hk) fungerte som en økonomisk innstegsmotor og viste seg å være praktisk talt uforgjengelig - selv med forsømt vedlikehold nådde den lett opp i 300 000 kilometer. 1,6 VVT-i (1ZR-FE) med 97 kW (132 hk) ble bestselgeren i serien og ble ansett som en av de mest pålitelige motorene i sin klasse. Den kraftigste Toyota Auris-bensinmotoren var 1,8 VVT-i (2ZR-FE) med 108 kW (147 hk), som hovedsakelig ble installert i TS-sportversjonen. Alle Toyota Auris-motorene i denne generasjonen var kjennetegnet av enkelt vedlikehold, lave driftskostnader og praktisk uforgjengelighet.
Toyota Auris dieselmotorer: Generasjon I (2006-2012)
Toyota satset på den velprøvde D-4D-teknologien for dieselmotorene i Toyota Auris. 1.4 D-4D (1ND-TV) med 66 kW (90 hk) var den minste dieselmotoren og ga god økonomi, men led av typiske problemer med små motorer, som blokkering av sotpartikkelfilteret på korte strekninger. 2.0 D-4D (1AD-FTV) med 93 kW (126 hk) utviklet seg til å bli generasjonens mest pålitelige dieselmotor - denne Toyota Auris TDI-motoren oppfylte allerede Euro 4-normen og tilbød en utmerket kombinasjon av ytelse og økonomi. Senere ble en 2,2 D-4D-variant med 130 kW (177 hk) lagt til, selv om denne ble installert sjeldnere.
Toyota Auris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 VVT-i | 97 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,6 VVT-i | 132 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Av og til tennspoler | Meget bra |
1,8 VVT-i | 147 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Sjelden, svært robust | Meget god |
1,4 D-4D | 90 HK | 4,5-5,2 l/100 km | DPF-tilstopping på korte turer | Bra |
2,0 D-4D | 126 HK | 5,1-5,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Veldig bra |

Toyota Auris generasjon II (2012-2018)
Den andre generasjonen av Toyota Auris markerte inngangen til hybridteknologien og forble tro mot sin velprøvde pålitelighet. Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, og hybridmotorene anses som spesielt holdbare. Kapitalskader på motorene var praktisk talt ukjent, og det var bare hybridbatteriene som av og til måtte skiftes ut etter 8-12 år. Det absolutte høydepunktet var 1,8-hybriden med 136 hk systemeffekt - et teknisk mesterverk som demonstrerte Toyotas hybridkompetanse. Denne generasjonen introduserte også moderne turbomotorer for første gang, men beholdt de velprøvde sugemotorene.
Toyota Auris bensinmotorer: Generasjon II (2012-2018)
Bensinmotorutvalget i Toyota Auris ble modernisert og fortsatte å omfatte den velprøvde 1.6 VVT-i (1ZR-FE) med 97 kW (132 hk), som beholdt sin pålitelighet fra den første generasjonen. Et nytt tilskudd var 1.2 Turbo (8NR-FTS) med 85 kW (116 hk) - Toyotas første turbomotor i Auris-serien. Denne Toyota Auris Turbo viste seg å være betydelig mer økonomisk enn sugemotorene, men hadde tidvis problemer med eksosresirkulering og krevde mer vedlikehold. 1.6 VVT-i forble den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen og var spesielt populær blant de som kjørte mye.
Toyota Auris hybriddrift: Generasjon II (2012-2018)
Toyota Auris Hybrid kombinerte en 1,8-liters bensinmotor (2ZR-FXE) med en elektrisk motor for å produsere 100 kW (136 hk) systemeffekt. Dette Toyota Hybrid System (THS II) viste seg å være svært pålitelig og økonomisk, med et testforbruk på bare 3,8-4,2 liter per 100 km. Hybridbatteriet hadde en typisk levetid på 10-15 år, og bensinmotoren var praktisk talt vedlikeholdsfri. Denne Toyota Auris Hybrid ble generasjonens bestselger og satte nye standarder for effektivitet og pålitelighet.
Toyota Auris dieselmotorer: Generasjon II (2012-2018)
Den velprøvde 1.4 D-4D (1ND-TV) ble revidert og brakt opp til Euro 5-standard, men beholdt sine grunnleggende egenskaper. 2.0 D-4D (1AD-FTV) ble erstattet av den mer moderne 1.6 D-4D (1WW) med 82 kW (112 hk), som var betydelig mer økonomisk, men som av og til hadde problemer med partikkelfilteret på korte turer.
Toyota Auris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Turbo | 116 HK | 5,6-6,2 l/100 km | EGR-ventil, krever mye vedlikehold | Bra |
1,6 VVT-i | 132 HK | 6,5-7,1 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget bra |
1,8 Hybrid | 136 HK | 3,8-4,2 l/100 km | Hybridbatteri etter 10-15 år | Meget bra |
1,4 D-4D | 90 HK | 4,2-4,8 l/100 km | DPF-problemer på korte reiser | Bra |
1,6 D-4D | 112 HK | 4,0-4,6 l/100 km | Av og til tilstopping av DPF | Bra |

Toyota Auris Generasjon III (2018-2019)
Tredje generasjon Toyota Auris hadde bare en kort levetid på to år før den ble erstattet av Corolla. Denne generasjonen satset utelukkende på hybridteknologi og moderne turbomotorer, men slapp helt dieselmotorer. Ettersom generasjonen bare var på markedet i kort tid, er langtidserfaringen begrenset, men de første testene viste lovende resultater. Toppmodellen var 2.0 hybrid med 184 hk systemeffekt, som kombinerte sportslig ytelse med høy effektivitet. Mildhybridteknologien var ennå ikke tilgjengelig, så Toyota valgte den velprøvde fjerde generasjon fullhybridteknologi.
Toyota Auris bensinmotorer: Generasjon III (2018-2019)
Grunnlaget for motorutvalget i Toyota Auris var 1.2 Turbo (8NR-FTS) med 85 kW (116 hk), som ble videreført fra forrige generasjon. Denne Toyota Auris-motoren ble imidlertid revidert nok en gang og var mer pålitelig enn forgjengeren. Problemer med eksosresirkulering forekom sjeldnere, og vedlikeholdsintervallene kunne forlenges.
Toyota Auris hybriddrivverk: Generasjon III (2018-2019)
Toyota Auris Hybrid-variantene hadde to systemeffekter: 90 kW (122 hk) med 1,8-liters hybrid og 135 kW (184 hk) med den nye 2,0-liters hybriden. 1,8-hybriden (2ZR-FXE) var en videreutvikling av det velprøvde systemet fra generasjon II, og bød på enda bedre effektivitet. 2.0-hybriden (M20A-FXS) var en helt ny utvikling som kombinerte en svært effektiv Atkinson-syklusmotor med en kraftig elmotor. Disse hybridmotorene i Toyota Auris satte nye standarder for effektivitet og kjøreegenskaper.
Toyota Auris-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 Turbo | 116 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Sjeldne EGR-problemer | Bra |
1,8 Hybrid | 122 HK | 3,5-3,9 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 Hybrid | 184 HK | 4,1-4,5 l/100 km | Ingen langtidserfaring ennå | Veldig bra |

Konklusjon: De beste Toyota Auris-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Toyota Auris-motorene viser tydelig Toyotas fokus på pålitelighet og effektivitet. Mens bensinmotorene i Toyota Auris forble eksepsjonelt pålitelige gjennom alle generasjoner, utviklet hybriddrivlinjene seg til å bli de mest effektive og moderne løsningene i sin tid. Dieselmotorene ble forlatt til fordel for hybridteknologi, noe som gjenspeiler Toyotas strategi for elektrifisering.
- Beste bensinmotor i Toyota Auris:
Toyota Auris 1.6 VVT-i (132 hk, generasjon I og II) kombinerer velprøvd teknologi med eksepsjonell pålitelighet, og når lett opp i over 400 000 kilometer.
- Beste Toyota Auris dieselmotor:
Toyota Auris 2.0 D-4D (126 hk, generasjon I) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk av alle dieselgenerasjoner.
- Beste Toyota Auris hybridmotor:
Toyota Auris 1,8 Hybrid (136 hk, generasjon II) med sin velprøvde THS II-teknologi og eksepsjonell lang levetid med minimalt drivstofforbruk.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Toyota Auris tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering.